بی سی ای ای (BCAA) چیست؟
5

بی سی ای ای (BCAA) چیست؟

  • مکملهای ضروری بدنسازی
  • 25 دسامبر 18
  • حسام رضائی
  • 7,618 بازدید
  • 1 دیدگاه
جدول محتوا نمایش جدول

آمینو اسید‌های شاخه دار (بی سی ای ای ) ( BCAA )  اجزایی از پروتئین هستند که در طول انجام تمرینات پر فشار میتوانند باعث حفظ عضلات شوند.

آنها به عنوان یک عامل آنابولیک عمل میکنند و همین امر میتواند قابلیت چربی‌ سوزی بدن را به حداکثر رسانده و تجزیه عضلات را کاهش دهد. مصرف این آمینو اسید‌ها میتواند منجر به افزایش قدرت، عضله سازی و افزایش انرژی شود. مصرف آنها قبل و در طول تمرین میتواند خستگی‌ را به تاخیر انداخته و از عضلات حفاظت کند.

مصرف مکمل بی سی ای ای ( BCAA ) پس از تمرین نیز میتواند به ریکاوری بهتر کمک کند. این آمینو اسید‌ها میتوانند سریعتر از آمینو اسید‌های پروتئین‌های غذایی به عضلات برسند. اگر شما نیز در مسیر عضله سازی قرار دارید، آمینو اسید‌های شاخه دار میتوانند متحدی قدرتمند برای شما باشند.

بی سی ای ای ( BCAA ) به هدف شما چه عضله سازی و چه چربی‌ سوزی باشد، میتواند از فرایند‌های متابولیکی که باعث تحقق آن اهداف میشوند حمایت کنند. از مهمترین مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار این است که میتوانند جلسات تمرینی شما را کارامدتر کنند.


شما میتوانید این آمینو اسید‌ها را از مواد غذایی نیز تامین کنید، اما بی سی ای ای غذایی به آن سرعت (BCAA) در فرم مکمل نمی‌تواند سطح آن در پلاسما را افزایش دهد. یک مکمل بذ(BCAA) را برای بهره مند شدن از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار به برنامه خود اضافه کنید!

شما میتوانید این مکمل را قبل، بعد و یا در حین تمرین مصرف کنید. همچنین میتوانید این آمینو اسید‌ها را بین وعده‌های غذایی مصرف کرده تا بدن را در بیشترین زمان ممکن در وضعیت آنابولیک قرار دهید.

دیگر مکملهایی که وعده‌های زیاد و در عوض نتایج کمی‌ را در پی داشته اند را فراموش کنید. در عوض، قدرت (BCAA) را بسنجید.

در سال‌های اخیر، مکمل آمینو اسید‌های شاخه دار بازگشتی مجدد به دنیای بدنسازی و فیتنس داشته اند و برای آن دلیل خوبی‌ وجود دارد. اکنون تحقیقات بیشتری وجود دارند که بیانگر مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار (BCAA) و حمایت از مصرف آن ها نسبت به اکثر مکملهای موجود در بازار میباشند.

اگرچه مصرف (BCAA) ممکن است برای افزایش حجم ماهیچه‌های اسکلتی مفید باشد، اما این مکمل به طور مخصوص برای حفظ حجم حین رفتن به رژیم چربی‌ سوزی کمک کننده می‌باشد. آنها به طور مخصوص برای بدنسازان رقابتی که بدن خود را به شدت خشک میکنند مفید میباشند.

اگرچه رژیم گرفتن باعث میشود تا شما روی استیج، کنار ساحل و پیش دوستانتان ظاهر خوبی‌ داشته باشید، اما همچنین باعث تجزیه عضلات نیز میشود.

آمینو اسید‌ها واحد‌های سازنده پروتئین هستند. ماهیچه‌ها بدون آنها نمیتوانند رشد کنند. آمینو اسید‌های شاخه دار یا به اختصار (BCAA s) گروهی خاص از آمینو اسید‌ها هستند. از مزایای (BCAA s) می‌توان به کاهش خستگی‌ عضلانی، ریکاوری سریع تر، افزایش سطح بیشتر دیگر آمینو اسید‌ها و جذب بهتر پروتئین اشاره کرد. عدم دریافت کافی‌ آنها میتواند باعث تجزیه عضلات شود. در این مقاله نگاهی‌ دقیق تر به چگونگی‌ عملکرد این مکمل خواهیم داشت و گفته خواهد شد که چرا باید مکمل (BCAA s) را در برنامه خود جای دهید.

7 دلیل استفاده از آمینو اسیدخهای شاخه دار(BCAA)

سطح آمینو اسید‌های شاخه ( بی سی ای ای) دار هنگام تمرین به سرعت کاهش پیدا می‌کند. مصرف آنها قبل و یا حین تمرین میتواند خستگی‌ را به تاخیر بیندازد. مصرف آنها بعد از تمرین یا بعد از وعده غذایی بعد از تمرین میتواند باعث کاهش آسیب عضلانی و تغذیه سریعتر عضلات شده و همین امر میتواند بدن را در شرایط آنابولیک حفظ کند.

 

1- حمایت از سنتز پروتئین

اول و مهم تر از همه، آمینو اسید‌های شاخه دار  ( بی سی ای ای )  میتوانند در فرایند سنتز پروتئین مورد استفاده قرار بگیرند. تجزیه و سنتز پروتئین همیشه در بدن شما در حال رخ دادن است. ذخایر پروتئین بدن شما دائما در وضعیت پر نوسانی قرار دارند.

 

این نوسان دائمی در سطح پروتئین و همچنین افزایش اکسیداسیون لوسین به منظور تامین انرژی به این معنی‌ می‌باشد که بدن نیاز شدیدی به لوسین خواهد داشت.

 

بنابراین، در صورت کمبود آن بدن ممکن است به شکل کامل و کافی‌ در فرایند عضله سازی شرکت نکند. با مصرف یک مکمل (BCAA s) شما بیشترین اطمینان را خواهید داشت که از فرایند سنتز پروتئین در عضلات حین تمرین حمایت خواهید کرد.

 

از اولین مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار (که شامل سه آمینو اسید ضروری والین، ایزولوسین و لوسین میشود) این است که باعث تحریک سنتز پروتئین میشوند. سنتز پروتئین یک فرایند متابولیک بوده که در آن بدن پروتئین ماهیچه ای جدیدی تولید می‌کند.

2- تاخیر در خستگی

آمینو اسید‌های شاخه ( بی سی ای ای ) دار میتوانند از طریق جریان خون به مغز منتقل شده و باعث کاهش تولید سروتونین در مغز شوند، که نتیجه این امر کاهش خستگی‌ ذهنی‌ از طریق کاهش سطح سروتونین می‌باشد. بنابراین مصرف این مکمل حین تمرین میتواند شما را سرحال تر نگه داشته تا بتوانید تمرینی سخت تر انجام دهید.

3- کاهش تجزیه عضلات

آمینو اسید‌های شاخه دار همچنین یک آنتی کاتابولیک بسیار عالی‌ هستند زیرا آنها میتوانند در جلوگیری از تجزیه پروتئین و کاهش حجم عضلانی به شما کمک کنند که این امر مخصوصا برای آنهایی که از یک رژیم چربی‌ سوز سنگین استفاده میکنند بسیار مهم می‌باشد.

در طول این رژیم‌های سنگین و کم کالری، مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار قویا توصیه میشود زیرا در این وضعیت احتمال کاهش حجم عضلات به دلیل کاهش سنتز پروتئین و افزایش تجزیه پروتئین بیشتر می‌باشد.

4- تنظیم سطح لپتین

مصرف مکمل‌های سرشار از لوسین میتواند باعث تحریک بیان هورمون لپتین شود. لپتین در تنظیم متابولیسم، وزن بدن و اشتها نقش مهمی‌ دارد. ترشح لپتین در بدن مرتبط با میزان سطح چربی‌ آن می‌باشد. چربی‌ بیشتر بدن مرتبط با افزایش سطح لپتین و چربی‌ کمتر مرتبط با کاهش سطح لپتین می‌باشد. هنگامی که شما از یک برنامه غذایی چربی‌ سوز کم کالری پیروی کنید، مقدار لپتین ترشح شده کاهش پیدا می‌کند که همین امر هوس خوردن غذا را در شما افزایش داده و میتواند دوباره چربی‌ بدن را به حدی رسانده که شما احساس راحتی‌ داشته باشید.

 

لوسین توانایی فعال کردن بیان لپتین را دارا می‌باشد و میتواند با عمل خود باعث شود تا بدن فکر کند در حالت “ تغذیه شده “ قرار دارد یا به عبارتی کالری کافی‌ به آن رسیده است که همین امر میتواند اوضاع را به راحتی‌ به سمت پیشرفت بیشتر پیش ببرد.

5- تشکیل آنلالین و گلوتامین

نیاز بدن انسان به آلانین و گلوتامین حین انجام تمرین بیشتر میشود. این نیاز هم دوباره باید از طریق تجزیه عضلات پاسخ داده شود. افزایش تجزیه پروتئین عضلات هم به معنی‌ کاهش حجم آنها می‌باشد که هیچ ورزشکاری خواهان آن نمیباشد. با مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار شما میتوانید مواد لازم برای تهیه آلانین و گلوتامین را در اختیار بدن قرار دهید و دیگر بدن نیازی به تجزیه عضلات نمیبیند.

 

انجام تمرینات با وزنه پر فشار یک شرایط به شدت کاتابولیک برای بدن ایجاد می‌کند. در این حالت ذخایر گلیکوژن بدن به سرعت تخلیه شده و کبد باید از طریق تبدیل ال آلانین گلوکز مورد نیاز بدن را سنتز کند تا انرژی کافی‌ وجود داشته باشد. با مصرف یک مکمل (BCAA s) شما میتوانید به افزایش سطح آلانین مورد نیاز بدن برای انجام تمرین کمک کنید.

 

همچنین مصرف نوشیدنی‌‌های سرشار از آمینو اسید‌های شاخه دار میتواند به تولید گلوتامین درون ماهیچه‌های اسکلتی کمک کند. سنتز پروتئین و تعادل نیتروژن در عضلات و در نتیجه افزایش حجم عضلات تابع سطح گلوتامین میباشند.

 

گلوتامین همچنین یک حجم دهنده قدرتمند سلول می‌باشد. افزایش حجم سلول‌ها که همچنین با نام تورم سلولی نیز شناخته میشود میتواند به ایجاد محیطی‌ آنابولیک و مهار شرایط کاتابولیک کمک کند. به علاوه، گلوتامین همچنین میتواند به عنوان یک انتقال دهنده نیتروژن بین ارگان‌های بدن عمل کند که همین امر باعث تامین سوخت سلول‌های دستگاه ایمنی و روده‌ها میشود.

 

6- کاهش تجزیه پروتئین

افزایش سطح (BCAA) همچنین از طریق کاهش میزان تجزیه پروتئین نیز به شما کمک می‌کند. آنها این کار را از طریق کاهش فعالیت مسیر تجزیه پروتئین و همچنین از طریق کاهش بیان چند مجموعه دخیل در تجزیه پروتئین انجام میدهند (آنها باعث کاهش مقدار mRNA تولیدی از ژنی که این ترکیبات را کد گذاری می‌کند میشوند).

 

اگر دوباره نگاهی‌ به معادله اصلی‌ مان برای افزایش حجم بیندازیم، به وضوح میبینیم که افزایش سنتز و کاهش تجزیه پروتئین (که از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار می باشند) برابر با رشد عضلات یا حفظ آنها میشود.

 

7- تمرینات بهتر

از مهمترین مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار این است که میتوانند به انجام یک تمرین پر فشار تر کمک کنند. آمینو اسید‌های شاخه دار برای ورود به مغز با آمینو اسیدی به نام تریپتوفان رقابت میکنند. تریپتوفان در مغز میتواند به انتقال دهنده عصبی ای به نام سروتونین تبدیل شود.

 

در طول ورزش، سطح سروتونین افزایش یافته و میتواند خستگی‌ بیشتری در شما ایجاد کند، به این معنی‌ که قادر نخواهید بود با آن درجه سختی لازم تمرین کنید.

 

مصرف (BCAA) مقدار عبور تریپتوفان از سد خونی-مغزئ را کاهش داده و بنابراین مقدار سروتونین تولیدی نیز کاهش میابد. این امر ممکن است شما را قادر سازد تا سخت تر و طولانی تر تمرین کرده و رشد بیشتری داشته باشید. در نتیجه نباید از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار برای تمرین های پرفشارتان غافل شوید.

عوارض جانبی مکمل بی سی ای ای (BCAA)

در واقع هیچگونه عارضه جانبی در مورد مصرف آمینو اسید‌ها  ( بی سی ای ای )  وجود ندارد، زیرا این مکمل‌ها هم در واقع همان موادی هستند که بدن از طریق پروتئین‌های غذایی دریافت می‌کند. اما با مصرف بیش از حد آنها ممکن است کاملا احساس سیری شدیدی پیدا کنید.

بهترین زمان مصرف بی سی ای ای

از آمینو اسید‌های شاخه دار  ( بی سی ای ای )  در طول تمرین و حدود ۳۰-۶۰ دقیقه قبل و بعد از تمرین استفاده کنید. مصرف این مکمل قبل و حین تمرین میتواند باعث افزایش انرژی و ایجاد یک محیط عالی‌ آنابولیک در بدن شود. اگر از یک رژیم کم کربوهیدرات پیروی می‌کنید پس این افزایش سطح سریع انرژی میتواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا شما به اندازه کافی‌ نمیتوانید انرژی از کربوهیدرات‌ها دریافت کنید.

مصرف این مکمل پس از تمرین همراه وعده غذایی یا نوشیدنی‌ ریکاوری مخصوص ریکاوری میتواند باعث افزایش سرعت ریکاوری کوفتگی عضلات شود و همچنین از تمرین زدگی نیز جلوگیری می‌کند. میتوانید پس از تمرین یک شیک حاوی حدود ۲۵ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم پروتئین وی و ۵-۷ گرم آمینو اسید‌های شاخه ( بی سی ای ای ) دار تهیه کنید. این شیک را به محض پایان یافتن تمرین استفاده کنید.

وعده غذایی بعد از آن میتواند اکثر نیاز‌های غذایی شما را تامین کند، اما مصرف سریع این شیک ممکن است همان چیزی باشد که برای کاهش کاتابولیسم و افزایش نتایج حاصل از تمرین نیاز داشته باشید.

رعایت نسبت مناسب بین مصرف لوسین، والین و ایزولسین

به دلیل خواص متابولیک لوسین، بسیاری از افراد تنها روی مصرف لوسین تمرکز دارند و به دو آمینو اسید شاخه دار دیگر توجه نمیکنند. اما تنها مصرف لوسین میتواند منجر به کاهش سطح دو آمینو اسید دیگر شود و این یک عدم تعادل را ایجاد می‌کند. بنابراین مهم است که از هر سه آمینو اسید استفاده کنید. نسبت بندی ۲ : ۱ : ۱ یا ۳ : ۱ : ۱ برای لوسین، والین و ایزولوسین ایده آل می‌باشد.

آمینواسیدها

پروتئین متشکل از زنجیره‌های طویل مولکولی به نام آمینو اسید هستند. آمینو اسید‌ها وظایف مختلفی‌ دارند از جمله :

  • ساخت سلول‌ها و ترمیم بافت ها
  • تولید انرژی
  • تشکیل آنتی بادی ها
  • دارای نقش در سیستم هورمونی و آنزیمی
  • تولید آر ان‌ ای و دی ان ای
  • حمل اکسیژن به سراسر بدن

آمینو اسید‌ها برای ساخت عضلات، گلبول‌های قرمز و صد‌ها مولکول دیگر مورد نیاز هستند. بدن انسان میتواند همه این آمینو اسید‌ها را خود تولید کند به جز ۹ مورد از آنها، که باید از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین شوند. شما میتوانید آنها را از طریق مصرف پروتئین یا استفاده از یک مکمل آمینو اسید تامین کنید.

به این ۹ آمینو اسیدی که بدن خود توانایی تولید آنها را ندارد آمینو اسید‌های ضروری گفته میشود. این آمینو اسید‌ها عبارتند از ایزولوسین، لوسین، لیسین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان، هیستیدین و والین.

آمینو اسید‌های غیر ضروری :


آلانینآرژنینآسپاراژین
آسپارتیک اسید
سیستینارنیتینپرولینسرین
گلوتامینگلوتامیک اسید
گلیسینتیروزین

آمینو اسید‌های ضروری :


هیستیدین
ایزولوسینلوسین
لیسینمتیونین
فنیل آلانین
ترئونین
تریپتوفانوالین

آمینو اسید‌های شاخه دار


آمینو اسید‌های شاخه دار شامل سه آمینو اسید ضروری زیر میشوند :

لوسین
ایزولوسین
والین
نکته : آمینو اسید‌های شاخه دار ( بی سی ای ای) از دیگر آمینو اسید‌های ضروری متفاوت هستند زیرا آنها عمدتا به جای کبد در ماهیچه‌های اسکلتی متابولیزه میشوند.


وظایف آمینو اسید‌های شاخه دار

آمینو اسید‌های شاخه دار ( بی سی ای ای ) دارای وظایف زیادی در بدن هستند :

  • سنتز پروتئین
  • تولید انرژی
  • تشکیل دیگر آمینو اسید‌ها (آلانین و گلوتامین)
  • تنظیم سطح لپتین

سنتز پروتئین

بی س ای ای – آمینو اسید‌های شاخه دار میتوانند باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات شوند. همین ویژگی‌ آنها را هم آنابولیک (عضله ساز) و هم آنتی کاتابولیک (حفاظت در برابر آسیب عضلانی) کرده است. سنتز پروتئین در عضلات اشاره به ترکیب آمینو اسید‌ها برای تشکیل بافت‌های ماهیچه ای دارد. سنتز پروتئین باعث تحریک تولید انسولین میشود که همین امر باعث میشود قند خون توسط سلول‌های ماهیچه ای جذب شده و به عنوان انرژی مصرف شود. این تولید انسولین باعث بهبود جذب آمینو اسید‌ها توسط عضلات میشود.

 

بی سی ای ای را با چه مکملی مصرف کنیم

بی سی ای ای و پروتئین وی ( WHEY + BCAA )

علیرغم تمام این مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار، افراد شکاک بسیاری وجود دارند که می‌گویند آمینو اسید‌های شاخه دار بیش از حد گران هستند و شما تنها با مصرف پروتئین وی میتوانید آنها را تامین کنید. اگرچه پروتئین هایی نظیر وی به طور طبیعی سرشار از (BCAA) هستند، اما این کارامد‌ترین استراتژی برای رشد عضلات یا چربی‌ سوزی نمیباشد.

(BCAA) موجود در پروتئین وی دارای پیوند پپتیدی با دیگر آمینو اسید‌ها هستند. به منظور افزایش سطح (BCAA) در بدن، آنها میبایست از طریق فرایند هضم آزاد شده و سپس به جریان خون جذب شوند. اگرچه پروتئین وی نسبتا زود هضم می‌باشد، اما همچنان چندین ساعت طول میکشد تا آمینو اسید‌ها تجزیه شده و به درون پلاسما جذب شوند.

اما آمینو اسید‌های شاخه دار در فرم مکمل، آزاد بوده و نیازمند هضم نمیباشند و به سرعت به جریان خون جذب میشوند. آنها سطح آمینو اسید خون را سریع تر و بیشتر نسبت به آمینو اسید‌های دارای پیوند پپتیدی در پروتئین‌ها افزایش میدهند. حتی چند گرم فرم آزاد (BCAA) میتواند سطح (BCAA) پلاسما را بسیار بیشتر از مصرف ۳۰ گرم پروتئین وی افزایش دهد. همچنین بلافاصله میتوانند در بدن مورد استفاده قرار بگیرند.

(BCAA) و سطح گلوکز (تولید انرژی)

آمینو اسید‌ها در دو دسته گلوکوژنیک و کتوژنیک یا ترکیبی‌ از هر دو طبقه بندی میشوند. یک آمینو اسید گلوکوژنیک میتواند برای تولید گلوکز مورد استفاده قرار بگیرد و یک آمینو اسید کتوژنیک میتواند باعث تولید (acetyl-CoA) شود که یک پیش ماده اسید چرب می‌باشد. لوسین کاملا کتوژنیک می‌باشد، والین نیز کاملا گلوکوژنیک می‌باشد و ایزولوسین هم گلوکوژنیک و هم کتوژنیک است. والین و ایزولوسین هر دو میتوانند در تولید گلوکز مورد استفاده قرار بگیرند.

مخصوصا لوسین برای تولید انرژی بسیار قدرتمند می‌باشد. این آمینو اسید میتواند مقادیر زیادی آدنوزین تری فسفات در اختیار ماهیچه‌های اسکلتی قرار دهد. آدنوزین تری فسفات مولکولی می‌باشد که میتواند انرژی را به درون سلول‌ها به منظور انقباض عضلانی انتقال دهد (در کنار دیگر وظایف). به منظور تامین انرژی بدن حین انجام تمرین، بدن برای استفاده از آمینو اسید‌های شاخه دار ماهیچه ها، آنها را تجزیه می‌کند. با مصرف (BCAA s) اضافه در حین تمرین، شما میتوانید این نیاز بدن را بدون تجزیه عضلات خود پاسخ دهید. نتیجه این کار حفظ سطح مطلوب انرژی و گلوکز می‌باشد.

از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار این است که دارای نقش مهمی‌ در تنظیم گلوکز هستند. آنها به طور مستمر از کبد و دیگر ارگان‌های داخلی‌ به ماهیچه‌های اسکلتی به منظور حفظ سطح قند خون آزاد میشوند. داشتن سطح کافی‌ از این آمینو اسید‌ها در بدن میتواند به بهبود جذب گلوکز و حساسیت انسولینی در افراد سالم کمک کند.

این آمینو اسید‌های ضروری مسئول تولید بخش عمده ای از قند خون در طول تمرینات هستند. این امر بسیار مهم است مخصوصا زمانی‌ که در حالت ناشتا یا شرایط کمبود کالری می‌خواهید تمرین کنید.

هنگامی که در حین و پس از تمرین از یک نوشیدنی‌ دارای کربوهیدرات متعادل، پروتئین بالا و آمینو اسید استفاده کنید، این امر میتواند باعث القای یک واکنش انسولینی شود. این واکنش به انتقال آمینو اسید‌ها به سلول به منظور ترمیم عضلات آسیب دیده و ساخت بافت ماهیچه ای کمک می‌کند و کمک می کند که به بهترین نحو از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار بهره مند شوید. در این حالت شما اساسا در حال رساندن واحد‌های آنابولیک سازنده هستید که بدنتان برای ترمیم خود پس از تمرین به آن نیاز دارد و میتواند باعث کاهش کوفتگی عضلات شود.

 

آمینو اسیدهای شاخه دار در پروتئین

یک سوالی که بسیاری از افراد آن را میپرسند این است که آیا مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار اضافه علاوه بر داشتن
یک رژیم غذایی با پروتئین بالا میتواند مزیت‌های بیشتری داشته باشد یا خیر. اگرچه آمینو اسید‌های شاخه دار به شکل طبیعی در پروتئین‌های غذایی یافت میشوند، اما با مصرف مکمل آن هنوز هم میتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

حتی یک پروتئین زود هضم نظیر پروتئین وی هم نمی‌تواند به اندازه مکمل‌های آمینو اسیدی خالص به ماهیچه‌ها مواد مغذی لازم را برساند. مکمل (BCAA s) خالص به سرعت میتواند وارد جریان خون و استخر آمینو اسیدی بدن شود. اگرچه پروتئین وی نیز به سرعت جذب میشود، اما نمی‌تواند این چنین واکنش متابولیکی مشابهی را ایجاد کند.

هنگامی که پروتئین وی به معده می‌رسد، حدود ۴۵ دقیقه زمان خواهد برد تا آمینو اسید‌های آن بتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

اگر تنها متکی‌ به مصرف پروتئین به منظور تمرین انرژی حین تمرین یا بهبود ریکاوری پس از آن هستید، ممکن است اثر آن را دیرتر از زمان مورد نظر احساس کنید.به عبارت دیگر، مصرف پروتئین میتواند مقادیر زیادی از آمینو اسید‌های شاخه دار را در اختیار شما قرار دهد، اما مکمل‌های آمینو اسیدی میتوانند بسیار سریعتر آنها را نسبت منابع غذایی در اختیار بدن قرار دهند و در نتیجه کارایی آنها برای تمرین شما بیشتر است.

تفاوت بین آمینو اسید‌های ضروری و غیر ضروری

آمینو اسید‌های ضروری آنهایی هستند که بدن نمی‌تواند آنها را تولید کند، نظیر (BCAA). شما میبایست آنها را از طریق مصرف غذاهای پروتئینی تامین کنید تا بتوانید از مزایای آمینو اسید‌های شاخه دار بهره مند شوید. ۹ آمینو اسید ضروری وجود دارد : هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیسین، متیونین، فنیل آلانین، تریپتوفان و والین. بدن شما میتواند آمینو اسید‌های غیر ضروری را با ویتامین‌ها و دیگر آمینو اسید‌ها تولید کند.

عبارت “ غیر ضروری “ میتواند گمراه کننده باشد، زیرا تمام آمینو اسید‌ها برای متابولیسم مناسب ضروری هستند و برخی‌ آمینو اسید‌های غیر ضروری نظیر گلوتامین میتوانند در دوران مریضی یا آسیب دیدگی بسیار ضروری باشند. ۱۳ آمینو اسید غیر ضروری عبارتند از آلانین، آرژنین، آسپارتیک اسید، سیستئین، اسید گلوتامیک، گلوتامین، گلیسین، هیدروکسی پرولین، پرولین، سرین و تیروزین.

چگونه رژیم گرفتن میتواند باعث تجزیه عضلات شود

رژیم گرفتن کاتابولیک می‌باشد، به این معنی‌ که میتواند منجر به تجزیه عضلات به چند دلیل شود. هرچه بدن کم چرب تر شود، احتمال تجزیه ماهیچه‌های اسکلتی بیشتر میشود زیرا بدن سخت تر و سخت تر تلاش می‌کند تا چربی‌‌های ذخیره خود را حفظ کند. در این حالت، یک عارضه جانبی این است که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود، روی به تجزیه ماهیچه‌ها می آورد. این یک خبر بد برای هر کسی‌ است که خواهان بدنی سفت و سخت می‌باشد.

در سطح مولکولی، تجزیه عضلات به این دلیل اتفاق می افتد که بدن تجزیه پروتئین (کاتابولیسم) را به منظور آزاد سازی آمینو اسید‌ها برای تامین سوخت متابولیکی افزایش میدهد. تجزیه عضلانی به خودی خود بد است، اما در کنار آن همچنین سطح سنتز پروتئین در عضلات نیز به دلیل کاهش دریافت انرژی کاهش میابد.

معادله پایه برای حجم عضلات به این شرح است :

حجم عضلات = میزان سنتز پروتئین – میزان تجزیه پروتئین

هنگامی که میزان سنتز مساوی با میزان تجزیه پروتئین باشد، شما نه عضله سازی می‌کنید و نه عضله از دست میدهید. هنگامی که میزان سنتز بیش از میزان تجزیه شود، عضلات شما رشد میکنند و هنگامی که میزان تجزیه بیش از میزان سنتز پروتئین شود، شما عضله از دست خواهید داد. اگر در رژیم باشید، ممکن است از هر دو طرف آسیب ببینید، یعنی‌ هم افزایش تجزیه عضلات و هم کاهش سنتز پروتئین.

تمرین کردن نیز تاثیر متابولیک رژیم گرفتن را تقویت می‌کند. هرچه کم چرب تر شوید، بیشتر سست و بی‌ حال میشوید. کاهش دریافت انرژی و کاهش ذخائر گلیکوژن میتواند جلسات تمرینی سختی را برای شما رقم بزنند. اگر بیش از حد خسته یا ضعیف باشید و نتوانید همانند سابق وزنه‌های سنگین را لیفت کنید، ماهیچه‌های شما تطابق پیدا کرده و همانند سابق برای انجام کار انرژی صرف نمیکنند.

این امر منجر به دو مشکل متابولیکی میشود : ماهیچه‌های اسکلتی شما رشد نمیکنند، و بدنتان میتواند از ماهیچه‌ها برای تامین انرژی خود استفاده کند زیرا از آن عضلات برای لیفت کردن وزنه‌های سنگین استفاده نمیکنید.

 

❓سوال های پر تکرار

❓بهترین برند بی سی ای ای (BCAA) کدام است ؟

1. آمینو بیلد ماسلتک (AMINO BUILD MUCLETECH)
2.بی سی ای ای اکستد (XTEND)
3.بی سی ای ای ماسل فارم (MP BCAA)
4.بی سی ای گلد اپتیموم نوتریشن (ON GOLD STANDARD BCAA)
5. بی سی ای ای کور سلوکور (BCAA CELLUCORE)

❓آیا بی سی ای ای کالری دارد ؟

🟢 بطوری کلی مکملهای بی سی ای ای دارای اندکی کالری ناچیز ذهستند.

❓دوز مصرف بی سی ای چقدر است ؟

🟢 با توجه به برند محصول باید دوز مصرفی با مطابق با دستور مصرف روی جلد محصول مصرف نماید. معمولا بین 6 تا 10 گرم

❓آیا بی سی ای ای ضرر دارد؟

🟢 در واقع هیچگونه عارضه جانبی در مورد مصرف آمینو اسید‌ها  ( بی سی ای ای )  وجود ندارد، زیرا این مکمل‌ها هم در واقع همان موادی هستند که بدن از طریق پروتئین‌های غذایی دریافت می‌کند. اما با مصرف بیش از حد آنها ممکن است کاملا احساس سیری شدیدی پیدا کنید

❓بهترین زمان مصرف بی سی ای ای چه موقع میباشد؟

🟢 از آمینو اسید‌های شاخه دار  ( بی سی ای ای )  در طول تمرین و حدود ۳۰-۶۰ دقیقه قبل و بعد از تمرین استفاده کنید.
🟢 مصرف این مکمل قبل و حین تمرین میتواند باعث افزایش انرژی و ایجاد یک محیط عالی‌ 🟢 آنابولیک در بدن شود.
اگر از یک رژیم کم کربوهیدرات پیروی می‌کنید پس این افزایش سطح سریع انرژی میتواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا شما به اندازه کافی‌ نمیتوانید انرژی از کربوهیدرات‌ها دریافت کنید.


 
بی سی ای ای

بی سی ای ای

خرید بی سی ای ای از فروشگاه مکملهای بدنسازی
  • 240000 تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (16 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات