آخرین مقالات :

HMB چیست؟

یک دیدگاه
9,424 بازدید
HMB چیست؟

اغلب افرادی که در سال های اخیر بدنسازی کار کرده اند و از مکمل های غذائی ورزشی استفاده می کنند حتماً با نام HMB ،Beta hydroxy beta methyl butyrate و تبلیغاتی که زمانی در مورد این مکمل در جهت افزایش کارآئی ورزشی و عضله سازی انجام می شد آشنا هستند.
HMB یکی از مکمل های نسبتاً قدیمی است که وقتی در اوایل دهه ۹۰ به طور تجاری عرضه شد هیاهوی بسیاری برپا کرد و تبلیغات بسیاری از سوی شرکت های مکمل سازی در مورد آن انجام شد. ولی متأسفانه نتایج مثبتی که در آزمایشگاه ها از این مکمل به دست آمده بود در دنیای واقعیت آنطور که باید تحقق نیافت و امروزه توجه بسیار کمتری به سمت این مکمل وجود دارد. اما دلایل این عدم موفقیت در چه بود؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است نگاهی داشته باشیم به ساختار و نحوه عملکرد HMB.
HMB چیست,HMB چیست,خرید اچ ام بی,قیمت اچ ام بی,خرید HMB,عوارض مصرف اچ ام بی,نحوی مصرف hmb,خرید اچ ام بی,اچ ام بی برای زنان,اچ ام بی ارجینال,hmb,بهترین اچ ام بی,تو ضیحات کامل در باره اچ ام بی
HMB چیست؟
در واقع HMB ماده ای است که از متابولیزه شدن آمینواسید ال لیوسین در بدن تولید می شود. ال لیوسین یکی از سه آمینواسیدی است که به عنوان آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA معروف هستند (ایزولیوسین و والدین دو آمینواسید دیگر این گروه هستند). بدن شما هر روز حدود ۲/۰ تا ۴/۰ گرم HMB بسته به پروتئین دریافتی روزانه می سازد. با به عبارت دقیق تر بسته به کل مقدار لیوسین دریافتی از رژیم غذائی.
طبق تحقیقات مشخص شده که BCAA نقش اساسی در ساخت و حفظ عضلات در شرایط کاتابولیک بر عهده دارد. به نظر می آید از سه آمینواسید BCAA ال لیوسین مهمترین نققش را در حفظ حجم عضلات به دنبال تمرینات سنگین و بیماری ها عهده دار است.
مشکل اصلی در مورد ال لیوسین این است که باید مقدار زیادی از این آمینواسید برای کسب نتایج مثبت مصرف شود که این مستلزم هزینه بالائی است. در اصل بسیاری از تحقیقاتی که اثر مثبت ال لیوسین را نشان داده بودند از نوع تزریقی این ماده به مقدار ۵ گرم ال لوسیون در هر ساعت استفاده کرده بودند که این نوع مصرف برای افراد عادی امکان پذیر نبود.
بنابراین تئوری هائی مبنی بر اینکه باید ماده متابولیزه شده ای از ال لیوسین وجود داشته باشد که مسئول سهم عمده ای از آثار مثبت آن باشد و در ضمن بتوان در دز بسیار کمتری از آن نتیجه گرفت. به نظر می آمد این ماده HMB است.
تحقیق بر روی حیوانات نشان دهنده تأثیر بسیار بالای HMB بود. در شرایط پراسترس که حیوانات وزن خود را از دست می دادند یا به شدت بیمار می شدند و حتی برخی می مردند، وقتی به حیوانات HMB داده شد. درصد مرگ و میر در آنها تا حد زیادی کاهش یافت و افزایش حجم عضلانی و بهبود در فعالیت های ایمنی مشاهده شد.

مطالعات مختلف در انسان ها هم امیدوارکننده بود. تعدادی از مطالعاتی که بر روی افرادی با فعالیت ورزشی یا بدون فعالیت ورزشی انجام شد نشان دهنده افزایش وزن عضلانی و کاهش چربی بود. در افرادی که تنها سه گرم HMB در روز مصرف کرده بودند.
به طور متوسط بین ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن عضلانی افزوده و همین مقدار از وزن چربی در طول چهار هفته کاسته شده بود. محققان دریافتند این ماده به طور مثبتی روی فعل و انفعالات بیوشیمیائی به دنبال تمرینات شدید که باعث تحلیل عضلات می شوند مؤثر است و در اصل خاصیت ضدکاتولیک و افزایش سرعت ریکاوری را دارد. اگر این طور است پس مشکل کجا است؟
مشکل اصلی این است که نتایجی که در دنیای واقعیت تجربه شد با آنچه در تحقیقات حاصل شده بود تفاوت داشت.
علاوه بر این تعدادی از مطالعات بعدی که روی این ماده در افراد مختلف انجام شد نشان دهنده اثر مثبتی نبود. عکس العمل افرادی هم که HMB مصرف کردند متفاوت بود. برخی از نتایج حاصل شده راضی بودند در حالی که برخی دیگر ادعا می کردند اثر مثبتی دریافت نکرده اند و مصرف آن پول هدر دادن است.
ولی دلیل این موارد ضد و نقیض در چه بود؟ آیا مقدار در مصرفی اشکال داشت؟ آیا رژیم غذائی فرد روی اثر HMB مؤثر بود؟ یا چگونگی تمرینات؟ یا شاید همه اینها؟

به هر حال هنوز جواب این مسئله به طور دقیق مشخص نشده.
مطالعات بعدی انجام شده در این زمینه روی دو مسئله تأکید بیشتری دارد.
۱. آثار مثبت HMB در افرادی که تحت تمرینات شدید هستند محسوس تر است.
۲. دز مصرفی ۳ گرم در روز برای افراد پیشرفته کافی نیست و برای کسب نتایج مثبت به مصرف ۱۰ تا ۱۲ گرم در روز نیاز است (که البته این مقدار مستلزم هزینه بالائی است و برخی هم ادعا می کنند باز هم مصرف بیش از این مقدار لازم است).
در صورتی که قصد مصرف HMB را دارید سه وعده در روز هر بار یک گرم به همراه غذا مصرف کنید این مقدار برای شروع کافی است و در صورت عدم کسب نتایج مثبت می توانید مقدار مصرف را به تدریج دو تا سه برابر افزایش دهید.

به هر حال با توجه به هزینه مصرف و نتایج حاصل شده مکمل های مهمتری هستند که در الویت قرار دارند. چنانچه موارد مهمی مانند مکمل های پروتئینی و کراتین مصرف می کنید و باز هم از نظر مالی امکان صرف هزینه بیشتری را دارید و در ضمن تمرینات مرتب و شدیدی را دنبال می کنید. HMB ارزش امتحان کردن را دارد.

برای خرید HMB به فروشگاه سایت مراجعه کنید|کلیک کنید

نویسنده : محمدرضا امیدی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=487
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
نگاهی دقیق به nova-x گاسپاری

نگاهی دقیق به nova-x گاسپاری

نگاهی دقیق به nova-x گاسپاری برای سالیان متمادی بسیاری از بدن سازان برای قدرتمند شدن و حجیم شدن به پروهورمون‌ها...

یکنظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
  1. پویا :
    ۲۵ خرداد ۹۴

    سلام

    آیا HMB باعث افزایش وزن هم میشود ؟

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا