آخرین مقالات :

همه چیز در باره پروتئین وی

۹ دیدگاه
15,841 بازدید
همه چیز در باره پروتئین وی

در این مطلب قصد داریم یکی از پر مصرف ترین مکمل های بدن سازی و ورزشی را به شما معرفی کنیم. این مکمل نه تنها در بدن سازی بلکه در بین دیگر رشته ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. و مصرف درست آن باعث رسیدن به نتیجه ایده آل می شود.

در چند تحقیق و آزمایش به عمل آمده در خصوص پروتئین وی معلوم گردید که این پروتئین یک پروتئین مستعد برای کاهش نرخ سرطان، مبارزه با HIV، افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش استرس و پائین آورنده کلسترول، افزایش سطح سرتونین در داخل مغز، ارتقاء عملکرد کبد در گروهی که به نوعی از بیماری هپاتیت رنج می برند، کاهش فشار خون و افزایش عملکرد فیزیکی بدن به عنوان نمونه می توان اشاره کرد.یکی از تأثیرات بارز پروتئین وی علی الظاهر توانائی افزایش Glutathione GSH آن می باشد. نمی توان اهمیت GSH را در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن نادیده گرفت. GSH به طور قطع مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آب می باشد که در بدن یافت می شود.GSH سه پپتایدی است که از آمینواسیدهای ال سیستین، ال گلوتامین و گلیسین تشکیل شده است. از آنجائی که GSH به عنوان یک ماده شناخته شده ضروری بر ایمنی بدن، اکسیدکننده استرس و حفظ سلامتی بدن می باشد کاهش آن مرتبط است با یک لیست بلند از بیماری ها. پروتئین وی جایگاه خاصی در برنامه غذائی افراد دارد. یکی از علائم دیگر کاهش GSH در ورزشکاران بروز سندم تمرین زدگی می باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که استفاده از پروتئین وی در جلوگیری از تمرین زدگی و یا حداقل تخفیف آن بسیار دشوار است.هنگامی که در خصوص پروتئین وی صحبت می کنیم در حقیقت داریم رجوع می کنیم به یک پروتئین پیچیده که تشکیل شده از چندین زیرشاخه پروتئین های (پپتاید) دیگر همچون، بتا، لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتوآلبومین، ایمینوگلوبین IgGs، گلیوکوماکروپپتایدز، بووین سرم آلبومین BSA و پپتایدهای فرعی دیگر مثل لاکتوپروکسی دیبس، لی سوزیم و لاکتوفرین.هر یک از این پپتایدهای فرعی که در وی وجود دارند به لحاظ خصوصیات بیولوژیکی در خواص ویژه خود می باشند. اخیراً جداسازی این زیرشاخه ها در مقیاس بزرگ یا غیرممکن بوده و یا برای هر منظور به جزء تحقیقات بسیار هزینه بر است. تکنولوژی فیلترینگ مدرن در دهه گذشته پیشرفت های محسوسی داشته به گونه ای که این امکان را برای شرکت ها فراهم ساخته که بتوانند پپتایدهای فعال بسیار حساس همچون لاکتوفرین و لاکتوپروکسی دیس را از وی جدا سازند.

خیلی از این زیرشاخه ها آن هم در مقادیر بسیار ناچیز در شیر گاو طبیعی و آن هم کمتر از یک درصد یافت می شوند. برای مثال: یکی از مهمترین این زیرشاخه ها یعنی لاکتوفرین که گفته می شود در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها و همچنین افزایش سیستم ایمنی و سلامتی عمومی بدن نقش دارد. تنها نیم تا یک درصد در پروتئین وی که از شیر گاو گرفته شده را تشکیل می دهد در صورتی که در شیر انسان این مقدار حدود ۱۵ درصد می باشد. در دهه های گذشته پروتئین وی (پودر وی) یک روند دگرگونی را طی کرده و تا به حال چند نسل از آن تولید شده و به بازار مصرف عرضه شده اند.

نسل اول پودرهای پروتئین وی

این نوع محصول اولیه از پودر پروتئین وی حاوی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد پروتئین و تعداد قابل توجهی لاکتوز، چربی و undenatured (پروتئینی که در اثر حرارت، کلیه ارزش های غذائی خود را از دست نداده است و هنوز حاوی مقادیری از پروتئین می باشد) پروتئین بود. این پودرها بیشتر به صورت پوردهای پروتئین کنسانتره در نظر گرفته می شدند و عمده مصرف شان در صنعت موادغذائی و کیک و شیرینی سازی بود.

نسل دوم پودرهای پروتئین وی

بخش عمده ای از پودرهای پروتئینی وی که امروز به فروش می رسند از این نسل از پودر پروتئین های وی می باشند. فرمول تشکیل دهنده اکثر پودرهای وی نسل دوم مخلوطی از وی کنسانتره wps و وی ایزوله wpi می باشد. در پودرهای وی کنسانتره کنونی حدوداً تشکل ۷۰% تا ۸۰% پروتئین و ۲۰% تا ۳۰% لاکتوز و چربی این پودرهای پروتئین به طور کلی تشکیل شده اند از ۹۰% تا ۹۶% پروتئین های undenatured.

تحقیقات نشان داده است که تنها پروتئین وی در فرم طبیعی آن (به گونه ای دیگر یعنی در شکل اصلی آن) دارای فعالیت بیولوژیکی می باشد. پودر وی که تحت فرآیند قرار گرفته تا چربی و لاکتوز و دیگر عناصر آن خارج شود، بدون از دست دادن فعالیت بیولوژیک آن توسط تولیدکنندگان نیازمند توجهات بسیار خاصی می باشد.

در این فرآیند پروتئین می بایست در درجه حرارت پائین و یا در محیط با سطح اسیدی بسیار کم برای جلوگیری از دست رفتن خاصیت طبیعی پروتئین آن تحت پروسه فوق قرار بگیرد.

حفظ خاصیت undenatured طبیعی پروتئین وی امر ضروری برای قابلیت ضد سرطانی و تحریک سیستم ایمنی آن می باشد اکثر پروتئین های وی نسل دوم جهت تأمین پروتئین مورد نیاز در هر سروینگ (وعده) با پروتئین ایزوله مخلوط می باشند. کمتر از ۹۰ درصد بخش ایزوله پروتئین وی تشکیل شده از لحاظ پروتئین و لاکتوز موجود در آن حداقل بوده و میزان چربی هم در آن تقریباً صفر می باشد. خیلی از این پروتئین ها ایزوله که توسط کمپانی ها عرضه می شوند ایزوله های با یون های تغییر یافته می باشند. این ایزوله به وسیله برداشتن کنسانتره و به جریان انداختن آن (که از آن به عنوان تغییر یون ها نام می برند) برای دست یابی به پروتئین وی با ایزوله های با یون های تغییر یافته می باشد. به نظر یک واکنش شیمیائی ساده و جالب می اید اما این روش معایب جدی در پی دارد. همانطور که پیش تر ذکر شد پودر پروتئین وی یک پروتئین پیچیده می باشد که تشکیل شده از چندین پپتاید زیرشاخه ای که هر کدام دارای ویژگی و خاصیت منحصر به فرد خود در حفظ سلامتی و ایمنی بدن می باشند که بعضی از این زیرشاخه ها در مقادیر بسیار کم یافت می شوند. بنا به طبیعت فرآیند تغییر و تبدیل یون ها کاهش قابل توجهی در بخش اعظمی از ارزش غذائی و خواص سلامتی دهنده اجزاء تشکیل دهنده آن به وجود می آید.

شاید بدین ترتیب بر مقادیر پروتئین تشکیل دهنده افزوده شود ولی در عوض بخش قابل توجهی از زیر شاخه های تشکیل دهنده از دست می روند. همین تغییر و تبدیل یون ها باعث شده است که پروتئین های ایزوله نسل دوم پروتئین های وی به عنوان یک انتخاب ضعیف تلقی شوند.

نسل سوم پودرهای پروتئین وی

با پیشرفت های اخیر در تکنیک ها پروسه کردن مثل میکروفیلتریشن، اولترافیلتریشن، نانوفیلتریشن و… به نظر می رسد دیگر تولیدکنندگان به قابلیتی دست یافته اند که می توانند پودر پروتئین مناسب برای ارتقاء سلامتی و جلوگیری از بیماری را تولید نمایند.

تکنیک میکروفیلتریشن که در دمای پائین صورت می گیرد این اجازه را می دهد که بتوان پودر پروتئین وی تولید کرد که بیش از ۹۰ درصد آن را پروتئین تشکیل داده، و ضمن این که زیرشاخه های مهم آن نیز حفظ شده و درصد چربی و لاکتوز آن حداقل گردیده است و همچنین هیچ تغییری در ساختار طبیعی پروتئین آن به وجود نیامده است.

همان طور که تصور کردید این نوع پروتئین های وی در قیاس با نوع های دیگر آن گران تر می باشند. پودر مکمل پروتئین وی به دلیل بالا بودن ارزش بیولوژیکی BV و همچنین بالا بودن آمینواسیدهای چند شاخه ای BCAA در آن برای مقاصد ورزشی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به همین خاطر همیشه از آن به عنوان یک مکمل مؤثر در افزایش حجم عضلانی و یا حفظ حجم عضلانی یاد می شود. شاید همین مسئله از دلایل اصلی پرفروش ترین بودن این مکمل در بازار مکمل ها باشد. به هر حال هنوز اطلاعات علمی و مستند شده زیادی در خصوص مزایای پروتئین وی توسط محققین به دست نیامده است. در آخر می توان این طور جمع بندی کرد: پودر پروتئین وی برای مقاصدی همچون حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری اهمیت خاصی یافته است در صورتی که تأثیر آن بر روی افزایش حجم عضلانی و ارتقاء قابلیت فیزیکی بدن هنوز کاملاً به اثبات نرسیده است.

 

پروتئین

یک فرد معمولی روزانه حدود ۲-۱ گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود ۴۵۰ گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم، باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم پروتئین مصرف کند. پودرهای پروتئینی که با آب یا شیر مخلوط می شوند معمولآ از انواع مناسبی هستند که کیفیت بالایی داراند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما نکته مهم آن است که چندین نوع پروتئین وجود دارد و باید دید که هریک به چه کاری می آیند، Whey (پروتئین وی مثل پروتئینی که در کشک وجود دارد)، Soy (پروتئین سویا)، Egg (پروتئین تخم مرغ) و Casein (ماده پروتئین شیر) و …

منشاء پروتئین وی:

تقریبا ۸۰% پروتئین شیر، کازئین و ۲۰% دیگر، وی است. شیر تازه، پیش از پاستوریزه شدن، ابتدا توسط متخصصان تضمین کیفیت، آزمایش می شود. سپس، کازئین و چربی شیر برای تولید پنیر جدا می شوند و آنچه باقی می ماند، وی است.

فواید پروتئین وی:

  1. افزایش توده ی عضلانی بدن (به راحتی جذب بدن می شود)
  2. کاهش وزن بدن بخصوص چربی های بدن
  3. افزایش قدرت ایمنی بدن توسط افزایش مقدار گلوتاتیون
  4. پیشگیری از سرطان
  5. کمک به فعالیت سلول های لنفوسیت t که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی

اما تحقیقات جدیدی انجام شده که نشان می دهد روشی که مصرف پروتئین را در ساعت بعد از تمرین برنامه ریزی می کنید می تواند تمام تفاوت در چگونگی پیشرفت بدنتان را تعریف کند.در جدیدترین تحقیق که در نسخه جدید ((تغذیه و متابولیسم))منتشر شده است،محققان گروهی از مردان تمرین کننده با وزنه در یک جلسه تمرین پا شرکت دادندو پس از آن به دو گروه تقسیمشان کردند .

۸۰ گرم پروتئین را طی ۱۲ ساعت بعدی در سه روش مختلف مصرف کردند:

۱- هر ۹۰ دقیقه ۸الی ۱۰ گرم

۲-هر ۳ ساعت ۲۰ گرم

۳- هر ۶ ساعت ۴۰ گرم.

محققان معادله پروتئین ،سنتز و تخریب پروتئین را اندازه گیری کردند.در پایان تحقیقات افراد شرکت کننده که ۲۰ گرم وی را هر سه ساعت خوردند در صدر جدول قرار گرفتند و بالانس خالص پروتئین شان فراتر از ۲ گروه دیگر قرار گرفت.و محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف ۲۰ گرم پروتئین وی هر ۳ ساعت یک بار در ساعات پس از نمرین در واقع موثر ترین راه برای مصرف پروتئین وی برای ریکاوری و سنتز پروتئین عضلات است.

شاید بتوان از پودر پروتئین وی به عنوان بهترین مکمل برای وعده غذائی بلافاصله پس از تمرین و خیلی بهتر از گوشت و شیر (کی سین) نام برد. می پرسید چرا؟ به دلیل اینکه پروتئین وی خیلی سریع هضم و جذب می شود و توانائی بدن در استفاده بهینه از آمینواسیدهای متمرکز شده در زمان پس از تمرین بسیار بالا می باشد. برای دو چندان شدن کارائی این وعده، آمینواسیدهای شاخه ای BCAA را نیز به پروتئین وی بیفزائید واقعیت اینست که بهترین زمان برای مصرف آمینواسیدهای BCAA در وعده غذائی بعد از تمرین می باشد و نه در طول تمرین.

نویسنده : محمدرضا امیدی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=852
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
نقش آهن در ورزش بدنسازی

نقش آهن در ورزش بدنسازی

انسان متمدن امروز از آهن برای مقاصد گوناگونی که دارد، بهره های فراوان و متعددی می برد. سازندگان وسایل و...

۹نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
  1. بازتاب: دروغ های رایج درباره مکملهای بدنسازی - مکمل بدنسازی

  2. پوریا :
    ۲۰ خرداد ۹۴

    اگه میشه بهم بگین که مصرف پودرها یک پروتیین از چه سنی ضرر نداره

    • محمد :
      ۲۰ خرداد ۹۴

      پیشنهاد میشه اگر بدنبال حرفه ای شدن نیستید از این مکملها استفاده نکنید.
      مصرف مکملهای بدنسازی بعد از چهار سال سابقه تمرین کار باوزنه پیشنهاد میشه

  3. امیر :
    ۰۳ آبان ۹۴

    سلام.ممنون از سایت خوبتون پروتین وی san 4/5کیلویی خریدم….از تقلبی یا اصل بودنش مطمئن نیستم.چند نمونه آزمایش تو خانه انجام دادم مثلا مقداری روی کف دستم ریختم نمناکش کردم بادست گلوله میشد…چسبنده است….. لطفا راهنماییم کنید چطور میتونم از اصل بودنش مطمئن شم……و علایم مریضی ناشی از خوردن پودر تقلبی برام بگید تا درصورت مشاهده دیگه نخورم. باتشکر از شما و سایت خوبتون

  4. پوریا :
    ۲۶ بهمن ۹۴

    سلام یک مدت هست وای پروتین مصرف میکنم .دز این مدت روی پوستم نقطه های ریزی مثل جوش که حالت خارشت دارند پدید اومده حساسیت پیدا کردم باید چکار کنم لطفا راهنمای کنید.

  5. مريم :
    ۰۸ اردیبهشت ۹۵

    با سلام و خسته نباشی و ممنون از جواب هاتون
    من با وزن ۵٧ کیلو و قد ١۶۴ به باشگاه میرم و فقط میخوام ران ها و پا و عضلانی بشن و اصلا نمیخوام بالا تنه تغییری بکنه و چاق بشم
    سوال اینجاست که روزهایی که فقط در باشگاه روی عضلات پا کار میکنم باید پروتئین بیشتری مصرف کنم ?چون میخوام بزرگتر بشه ?
    و روزهایی که فقط بالا تنه کار میکنم کمتر پروتئین بخورم که چاق نشم ?!

  6. بازتاب: ۱۰ نکته مهم بدن سازی که موفقیت هر فردی را تضمین می‌کند - مجله آنلاین بدنسازی

  7. بازتاب: هر آنچه که در مورد تغذیه بعد از تمرین باید بدانید!

  8. سراج :
    ۲۹ اسفند ۹۵

    سلام با تشکر از سایت خوبتون
    من قدم ۱۹۰ وزنم ۷۸ هست
    می خوام برای حجم گرفتن وی مصرف کنم
    میشه راهنمایی کنید وی کنسانتره یا ایزوله تهیه کنم کدوم؟؟؟

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا