EAA’s چیست؟
3.9

EAA’s چیست؟

  • مکملهای ضروری بدنسازی
  • 2 سپتامبر 18
  • حسام رضائی
  • 34,247 بازدید
  • 1 دیدگاه

آمینو اسید‌های ضروری (EAAs) چیست و مزایای آنها چه می‌باشد؟

آمینو اسید‌های ضروری یا به اختصار (EAAs)، به ترکیب ۹ آمینو اسید ضروری مختلف گفته میشود که بدن به خودی خود توانائی تولید آنها را ندارد و میبایست از طریق رژیم غذایی و مکمل دریافت شوند. این نوع آمینو اسید ها عبارتند از لوسین، ایزولوسین، والین، هیسدیتین، لیسین، متیونین، فنیل آلانین، تئورین و تریپتوفان. آمینو اسید‌ها واحد‌های سازنده پروتئین هستند و برای ساخت عضلات و جلوگیری تجزیه آنها و همچنین سلامت ذهنی‌ کاملا حیاتی هستند. اکثر انواع گوشت ها، ماهی‌‌ها و تخم مرغ و برخی‌ منابع گیاهی نظیر کینوآ و تخم شربتی همگی‌ منابع کامل پروتئین در نظر گرفته میشوند، زیرا همه آنها دارای تمام ۹ آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن در خود میباشند.

مکمل‌های (EAAs) معمولا در قالب قرص یا پودر فروخته میشوند و اندازه هر سروینگ از ۱ تا ۱۵ گرم نظیر اکثر مکمل‌های غذایی متغیر می‌باشد. فرم پودر این مکمل‌ها معمولا ارزان تر می‌باشد زیرا به دلیل مصرف راحت تر قرص معمولا این موضوع روی قیمت مکمل تاثیر گذار است. اگرچه هیچ کدام از فرم‌های (EAAs) خالص دارای کالری نمیباشند اما باید ذکر شود که همیشه لیبل اطلاعات غذایی روی محصول خود را چک کنید زیرا برخی‌ برند‌ها به محصول خود از شیرین کننده‌ها گرفته تا کافیین اضافه میکنند و این موضوع میتواند طبیعت آن محصول را به میزان زیادی تغییر دهد.

 

چه افرادی باید از (EAAs) استفاده کنند؟

شما ممکن است تا کنون تمام اسامی آمینو اسید‌های ضروری را ندیده باشید اما در این میان چند مورد نظیر لوسین، ایزولوسین و والین هستند که ممکن است در مورد آنها چیزهایی را شنیده باشید. زیرا این سه آمینو اسید همان هایی هستند که تشکیل دهنده آمینو اسید‌های شاخه دار یا (BCAAs) میباشند. اگرچه آمینو اسید‌های شاخه دار محبوبیت بسیار بیشتری دارند، اما تمرکز ما در این مقاله روی تمام ۹ آمینو اسید ضروری در قالب مکمل می‌باشد. هر دو محصول تا حدودی دارای اثرات مشابه هم هستند، اما یک برتری (EAAs) نسبت به (BCAAs) این است که (EAAs) نیاز‌های بیشتری از بدن را پوشش میدهد زیرا که دارای پروفایل آمینو اسیدی گسترده تری می‌باشد. همه مزایای ذکر شده در این مقاله در مورد (BCAAs) نیز صدق می‌کند.

در دنیای فیتنس هنگامی که بحث در مورد حمایت از (EAAs) باشد نظرات متفاوت از هم می‌باشد. برخی‌ می‌گویند از آنجایی که رژیم غذایی ما با تنوع مناسب خود میتواند از برخی‌ منابع غذایی خاص تامین کننده مقادیر کافی‌ (EAAs) باشد، پس ما نیازمند مصرف آمینو اسید‌های اضافه از طریق مکمل نیستیم. برخی‌ دیگر معتقدند که مصرف مکمل (EAAs) میتواند در حفظ عضلات در حالت روزه داری بسیار فوق‌العاده عمل کند و میتواند خستگی‌ حاصل از تمرین را به میزان قابل توجهی‌ کاهش دهد. در اینجاست که اهداف فیتنسی شما و سبک تمرینیتان باید مد نظر قرار گرفته شود.

گروهی از ورزشکاران که اکثرا نتیجه ای از مصرف مکمل‌های (EAAs) نمیگیرند به دلیل این است که آنها بدن خود را در شرایط مازاد کالری (دریافت کالری بیشتر از میزان کالری سوزانده شده) قرار داده و هیچگاه در شرایط روزه داری تمرین نمیکنند و وعده قبل و بعد از تمرین آنها سرشار از پروتئین و کربوهیدرات می‌باشد. آنها هیچ نگرانی در مورد تجزیه عضلات خود ندارند و بدون مصرف هیچگونه مکمل (EAAs) میتوانند به رشد خود ادامه دهند. اما از طرف دیگر اگر شما با شکم خالی‌ تمرین می‌کنید، زمان کافی‌ برای صرف وعده بعد از تمرین ندارید یا در حال حاضر در تلاش برای کاهش وزن و رهائی از چربی‌‌های اضافه خود هستید، قطعا مکمل (EAAs) میتواند به شما کمک زیادی کند!

EAAs Vs BCAAs

 

(EAAs) چه میکنند؟

کاری که (EAAs) برای شما در شرایط روزه داری (چه تمرینات هوازی و چه تمرینات با وزنه) می‌کند، جلوگیری از عدم تجزیه عضلات می‌باشد. با توجه به این مزیت که این مکمل بدون کالری می‌باشد، شما میتوانید با مخلوط کردن آن در شیک خود همچنان شرایط روزه داری را برای بدن خود حفظ کنید و همچنان به چربی‌ سوزی خود ادامه دهید، شرایطی که در حضور گلوکز برای تامین انرژی بدن در طول تمرین رخ نخواهد داد. هر فردی که به دنبال کاهش وزن و چربی‌ سوزی می‌باشد ممکن است نیاز باشد از مصرف وعده نوشیدنی‌ پروتیینی بعد از تمرین خود اجتناب کند و به جای آن از یک نوشیدنی‌ سرشار از (EAAs) استفاده کند که نشان داده است در زمینه ریکاوری عضلات و سنتز پروتئین میتواند دقیقا کارایی پروتئین وی را داشته باشد، بدون افزودن کالری اضافه!

استفاده از مکمل (EAAs) همچنین برای افرادی که از رژیم غذایی (intermittent fasting) نیز استفاده میکنند میتواند مفید باشد، با مصرف آنها میتوانید بدون نگرانی تا ۱۶ ساعت بدون غذا ادامه دهید و خیالتان از بابت عدم تجزیه عضلات راحت باشد. به بیان ساده، هنگامی که برای چربی‌ سوزی وارد یک رژیم غذایی کم کالری شوید، بدنتان در کنار چربی‌، ماهیچه‌ها را نیز میسوزاند و هدف اصلی‌ مصرف (EAAs) حفظ عضلات تا حد ممکن بدون افزودن کالری اضافه به رژیم غذایی می‌باشد.

 

نتیجه گیری

مصرف مکمل‌های (EAAs) و (BCAAs)، میتوانند باعث کمک به حفظ عضلات در شرایط کمبود کالری شوند. توصیه من مصرف ۵ گرم از آنها در زمان هایی است که میدانید قرار است در یک بازه زمانی‌ طولانی بدون غذا باشید. میتوانید (EAAs) را در کنار دیگر مکمل‌ها نظیر کراتین، گلوتامین و بتا آلانین مصرف کنید تا نتایج دریافتی از آن به حداکثر برسد. با استفاده از محصولات کمپانی‌های معتبر که سلامت مشتریان خود را در نظر دارند، مصرف مکمل‌های آمینو اسیدی دارای هیچگونه عارضه جانبی نمیباشد. از مصرف محصولات دارای تولید کننده‌های نامعتبر که برای کسب درامد بیشتر از مواد اولیه نا مرغوبی استفاده میکنند اجتناب کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
3.9/5 - (12 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات