hadi-choopan
4

بیوگرافی هادی چوپان

  • ایران, قهرمانان
  • ۷ آبان ۹۸
  • حسام رضائی
  • 395 بازدید
  • 2 دیدگاه

مشخصات ورزشکار

نام کامل : هادی چوپان

وزن : ۲۰۰-۲۲۰ پوند (۹۰.۷-۱۰۰ کیلوگرم)

قد : ۱۶۹ سانتیمتر

سن : ۳۲

تاریخ تولد : ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۷

ملیت : ایرانی

.

سال‌های اولیه زندگی‌

هادی چوپان در سپتامبر ۱۹۸۷ در سپیدان استان فارس متولد شد که در قسمت جنوبی ایران واقع است. او در یک خانواده بسیار فقیر به دنیا آمد که نتیجه مشکلات اقتصادی آن منطقه بود. این شرایط بد باعث شد تا هادی مجبور باشد از همان سال‌های اولیه زندگی‌ مجبور به کار کردن شود. او شروع به دستفروشی کرد و در کنارش کار‌های ساختمانی نیز انجام میداد.

علیرغم نیاز مستمر هادی به کار، او اما توانست علاقه خود به بدنسازی را بیشتر کند. او در سال ۲۰۰۰ و در سن ۱۳ سالگی مسیر خود برای تبدیل شدن به یک بدنساز حرفه ای را شروع کرد. این فرایند با تقلید هادی از فیگور بدنسازان معروف در مقابل خانواده شروع شد. در ابتدا، او تا حدودی دارای سایز کوچکی بود و اعضای خانواده و دوستان اغلب او را دست می انداختند و مسخره میکردند.

 

سال‌های ابتدایی دوره بدنسازی

اما به هر حال، هادی چوپان توانست در نهایت مقداری افزایش سایز داشته باشد و شکل یک بدنساز را به خود بگیرد. در سال ۲۰۰۲، اولین مربی‌ او جمشید اوجی بود. در آن زمان، آقای اوجی تنها به هادی اجازه میداد که با وزنه‌های ۵ کیلوگرمی‌ کار کند، زیرا سایز بدنی هادی کوچک بود. اما در هر صورت، چوپان بالاخره توانست رشد کند و حجیم تر شود.

در طول ۳ سال بدنسازی حرفه ای، هادی توانست در مسابقات کشوری مقام سوم را کسب کند. به علاوه، او توانست در مسابقات استان فارس مقام اول را کسب کند. اما در سال ۲۰۰۵ بود که او توانست اولین عنوان اولی‌ کشوری را کسب کند و توانست فردی باشد که تمام نگاه‌ها را به خود خیره کند.

در سال ۲۰۰۸، چوپان تمرین کردن با جمشید اوجی را متوقف کرد و برای چند سالی‌ بدون مربی‌ تمرین میکرد. با این وجود، اما او باز هم توانست چند عنوان کشوری دیگر را در کنار مدال نقره مسابقات (WBPF World Bodybuilding Championships) کسب کند. هادی تا سال ۲۰۱۳ بدون مربی‌ کار خود را ادامه داد. در آن زمان، او شروع به تمرین با علی‌ نعمتی کرد و دوره او به عنوان یک بدنساز حرفه ای شروع به استارت خوردن کرد.

عکس بیوگرافی هادی چوپان

 

هادی چوپان : دوره بدنسازی حرفه ای

در سال ۲۰۱۳، هادی توانست مقام اول مسابقات (WBPF Asia Championships) را کسب کند و بدنسازی حرفه ای خود را به یک پیروزی خوب شروع کند. او دوباره برای رقابت در مسابقات (WBPF World Bodybuilding Championships) بازگشت و توانست در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مدال طلا را کسب کند. علیرغم موفقیت، این تنها رقابتی بود که چوپان در آن سال‌ها در آن شرکت میکرد.

اما سال ۲۰۱۷ شروع فصلی جدید از دوره حرفه ای چوپان بود، زیرا چوپان تمرین کردن با نعمتی را نیز متوقف کرد. از آن سال به بعد هادی تمرینات خود را با مربی‌ شناخته شده در سطح جهانی‌، هنی رامبد شروع کرد. به تبع آن، چوپان شاهد پیشرفت بیشتری در کار خود بود. چوپان در سال ۲۰۱۷ اولین مسابقه خود زیر نظر هنی رامبد را انجام داد و توانست در مستر المپیا آماتوری مدال طلا را کسب کند.

هادی چوپان در سال ۲۰۱۷ سه بار دیگر نیز مسابقه داد و در همه آنها مدال نقره را کسب کرد. از جمله مهم‌ترین این رقابت ها، مسابقه آسیا گرند پریکس در سال ۲۰۱۷ بود که هادی در رقابت با فلکس لوییس قهرمان چندین دوره دسته ۲۱۲ پوند رقابت را باخت. اما این تصمیم بحث‌های زیادی را در بین بینندگان مسابقه ایجاد کرد. بر اساس گفته برخی‌ افراد، اینطور به نظر میرسید که چوپان دارای بدنی حجیم تر و بهتر از لوییس بود، علیرغم اینکه داوران نظری مخالف آن داشتند. اما به هر حال در این زمان بود که همه دریافتند می‌توان روی هادی چوپان به عنوان یک حریف قدرتمند حساب باز کرد.

متاسفانه، هادی مجبور بود که با مشکلات در زمینه صدور ویزای آمریکا نیز دست و پنجه نرم کند تا بتواند در مسابقات مهم شرکت کند. همین امر باعث شد تا او نتواند در چندین مسابقه مهم از جمله، آرنولد کلاسیک و مستر المپیا ۲۰۱۸ شرکت کند. اما به هر حال، او برای سال ۲۰۱۹ توانست مشکل ویزای خود را حل کند و در مسابقات مستر المپیا شرکت کند که با عملکرد خوب خود توانست در دسته وزن آزاد و در میان برترین بدنسازان جهان عنوان سومی‌ را کسب کند.

 

هادی چوپان، قهرمانی‌ها و دستاورد‌ها :

15 provincial gold medals (Fars and Tehran provinces)

6 national medals (3 golds, 2 silvers, 1 bronze)

WBPF World Championships: Silver medal, 2012

WBPF Asia Championships: Gold medal, 2013

WBPF World Championships: Gold medal, 2013, 2014, 2015

Mr. Olympia Amateur: Gold medal, 2017

IFBB Sheru Classic: Silver medal, 2017

Asia Grand Prix: Silver medal, 2017

San Marino Pro: Silver medal, 2017

Dubai Expo: Silver medal, 2018

IFBB Portugal Pro: Gold medal, 2018

Asia Grand Prix: Gold medal, 2018

IFBB Vancouver Pro: Gold medal, 2019

Mr. Olympia Pro: Bronze Medal, 2019

عکس بیوگرافی هادی چوپان

هادی چوپان : برنامه تمرینی

هادی چوپان دوست دارد تا از ترکیبی‌ از تمرینات قدرتی‌ در کنار تمرینات افزایش حجم برای دریافت بهترین نتایج استفاده کند. او اغلب در هفته یک روز را صرف لیفت کردن وزنه‌های سنگین و تمرکز روی افزایش قدرت می‌کند. سپس او یک روز دیگر را دوباره صرف تمرین دادن همان گروه‌های عضلانی می‌کند، اما این بار با تمرکز روی حجم تمرینی.

در مبحث تمرینات هادی چوپان، هنگامی که او در حال انجام تمرینات قدرتی‌ می‌باشد، معمولا بین ست‌ها ۲-۳ دقیقه استراحت می‌کند. اما از طرف دیگر، هنگامی که او تمرینات افزایش حجم را انجام میدهد، چوپان در بین ست‌ها تنها ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه استراحت می‌کند. او میگوید که این امر باعث میشود تا ضربان قلب او بالا حفظ شود، ظرفیت هوازی او بهبود یافته و چربی‌ سوزی کند.

اما هنگامی که بحث بر سر نوع خاصی‌ از تمرین هوازی باشد، چوپان به شکل اختصاصی تمرین هوازی خاصی‌ انجام نمیدهد. اینطور می‌گویند که او در هفته‌های منتهی‌ به مسابقات در هفته ۲ تا ۳ جلسه تمرینی پر فشار انجام میدهد. به غیر از این، هیچ روال تمرین هوازی خاصی‌ برای او وجود ندارد.

 

.

تمرین سینه (قدرتی‌)

بالا سینه هالتر   ۵ (۵)

پرس سینه تخت دستگاه اسمیت   ۵ (۵)

پرس بالا سینه دمبل   ۳ (۵-۸)

پارالل با وزنه   ۳ (۶-۸)

قفسه سینه سیمکش سنگین   ۳ (۴-۶)

 

تمرین سینه (افزایش حجم)

پرس بالا سینه دمبل   ۳ (۱۰-۱۲)

پرس سینه هالتر   ۵ (۸-۱۲)

قفسه بالا سینه   ۴ (۱۰-۱۲)

دیپ   ۴ (۱۰-۱۲)

پول اور دمبل   ۴ (۱۰-۱۲)

شنا سوپرست با قفسه سیمکش   ۴ (۱۲)

قفسه سینه دمبل (وزنه سبک، تمام کننده)   ۵ (۱۰-۱۲)  (دراپ ست در ست پایانی)

عکس بیوگرافی هادی چوپان

هادی چوپان : رژیم و تغذیه

هادی چوپان رژیم غذایی اش را حول محور علایق خود طراحی می‌کند. در حقیقت، به عقیده او رژیم مهم‌ ترین قسمت دست یابی به یک فیزیک بدنی مناسب می‌باشد. بنابراین، او مقادیر زیادی از برنج قهوه ای، آووکادو و سینه مرغ بدون پوست در بخش زیادی از سال استفاده می‌کند. این غذاهای دیر هضم باعث میشود تا سطح چربی‌ بدن او پایین حفظ شود و در دوره آماده سازی برای مسابقات کار راحت تری را در پیش داشته باشد.

علاوه بر یک رژیم غذایی هوشمندانه و دقیق، چوپان از انواع مختلفی‌ از مکملها نیز استفاده می‌کند که در زیر برخی‌ از مکمل‌های مورد علایق او را می‌بینید :

پروتئین وی ایزوله

آمینو اسید‌های شاخه دار

ال کارنیتین

روغن ماهی‌

مولتی ویتامین

 

هادی چوپان به عنوان یک بدنساز حرفه ای توانست به موفقیت‌های کشوری زیادی برسد. مشکلات او برای شرکت در مسابقات در کشور‌های غربی باعث شد تا او دیر به شهرت برسد. اما به هر حال، از زمانی‌ که مردم شروع به شناختن او کرده‌اند، اینطور به نظر می‌رسد که او یک شبه تمام عقب ماندگی‌های خود در این زمینه را جبران کرده است. هادی چوپان امروزه یکی‌ از آینده دار‌ترین بدنسازان در سراسر جهان می‌باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه کاربران 2

  • حمید ۰۸ آبان ۹۸

    خیلی خیلی سایت پر هتوایی دارید و خیلی ممنونم که کانت هارو میخونید
    و از همه مهمتر بهشون عمل میکنید
    و بی صبرانه منتظر بیوگرافی نفر اول مستر المپیا فیزیک امسالم.
    قطعا شما بهترین وب سایت بدنسازی ایران هستید

    پاسخ
  • رضا قاسمی ۱۳ آبان ۹۸

    ویدئو که گذاشته بودید خیلی فوق العاده بود.
    ادم لذت میبره بیوگرافی قهرمان های بدنسازیو میخونه بخصوص اینکه ایرانی باشه و همشهریت 💛

    پاسخ