تقویت کننده سطح تستوسترون | تست بوستر | پاراهورمون | پروهورمون
4.2

تقویت کننده سطح تستوسترون | تست بوستر | پاراهورمون | پروهورمون

  • مکملهای ضروری بدنسازی
  • 2 ژانویه 19
  • حسام رضائی
  • 8,210 بازدید
  • بدون دیدگاه

تقویت کننده سطح تستوسترون | تست بوستر | پاراهورمون | پروهورمون

تستوسترون یک هورمون اصلی‌ مرتبط با افزایش حجم عضلات، افزایش قدرت و میل جنسی‌ می‌باشد. اما وظایف آن در بدن بسیار بیشتر از این موارد می‌باشد. در واقع تستوسترون همه چیز در بدن از حالات خلقی‌ گرفته تا بهبود حافظه و سلامتی استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار میدهد، اما همچنین باعث افزایش و قدرت نیز میشود و میتواند به افزایش استقامت و عملکرد ورزشی نیز کمک کند.

اما اگر بخواهید سطح آن را افزایش دهید چکار می‌کنید؟ اگر شما نیز در طول سالیان اخیر رویداد‌های ورزشی زیادی را دیده باشید، پس میدانید که بسیاری از کمپانی‌ها با تبلیغ محصولات خود به شدت سعی‌ دارند مکمل‌های خود که وعده افزایش سطح تولید تستوسترون را میدهند را به فروش برسانند. در اینجا اگر بخواهیم شفاف باشیم، ما در حال صحبت در مورد تزریق تستوسترون یا تستوسترون تراپی نیستیم. این روش یک نسخه درمانی دارو محور می‌باشد و معمولا برای مردانی مناسب است که در آزمایش‌های پزشکی‌ کمبود سطح تستوسترون آنها مشخص شده است.

بلکه بحث ما در اینجا در مورد یک مکمل غذایی می‌باشد، مکملی محبوب برای مردانی که تنها خواهان بهبود سطح تستوسترون خود در حد معقول هستند تا نتیجه آن را بتوانند در باشگاه یا مکان‌های دیگر ببینند. اما سوال در اینجا این است که آیا واقعا مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون کارامد هستند؟ بیائید عمیق تر این موضوع را بررسی کنیم.

 

مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون چه کاری انجام میدهند؟

لیست بلند بالایی از چیزهایی که با گذر زمان بهتر میشوند وجود دارند، اما این موضوع در مورد بدن و قابلیت‌های فیزیکی‌ ما کاملا صدق نمیکند. هنگامی که ما از سن ۳۰ سالگی عبور می‌کنیم شاهد تغییرات نه چند خوشایندی در سطح قدرت و حجم عضلات خود خواهیم بود و از اینجا به بعد کار‌ها به آسانی گذشته پیش نمیروند. اما چه چیزی را باید مقصر بدانیم؟ تستوسترون. در حقیقت، بعد از ۳۰ سالگی، بسیاری از مردان به شکل تدریجی‌ شاهد کاهش سطح این هورمون خواهند بود. بسته به عوامل مختلف نظیر ترکیب بدنی و سطح استرس، این کاهش سطح میتواند اندک یا شدید باشد.

مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون دسته ای از مکمل‌های گیاهی هستند که هدف آنها افزایش سطح تستوسترون به شکل طبیعی می‌باشد، معمولا این مکمل‌ها حاوی ریز مغذی هایی هستند که مردان معمولا دچار کمبود آنها هستند، نظیر روی، و در تحقیقات نشان داده شده است که این ریز مغذی‌ها مرتبط با سطح سلامت تستوسترون میباشند. این مکمل‌ها همچنین ممکن است دارای آداپتوژن‌ها نیز باشند، که گروهی از مکمل‌ها هستند که اینطور گمان میشود میتوانند به تطابق پذیری بدن با استرس کمک کنند. همچنین این مکمل‌ها حاوی موادی هستند که میتوانند باعث بهبود کیفیت خواب شوند. کمبود خواب نشان داده است که در مردان جوان سالم میتواند باعث کاهش سطح تستوسترون شود.

مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون میتوانند باعث افزایش سطح تستوسترون در رنج نرمال آن یا حمایت غیر مستقیم از این هورمون شوند. در هر دو حالت، اینگونه مکمل‌ها به این دلیل تولید شده‌اند که بتوانند تمام مزایای سطح تستوسترون نرمال را به شما ارائه دهند از جمله ریکاوری سریع تر از تمرینات، عضلات حجیم تر و قوی تر و افزایش میل جنسی‌.

 

آیا مکمل تقویت کننده سطح تستوسترون ایمن هستند؟

همانند مکمل‌های قبل از تمرین و چربی‌ سوز ها، مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون نیز همیشه دارای محبوبیت زیادی نیستند. کافی‌ است به قفسه فروشگاه‌های مکمل فروشی نگاهی‌ کنید و در هر سه مورد، احتمالا برخی‌ محصولات آماتور و دارای ترکیبات عجیب و غریب با فرمولی مخفی‌ را روی لیبل آنها خواهید دید. البته این موضوع به این معنی‌ نیست که تقویت کننده‌های تستوسترون غیر ایمن هستند.

همیشه قبل از تمرین نقد‌های مربوط به مکمل تقویت کننده تستوسترون مد نظر خود را مطالعه کنید و همیشه محصولی از یک کمپانی نامدار و دارای حسن سابقه خریداری کنید. همیشه از دوز‌های پیشنهادی مصرف کرده و اگر دچار مشکل سلامتی‌ خاصی‌ هستید یا دارو مصرف می‌کنید پزشک خود را نیز در جریان مصرف این مکمل بگذارید.

muscularmanworkoutpark

همچنین هیچگاه انتظار نداشته باشید که یک مکمل تقویت کننده سطح تستوسترون یا هر مکملی بتواند مشکلات سلامتی‌ و تناسب اندام شما را حل کند. نوع تغذیه و ورزشی که انجام میدهید بیش از آنچه که فکرش را بکنید روی سطح تستوسترون شما تاثیر دارد! و اگر می‌خواهید به شکل ایمن و کارامد به سطح مطلوبی از تستوسترون دست یابید باید این دو موضوع مهم را نیز مد نظر قرار دهید!

اگر کاملا غیر فعال هستید یا اگر کاملا از انجام یک تمرین پر فشار بدنتان فرسوده شده است، هیچ کدام از این دو حالت قرار نیست که به بهبود سطح تستوسترون بدن شما کمک کند. و هنگامی که بحث تغذیه در میان باشد، تغذیه کافی‌ و دریافت مقادیر مناسب چربی‌‌های غذایی هر دو نقشی‌ حیاتی در بهبود سطح تستوسترون و افزایش سلامت عمومی‌ بدن دارند.

 

آیا مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون به عضله سازی کمک میکنند؟

به صورت کوتاه پاسخ مثبت می‌باشد، اما به هر حال، تغذیه ضعیف و تمرینات نه چندان مناسب قطعا باعث کاهش تاثیر این مکمل‌ها میشود. اما یک برنامه تمرینی عالی‌ و یک رژیم غذایی همه جانبه میتوانند به عضله سازی و افزایش سطح تستوسترون کمک زیادی کنند. شدت تمرین، حجم کلی‌ تمرینات، انتخاب حرکات تمرینی مناسب و حتی ترتیب انجام حرکات تمرینی همگی‌ میتوانند دارای تاثیر باشند.

همچنین آمینو اسید‌های موجود در رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا هم در عضله سازی و هم افزایش سطح تستوسترون دارای نقش هستند. ترکیب یک رژیم غذایی با پروتئین بالا همراه انجام تمرینات مناسب میتواند باعث افزایش حساسیت گیرنده‌های آندروژن در بدن شود و همچنین مصرف آمینو اسید‌های ضروری برای حمایت از سنتز پروتئین میتواند عضله سازی و عملکرد فرد را به میزان قابل توجهی‌ افزایش دهد.

بنابراین قبل از اینکه حتی یک سروینگ از مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون را مصرف کنید، اطمینان حاصل کنید که از قبل شرایط و مقدمات موفقیت را آماده کرده‌اید. با طراحی یک برنامه تمرینی عضله ساز و مناسب به شکل مستمر ورزش کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که بر اساس وزن بدن، اهداف و سطح فعالیت خود مقادیر کافی‌ پروتئین و کالری را دریافت خواهید کرد. روی تغذیه صحیح و تمرین پر فشار تمرکز کنید و آنگاه ارزش مکمل تقویت کننده تستوسترون شما بیش از پیش خواهد شد!

 

در بهترین مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون چه موادی وجود دارند؟

احتمالا متوجه شده اید که محبوب‌ ترین مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون دارای طیف وسیعی از مواد تشکیل دهنده هستند. اگر خواهان دریافت بهترین نتایج ممکن هستید، مهم است که یک آشنایی مقدماتی با مواد پشتیبانی‌ شده توسط علم داشته باشید. در زیر لیستی از این مواد وجود دارد که وجود آنها در این مکمل‌ها میتواند تفاوت زیادی را در سطح تستوسترون (البته در رنج نرمال و سالم) ایجاد کند.

 

فنیوگریک (شنبلیله)

منبع تولید اصلی‌ شنبلیله هند می‌باشد. به شکل سنتی‌ از آن در تولید پودر کاری، خیار شور و خمیر استفاده میشود اما اکنون تحقیقاتی‌ بر روی خواص آنابولیکی این گیاه در حال انجام شدن می‌باشد. در یک تحقیق انجام شده در دانشگاه مری هاردین‌-بیلور در بلتون تگزاس، محققان روی تاثیر مکمل شنبلیله در افزایش قدرت و بهبود ترکیب بدنی در افراد تمرین دیده مطالعاتی انجام دادند. در طول این تحقیقات اگرچه در 4 هفته ابتدایی هم گروهی که از این مکمل استفاده کرده بودند و هم گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند توانستند افزایش قدرت قابل توجهی‌ داشته باشند اما بعد از هشت هفته تمرین و مصرف مکمل تنها گروهی که از مکمل شنبلیله استفاده کرده بودند شاهد افزایش قدرت قابل توجه بودند.

این موضوع این ایده را در ذهن ما پرورش میدهد که شنبلیله میتواند هنگام رسیدن به نقطه عدم پیشرفت به شما در افزایش قدرت و عضله سازی ادامه دار کمک کند. همچنین در این تحقیق، تنها گروهی که از این مکمل استفاده کرده بود توانست هم در دوره ۴ هفته ای و هم در دوره ۸ هفته ای شاهد افزایش قابل توجه حجم خالص عضلانی خود باشند.

test boosters

 

روی و/یا منیزیم

این ریز مغذی‌ها یا به شکل جداگانه و یا به شکل ترکیبی‌ به نام زد ام‌ ای در مکمل‌های تقویت کننده تستوسترون وجود دارند. زد ام‌ ای ترکیبی‌ از روی مونومتیونین آسپارتات، منیزیم آسپارتات و ویتامین ب۶ می‌باشد. زد ام‌ ای یک نام قابل تشخیص بر روی لیبل چندین مکمل موجود نیز می‌باشد، نظیر مکمل‌های خواب آور و تقویت کننده‌های تستوسترون. این ترکیب که اغلب برای کمک به ریکاوری بدن در جهت یک خواب بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همچنین اینطور ادعا میشود که زد ام ای میتواند به افزایش قدرت عضلانی و بهبود پروفایل هورمونی بدن نیز کمک کند.

اما چرا باید این ریز مغذی‌های رایج در این مکمل وجود داشته باشد؟ زیرا کمبود روی و منیزیم در ورزشکاران شایع می‌باشد، که بخشی از آن مرتبط با عدم جایگزینی مناسب آنها پس از یک تمرین سنگین می‌باشد. کمبود این مواد معدنی کلیدی میتواند منجر به پروفایل ضعیف هورمون‌های آنابولیک، اختلال در کارکرد سیستم ایمنی، افزایش سطح کورتیزول و در نتیجه منجر به کاهش قدرت و عملکرد شود.

در یک تحقیق انجام شده روی ۲۷ بازیکن فوتبال به آنها هم دارونما و هم زد ام‌ ای به مدت ۷ هفته در طول تمرینات بهاره آنها داده شد. در پایان این ۷ هفته، بازیکننی که از مکمل زد ام‌ ای استفاده کرده بودند سطح تستوسترون آنها ۳۰% افزایش پیدا کرده بود در حالی‌ که گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند سطح تستوسترون آنها ۱۰% کاهش پیدا کرده بود. گروه زد ام‌ ای همچنین شاهد افزایش قدرت به میزان ۱۱.۶% بودند در حالی‌ که این میزان برای گروه دارونما تنها ۴.۶% بود. بهتر بخوابید و قوی تر شوید! به نظر من که یک معامله برد-برد می‌باشد!

 

آشواگاندها (جینسینگ هندی)

در اینجا یک گیاه دارویی دیگر با نام جالبی‌ داریم! اما این گیاه طی‌ سالیان اخیر دارای محبوبیت بیشتری شده است هم در مکمل‌های ریکاوری و هم در تقویت کننده‌های تستوسترون. جینسینگ هندی که برای قرن‌ها در طب سنتی‌ هند دارای محبوبیت زیادی بوده است در واقع به عنوان یک آداپتوژن شناخته میشود. این یعنی‌ اینکه بدن ممکن است از آن استفاده کرده تا بتواند با عوامل استرس زا تطابق پذیری پیدا کند. اگرچه بسیاری از مردم از این گیاه برای کاهش سطح کورتیزول، اضطراب و کاهش خستگی‌ استفاده میکنند اما جینسینگ هندی همچنین دارای قابلیت در تقویت سطح تستوسترون نیز می‌باشد.

اگرچه شواهد در این مورد محدود است، اما مصرف جینسینگ هندی مرتبط با افزایش سطح تستوسترون در مردان بوده است و همچنین تا حدودی میتواند به عضله سازی و افزایش قدرت کمک کند. همچنین تحقیقی وجود دارد که این گیاه را در بهبود سلامت جنسی‌ هم در مردان و هم در زنان مرتبط میداند. همچنین باید گفت که نام آشواگاندها به معنی‌ “ بوی اسب “ می‌باشد و در طب سنتی‌ هند گفته شده است که این گیاه میتواند قدرت و سر زندگی‌ اسب را به شما بدهد. بنابراین شهرت آن به عنوان یک تقویت کننده تستوسترون شاید اصلا چیز جدیدی هم نباشد.

 

دی آسپارتیک اسید

دی آسپارتیک اسید یک آمینو اسید است که به شکل طبیعی در سلول‌های لیدیگ بیضه‌ها یافت میشود که در آنجا به عنوان یک پیام رسان بین مغز و سلول‌های لیدیگ عمل کرده تا بتواند به تبدیل کلسترول به تستوسترون کمک کند. به شکل تئوری، مصرف دی آسپارتیک اسید باید بتواند از طریق بهبود پیام رسانی این سیستم بین مغز و بیضه‌ها باعث افزایش سطح تستوسترون شود.

دانشمندان در ایتالیا دریافتند افرادی که به میزان ۳ گرم دی آسپارتیک اسید به مدت ۱۲ روز مصرف کرده بودند شاهد افزایش ۴۲% در سطح تستوسترون بودند. محققان همچنین ذکر کرده‌اند که پس از ۳ روز توقف مصرف، گروهی که از دی آسپارتیک اسید استفاده کرده بودند هنوز هم سطح تستوسترون آنها ۲۲% بیشتر بوده است. اما از طرف دیگر در یک مقاله منتشر شده در (Nutrition Research) اینطور یافت شد که مردان تمرین دیده پس از مصرف ۳ گرم دی آسپارتیک اسید در طول ۲۸ روز شاهد هیچگونه افزایش سطح تستوسترون نبودند.

اما چرا این تفاوت وجود دارد؟ این عدم توافق نظر بین این تحقیقات احتمالا به دلیل وضعیت ابتدایی تمرینات و سطح پایه تستوسترون افراد شرکت کننده بوده است. دی آسپارتیک اسید یکی‌ از چندین ماده پیشنهادی موثر در افزایش سطح تستوسترون می‌باشد، مخصوصا برای مردان مسن تر که سطح تستوسترون آنها به شکل طبیعی در گذر زمان کاهش پیدا کرده است.

 

چگونه می‌توانم با تمرین کارایی مکمل تقویت کننده سطح تستوسترون را افزایش دهم؟

مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون میتوانند ابزاری کارامد برای افزایش قدرت و حجم باشند، اما آنها هیچگاه نمیتوانند جای یک برنامه تمرینی مناسب را پر کنند. تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات قدرتی‌ منظم پتانسیل افزایش سطح تستوسترون را دارد. در اینجا چند نکته تمرینی دیگر نیز ذکر خواهد شد که میتواند به افزایش سطح تستوسترون کمک کند :

ترتیب انجام حرکات : تحقیقات نشان داده است که شروع تمرین با حرکات چند مفصلی (نظیر پرس سینه، اسکات، پرس سرشانه) و سپس انجام حرکات تک مفصلی و سبک تر میتواند منجر به واکنش آنابولیک قوی تری در بدن شود.

زمان انجام تمرین : سعی‌ کنید بدون کاهش حجم کلی‌ تمرینات، زمان جلسه تمرینی را کاهش دهید. سطح تستوسترون پس از جلسات تمرینی کوتاه تر بیشتر می‌باشد، مثلا زیر ۶۰ دقیقه. در طول این زمان، زمان استراحت استراحت بین ست‌ها را محدود کنید (۳۰-۶۰ ثانیه).

استفاده از تکنیک‌های تمرینی افزایش فشار : هر از چند گاهی‌ از تکنیک‌های افزایش فشار تمرینی نظیر تکرار‌های اجباری، تکرار‌های منفی‌ و دراپ ست برای وارد آوردن استرس بیشتر روی بدن استفاده کنید. استفاده از این تکنیک‌ها و رفتن فراتر از نقطه ناتوانی عضلات نشان داده است که میتواند باعث افزایش سطح تستوسترون شود. البته انجام این تکنیک‌ها در هر ست ایده خوبی‌ نمیباشد، اما انجام آنها در ست پایانی هر حرکت خوب می‌باشد، مثلا انجام این تکنیک‌ها در حرکات جلو بازو و پرس سرشانه میتواند در گذر زمان تاثیر خود را نشان دهد.

پاراهورمون

پاراهورمون

خرید انواع پاراهورمون از فروشگاه مکملهای بدنسازی
  • 255000 تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.2/5 - (10 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات