آیا رژیم آب قلم جواب میدهد؟
4.3

آیا رژیم آب قلم جواب میدهد؟

  • تغذیه
  • 4 می 22
  • حسام رضائی
  • 1,975 بازدید
  • بدون دیدگاه

رژیم آب قلم یک رژیم کاهش وزن می‌باشد که توسط یک نچروپات به نام کیلین پتروچی طراحی شده است.

که در آن فرد ۵ روز در هفته میبایست از یک رژیم شبه پالئو، ۲ روز روزه داری و مصرف آب قلم در کنارش پیروی کند – که از طریق جوشاندن استخوان برای چندین ساعت در آب به دست می آید.

طرفداران رژیم آب قلم مدعی هستند که این رژیم باعث کاهش وزن سریع، ارتقا سلامتی و ایجاد پوستی بی‌نقص میشود.

اما مخالفان آن می‌گویند آب قلم چیزی بیشتر از یک تبلیغ گول زننده نیست که کار خاصی در جهت بهبود ترکیب بدنی یا سلامتی انجام نمیدهد.

اما حق با چه کسی است؟ بیایید پاسخ را در ادامه ی این مقاله از مکملها بیابیم.

رژیم آب قلم چه می‌باشد؟

رژیم آب قلم، که همچنین با نام‌های “ رژیم آب قلم دکتر کیلین “ و “ رژیم آب قلم ۲۱ روزه “ نیز شناخته میشود، رژیمی طراحی شده توسط یک پزشک نچروپاتیک به نام کیلین پتروچی می‌باشد (پزشک نچروپاتیک فردی است که با استفاده از روش‌های طبیعی به بدن کمک کرده تا خودش را درمان کند) .

در سال ۲۰۱۵، پتروچی کتابی به نام Bone Broth Diet را منتشر کرد، که در آن رژیمی را شرح میداد که به خوانندگان خود وعده “ کاهش وزن تا ۱۵ پوند، کاهش ۴ اینچ سایز – و رفع چروک! تنها در ۲۱ روز “ را میداد.

در این کتاب همچنین ادعا شده بود که این رژیم میتواند دیگر مشکلات سلامتی را نیز رفع کند، نظیر مشکلات مربوط به سلامت متابولیسم و دستگاه گوارش، التهاب‌های سیستمیک و درد مفاصل.

نحوه پیروی از رژیم آب قلم دکتر کیلین

رژیم آب قلم یک رژیم ۲۱ روزه می‌باشد که شامل مصرف وعده‌های کم کربوهیدرات در ۵ روز از هفته و چیزی شبیه روزه داری در ۲ روز باقیمانده می‌باشد.

در روزهایی که روزه ندارید، وعده‌های غذایی شما عمدتا شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات غیر نشاسته دار و چربی می‌باشد.

در میان وعده ها، خوراک شما آب قلم می‌باشد – مایعی که از جوشاندن استخوان حیوانات به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت به دست می آید. بر اساس گفته پتروچی، آب قلم تامین کننده پروتئین، فیبر، آمینو اسید ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و کلاژن برای بدن می‌باشد.

در این رژیم مصرف لبنیات، غلات، حبوبات، شکر افزوده و شیرین کننده‌های مصنوعی، میوه‌های فراوری شده، چربی‌های تسویه شده، سیب زمینی (به غیر سیب زمینی شیرین)، نوشابه و الکل منع شده است. در روز‌های غیر روزه داری، پتروچی توصیه به شمارش کالری نمیکند.

رژیم آب قلم
رژیم آب قلم

در روزهایی که روزه هستید، که البته دو روز غیر متوالی در هفته می‌باشد، شما دو گزینه دارید :

۱ . نوشیدن ۶ سهمیه آب قلم یا …

۲ . نوشیدن ۵ سهمیه آب قلم و مصرف یک وعده با سایز یکسان از پروتئین، سبزیجات غیر نشاسته دار و چربی.

در هر دو مورد، میزان کالری دریافتی شما در این ۲ روز روزه داری، نباید بیشتر از ۵۰۰ کالری شود.

پس از این ۲۱ روز در صورت داشتن اضافه وزن، شما میتوانید رژیم را ادامه دهید، یا میتوانید وارد “ برنامه ۸۰/۲۰ نگهداری وزن “ شوید، که در این حالت میبایست در ۸۰% اوقات تنها از غذاهای “ مورد تایید “ استفاده کرده و در ۲۰% زمان باقیمانده شما آزادید از هر ماده غذایی استفاده کنید.

در فاز نگهداری وزن بدن، شما میتوانید روزه داری را ادامه داده یا آن را متوقف کنید.

آیا رژیم آب قلم جواب میدهد؟ رژیم آب قلم و کاهش وزن

هیچ تحقیق علمی به بررسی نحوه اثر گذاری رژیم آب قلم در کمک به کاهش وزن نپرداخته است.

خوشبختانه، اما محققان روی رژیم هایی که زیر بنای رژیم آب قلم هستند تحقیق کرده‌اند – رژیم کم کربوهیدرات، رژیم intermittent fasting و رژیم پالئو :

رژیم کم کربوهیدرات

برخی تحقیقات نشان میدهند که رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش وزن برتر از رژیم‌های با کربوهیدرات متوسط یا بالا هستند، اما اینگونه تحقیقات معمولا دارای طراحی ضعیفی هستند. تحقیقات با طراحی خوب به شکل منظم نشان داده اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات ذاتا بهتر از رژیم‌های با کربوهیدرات متوسط یا بالا برای کاهش وزن نیستند.

intermittent fasting 

تحقیقات نشان میدهند که intermittent fasting میتواند به کاهش وزن شما کمک کند زیرا میتواند به دریافت کالری کمتر در روز به شما کمک کند. اما به هر حال، هنگامی که تعداد کالری‌های دریافتی یکسان باشد، این رژیم کارایی بیشتری نسبت به دیگر فرم‌های رژیمی ندارد. این رژیم تنها به برخی افراد در کمتر خوردن کمک می‌کند.

رژیم پالئو

رژیم پالئو شامل استفاده از یک رژیم با پروتئین بالا که غنی از میوه‌ها و سبزیجات مغذی و دارای غذاهای فراوری شده کمی می‌باشد، میشود. به همین ترتیب، این رژیم به بسیاری از مردم در زمینه کاهش وزن کمک می‌کند. با این بیان، اما این رژیم محدود کننده است، به این معنی که برخی مردم پایبندی به آن را سخت میبینند، و هیچ مدرکی مبنی بر برتر بودن این رژیم نسبت به یک رژیم با پروتئین بالا و گیاهی محور که همچنین شامل غلات، لبنیات و دیگر غذاهای غیر پالئویی باشد وجود ندارد.

بر اساس شواهد موجود، هر کدام از این رژیم‌ها (یا ترکیبی از آنها) ممکن است به کاهش وزن کمک کند. با این بیان، هیچ کدام از آنها برای کاهش وزن ضروری نیستند و احتمالا نسبت به یک رژیم معمول کاهش وزن با کالری کنترل شده، دارای کارایی بیشتری نمیباشند.

در مجموع، دلیلی که رژیم آب قلم به مردم در کاهش وزن کمک کرده مشابه دیگر رژیم‌ها می‌باشد : این رژیم مقدار غذایی که میخورید را محدود می‌کند (از طریق محدود کردن انتخاب‌های غذایی و محدود کردن دریافت کالری در ۲ روز از هفته)، که نتیجه آن ایجاد کمبود کالری در گذر زمان برای بدن می‌باشد.

رژیم آب قلم و سلامت متابولیک

کاهش وزن باعث بهبود سلامت متابولیک از جهات بسیاری میشود، از جمله کمک به تنظیم قند خون. از همین جهت، رژیم آب قلم ممکن است توانایی کمک به شما را داشته باشد.

به علاوه، تحقیقات نشان میدهند که رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولا در زمینه مدیریت دیابت نوع ۲ بهتر از رژیم‌های کم چربی هستند، که این هم یکی دیگر از مزایای بالقوه رژیم آب قلم می‌باشد.

با این بیان، ما نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم – مخصوصا روی رژیم آب قلم – قبل از اینکه بتوانیم بگوییم که این رژیم برای سلامت متابولیک قطعا مفید مفید می‌باشد. همچنین دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم رژیم آب قلم نسبت به دیگر رژیم‌های با کالری محدود و مبتنی بر غذاهای کامل برای این منظور، برتر می‌باشد.

رژیم آب قلم و سلامت روده

کلاژن دارای آمینو اسید‌های پرولین، گلوتامین و گلیسین می‌باشد.

برخی تحقیقات روی موش‌ها و چند تحقیق بررسی کننده شیمی درمانی، پیوند مغز استخوان و بیماران مبتلا به بیماری کرون دریافتند که این آمینو اسید ممکن است تا حد اندکی به بهبود سلامت روده کمک کنند. دیگر تحقیقات انجام شده روی بیماران مبتلا به سندرم روده کوتاه و دیگر بیماری‌های جدی، نشان دهنده تاثیر اندک یا بدون تاثیر میباشند.

رژیم آب قلم
رژیم آب قلم

از آنجایی که آب قلم دارای کلاژن می‌باشد، پتروچی ادعا می‌کند که نوشیدن آب قلم میتواند به بهبود سلامت روده کمک کند. این ادعا تا کنون هرگز توسط تحقیقات تائید نشده است.

آب قلم و التهاب

برخی تحقیقات پیشنهاد میدهند که کاهش وزن، مصرف غذاهای مغذی نظیر میوه ها، سبزیجات و ماهی‌های چرب، و همچنین رژیم intermittent fasting میتواند به کاهش التهابات سیستمیک کمک کنند.

بر همین اساس، این عقیده وجود دارد که رژیم آب قلم ممکن است باعث کاهش التهابات شود. اما تا کنون، هیچ تحقیق پشتیبان کننده برای این ادعا وجود ندارد.

رژیم آب قلم و سلامت پوست

مقداری از کلاژنی که مصرف می‌کنید به آمینو اسید‌ها تجزیه میشود، در عین حال مقداری نیز راه خود به جریان خون را پیدا می‌کند که این امر باعث افزایش رشد سلول هایی به نام فیبروپلاست و سنتز ماده ای به نام هیالورونیک اسید میشود، که هر دو به حفظ سلامت پوست و مفاصل کمک میکنند.

به همین دلیل است که تحقیقات نشان میدهند که مکملهای کلاژن میتوانند به بهبود کشسانی و هیدراته کردن پوست کمک کنند، علائم پیری را کاهش دهند و باعث افزایش جریان خون در پوست شوند.

از آنجایی که آب قلم دارای کلاژن می‌باشد، بسیاری از مردم گمان میکنند که آب قلم نیز به همان اندازه مکملهای کلاژن برای حفظ سلامت مطلوب پوست کارامد است. اما به هر حال، تحقیقات نشان میدهند که آب قلم خانگی یا بازاری دارای غلظت بسیار کمتر از کلاژن نسبت به مکملهای کلاژن می‌باشد، و بنابراین احتمالا قرار نیست که تاثیر قابل توجهی روی ظاهر پوست داشته باشد.

رژیم آب قلم و سلامت مفاصل

تحقیقات نشان میدهند که وزن مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی استخوان‌ها و مفاصل می‌باشد. بنابراین اگر رژیم آب قلم به کاهش وزن شما کمک کند، پس ممکن است بتواند به شکل غیر مستقیم باعث بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل نیز شود.

آب قلم همچنین دارای کلاژن نیز می‌باشد، که میتواند به بهبود تراکم مواد معدنی استخوان، قدرت استخوان و سلامت و عملکرد مفاصل کمک کند.

از آنجایی هیچ تحقیقی روی رژیم آب قلم انجام نشده است، سخت است که بگوییم این رژیم دارای اثر مثبت روی سلامت استخوان و مفاصل می‌باشد، مخصوصا که تحقیقات نیز نشان داده اند که آب قلم‌های خانگی یا بازاری دارای کلاژن کافی برای بهبود سلامت استخوان و مفاصل نیستند.

رژیم آب قلم : مشکلات

بزرگ‌ ترین مشکل رژیم آب قلم این است که مدرکی مبنی بر کارامد بودن آن وجود ندارد.

اگر شما به فلسفه پشت این رژیم نگاه کنید، دلیلی یافت نمی‌شود که این رژیم بتواند باعث کاهش وزن شود، اما گمانه زنی‌های این چنینی – هر چند که بر پایه تحقیقات معتبر نیز باشد – نمی‌تواند جای شواهد تجربی را بگیرد.

حتی اگر این جنبه را نادیده بگیریم (که نباید بگیریم)، تحقیقات نشان میدهند که برخی از اصول اصلی رژیم آب قلم (ترکیب رژیم کم کربوهیدرات، پالئو و intermittent fasting) بهتر از دیگر رژیم‌های رایج برای کاهش وزن نیستند.

و هنگامی که میبینیم رژیم آب قلم از شما می‌خواهد که در روز چندین پیمانه مایع ژلاتینی بخورید، ۲ روز در هفته را تقریبا هیچ چیزی نخورید و از بسیاری از مواد غذایی که مزایای آنها برای سلامتی اثبات شده دوری کنید، بنابراین سخت است که قطعا اعلام کنیم که این رژیم روشی سالم برای تغذیه می‌باشد.

در آخر، و از همه گیج کننده تر، این است که این رژیم کاملا بر پایه یک نوشیدنی بوده که قول کمک به چربی سوزی، افزایش سلامتی و معکوس کردن روند پیری را میدهد، و در عین حال هیچ تحقیق حمایت کننده از این ادعا وجود ندارد. برعکس، اکثر تحقیقات پیشنهاد میدهند که آب قلم یک مکمل کاهش وزن و سلامتی غیر کارامد می‌باشد.

سوالات متداول در رژیم آب قلم

در آنالیز پایانی، باید گفت که رژیم آب قلم یک معجزه برای کاهش وزن، سلامت بهتر و افزایش طول عمر نمیباشد. این رژیم ممکن است با آسان تر کردن دریافت کالری کمتر نسبت به میزان کالری ای که در روز میسوزانید بتواند به کاهش وزن شما کمک کند، اما این امر هیچ ربطی به نوشیدن آب قلم ندارد.

اگر از ظاهر یک رژیم محدود کننده، کم کربوهیدرات، به سبک رژیم پالئو و intermittent fasting که از شما میخواهد روزانه مایعی ژلاتینی و چرب بنوشید خوشش تان می آید، پس رژیم آب قلم را میتوانید امتحان کنید.

✅آیا ورژن‌های مختلفی از رژیم آب قلم وجود دارد؟

محبوب‌ ترین ورژن رژیم آب قلم دکتر کیلین رژیم ۲۱ روزه آن می‌باشد، اما او همچنین یک کتاب برای رژیم ۱۰ روزه آن نیز نوشته است.
به دنبال موفقیت پتروچی، دیگر نویسندگان نیز کتاب هایی مشابه را به چاپ رسانده اند، از جمله 7-Day Bone Broth Diet Plan .

✅آیا تصاویر قبل / بعد افراد پیروی کننده از رژیم آب قلم واقعی هستند؟

آنها چیزی را به شما نشان میدهند که با پیروی از یک رژیم با کالری کنترل شده به آن میرسید، اما آنها واقعا نشان دهنده بدنی که بتوانید تنها در ۲۱ روز با رژیم آب قلم به آن برسید، نمیباشند.
اگر میزان سرعت کاهش وزن افراد پیروی کننده از این رژیم را بررسی کنید، می‌بینید که آنها اقرار میکنند که در هفته ۱ تا ۲ پوند کاهش وزن داشند، که تقریبا به اندازه هر رژیم با کالری کنترل شده استانداردی می‌باشد.
آنها همچنین اقرار میکنند که دستیابی به نتایج بسیار شگفت انگیز بعید است، و آن عکس‌های شگفت انگیز “ بعد “ از رژیم نتیجه رژیمی بیش از ۲۱ روز هستند، و اگر خواهان استمرار کاهش وزن باشید، “ نیازمند انجام ورزش و رژیم مناسبی هستید “.

✅بهترین دستور تهیه آب قلم چیست؟

حتی اگر نخواهید از رژیم آب قلم استفاده کنید، آب قلم خانگی یک ماده پر کاربرد برای بهبود طعم سوپ، کاسرول و سس پاستا می‌باشد. در ادامه نحوه تهیه آب قلم ساده و خوشمزه ذکر شده است :
(نکته : این دستورالعمل از رژیم آب قلم دکتر کیلین گرفته نشده است) .
۱ . فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.
۲ . ترکیبی از استخوان‌های گاو (استخوان بند، دنده، دم و ران) را در یک قابلمه بزرگ قرار داده و با آب بپوشانید.
۳ . قابلمه را روی حرارت بالا قرار داده تا جوش بیاید، سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد.
۴ . استخوان‌ها را خارج کرده و با آب بشویید تا خون و ناخالصی‌های باقیمانده پاک شوند.
۵ . استخوان‌ها را به یک سینی رست انتقال داده و قابلمه را بشوید.
۶ . پنج ساقه کرفس، دو هویج، دو پیاز سفید و پنج حبه سیر را ریز کرده و به استخوان‌های گاو موجود در سینی اضافه کنید.
۷ . سینی را در یک فر از پیش گرم شده قرار داده و آن را برای ۳۰ دقیقه رست کنید.
۸ . سینی را از فر خارج کرده و استخوان‌ها و سبزیجات را هم بزنید، سپس آن را برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دیگر به فر بازگردانید.
۹ . سینی را از فر در آورده و محتویات آن را به یک قابلمه بزرگ انتقال دهید. با استفاده از یک کفگیر چوبی، هرگونه قسمت‌های سوخته چسبیده به سینی را جدا کرده و به قابلمه بریزید.
۱۰ . سپس سه عدد برگ بو، دو بادیان ختایی، یک تکه دارچین، یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به قابلمه اضافه کرده، روی استخوان‌ها را با آب سرد بپوشانید و در قابلمه را کاملا فیت کرده و بگذارید جوش بیاید.
۱۱ . هنگامی که آب جوش آمد، حرارت را کم کرده و کمی گوشه در قابلمه را آزاد بگذارید، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۲ ساعت بجوشد، در صورت نیاز هرگونه کف یا چربی اضافه را بگیرید.
۱۲ . هر مقدار لازم آب افزوده تا استخوان‌ها و سبزیجات در آب غوطه ور باشند.

۱۳ . مایع باقیمانده را صاف کرده، اجازه دهید سرد شود، سپس آن را در یک ظرف بدون هوا نگهداری کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.2/5 - (4 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات