۵ ویتامین بسیار مهم برای عضله‌ سازی و ریکاوری
3.8

۵ ویتامین بسیار مهم برای عضله‌ سازی و ریکاوری

  • تغذیه, ریکاوری, مقالات بدنسازی
  • 18 جولای 15
  • حسام رضائی
  • 73,216 بازدید
  • 13 دیدگاه

۵ ویتامین بسیار مهم برای عضله‌ سازی و ریکاوری,ویتامین ها در بدنسازی,ویتامین های ضروری برای بدنسازی,بدنسازی و ویتامین ها,نقش ویتامین ها در بدنسازی

۱) ویتامین آ

ویتامین آ به نظر می‌رسد که جز آن دسته از ویتامین‌های در حال فراموشی است.ویتامین آ معمولا به عنوان تاثیر مثبتش روی سلامتی‌ چشم شناخته شده می‌باشد اما این ویتامین دارای بسیاری دیگر از مزایا می‌باشد که افراد آنها را نادیده میگیرند.برای ورزشکاران و بدن سازان از آن جهت اهمیت بالایی دارد چون این ویتامین باعث افزایش سنتز پروتیین میشود که این فرایند برای رشد عضلات بسیار ضروری می‌باشد.هرچقدر سطح سنتز پروتیین در بدن افزایش یابد سطح ویتامین آ کاهش می‌یابد.همین موضوع نشان دهنده این است که وجود ویتامین آ در طول فرایند شکستن پروتیین برای ترمیم ماهیچه‌ها لازم می‌باشد.

علاوه بر این ویژگی‌‌ها ویتامین آ تاثیر مستقیم روی تستوسترون دارد.همانطور که میدانید تستوسترون قدرتمند‌ترین هورمون عضله‌ ساز در بدن می‌باشد.در تحقیقات روی ۱۰۲ نوجوان که مبتلا به بلوغ دیررس بودند مشخص شد که پس از استفاده از ویتامین آ و آهن این نوجوانان نیز توانستند همانند نوجوانان نرمال نشانه‌های بلوغ خود را مشاهده کنند.این تحقیقات مشخص کرد که کمبود ویتامین آ میتواند تاثیرات بسیار مخربی روی تستوسترون در مرد‌ها و در تمام سنین بگذارد. ویتامین آ همچنین در گسترش استخوان‌ها و تحریک سلول‌های جوان نقش مهمی‌ را در افزایش قدرت ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.

 

۲) ویتامین دی

هنگامی که بحث عضله‌ سازی و ریکاوری عضلات مطرح میشود اینطور مشخص شده است که ویتامین دی مهم‌ترین ویتامین در این زمینه می‌باشد.ویتامین دی از یک جهت منحصر به فرد می‌باشد و آن هم این است که بدن برای افزایش تولید آن باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد.مطمئنا همه ما می‌دانیم که وجود ویتامین دی برای رفع انواع بیماری‌ها ضروری می‌باشد اما بسیاری از افراد در مورد نقش عضله‌ سازی و ریکاوری آن بی‌ خبر هستند.

هنگامی که بحث تستوسترون مطرح میشود ویتامین دی مهم‌ترین ویتامین می‌باشد که میتوانیم در مورد آن صحبت کنیم.حتی در برخی‌ تحقیقات مشخص شده است که مصرف ویتامین دی میتواند باعث افزایش قدرت انفجاری در بزرگسالان شود.ویتامین دی حتی میتواند باعث افزایش افزایش سنتز پروتیین شود که این امر نیز به واسطه تاثیر مستقیم آن روی تستوسترون می‌باشد.در تحقیقاتی‌ روی مردانی که از کمبود تستوسترون رنج می‌بردند دانشمندان پس از دادن ویتامین دی به آنها دریافتند که سطح تستوسترون آنها تا ۲۰% افزایش پیدا کرده بود.

علاوه بر تاثیر این ویتامین بر روی سطح تستوسترون و عضله‌ سازی ویتامین دی همچنین در بهبود سلامت استخوان‌ها نقش دارد.ویتامین دی در کنار کلسیم و منیزیوم فعالیت خود را انجام میدهد که این دو مورد نیز از مواد معدنی بسیار مهم در رشد استخوان‌ها هستند.

 

۳) ویتامین سی‌

ویتامین سی‌ ویتامینی است که بیشترین بحث‌ها روی آن انجام میشود.همه ما تا کنون سرما خوردگی را تجربه کرده ایم و معمولا در این گونه زمان‌ها افراد مختلف به ما میگویند که برای بهبود وضعیت سلامتی‌ خود مصرف ویتامین سی را افزایش بده.اما آیا در مورد نقش این ویتامین در عضله‌ سازی و ریکاوری آگاهی‌ دارید؟

اول از همه باید بگوئیم که ویتامین سی‌ یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد که سلول‌های ماهیچه ای‌ را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.همچنین این ویتامین در فرایند تولید تستوسترون و دیگر هورمون‌های آنابولیکی نقش ایفا می‌کند.اما مزایای عضله‌ سازی این ویتامین به همین جا ختم نمی‌شود.

ویتامین سی‌ همچنین در تشکیل کلاژن نقش دارد.از آنجا که کلاژن جز اصلی‌ تشکیل دهنده بافت‌های پیوندی می‌باشد از همین رو می‌توان گفت ویتامین سی‌ یکی‌ از اجزای ضروری برای مراقبت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها از آسیب دیدگی می‌باشد.هر چقدر کلاژن قویتر باشد مفصل‌ها نیز توان و مقاومت بیشتری در برابر تمرینات سنگین از خود نشان خواهند داد و آسیب دیدگی نیز کاهش خواهد یافت.

در یک تحقیقات در دانشگاه کارولینای شمالی مشخص شد که استفاده از ویتامین سی‌ قبل و بعد از تمرینات باعث کاهش خستگی‌ عضلات خواهد شد و از اکسایش یک نوع آنتی اکسیدان بسیار قوی نیز جلوگیری می‌کند.این موضوع از آن جهت مهم است که خستگی‌ عضلات در طول تمرین به هیچ وجه حس خوشایندی نمی‌باشد و ویتامین سی ثابت کرده است که میتواند باعث کاهش این خستگی‌ شود.

 

۴) ویتامین ای

ویتامین ای کاربرد‌های عملی‌ بسیاری دارد.بسیاری از مردم از آن در جهت درمان مشکلات پوستی‌ استفاده میکنند ولی‌ چیزی فراتر از این موضوع را نمی‌دانند.خبر خوب برای بدن سازان و ورزشکاران این است که ویتامین ای یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می‌باشد که در جهت حفظ کامل سلول‌های بدن به خوبی‌ عمل می‌کند.ورزش کردن و تمرینات سنگین باعث تولید رادیکال‌های آزاد در بدن میشود که این رادیکال‌ها سمی بوده و باعث صدمه دیدن سلول‌های بدن میشوند.

هرچقدر این رادیکال‌ها بیشتر تولید شوند بدن بیشتر آلوده میشود و در نهایت عملکرد ورزشی فرد، عضله‌ سازی، ریکاوری و سلامت دستگاه ایمنی با خطر مواجه میشود. ویتامین ای به این رادیکال‌های آزاد حمله کرده و آنها را از بدن خارج می‌کند.نتیجه نها‌یی این عمل کاهش استرس وارده به بدن و کاهش آسیب‌های ماهیچه ای‌ می‌باشد. ویتامین ای همچنین با تاثیر مثبت خود روی جریان خون بدن باعث انتقال بیشتری از مواد مغذی به درون سلول‌های ماهیچه ای‌ میشود.

 

۵) ویتامین‌ بی‌۶، فولیک اسید و ویتامین‌ بی‌۱۲

ویتامین بی‌۶، فولیک اسید و ویتامین بی‌۱۲ هنگامی که بحث عضله‌ سازی و ریکاوری مطرح میشود جز مهم‌ترین ویتامین‌های گروه بی‌ میباشند.ویتامین بی‌۶ و بی‌۱۲ هر دو روی متابولیسم پروتیین نقش مستقیم دارند.در حقیقت در تحقیقاتی‌ مشخص شده است که هرچه مصرف پروتیین بیشتر باشد نیاز به ویتامین بی‌۶ بیشتری برای جذب این پروتیین‌ها می‌باشد.

یک حقیقت جالب دیگر نیز این است که برای جذب ویتامین بی‌۱۲ در بدن وجود ویتامین بی‌۶ مورد نیاز می‌باشد.ویتامین بی‌۶ و بی‌۱۲ هر دو در تولید سلول‌های قرمز خون و سلول‌های دستگاه ایمنی بدن نقش دارند و از این جهت وجود این دو ویتامین برای عضله‌ سازی و ترمیم آنها اجتناب ناپذیر است.مصرف فولیک اسید همراه ویتامین بی‌۶ و ویتامین بی‌۱۲ باعث کاهش سطح هوموسیستین در بدن میشود و تولید نیتریک اکسید را افزایش خواهد داد.نتیجه پایانی این است که با بهبود جریان خون در بدن مواد غذایی بیشتری به سلول‌های ماهیچه ای‌ منتقل خواهند شد.

مترجم : حسام رضایی

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
3.8/5 - (6 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

13 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات