ویکتوزا و کاهش وزن در افراد چاق
4

ویکتوزا و کاهش وزن در افراد چاق

  • مکمل های بدنسازی
  • 10 ژوئن 18
  • حسام رضائی
  • 5,948 بازدید
  • بدون دیدگاه

ویکتوزا و کاهش وزن در افراد چاق

بر اساس گفته محققان یک سوم افرادی که از ویکتوزا استفاده کرده بودند توانستند ۱۰ درصد وزن بدن خود را کاهش دهند. دوز‌های بالاتر لیراگلوتاید (ویکتوزا) که یک داروی دیابتی می‌باشد ممکن است باعث کاهش وزن افراد چاق غیر دیابتی نیز شود. در این آزمایش که از ویکتوزا به عنوان یک داروی کمکی‌ در رژیم افراد مورد استفاده قرار گرفت، افرادی که از این دارو بیش از یک سال استفاده کرده بودند توانسته بودند به طور متوسط ۸% از وزن بدن خود بکاهند، در حالی‌ که این میزان برای افرادی که به آنها دارونما داده شده بود تنها ۲.۶% بود.

در درمان بیماران دیابتی معمولا دوز‌های لیراگلوتاید (ویکتوزا) چیزی بین ۱.۲ میلی گرم تا ۱.۸ میلی گرم می‌باشد. اما در این تحقیق جدید که تمرکز آن روی تاثیر این دارو در جلوگیری از چاقی بود، دوز ویکتوزا تا ۳ میلی گرم نیز افزایش داده شد. دکتر جان وایلدینگ محقق ارشد و رئیس دپارتمان چاقی و غدد درون ریز دانشگاه لیورپول انگلستان در این باره میگوید، “ ویکتوزا به عنوان یک روش درمانی تزریقی از قبل در درمان دیابت تاییدیه‌های لازم را گرفته بود و در این تحقیق نیز نشان داد که میتواند به کاهش وزن بدن در افراد چاق کمک کند، البته در دوز‌های بالاتر از آنچه که در افراد دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نتایج نشان میدهد که ویکتوزا کارامد می‌باشد و استفاده از آن برای درمان افراد چاق نیز به خوبی‌ جواب داده است و بدن آنها به خوبی‌ تحمل این دارو را دارد. “

اگرچه در این تحقیق ویکتوزا با دیگر دارو‌های کاهش وزن مورد مقایسه قرار نگرفته است اما وایلدینگ در این باره گفت که در تحقیق قبلی‌ ویکتوزا توانست حدود دو برابر بیشتر از دیگر داروی کاهش وزن وزن یعنی‌ اورلیستات اثر گذار باشد. اورلیستات از طریق کاهش مقدار جذب چربی‌‌ها در روده عمل می‌کند. بر اساس تحقیقات افرادی که از اورلیستات استفاده کرده بودند توانستند به شکل متوسط ۵ تا ۷ پوند کاهش وزن داشته باشند.

ویکتوزا از طریق کاهش قند خون عمل می‌کند. نتایج این تحقیق قرار بود که در روز پنجشنبه در انجمن چاقی اروپا در بلغارستان عرضه شود. اطلاعات و نتیجه گیری‌های این چنینی در انجمن‌ها معمولا به عنوان یک موضوع مقدماتی در نظر گرفته میشوند تا زمانی‌ که آن تحقیقات در ژورنال‌های پزشکی‌ معتبر و سطح بالا به چاپ برسد. دکتر دیوید کتز رئیس بخش تحقیقات پیشگیری در دانشگاه ییل، نیو هون، از این یافته‌ها متعجب نشد. او در این باره میگوید “ تعدادی از دارو‌هایی که در درمان دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار میگیرند، کاهش وزن یکی‌ از تاثیرات آنها می‌باشد. این موضوع قابل پیش بینی‌ بود زیرا که مقاومت سلول‌های بدن به جذب انسولین که نتیجه دیابت نوع ۲ می‌باشد نتیجه اش گرسنگی‌های مکرر و افزایش وزن می‌باشد. اما با کاهش سطح قند خون وزن نیز کاهش پیدا می‌کند. “

او در این باره ادامه میدهد “ اثرات ویکتوزا در بهبود بلند مدت کنترل وزن و بهبود سلامتی‌ هنگامی که به قصد کاهش وزن مصرف شود نامعلوم است. اما در حال حاضر، ویکتوزا جایگاه خود را در کنار دیگر دارو‌هایی که تحقیق در مورد آنها برای درمان دیابت در مراحل اولیه می‌باشد قرار می‌گیرد، اما همچنین می‌توان آن را به شکل بالقوه برای کاهش وزن نیز موثر دانست. باید گفت که این چنین دارو‌ها هرگز نباید جایگزین رژیم غذایی و فعالیت‌های فیزیکی‌ شوند، اما در برخی‌ بیماران مصرف این دارو میتواند یک انتخاب عاقلانه در بهبود سبک زندگی‌ باشد. “

در این تحقیق، دکتر وایلدینگ و همکارانش به شکل تصادفی بیش از ۳۷۰۰ فرد بالغ و مبتلا به چاقی و اضافه وزن را انتخاب کردند تا به آنها ویکتوزا یا دارونما (یک ماده بی‌ تاثیر) تزریق شود. میزان متوسط سن افراد شرکت کننده ۴۵ سال بود. افراد در هر دو گروه موظف به کاهش ۵۰۰ کالری از میزان کالری کل روزانه خود بودند و همچنین باید میزان فعالیت فیزیکی‌ خود را افزایش میدادند و حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع را حداقل پنج بار در هفته انجام میدادند. بسیاری از شرکت کنندگان (۶۱ درصد) دارای سطح بالای قند خون بودند که آنها را در مرحله پیش دیابت قرار میداد. اما بر اساس گفته محققان هیچ کدام از آنها کاملا مبتلا به دیابت نوع ۲ نبود.

محققان دریافتند که حدود دو سوم از افرادی که از ویکتوزا استفاده کرده بودند توانسته بودند ۵% یا بیشتر از وزن خود بکاهند و یک سوم آنها توانسته بودند ۱۰% یا بیشتر وزن کم کنند. در میان افرادی که از دارونما استفاده کرده بودند، ۲۷% آنها توانسته بودند ۵% از وزن خود بکاهند و از هر ۱۰ نفر نیز ۱ نفر توانسته ۱۰% یا بیشتر از وزن خود بکاهد. همچنین در این تحقیق مشخص شد افرادی که از ویکتوزا استفاده کرده بودند توانسته بودند میزان سطح قند خون، فشار خون و کلسترول خود را نیز کاهش دهند.

بر اساس یافته‌های این تحقیق ۳ فازی، سازنده این دارو یعنی‌ کمپانی نورو نوردیسک درخواست خود مبنی بر تائید ویکتوزا به عنوان یک داروی کاهش وزن را به سازمان غذا و دارو آمریکا تقدیم کرده است. فاز سوم یک تحقیق به معنی‌ گام نهایی در فرایند تایید یک دارو می‌باشد. رایج‌ ترین عوارض جانبی این دارو حالت تعوع و اسهال گزارش شده است که البته اکثر موارد ذکر شده بر اساس گفته محققان خفیف و کوتاه مدت بوده است. مشکلات کیسه صفرا و پانکراس نیز در میان مصرف کنندگان ویکتوزا مشاهده شد اما تعداد این افراد بسیار کم بود. در هر دو گروه تنها حدود ۱۰% از افراد شرکت کننده به دلیل عوارض جانبی دارو مجبور به ترک آزمایش شدند. دکتر وایلدینگ همچنین مشاور کمپانی نورو نوردیسک نیز می‌باشد که خود نیز سرمایه گذار این تحقیق بود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (5 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات