هاش سی جی چیست؟!
4.4

هاش سی جی چیست؟!

  • استروئیدها
  • 13 ژانویه 21
  • محمدرضا امیدی
  • 36,804 بازدید
  • 2 دیدگاه

هاش سی جی چیست؟ هورمون اچ سی جی گنادوتروپین جفتی انسان در خانم‌های حامله در جفت ساخته و به خون مادر ترشح میشود و نقش مهمی در ادامه حاملگی دارد و نیز باعث تحریک ترشح هورمون پروژسترون می‌شود. اندازه گیری سطح این هورمون در ادرار یا خون از روشهای اصلی تعیین حاملگی می‌باشد.

 

موارد مصرف هاش سی جی

هاش سی جی در درمان و در تشخیص کریپتورکیدیسم (نهان بیضگی) قبل از بلوغ که به دلیل انسداد آناتومیک نباشد، مصرف می‌شود. این فرآورده همچنین در درمان ناباروری ناشی از بی کفایتی عملکرد هیپوفیز در مردان و نیز نازایی در خانمها، به تنهایی و یا در ترکیب با منوتروپینها یا کلومیفن استفاده می‌شود. علاوه بر این در تشخیص کم کاری غدد ؟؟؟؟ در مردان، نارسایی جسم زرد و نیز به منظور تحریک تخمک گذاری در عمل باروری خارج از بدن (IVF) کاربرد دارد.

هاش سی جی چیست,hcg در بدن سازی چیست,های سی جی چیست,عوارض هاش سی جی,عوارض hcg,نحوی مصرف هاش سی جی,نحوی مصرف هاض سی جی,هاش سی جی در بدنسازی برای چیست,قیمت هاش سیجی,قیمت های سیحی,قیمت hcg, قیمت هاش سی جی,هاش سیجی ال جی,hcg الجی, HCG LG,بهترین هاش سی جی

مکانیسم اثر هاش سی جی 

تاثیر هورمون گنادوتروپین جفتی انسان اغلب همانند LH می‌باشد. با تقلید پیک طبیعی LH، در زنان موجب تحریک تخمک گذاری و در مردان موجب افزایش تولید آندروژن توسط بیضه‌ها می‌گردد.

عوارض جانبی هاش سی جی 

این دارو برای تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور و به همراه HCG برای مردان نابارور استفاده می شود. که با توجه به میزان هورمون آنها و کشور و کارخانه سازنده آنها انواع متفاوت و نامهای متفاوتی دارند مانند: مریونال، فوستیمون، گونال اف، منوپور، منوگون، هومگون و غیره. این داروها به صورت آمپول تزریقی ( عضلانی یا زیر پوستی) می باشند و در حین مصرف حتما باید زیر نظر پزشک باشند.
از عوارض جانبی ی داروها تهوع و استفراغ، چند قلوزائی و بزرگ شدن تخمدانها و تحریک بیش از حد تخمدان می باشد که جهت کنترل و پیشگیری از این حالت سونوگرافی واژینال و گاهی آزمایش خون انجام می گیرد ولی با وجود کنترل مداوم و پیشرفتهای بعمل آمده عارضه تحریک بیش از حد تخمدان، در برخی بیماران اجتناب ناپذیر بوده وهنوز یکی از عوارض این داروها می باشد.

یه داروی بیمارستانی است که در داروخانه های عادی ارایه نمی دهند. گنادوتروپین کریونیک انسانی هست که از کرون انسانی گرفته شده است چون کریون دارای هورمون های بسیاری از جمله گنادوتروپین هاستو گنادوتروپین از هیپوفیز یا هیپوتالاموس ترشح میشه و عامل ترشح هرمون های گنادی است یعنی هورمون گنادی تروف میکند.تولید میکند.

هورمون گنادی مثل ال اچ و اف اس اچ. برای القای تخمک گذاری از این هورمون استفاده میشود بصورت اگزوژنوس. به این صورت که اول بصورت سه روز متمادی هورمون پی ام اس جی تزریق میکنند و بعد در روز چهارم ا چ سی جی تزریق میکنند. ۲۴ ساعت بعد تخمک گذاری رخ میدهد. در ای وی اف ازش استفاده میکنند.

نمیدونم چی دقیقا میخواهید بدونید. مکانیسمش هم مسلما تحریک ترشح ال اچ ازهیپوفیز افزایش می یابد و نیز گیرنده های ال اچ روی سلول های تکای تخمدان افزایش می یابد. یعنی حساسیت به ال اچ افزایش می یابد تا سرج و پیک ال اچ بتوان تخمک گذاری را راه اندازی کند.

این آمپول به منظور آزاد کردن تخمک ها در روز و ساعت مشخصی تزریق می شود.
روز و ساعت تزریق این آمپول بسیار مهم است و باید دقت شود. تزریق این آمپول عضلانی می باشد.
از عوارض جانبی این دارو سردرد، خستگی و تحریک پذیری می باشد. آمپول HCG در درمان ناباروری ناشی از بیکفایتی عملکرد هیپوفیزدر مردان و نیز نازایی در خانمها به تنهایی و یا درترکیب با منوتروپینها یا کلومیفن استفاده می شود.با تقلید پیک طبیعی LH در زنان موجب تحریک تخمک گذاری ودر مردان موجب افزایش تولید آندروژن توسط ؟؟؟؟ ها می گردد.

در خانمهااغلب ۳۲-۳۶ ساعت پس از تجویز تخمک گذاری رخ می دهد.بایدبه بیمار توصیه شود علاوه بر تحت نظر پزشک بودن تا پس از مصرف دارو زمان مقاربت و نیز درجه حرارت بدن را به طور روزانه ثبت نماید.

در کل آمپول HCG دارویی از دسته داروهای هورمونی است که نقش تحریک کننده غدد برای انجام وظائف خود می باشد معمولاً در ناباروری و یا اختلال رشد و تمایز کاربرد دارد.

 

هورمون مذکوریکی ازهورمونهایی است که ازجفت ترشح می شود وخفف Human chorionic gonadotropin میباشدتست های بارداری به دنبال هورمونی مخصوصی در ادرار یا خون می گردند. این هورمون خاص فقط در زنان باردار تولید می شود. این هورمون معروف به هورمون بارداری است با نام hCG . هورمون بارداری بعد از جایگزینی تخمک بارور در دیواره رحم ترشح می شود جایگزینی بطور معمول ۶ روز بعد لقاح انجام می شود.

مقدار این هورمون با گذشت زمان بارداری افزایش می یابد.

هاش سی جی

هاش سی جی

در دامپزشکی HCG داریم با نام تجاری کرولون که برای درمان کیست های تجمدانی در نازایی و دیر شدن فحلی به کار می رود. دسته دارویی: هورمون. Chorulon

ترکیب دارویی: هر ویال شامل IU 1500 واحد بین المللی + حلال (Solvent).
مکانیسم اثر: این دارو دارای اثر تحریکی روی غدد  دامهای نر و ماده میباشد (خاصیت LH را دارد) در دامهای ماده باعث جلو انداختن اوولاسیون فولیکولهای بالغ و تشکیل جسم زرد میگردد. در دامهای نر، نسوج میانی بیضه را تحریک نموده و تولید تستسترون مینماید و بدین صورت بهبود وضعیت در دامهای نر را باعث میشود.
موارد مصرف: نمفومانی (دائم الفحلی)، عدم موفقیت در باروری، اوولاسیون تاخیری، کیست تخمدانی، جذب جنین، سقط زودرس، کریپتورکیدیسم.

مقدار و نحوه مصرف هاش سی جی 

مادیان‌: نارسایی تخمدا ن ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد بین المللی و تکرار پس از ۲ روز
گاو : ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد بین المللی تزریق به صورت داخل وریدی، زیر جلدی و عضلانی.
سگ نر: ۱۰۰ تا ۵۰۰ واحد بین المللی به¬صورت عضلانی.
موارد منع مصرف:
در مواردی احتمال بروز شوک آنافیلاکتیک وجود دارد که با آدرنالین و کورتیکواستروئید¬ها درمان توصیه میشود.

زمان پرهیز از مصرف:
ندارد.
بسته بندی:
ویالهای IU 1500 + حلال

خونریزی‌های واژینال، افزایش بروز عواقب ترومبوآمبولیک، تحریک بیش از حد تخمدان و کیست تخمدان

این هورمون از ادرار زنان حامله گرفته میشود و در اوایل حاملگی از جفت و جنین تراوش می شود این هورمون باعث افزایش هورمون LH در بدن می شود تزریق این هورمون برای زنانی که مشکل تولید مثلی دارند می تواند باعث ازاد شدن تخمک شود و در مردان باعث افزایش هورمون تستسترون و درمان کاهش تراوش آن استفاده می شود مثلا در نهان خایگی بچه ها و استفاده دیگری هم در ورزشکاران دارد چون سطح تستسترون را بالا می برد پس باعث عضلانی شدن می شود برای افزایش تراوش پروژسترون هم در زنان استفاده می شود.

مکانیسم همانطور که میدانید دو هورمون LH, FSH دو هورمون اصلی در شروع چرخه تولید مثلی زنان و برای تولید اسپرم است در حقیقت این هورمون باعث تراوش این دو هورمون و بیشتر LH در بدن می شود هورمون LHدر بدن مردان و زنان کارهای متفاوتی میکند مثلا در مردان باعث تراوش هورون تستسترون می شود.

خب تمام فیزیولوژی بدن مرد و ساخت اسپرم به عهده تستسترون است ممکن است در اختلالات تراوشی این هورمون تجویز شود در مردان. در زنان هورمون LH باعث تخمک ریزیٰ تشکیل جسم زرد که در ساخت هورمون پروژسترون نقش اساسی دارد و حفظ اولیه رویان را باعث میشود.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
4.4/5 - (14 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات