مکمل ماکا برای بهبود زندگی‌ جنسی‌
4

مکمل ماکا برای بهبود زندگی‌ جنسی‌

  • سلامتی, مکمل های بدنسازی
  • 12 نوامبر 18
  • حسام رضائی
  • 5,655 بازدید
  • بدون دیدگاه

مکمل ماکا برای بهبود زندگی‌ جنسی‌

ماکا (جینسینگ پرویی چیست) ؟

ماکا گیاهی می‌باشد که رابطه نزدیکی‌ با خانواده کلم‌ها (نظیر بروکلی، کلم پیچ و دیگر انواع) دارد و تنها در مناطق کوهستانی پرو رشد می‌کند. گاهی‌ اوقات از آن با نام جینسینگ پرویی نیز یاد میشود که بسیار شبیه جینسینگ آمریکایی می‌باشد و در واقع این اسامی تنها نامگذاری‌های مختلف برای جینسینگ می‌باشد. “ جینسینگ “ به شکل نرمال تنها باید برای گیاه پاناکس جینسینگ به کار برده شود اما این واژه برای بسیاری از گیاهان غیر مرتبط دیگر نیز استفاده میشود.

در گذشته مردم قبل از اینکه با واژه “ آداپتوژن “ آشنا شوند، هرچیزی که شبیه آن عمل میکرد را تنها جینسینگ مینامیدند، حتی به گیاه آشواگاندا (گیلاس زمستانی) در گذشته و حتی در زمان کنونی نیز جینسینگ هندی گفته میشود. “ آداپتوژن‌ها “ چیزهایی هستند که با اعمال استرس بر روی بدن از طرق خاصی‌ بدن را قوی میکنند تا بعدا بتواند در مقابل استرس‌های وارده مقابله کند. در گذر زمان، قرار گرفتن در معرض آداپتوژن‌ها میتواند باعث کاهش استرس و کمک به افزایش قدرت، تناسب اندام و انعطاف پذیری بیشتر شود.

علاوه بر ماکا، برخی‌ دیگر از آداپتوژن‌های رایج عبارتند از آشواگاندا، رودیولا روزیا و پاناکس جینسینگ. ماکا در سه نوع سیاه، قرمز و زرد رشد می‌کند. اما این موضوع مشکل چندانی برای خریداران آن ایجاد نمیکند زیرا همه آنها بسیار شبیه هم هستند اما چند تحقیق هستند که نشان میدهند نوع سیاه آن برای باروری مردان بهتر می‌باشد و نوع قرمز برای حفظ سلامت پروستات. اما در راستای اهدافمان، ما در اینجا بیشتر علاقمند به ماکا هستیم زیرا بر خلاف بسیاری از گیاهان جز خانواده کلم، ماکا هنگام مصرف میتواند برخی‌ مزیت‌های قابل مشاهده را بروز دهد.

 

ماکا چه کاری را انجام میدهد؟

مزیت اصلی‌ ماکا بهبود قوه جنسی‌ و همچنین دارای برخی‌ خواص آداپتوژنیک نیز می‌باشد. ریشه ماکا احتمالا اولین مکملی می‌باشد که به زنان جوان به قصد افزایش قوه جنسی‌ فروخته شده است و اینگونه به نظر می‌رسد که واقعا هم عمل می‌کند. اکثر مکمل‌های قبل از آن یا عمل نمی‌کردند یا تنها برای زنان یائسه پیشنهاد میشدند. به همین دلیل، ریشه ماکا به دلیل بهبود میل جنسی‌ زنان مشهور شد. اگرچه عملکرد آن در زنان واقعی می‌باشد، اما مزیت‌های آن در مردان نیز مشابه می‌باشد.

دقیقا مشخص نیست که چه مولکولی در ماکا باعث بهبود میل جنسی‌ میشود، اما اکثر افراد گمان میکنند که این امر وابسته به یک گروه از مولکول‌های محلول در چربی‌ به نام آلکامیدس می‌باشد. بسیاری از مولکول‌های موجود در ماکا منحصر به خود این گیاه می‌باشد. علاوه بر آن، اینطور به نظر می‌رسد که ماکا دارای مزیت‌های دیگر گیاهان خانواده کلم نیز می‌باشد زیرا حاوی مقدار مناسبی از گلوکوزینولات‌ها می‌باشد. از آنجایی که گیاهان خانواده کلم شاید سالم‌ ترین سبزیجات روی کره زمین باشند پس این امر نشان دهنده سلامت بالای ماکا نیز می‌باشد. به شکل خلاصه، ماکا یک آداپتوژن شلغم مانند پرویی برای افزایش میل جنسی‌ می‌باشد.

 

۲ مزیت برتر ماکا

همانطور که در بالا ذکر شد، مزیت‌های ماکا مرتبط با خواص آداپتوژنیک و بهبود میل جنسی‌ می‌باشد. به شکل دقیق این مزیت‌ها عبارتند از :

  • بهبود میل جنسی‌
  • بهبود حالات خلقی‌

بیائید هر کدام را بررسی کنیم.

 

ریشه ماکا و میل جنسی‌

ماکا عمدتا به دلیل خواص خود در بهبود عملکرد جنسی‌ و حالات خلقی‌ زنان شناخته میشود. دلیل شهرت آن هم از نتایج تحقیقات فراوان روی زنان و هم تبلیغات منشا می‌گیرد. بهبود دهنده‌های میل جنسی‌ بازار هدفشان عمدتا مردان میباشند و ماکا اولین مکملی بود که نشان داد زنان نیز نیازمند بهبود زندگی‌ جنسی‌ خود هستند. علیرغم اینکه ماکا بر اساس تحقیقات انجام شده روی زنان یک مکمل تقویت کننده میل جنسی‌ زنانه شناخته میشود، اما میتواند به مردان نیز کمک کند.

در مردان دارای اختلال خفیف در نعوظ، ماکا نشان داد که میتواند به شکل کارامدی این وضعیت را بهبود بخشد. در این تحقیق این مردان همچنین شاهد افزایش میل جنسی‌ خود بودند که بر اساس دیگر تحقیقات این اثر در مردان بدون اختلال در نعوظ و همچنین زنان نیز میتواند بروز کند.

حتی هنگام مصرف دارو‌های ضد افسردگی که عمدتا به دلیل کاهش میل جنسی‌ در برخی‌ مصرف کنندگان شناخته میشوند، استفاده از ماکا نشان داد که میتواند به افزایش میل جنسی‌ کمک کند. لازم به ذکر است که در این تحقیقات ماکا همراه دارو‌های ضد افسردگی مصرف میشد، بنابراین شاید نیاز نباشد که شما برای داشتن میل جنسی‌ مناسب مصرف دارو‌های خود را قطع کنید (که چیز خوبی‌ است).

  • اینطور به نظر می‌رسد که مزایای ماکا در بهبود زندگی‌ جنسی‌، افزایش میل جنسی‌ و حالات خلقی‌ مناسب بسیار وسیع می‌باشد به طوری که می‌توان این مزایا را به شکل واضح در بسیاری از تحقیقات انجام شده روی مردان و زنان دید.

 

ریشه ماکا و حالات خلقی‌

ماکا ممکن است روی حالات خلقی‌ شما نیز تاثیر گذار باشد، مخصوصا در موارد افسردگی و اضطراب. در دو تحقیق انجام شده به زنان یائسه در هر روز بین ۳.۳ تا ۳.۵ گرم ماکا به مدت ۵ هفته داده شد، که نتیجه این تحقیقات نشان داد گروهی که از ماکا استفاده کرده بودند میزان افسردگی آنها نسبت به گروهی که دارونما استفاده کرده بودند کمتر شده بود. البته این اثر ممکن است مختص به زنان مسن تر باشد، زیرا مردان گزارش تغییرات قابل توجه در میزان افسردگی را گزارش نداده‌اند.

در تمام تحقیقات ذکر شده در بالا، ماکا همچنین توانست در کنار تغییر علائم افسردگی سطح اضطراب را نیز کاهش دهد، که البته این اثر در زنان مسن تر بیشتر نمایان بود در حالی‌ که مردان بدون مشکل در زمینه اختلالات شناختی‌ تاثیری را مشاهده نکردند. اما همچنان تحقیقات بسیار زیادی لازم است تا مشخص شود مزایای ماکا تا چه میزان ادامه دارد.

  •  ریشه ماکا ممکن است باعث ایجاد ثبات در حالات خلقی‌ زنان یائسه شود. البته مشخص نیست که در مورد زنان جوان تر یا دیگر افراد (هر دو جنس) دارای اختلالات رفتاری این اثر بروز می‌کند یا خیر.
  • maca root benefits

 

ماکا چه کارهایی را انجام نمیدهد؟

ماکای دوست داشتنی اما در موارد زیر نمی‌تواند کاری را انجام دهد :

  • اینطور به نظر نمیرسد که ماکا روی سطح هیچ هورمونی تاثیر گذار باشد
  • خواص آداپتوژنیک آن اینطور به نظر نمیرسد که برای انجام تمرینات به اندازه کافی‌ قدرتمند باشند

 

ریشه ماکا و هورمون ها

در میان تمام مکمل‌های گیاهی و آداپتوژن هایی که روی میل جنسی‌ اثر گذار هستند، ریشه ماکا منحصر به فرد می‌باشد زیرا شواهد نسبتا زیادی نشان میدهند که ماکا نمی‌تواند روی سطح هورمون‌های بدن اثر گذار باشد. چه در مورد هورمون هایی که به شکل مستقیم روی رفتار‌های ما اثر گذار هستند نظیر استروژن و تستوسترون و چه در مورد هورمون هایی که به شکل غیر مستقیم عمل میکنند، ماکا نمی‌تواند روی هر هیچ کدام از آنها تاثیر گذار باشد، که این امر عجیب می‌باشد با توجه به اینکه ماکا روی حالات خلقی‌ و میل جنسی‌ تاثیر زیادی دارد.

به علاوه با مصرف ماکا حتی در سطح هورمون پرولاکتین و (SHBG) نیز هیچگونه تغییری مشاهده نشد. این امر در مورد مردان و زنان صدق می‌کند زیرا ریشه ماکا روی هورمون‌های جنسی‌ هیچکدام از دو جنس اثر گذار نمیباشد، حتی هنگامی که میل جنسی‌ افزایش پیدا کند. خواص بهبود دهنده میل جنسی‌ ماکا اینطور به نظر می‌رسد که کاملا غیر مرتبط با مسائل هورمونی می‌باشد.

  • ریشه ماکا اینطور به نظر می‌رسد که هیچ تاثیری را روی هورمون‌های جنسی‌ و غیر جنسی‌ مرتبط با زنان و مردان نمی‌تواند داشته باشد.

 

ریشه ماکا و ظرفیت تمرینی

maca root exercise

به شکل سنتی‌، ماکا نه تنها برای بهبود زندگی‌ جنسی‌، بلکه برای افزایش طول عمر نیز توصیه میشده است. این موضوع این ایده را مطرح کرد که ماکا میتواند در انجام تمرینات نیز به ما کمک کند. تنها یک آزمایش در مورد این ادعا تا کنون انجام شده است، اگرچه مصرف ریشه ماکا در ورزشکاران (دوچرخه سواری) توانست کمی‌ مفید باشد و زمان رکاب زدن یک مسیر ۴۰ کیلومتری را کاهش دهد اما در نهایت نتوانست به شکل قابل توجهی‌ بهتر از دارونما عمل کند.

در این زمینه اینطور به نظر نمیرسد که شواهد بیشتری در دسترس باشد، که این امر کمی‌ عجیب به نظر می‌رسد. به شکل نرمال، تحقیقات ابتدا روی ورزشکاران مبتدی انجام میشود و سپس حرفه ای ها، اما در این مورد، تحقیق روی ورزشکاران حرفه ای صورت گرفته است و مبتدی‌ها کاملا نادیده گرفته شده‌اند.

  • در حال حاضر شواهدی مبنی‌ بر حمایت از عملکرد فیزیکی‌ و تمرینی توسط ماکا وجود ندارد، اما اثر آن در این مورد تنها روی ورزشکاران حرفه ای تست شده است و نیازمند شواهد بیشتری در این زمینه هستیم.

 

دوز‌های استاندارد ماکا چه میزان می‌باشد؟

ریشه ماکا معمولا در دوز ۳ گرمی‌ یک بار در روز مصرف میشود. نصف این دوز (۱.۳ گرم در روز) اینطور به نظر می‌رسد که نمی‌تواند باعث بهبود میل جنسی‌ شود. به طور مخصوص، ماکا میتواند باعث کاهش اثر دارو‌های ضد افسردگی در کاهش میل جنسی‌ شود. اگرچه نیازی نیست که آن را همراه یک وعده غذایی مصرف کنید اما توصیه میشود این کار را انجام دهید.

 

رایج‌ ترین عوارض جانبی ماکا چه می‌باشد؟

تا این مقطع، اینطور به نظر می‌رسد که ماکا در تحقیقات علمی‌ هیچگونه عارضه جانبی از خود بروز نداده است. این موضوع همچنین شامل تحقیقاتی‌ که دارو‌های ضد افسردگی همراه ماکا مصرف میشد نیز میشود. اگرچه شواهد کامل مبنی بر ایمنی کامل ماکا وجود ندارد، اما اینطور به نظر می‌رسد که در مقایسه با دیگر مکمل‌ها مصرف آن دارای ریسک بسیار کمتری می‌باشد.

آیا باید از مکمل ماکا استفاده کنید؟

توصیه می‌کنم حداقل یک بار از مکمل ماکا استفاده کنید تا ببینید شاهد اثرات مثبت آن خواهید بود یا خیر، حتی اگر علاقهمند به بهبود زندگی‌ جنسیتان نیز نمیباشید. پس از مصرف ماکا احتمال اینکه تجربه یک رابطه جنسی‌ لذت بخش را داشته باشید بسیار زیاد است، به این معنی‌ که نه تنها میتواند باعث افزایش میل جنسی‌ شما شود، بلکه میتواند رضایت را از داشتن یک رابطه جنسی‌ افزایش دهد. این امر همچنین ممکن است به بهبود حالات خلقی‌ شما در کل نیز کمک کند.

 

جمع بندی در مورد ماکا

ریشه ماکا یک آداپتوژن می‌باشد که همچنین میتواند باعث افزایش میل جنسی‌ شود و در این زمینه واقعا عملکرد خوبی‌ دارد. تحقیقات نشان داده است که ماکا برای بهبود میل جنسی‌، حالات خلقی‌ و همچنین رضایت پس از رابطه جنسی‌ هم در مردان و هم در زنان کارامد می‌باشد. همچنین برخی‌ شواهد وجود دارد که بیان میدارند ماکا میتواند تاثیرات منفی‌ دارو‌های ضد افسردگی را روی سطح میل جنسی‌ بدون تداخل با این دارو‌ها کاهش دهد.

به همین دلیل این گیاه یکی‌ از سالم‌ ترین بهبود دهنده‌های طبیعی سطح میل جنسی‌ می‌باشد. این تاثیرات مثبت روی سطح میل جنسی‌ بدون دخالت در سطح هورمون‌ها انجام میشود که این ویژگی‌ را برخی‌‌ها مثبت و برخی‌‌ها منفی‌ در نظر میگیرند. همچنین خواص آداپتوژنیک آن اینطور به نظر می‌رسد که آنقدر قدرتمند نمیباشد که بتواند باعث افزایش عملکرد تمرینی شود. اگرچه مصرف ۱.۵ گرم ریشه ماکا در روز ممکن است کمی‌ کم باشد، اما ۳ گرم دوز ایده‌آلی می‌باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (2 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات