مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ پپتید GHRP-6
3.1

مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ پپتید GHRP-6

  • پپتیدها و انواع آنها
  • 18 اکتبر 18
  • حسام رضائی
  • 16,561 بازدید
  • 5 دیدگاه

مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ پپتید GHRP-6

(GHRP-6) اساسا یک عامل ترشح هورمون رشد در بدن می‌باشد که میتواند فرایند افزایش سطح هورمون رشد و کارایی آن را تسهیل کند. در همین حین، این ترکیب میتواند همچنین افزایش حجم سریع عضلات را تسریع کند و چربی‌ بدن را نیز به میزان قابل توجهی‌ کاهش دهد. (GHRP-6) همچنین دارای دی آمینو اسید‌های مصنوعی نیز می‌باشد که میتواند در نهایت منجر به آزاد سازی هورمون رشد در بدن شود. (GHRP-6) با (GHRH) به خوبی‌ عمل نمیکند، زیرا این پپتید روی گیرنده‌های گرلین در بدن کار می‌کند.

هورمون گرلین (به انگلیسی: ghrelin) یک هورمون پپتیدی می‌باشد که از ۲۸ اسیدآمینه تشکیل شده است و از سلولهای اپسیلون بخش درونریز لوزالمعده ترشح میشود.

این هورمون، محرک احساس گرسنگی بوده و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود. غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن، کاهش می‌یابد.

گیرنده‌های این هورمون در طیف گسترده‌ای از بافت‌ها از جمله هیپوفیز، معده، روده، لوزالمعده، تیموس، غدد جنسی، تیروئید و قلب وجود دارد و این تنوع گیرنده‌ها در بافت‌های گوناگون، نشان‌دهنده وظایف مختلف بیولوژیکی این هورمون است. هم‌چنین این هورمون، محرکی قوی برای ترشح هورمون رشد از هیپوفیز قدامی است.

(GHRP-6) ترکیبی‌ با یک زنجیره منحصر به فرد متشکل از ۶ آمینو اسید می‌باشد که وظیفه آن سیگنال رسانی به بدن برای تعیین زمان ترشح هورمون رشد می‌باشد. (GHRP-6) همچنین باعث جلوگیری از عمل سوماتوستاتین نیز می‌باشد که وظیفه اصلی‌ آن جلوگیری از ترشح هورمون رشد می‌باشد. کاربرد اصلی‌ (GHRP-6) در بدن بهبود وضعیت مصرف غذا می‌باشد که این کار را از طریق افزایش گرسنگی در فرد مصرف کننده انجام داده و باعث بهبود متابولیسم انرژی میشود. از این ترکیب به شکل گسترده ای در درمان کمبود هورمون رشد و همچنین برای درمان شرایطی نظیر سو هاضمه، چاقی و مشکلات تغذیه ای استفاده میشود. اگرچه (GHRP-6) را می‌توان یک پپتید نسبتا جدید به حساب آورد اما می‌توان آن را یک بهبود دهنده عملکرد کاملا قدرتمند دانست.

 

سوماتواستاتین (Somatostatin)، هورمونی است که باعث مهار ترشح بسیاری از هورمون‌ها از جمله هورمون رشد از هیپوفیز می‌شود. این هورمون، یک هورمون پپتیدی دارای ۱۴ تا۲۸ اسیدآمینه بوده که در دستگاه گوارش از معده، روده و لوزالمعده و دستگاه عصبی مرکزی (مغز و هیپوتالاموس) ترشح می‌شود.

این هورمون علاوه بر هیپوتالاموس بوسیله سلولهای D جزایر لانگرهانس نیز ترشح می‌شود. سوماتواستاتین ترشحات پانکراس را مهار می‌کند. سوماتواستاتین به صورت پری پرو سوماتواستاتین ترشح شده و بعد از گذراندن تغییراتی به هورمون بالغ تبدیل می‌شود. این هورمون ترشح و آزاد شدن هورمون رشد را مهار می‌کند. این هورمون هیچ تأثیری بر روی ترشح پرولاکتین یا هورمون‌های گونادوتروپین ندارد. نیمه‌عمر آن فقط چند دقیقه است

 

نحوه عملکرد (GHRP-6)

(GHRP-6) مستقیما باعث تحریک غده هیپوفیز میشود که این امر باعث افزایش سطح هورمون رشد در بدن می‌شود. از آنجایی که (GHRP-6) مستقیما روی چرخه بازخوردی که باعث عدم تولید کافی‌ هورمون رشد میشود اثر می‌گذارد، پس می‌توان از آن برای بازگرداندن تولید طبیعی هورمون رشد در بدن استفاده کرد، البته در شرایطی که فرد به دلیل استفاده طولانی مدت از نوع مصنوعی آن باعث اختلال در تولید طبیعی هورمون رشد در بدن خود شده باشد. همچنین گزارش شده است که (GHRP-6) میتواند روی سیستم عصبی نیز تاثیر گذار باشد. این پپتید به صورت بالقوه توانائی حفاظت از نورون‌ها و افزایش قدرت فرد را دارد. عملکرد (GHRP-6) به شدت شبیه چندین استرویید در خانواده دی هیدرو تستوسترون می‌باشد.

 

همانطور که در بالا ذکر شد (GHRP-6) یک داروی جدید تر در بازار می‌باشد. مزایای (GHRP-6) به شرح زیر است :

  • کاهش چربی‌ بدن : مصرف (GHRP-6) میتواند باعث کاهش چربی‌ بدن شود و بنابراین استفاده از آن برای بدن سازانی که در دوره کات هستند ایده آل می‌باشد. این پپتید همچنین برای افرادی که به شدت به دنبال چربی‌‌های باقیمانده خود هستند جذاب می‌باشد و با استفاده از این پپتید این افراد میتوانند با موفقیت بالائی چربی‌‌های اضافه خود را بسوزانند.
  • افزایش حجم عضلات : مصرف (GHRP-6) همچنین میتواند باعث تسهیل فرایند رشد عضلات شود.
  • افزایش استقامت : کسانی‌ که از (GHRP-6) استفاده کرده‌اند گزارش داده‌اند که این پپتید قطعا میتواند باعث افزایش سطح استقامت شود.
  • دارای خواص محافظتی و ضد التهابی : مصرف (GHRP-6) میتواند از عضلات به شکل بهتری حفاظت کرده و همچنین همانند یک عامل ضد التهاب عمل کرده که این امر برای یک ریکاوری مناسب و عضله سازی حیاتی می‌باشد.
  • مصرف (GHRP-6) همچنین باعث میشود که کبد روی ترشح بیشتر (IGF-1) کار کند که همین امر منجر به چربی‌ سوزی سریعتر و افزایش حجم و قدرت در گذر زمان میشود.

محققان سراسر جهان معتقدند که کارایی هورمون رشد عمدتا بستگی به شرایط فیزیکی‌ فرد مصرف کننده دارد. اگر فرد دچار چاقی باشد، پس ممکن است سطح کافی‌ از هورمون رشد ترشح نشود. چاقی اینطور به نظر می‌رسد که میتواند روی کارایی (GHRP-6) اثر گذار باشد، اما اگر فرد مصرف کننده چاق نباشد اثر این دارو احتمالا در مردان و زنان با هر رده سنی‌ و با دوز‌های مشخص یکسان می‌باشد.

 

عوارض جانبی (GHRP-6)

همانند تمام دارو‌های استروییدی دیگر (GHRP-6) نیز دارای چندین عارضه جانبی می‌باشد که در ادامه در مورد آنها بحث میشود. به دلیل همین عوارض جانبی می‌باشد که فروش آن بدون نسخه پزشک انجام نمی‌شود. رایج‌ ترین عارضه جانبی که مصرف کنندگان این پپتید گزارش داده‌اند افزایش قابل توجه اشتها می‌باشد. تمام (GHRP)‌ها به دلیل قابلیت افزایش اشتهای خود شناخته میشوند و (GHRP-6) نیز از این قاعده مستثنا نیست. تحقیقات نشان داده است که (GHRP-6) دارای بیشترین پتانسیل در افزایش گرسنگی فرد می‌باشد. این افزایش گرسنگی پس از مصرف یک وعده غذایی مناسب کاهش خواهد یافت. مصرف کنندهگان گزارش داده‌اند که شدت این عارضه جانبی در گذر زمان کاهش میابد اما در مجموع این افزایش گرسنگی تا انتهای دوره با شما خواهد بود.

برخی‌ دیگر از عوارض جانبی منحصر به فرد مرتبط با (GHRP-6) به شرح زیر است :

  • شیرده شدن سینه‌ها : پس از مصرف (GHRP-6) یک افزایش سطح قابل توجه پرولاکتین دیده شده است که نتیجه آن در برخی‌ مصرف کنندگان شیرده شدن سینه‌ها می‌باشد. البته احتمال بروز این عارضه جانبی بسیار اندک است و عمدتا در افرادی دیده میشود که حساس هستند.
  • سرگیجه و سرگردانی : پس از مصرف (GHRP-6)، برخی‌ از مصرف کنندگان گزارش سردرد و گیجی را داده‌اند.

 

برخی‌ دیگر از عوارض جانبی مرتبط با (GHRP-6) به شرح زیر است :

  • علائم شبه آنفولانزا : برخی‌ از مصرف کنندگان این دارو تجربه تب یا شرایطی شبه آنفولانزا را پس از تزریق تجربه کرده‌اند.
  • درد مفاصل : درد مفاصل یک عارضه جانبی رایج پس از مصرف (GHRP-6) می‌باشد.
  • سردرد : سردرد‌های پراکنده پس از مصرف (GHRP-6) میتواند بروز کنند.
  • ایجاد پف به دلیل احتباس آب : استفاده از داروهایی نظیر (GHRP-6) میتواند به دلیل تسهیل فرایند احتباس آب در بدن باعث ایجاد نفخ در فرد مصرف کننده شوند. نتیجه این امر میتواند ایجاد ورم در برخی‌ نواحی بدن نظیر صورت، قوزک پا، دست‌ها و انگشتان شود که میتواند ظاهری پف کرده را ایجاد کند.
  • مور مور شدن و کرختی پوست : برخی‌ از مصرف کنندگان (GHRP-6) گزارش ایجاد مور مور شدن‌های اذیت کننده و کرختی در برخی‌ نقاط پوست خود را گزارش داده‌اند.
  • کاهش در حساسیت لمسی : پس از مصرف (GHRP-6) برخی‌ از افراد گزارش کاهش حساسیت لمسی خود را داده‌اند.
  • حالت تعوع : بلافاصله پس از مصرف این دارو برخی‌ از مصرف کنندگان ممکن است حالت تعوع را تجربه و چندین مرتبه استفراغ کنند. در صورت روی دادن این اتفاق به شکل مکرر فرد مصرف کننده بلافاصله باید به پزشک خود مشورت کند. در چنین مواردی، مصرف خود را قطع کنید مگر اینکه پزشکتان خلاف آن بگوید.
  • تضعیف استخوان‌ها : برخی‌ از مصرف کننده گان (GHRP-6) گزارش تضعیف استخوان‌های خود پس از مصرف را داده‌اند.
  • بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه : در این حالت بافت سینه مردان رشد کرده و در واقع بیشتر شبیه سینه زنان میشود. این اتفاق مطمئنا برای هر مردی ناخوشایند می‌باشد و در این حالت در صورت تشخیص پزشک فرد میبایست قبل از ایجاد تومور سریعا برای جراحی اقدام کند. هورمون رشد ممکن است که یک هورمون جنسی‌ نباشد، اما میتواند نقش یک هورمون واسطه را ایفا کرده و با همکاری استروژن باعث تسهیل فرایند بزرگی‌ سینه‌ها در مردان شود. به همین دلیل است که هنگام مصرف (GHRP-6) به صورت ترکیبی‌ با دیگر استرویید‌های آنابولیک میبایست اقدامات ایمنی شدیدی در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی ذکر شده در بالا عمدتا قابل کنترل بوده و در صورت بروز نیز میزان شدت آن در بسیاری از افراد اندک خواهد بود. در صورت بروز یک عارضه جانبی شدید و اذیت کننده، فرد میبایست بلافاصله موضوع را با پزشک خود در جریان گذارد. (GHRP-6) و دیگر دارو‌های مشابه را می‌توان از طریق قانونی از طریق داروخانه‌ها و با داشتن نسخه پزشک تهیه کرد. در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشور‌های دیگر فروش، تزریق یا مالکیت این دارو خارج از چارچوب‌های تعیین شده غیر مجاز می‌باشد، اما به هر حال این دارو در بسیاری از وب سایت‌ها در اینترنت به فروش می‌رسد.

 

یادداشت پایانی

با توجه به اطلاعات ارائه شده در بالا فهمیدیم که (GHRP-6) یک دارو می‌باشد که دارای چندین مزیت برای بدن انسان می‌باشد. این پپتید چند سالی‌ است که توجه بدن سازان و ورزشکاران را به دلیل قابلیت‌های زیاد خود معطوف کرده است. از این دارو نه تنها در دوره کات استفاده میشود، بلکه می‌توان از آن به عنوان یک تقویت کننده سطح استقامت، عضله ساز و یک عامل حفاظتی در برابر تضعیف استخوان‌ها بهره برد.

مقامات استفاده از این دارو را برای بدن سازان و ورزشکاران حرفه ای ممنوع کرده‌اند تا از برتری ناعادلانه آنها نسبت به افرادی که مصرف ندارند جلوگیری شود. اما بسیاری از بدن سازان و ورزشکاران به شکل فعالی‌ مصرف آن را ادامه داده‌اند. گروه دیگر افرادی هستند که حاضرند هر چیزی را امتحان کرده تا چربی‌‌های اضافه خود را بسوزانند. درخواست برای چربی‌ سوز‌ها همیشه بالا بوده و (GHRP-6) نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از این افراد مشتاق دارای نسخه پزشک نیستند و بنابراین به سراغ تهیه آن از بازار سیاه میروند.

به شدت مهم است که مردم در این زمینه آگاهی‌ داشته باشند زیرا دارو‌های عرضه شده در بازار سیاه ممکن است تقلبی باشند و یا ممکن است با دیگر استرویید‌ها یا مواد مخدر مخلوط شده باشند. مصرف این ترکیبات تقلبی ممکن است عوارض جانبی بسیار شدیدی را در بدن فرد ایجاد کند و بسیار ضروری است که مصرف چنین ترکیباتی دوری شود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
3.1/5 - (8 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات