مزایای تری پپتاید گلوتاتیون
3.3

مزایای تری پپتاید گلوتاتیون

  • مقالات بدنسازی
  • 23 می 18
  • حسام رضائی
  • 2,829 بازدید
  • 1 دیدگاه

مزایای تری پپتاید گلوتاتیون

ال گلوتاتیون آمینو اسیدی می‌باشد که به طور طبیعی در بدن ساخته میشود. به شکل دقیق تر این آمینو اسید متشکل از سیستین، گلیسین و گلوتامین می‌باشد. گلوتاتیون به عبارتی یک تری پپتاید می‌باشد که در سلول‌های بدن ما یافت میشود و از طریق تنظیم استرس و بهبود عملکرد ایمنی بدن عمل می‌کند. در بسیاری از اوقات، افراد ناسالمی که ظاهری فرسوده و پیر دارند تنها به دلیل کمبود گلوتاتیون در آنها می‌باشد. به همین دلیل است که در دنیای فیتنس از این ترکیب به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند یاد میشود.

 

نحوه عملکرد گلوتاتیون

نحوه چگونگی‌ عملکرد گلوتاتیون مرتبط با گروه‌های شیمیایی سولفوری می‌باشد که وارد بدن میشوند. سولفور را همانند یک فیلتر چسبناک فرض کنید که میتواند روزانه هر ماده سمی که وارد بدن ما میشود را به دام خود بیندازد، از جیوه گرفته تا دیگر فلزات سنگین. خبر خوب این است که گلوتاتیون میتواند در بدن بازیافت شود، همانطور که شما میتوانید فیلتر تسویه آب خود را بعد از مدتی‌ تعویض کنید. اما به هر حال خبر بد این است که هنگامی که مقادیر مواد سمی وارد شده به بدن بیش از حد افزایش یابد باعث ناکارامدی بدن در پاکسازی آنها میشود.

 

کمبود گلوتاتیون

گلوتاتیون در بدن ما تولید میشود، اما به دلیل سبک زندگی‌ غلط و ورود مواد سمی به بدن و همچنین افزایش سطح استرس، ممکن است که برای دریافت مقادیر کافی‌ این آمینو اسید نیازمند مصرف مکمل آن باشیم. به شکل جالبی‌،اگر از پزشکانی که بیماران با بیماری‌های شدید را تحت درمان دارند بپرسید، به شما خواهند گفت که تقریبا ۱۰۰% این افراد دچار کمبود گلوتاتیون هستند. در ژورنال لنست که یک ژورنال پزشکی‌ بریتانیایی برتر می‌باشد منتشر شد که اکثر افراد جوان و سالم دارای سطوح بالای گلوتاتیون در بدن خود هستند، در حالی‌ که افراد مسن تر و کسانی‌ که دچار بیماری هستند دارای کمترین سطوح این آمینو اسید در بدن خود بودند. احتمال تصادفی بودن این موضوع بسیار پایین است و این امر باید برای ما یک زنگ خطر باشد. زیرا به هر حال، بدن ما طوری تکامل نیافته است که قادر باشد انواع مواد سمی که ما از طریق نوشیدنی‌ ها، تنفس و تغذیه وارد بدن خود می‌کنیم را کاملا نابود کند.

 

استفاده برای بدن سازان

ورزشکاران تنها به واسطه انجام خود ورزش استرس بسیار زیادی را روی بدن وارد میکنند. اگر به این استرس مصرف استرویید‌های آنابولیک را نیز اضافه کنیم که میتوانند به شکل منفی‌ روی سیستم ایمنی و ارگان‌های بدن اثر بگذرد، خواهید فهمید که چرا مصرف مکمل گلوتاتیون از این اهمیت برخوردار است. این آمینو اسید میتواند قابلیت بدن شما در بازیافت آنتی اکسیدان‌ها را بهبود بخشد و همین امر میتواند باعث حفاظت بدن شما در برابر درد‌ها و بیماری‌ها شود.

به علاوه، هنگامی که شما در یک دوره سنگین استروییدی باشید نیازمند این هستید که بدن خود را سم زدایی کنید و از شر سموم اضافه در بدن خود خلاص شوید. گلوتاتیون میتواند همانند یک اسفنج تمام این سموم بد را به دام بیندازد و سپس آنها را از طریق مدفوع از بدن خارج کند. به همین دلیل است که هنگام مصرف این نوع از مکمل‌های حمایتی احساس بسیار بهتری را خواهید داشت زیرا آنها میتوانند واقعا بر اساس یک مبنای ثابت بدن شما را پاکسازی کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که گلوتاتیون میتواند فرد تا به اوج ظرفیت ذهنی‌ و فیزیکی‌ خود برساند. به عبارتی این موضوع یعنی‌ یک ریکاوری عالی‌، آسیب دیدگی کمتر، قدرت بیشتر و افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی.

 

عوارض جانبی

از آنجایی که گلوتاتیون به شکل طبیعی در بدن تولید میشود مصرف آن کاملا ایمن می‌باشد. در حقیقت برخی‌ از افرادی که شیمی‌ درمانی انجام میدهند به منظور کاهش عوارض جانبی این فرایند درمانی از گلوتاتیون استفاده میکنند.

 

دوز

هنگامی که بخواهید به تنهایی از گلوتاتیون استفاده کنید دوز روزانه شما میبایست ۱۰۰ میلی گرم باشد اما بهترین عملکرد آن زمانی‌ است که همراه با دیگر مکمل‌های حمایتی از این دست مصرف شود.

 

میزان جذب گلوتاتیون خوراکی

در بسیاری از فروم‌های مختلف ادعا میشود که مصرف خوراکی مکمل گلوتاتیون بی‌ فایده میشود زیرا جذب آن در بدن امکان پذیر نیست و به همین دلیل اینگونه افراد مصرف این مکمل را بی‌ هدف میدانند. اما در این چند سال اخیر تحقیقاتی‌ منتشر شده است که با این تئوری‌ها به شکل قاطع مخالف است. تحقیقات حیوانی و درون کشتگاهی قبلی‌ نشان دهنده نتایج مثبتی از میزان جذب گلوتاتیون هستند. اما به هر حال یک تحقیق انسانی‌ خاص نیز در یک بازه زمانی‌ بسیار کوتاه انجام شد که نشان دهنده نتایج خوبی‌ نبود. متاسفانه، این تحقیق ضعیف منبع همان دسته افراد شده است که می‌گویند مصرف خوراکی گلوتاتیون بی‌ فایده می‌باشد و این نشان دهنده این است که این افراد واقعا نتوانسته اند ایرادات این تحقیق ناقص را درک کنند.

اما در یک تحقیق بلند مدت و ۶ ماهه که در (European Journal of Nutrition) منتشر شده است، افراد مورد آزمایش یا به آنها گلوتاتیون خوراکی و یا دارونما داده شد که میزان دوز در هر دو گروه از ۲۵۰ میلی گرم شروع و تا ۱ گرم در روز میرسید. نتایج در طول ۱ ماه، ۳ ماه و در نهایت در ۶ ماه کامل مورد بررسی قرار گرفت. در هر اینتروال افزایش سطح گلوتاتیون در بدن مشاهده شد، به این صورت که گروهی که از بیشترین دوز استفاده کرده بودند میزان گلوتاتیون در سلول‌های باکال آنها ۲۶۰% افزایش پیدا کرده بود. حتی در گروهی که از کمترین دوز نیز استفاده کرده بودند حدود ۳۰% افزایش سطح گلوتاتیون در خون و اریتروسیت‌ها مشاهده شد. همچنین در هر دو گروه میزان استرس اکسیداتیو نیز کاهش پیدا کرده بود. این یافته‌ها نشان میدهد که مصرف روزانه مکمل گلوتاتیون میتواند در افزایش سطح ذخایر این آمینو اسید در بدن موثر باشد. در این تحقیق بعد از قطع مصرف به مدت ۱ ماه سطح گلوتاتیون دوباره به سطح نرمال بازگشت.

 

سلامت دستگاه ایمنی

در این تحقیق همچنین نشان داده شد که بعد از ۳ ماه، افرادی که از دوز‌های بالای گلوتاتیون استفاده کرده بودند، میزان سم زدایی در سلول‌های آنها دو برابر بیشتر از افرادی که از دارونما استفاده کرده بودند شده بود. پتانسیل گلوتاتیون در اکثر تحقیقات سلامت دستگاه ایمنی واقعا باید درک کاملی از آن شود، اما می‌توان گفت که مصرف گلوتاتیون به صورت ترکیبی‌ با ویتامین ث و ویتامین ای میتواند یک بهبود قابل توجه در دستگاه ایمنی ایجاد کند.

 

نتیجه گیری بر اساس تحقیقات

گلوتاتیون قطعا قابلیت جذب در بدن را دارد، اما همانند هر مکمل دیگری باید در دوز‌های مناسب و در مدت زمان مشخصی‌ مصرف شود تا بیشترین اثر گذاری را داشته باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
3.3/5 - (3 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات