ماری جوانا و بدنسازی
4.5

ماری جوانا و بدنسازی

  • مقالات بدنسازی
  • 23 ژوئن 21
  • حسام رضائی
  • 30,128 بازدید
  • 8 دیدگاه

قبل از خواندن این مقاله در مورد ماری جوانا و بدنسازی به این نکته توجه کنید که مصرف این مواد در ایران و کشورهای دیگر دنیا غیر مجاز می باشد و مصرف آن سلامت شما رو به شدت به خطر می اندازد و گاهاً باعث مرگ می شود. در این مقاله از سایت مکملها قصد داریم در مورد ماری جوانا و بدنسازی صحبت کنیم.

 

دانشمندان ترکیباتی در ماری جوانا کشف کرده‌اند که دو مورد مهم آنها تتراهیدروکانابینول (THC) و کانابیدیول (CBD) می باشند، که می توانند به دو گیرنده مهم در مغز و بدن ما متصل شوند. نام این گیرنده‌ها از روی اجزا ماری جوانا انتخاب شده‌اند و به ترتیب گیرنده کانابینوید ۱ (CB1) و کانابینوید ۲ (CB2) نامگذاری شده‌اند.

 

هنگامی که این گیرنده‌ها به کانابینوید‌های خارجی‌ (منظور از خارجی‌ یعنی‌ ماده ای که از محیط بیرون وارد بدن شود مثل ماری جوانا) و کانابینوید‌های داخلی‌ متصل شوند چندین فرایند متابولیکی را تحت تاثیر قرار میدهند.

 

(THC) و (CBD) گیرنده‌های (CB1) و (CB2) را بسیار مشابه (AEA) و (2-AG) تحت تاثیر قرار می دهند (دفعه بعد هنگامی که در حضور دوستان خود خواستید خود را باهوش جلوه دهید این جمله را دقیقا به همین شکل برای آنها بگویید).

 

سیستم اندوکانابینوید کنترل کننده احساس، اشتها، تنظیم دما، واکنش پذیری از استرس، کارکرد سیستم ایمنی، خواب و همچنین چندین فرایند دیگر می‌باشد و حتی جالب تر اینکه بافت‌های ماهیچه ای و چربی نیز همچنین از این گیرنده‌ها برای کنترل فرایند‌های خود استفاده میکنند.

 

شما میتوانید سیستم اندوکانابینوید را یکی‌ از مهم‌ترین مراکز فرماندهی و کنترل بدن خود برای تنظیم متابولیسم به منظور تطابق پذیری و واکنش به جهان بیرون تصور کنید. بنابراین هنگامی که ماری جوانا استفاده می‌کنید، اساسا همانند یک هکر کامپیوتر می شوید که قصد هک کردن متابولیسم خود را دارید.

ماری جوانا و بدنسازی

ماری جوانا و بدنسازی

 

تحقیقات در زمینه ماری جوانا و بدنسازی

 

بگذارید در اینجا چند چیز را شفاف بیان کنم. اول اینکه تحقیقات زیادی در مورد رابطه انسان، ورزش و ماری جوانا  وجود ندارد. بیشتر چیزی که ما میدانیم از تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی می‌باشد.

مشکل اینجاست که سیستم اندوکانابینوید موش‌ها با ما کمی‌ متفاوت می‌باشد. بنابراین نمی‌توان نتایج تحقیقات انجام شده روی موش‌ها را مستقیما به انسان‌ها نیز تعمیم داد.

 

یک مورد گیج کننده دیگر هنگام تحقیق در مورد ماری جوانا این است که تعداد تحقیقات  بالینی انجام شده روی بدنسازان بسیار اندک می‌باشد.

بنابراین بیشتر دانشی که از من در اینجا دریافت خواهید کرد براساس نتیجه گیری از تحقیقات حیوانی و تحقیقات جمعیتی و همچنین بررسی مکانیزم عملکرد ماری جوانا و بدنسازی می‌باشد.

 

این یعنی‌ اینکه اطلاعات گرد آوری شده در این مقاله برای ماری جوانا و بدنسازی  به هیچ وجه قطعی‌ نیستند و تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است. با تمام این بیانات، در این مقاله تلاش شده است تا مطالب مطابق با واقعیت عرضه شود.

ماری جوانا و بدنسازی

ماری جوانا و بدنسازی

 

عضله سازی و بهبود عملکرد با ماری جوانا

 

مطالعات انجام شده در مورد اثر مستقیم ماری جوانا و بدنسازی روی عملکرد عضله مشخص است و میتواند عملکرد شما را کاهش دهد و چیزی نیست که بتواند باعث بهبود تلاش‌های شما در باشگاه شود. جالب است بدانید که ماری جوانا توسط بسیاری از ارگان‌های ورزشی جز مواد ممنوعه طبقه بندی شده است.

 

این ممنوعیت به دلیل خواص بهبود دهنده عملکرد آن نمی باشد، بلکه بیشتر مرتبط با غیر قانونی‌ بودن آن در بیشتر کشور‌ها است و اینکه مصرف آن را مغایر با روحیه ورزشکاری می بینند. بنابراین گنجاندن آن در لیست مواد ممنوعه بیشتر به دلیل مسائل سیاسی می‌باشد تا علمی‌.

 

استفاده از ماری جوانا به منظور بهبود عملکرد همانند مصرف اکس-لاکس برای کنترل اسهال می‌باشد.

 

عوارض ماری جوانا در بدنسازی

  •  باعث کاهش زمان واکنش فرد شود
  • تمرکز فرد را مختل کند
  • حفظ تعادل فرد را مختل کند
  • باعث کاهش ظرفیت تمرینی و کاهش زمان رسیدن به خستگی شود

این تاثیرات نشان داده‌اند که تا ۳۶ ساعت پس از مصرف میتوانند دوام داشته باشند.

در ارتباط  مصرف ماری جوانا و بدنسازی در رابطه با عضله سازی، مصرف شدید ماری جوانا ممکن است باعث اختلال در سیگنال رسانی (mTOR) از طریق کاهش اجزا سلولی گیرنده (CB1) شود.

 

باید بدانید سیگنال (mTOR) یکی‌ از مهم‌ ترین سیگنال‌ها برای رشد عضلات می‌باشد. من در اینجا از واژه “ ممکن است “ استفاده کرده ام  زیرا تحقیقات نشان دهنده یک ارتباط بین سیگنال رسانی (mTOR) در سیستم عصبی موش‌ها می‌باشد. به شکل دقیق تر، این تحقیقات اینطور به نظر می‌رسد که می‌گویند پس از مصرف ماری جوانا سطح تستوسترون کاهش و سطح کورتیزول افزایش پیدا میکند.

 

با توجه به تمام این اطلاعات اینطور به نظر می‌رسد که مصرف ماری جوانا در ساعات قبل و بعد از تمرین ایده خوبی‌ نمی باشد، اگر که خواهان بهترین عملکرد و ریکاوری مناسب پس از تمرین باشید.

 

اما نکات بیشتری برای بررسی وجود دارد.

 

اگر کمی‌ عمیق تر درمورد ماری جوانا و بدنسازی بررسی کنیم و سیستم اندوکانابینوید را بیشتر درک کنیم، میفهمیم که از جنبه مقابله با تمرین زدگی و ریکاوری ممکن است مصرف ماری جوانا مزایایی نیز داشته باشد.به یاد داشته باشید که برای عضله سازی شما باید کالری مازاد در اختیار بدن خود قرار دهید.

 

برای بسیاری از افراد دیر رشد و لاغر اندام مصرف کالری کافی‌ کاری دشوار می‌باشد. مصرف کوتاه مدت ماری جوانا میتواند باعث افزایش اشتها شود و در این زمینه آنها را کمک کند. در همین راستا، مصرف ماری جوانا میتواند باعث آرامش سیستم عصبی شده و ممکن است قادر باشد با علائم تمرین زدگی نیز مقابله کند.

 

ماری جوانا دارای خاصیت کاهش اضطراب نیز می‌باشد و میتواند استرس روی سیستم عصبی را کاهش دهد و به خواب بهتر کمک کند. تمام این موارد میتواند برای یک ورزشکار تمرین زده که یک آخر هفته طولانی برای ریکاوری را پیش رو دارد بسیار مفید باشد.

 

ماری جوانا و بدنسازی

ماری جوانا و بدنسازی

 

اثر دوگانه  ماری جوانا بر روی اشتها

 

تاثیرات ماری جوانا بر روی تغذیه و  اشتها بسیار جالب می‌باشد. کنترل کننده این تاثیرات (CB1) می‌باشد. هنگامی که شما ماری جوانا مصرف می‌کنید، انواع مختلفی‌ از کانابینوید‌ها از جمله (THC) و (CBD)، باگیرنده (CB1) ارتباط می گیرند و اشتها را افزایش می دهند. این افزایش اشتها قابل توجه می‌باشد. اما به شکل جالبی‌، مصرف شدید ماری جوانا ممکن است باعث کاهش اشتها شود.

 

تحقیقات روی موش‌ها و همچنین تحقیقات جمعیتی روی مصرف کنندگان ماری جوانا این اثرات دو گانه روی اشتها را حمایت میکنند. مصرف کوتاه مدت ماری جوانا باعث افزایش اشتها می شود. اما مصرف بلند مدت و شدید آن میتواند باعث کاهش اشتها شود.

 

عقیده بر این است که این تاثیرات از طریق دو مکانیزم انجام می شوند. (THC) میتواند جلوتر از کانابینوید ۲-آراچیدونویل گلیسرول (2-AG) که خود بدن آن را به شکل طبیعی تولید می‌کند، به گیرنده (CB1) متصل شود.

(THC) دارای تاثیر ضعیف تری از (2-AG) روی اشتها می‌باشد. در همین زمان، مصرف پیوسته ماری جوانا میتواند در گذر زمان باعث اختلال در گیرنده‌های (CB1) شود و در نتیجه باعث کاهش اشتها شود.

 

این موضوع را می‌توان در مصرف کنندگان افراطی ماری جوانا (کسانی‌ که در هفته بیش از سه نوبت یا بیشتر به مدت یک سال مصرف کرده‌اند) دید که کمتر دچار چاقی میشوند و ممکن است حتی از افراد غیر مصرف کننده نیز تغذیه کمتری داشته باشند.

 

تاثیرات متنوع گونه‌های مختلف ماری جوانا

 

دو گونه اصلی‌ ماری جوانا ایندیکا و ساتیوا میب اشند. ایندیکا دارای سطح پائین تری از (THC) در مقایسه با کانابیدیول (CBD) می‌باشد. اما ساتیوا برعکس می‌باشد. به همین دلیل است که افرادی که از نعشه کردن لذت می برند اغلب ساتیوا را ترجیح میدهند، زیرا تاثیر مغزی ساتیوا بیشتر از ایندیکا می‌باشد.

البته ترکیبات متنوعی نیز وجود دارند که با ترکیب ایندیکا و ساتیوا درصد‌های متنوعی از (THC) و (CBD) را حاصل میاورند.

 

در یک تحقیق انجام شده روی ترکیبات دارای سطح بالای (THC) / سطح پایین (CBD)، سطح متوسط (THC) / سطح متوسط (CBD) و سطح پایین (THC) / سطح بالای (CBD) اینگونه یافت شد که ترکیب سطح پایین (THC) / سطح بالای (CBD) روی اشتها دارای کمترین اثر می‌باشد. در حقیقت، نشانه هایی وجود دارد که بیان میدارند کانابیدیول ممکن است در واقع یک سرکوب کننده اشتها باشد.

 

این اطلاعات برای مصرف کنندگان ماری جوانا بسیار جالب می‌باشد و آنهایی که خواهان دانستن این هستند که مصرف کدام گونه میتواند احتمال مصرف بیش از ۳۰۰۰ کالری را در میانه شب افزایش دهد. افراد دیر رشد و لاغر اندام شاید این اثر را دوست داشته باشند، اما افراد دیگر احتمالا خواهان چنین چیزی نیستند.

 

همچنین کسانی‌ که از ماری جوانا برای کمک به کاهش علائم تمرین زدگی و ریکاوری استفاده میکنند، ممکن است دوست داشته باشند بدانند که گونه‌های دارای (CBD) بالا از لحاظ خواص رفع خستگی‌ هم سطح گونه‌های با (THC) بالا هستند، با این تفاوت که روی سطح اشتها تاثیر بسیار کمتری را دارند.

 

بنابراین برای افراد دیر رشدی که در زمینه ریکاوری نیز خواهان دریافت کمک هستند، سطح بالای (THC) در مغز بهترین گزینه می‌باشد (گونه ساتیوا). برای افرادی که تمرین زده هستند و همچنین خواهان افزایش حداقلی چربی‌ بدن و کاهش وزن هستند، سطح پایین (THC) و سطح بالای (CBD) ممکن است بهترین گزینه باشد (گونه ایندیکا).

 

ماری جوانا و چربی‌ سوزی

 

همانطور که ذکر شد، اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف ماری جوانا و بدنسازی در مورد چربی سوزی ممکن است متفاوت از هم باشند. مصرف کوتاه مدت آن قطعا باعث افزایش اشتها و آرامش و کاهش انگیزه می شود. تمام این موارد نشان می دهند که مصرف ماری جوانا می تواند منجر به افزایش وزن شود.

 

اما مصرف بلند مدت آن اینطور به نظر می‌رسد که با تطابق پذیری گیرنده‌های کانابینوید می تواند اثرات کاملا معکوسی داشته باشد. این امر میتواند منجر به کاهش اشتها شود. دوباره باید گفت که این موضوع توسط تحقیقات جمعیتی نیز حمایت میشود، جایی که افراد مصرف کننده لاغرتر از افراد غیر مصرف کننده بودند.

 

البته گونه‌های مختلف ماری جوانا نیز در اینجا دارای نقش هستند. (THC) ممکن است باعث افزایش سطح لیپوپروتئین لیپاز شود (آنزیم اصلی‌ ذخیره چربی‌ در بدن). (THC) همچنین ممکن است باعث افزایش سطح (PPAR gamma) شود که این امر میتواند باعث افزایش تقسیم سلول‌های چربی‌ سوزی شود (تولید بیشتر سلول‌های چربی‌).

 

تفاوت‌های جالب جنسیتی

 

اثرات مصرف ماری جوانا در مردان و زنان متفاوت از هم می‌باشد :

  • مردان نسبت به اثر تحریک اشتها حاصل از مصرف ماری جوانا نسبت به زنان واکنش بیشتری را نشان میدهند.
  • کاهش میل و رفتار‌های جنسی‌ در مردان مصرف کننده کمتر از زنان مصرف کننده می‌باشد.
  • تاثیر گذاری ماری جوانا روی تغییرات متابولیسمی چه از جهت مثبت و چه از جهت منفی‌ در مردان بیشتر می‌باشد.
  • زنان مصرف کننده ماری جوانا اثرات ضد درد و ضد اضطراب را بیشتر از مردان حس میکنند.

 

اثرات روی غدد درون ریز

 

بدن کانابینوید‌ها را در بافت‌های چربی‌ ذخیره می‌کند. هنگامی که شما در حالت روزه داری یا ورزش باشید، تحقیقات نشان داده‌اند که سطح کانابینوید‌ها در جریان خون به میزان قابل توجهی‌ افزایش پیدا می‌کند. البته نگران نباشید، تحقیقات نشان داده‌اند که این افزایش سطح آن قدری بالا نیست که در تست دوپینگ باعث مثبت شدن نتیجه آزمایش شود اما این موضوع را در مقوله چربی‌ سوزی می‌توان مد نظر قرار داد.

 

کانابینوید‌های موجود در ماری جوانا نه تنها روی گیرنده‌های کانابینوید در بدن اثر میگذارند، بلکه میتوانند به شکل مستقیم به عنوان مهار کننده‌های آنزیمی در بسیاری از استروئید‌های جنسی‌ اثر گذار باشند.

 

اگر یک مصرف کننده ماری جوانا هستید و شاهد علائم کمبود سطح تستوسترون و پروژسترون یا استروژن هستید بهتر است مصرف ماری جوانا خود را کنترل کنید. این را نیز باید بدانید که اگرچه ممکن است مدتی‌ مصرف نکرده باشید، اما تاثیرات آن در دوره کاهش وزن ممکن است روی متابولیسم هورمونی بدن شما اثر خود را گذاشته باشد.

 

جمع بندی در مورد ماری جوانا و بدنسازی

 

در این مقاله اطلاعات زیادی  در مورد ماری جوانا و بدنسازی برای شما بیان شد که بسیاری از آنها ممکن است مطابق میل ما نباشد. برخی‌ از این اطلاعات همچنین ممکن است سردرگم کننده و متناقض باشند.

 

دلیل این امر به پیچیدگی‌ این مبحث باز میگردد و اینکه تحقیقات ماری جوانا و بدنسازی بسیار محدود و ناکامل می‌باشد. اما به هر حال، در اینجا نکات برجسته و مفید را برای شما به شکل خلاصه بیان می‌کنم (که تائید یا تکذیب آنها نیازمند انجام تحقیقات بیشتر می‌باشد) :

 

  • مصرف کوتاه مدت ماری جوانا میتواند باعث افزایش اشتها و آرامش سیستم عصبی شود. برای یک لیفتر حرفه ای یا ورزشکارانی که تمرین زده هستند، این مورد میتواند یک توجیه مناسب برای مصرف ماری جوانا باشد. بهترین زمان مصرف در این حالت در یک پایان هفته طولانی یا یک هفته استراحت به منظور ریکاوری بدن می‌باشد.

 

  • مصرف ماری جوانا حین تمرین یا زمان‌های نزدیک به تمرین در جهت افزایش عملکرد یا رشد عضلات کار خاصی‌ را انجام نمیدهد و حتی ممکن است کاملا متضاد با این اهداف باشد.

 

  • ساتیوا دارای سطح بیشتر (THC) و در نتیجه خاصیت نعشه کنندگی بیشتری دارد. همچنین این گونه دارای اثر تقویت کنندگی اشتهای بیشتری نیز بوده و میتواند باعث افزایش وزن شود.

 

  • ایندیکا دارای سطح کمتری از (THC) و سطح بیشتری از (CBD) می‌باشد، به این معنی‌ که اثر افزایش اشتها آن کمتر می‌باشد و همچنین تاثیر کمتری روی مغز دارد.
ماری جوانا و بدنسازی

ماری جوانا و بدنسازی

 

  • زنان و مردان واکنش‌های مختلفی‌ به مصرف ماری جوانا دارند. مردان در زمینه کاهش میل جنسی‌، کاهش واکنش‌های متابولیکی و افزایش اشتها تحت تاثیر بیشتری از زنان قرار میگیرند. تاثیر منفی‌ ماری جوانا روی زنان به اندازه مردان نیست.

 

  • ماری جوانا دارای اثر مختل کننده روی سیستم غدد درون ریز می‌باشد، بنابراین باید به تغییرات ایجاد شده در سطح تستوسترون، پروژسترون و استروژن توجه کافی‌ را داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که اگر میزان زیادی از چربی‌ بدن خود را نیز از دست بدهید ممکن است این تغییرات را تجربه کنید، حالا چه مصرف کننده ماری جوانا باشید یا نه.

 

  • مصرف ماری جوانا ممکن است روی بی‌ خوابی‌ و مشکلات گوارشی اثر مثبت داشته باشد.

 

  • یک سری نقل قول‌ها از ورزشکاران در مورد ماری جوانا و بدنسازی وجود دارد که گفته‌اند مصرف ماری جوانا قبل از مسابقه به آنها کمک می‌کند. اگرچه در تحقیقات این ادعا هیچ وقت ثابت نشده است، اما سیستم کانابینوید در بدن میتواند به بلاک کردن درد و ایجاد آرامش ذهنی‌ کمک کند. اینکه در نهایت این اثر میتواند منجر به چیز خاص و معناداری شود، چیزی است که باید در تحقیقات آینده به دنبال آن بود.

 

صبحت پایانی:

با توجه به کلیات تحقیقات انجام شده و جمع بندی‌های در مورد ماری جوانا و بدنسازی من از این اطلاعات، مصرف ماری جوانا احتمالا تاثیر اندک یا بدون تاثیر در زمینه کار با وزنه و رسیدن به بدنی خوب می‌باشد، مخصوصا که فعالیت‌های بسیار زیاد دیگری در جهت ایجاد آرامش و ریکاوری بدن وجود دارد.

 

با این بیان، اینطور به نظر می‌رسد که مصرف تفریحی ماری جوانا در قالب یک سبک زندگی‌ سالم و متناسب با اهداف بدنسازی و فیتنس چیزی نیست که بتواند مشکل خاصی‌ را ایجاد کند.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.5/5 - (12 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

8 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات