بهترین زمان مصرف استرویید‌های آنابولیک
3.8

بهترین زمان مصرف استرویید‌های آنابولیک

  • استروئیدها
  • 13 آوریل 18
  • حسام رضائی
  • 77,540 بازدید
  • 14 دیدگاه

بهترین زمان مصرف استرویید‌های آنابولیک

بهترین زمان در روز برای مصرف استرویید‌ها چه زمانی‌ می‌باشد؟

بسیاری از بدن سازان معتقدند که مصرف استرویید‌های آنابولیک در صبح آنها را قادر میسازد تا از تمام مزایای حداکثری این استرویید‌ها در جهت عضله سازی و چربی‌ سوزی استفاده کنند، اما پاسخ دقیق در این مورد ممکن است بستگی به استرویید خاصی‌ داشته باشد که شما می‌خواهید آن را مصرف کنید. اما بسیار مراقب باشید. مصرف دوز‌های اشتباه بیش از سودمند بودن میتوانند نتایج بسیار بدی را برای شما به ارمغان آورند. برای مثال اگر یک داروی قوی نظیر دیانابول در دوز‌های نامناسب مصرف شود میتواند آسیب‌های جدی به کبد شما وارد کند که حتی ممکن است جانتان را نیز تهدید کند.

 

بهترین زمان مصرف استرویید ها

در زمینه مصرف پزشکی‌ بهترین زمان مصرف استرویید‌ها توسط پزشک مرتبط کاملا به شما توضیح داده خواهد شد. اما در زمینه بدن سازی و افزایش عملکرد، مصرف استرویید در بسیاری از مکان‌ها غیر قانونی‌ می‌باشد. این یعنی‌ اینکه بدن سازان در نبود تحقیقات معتبر و کافی‌ روی انسان تنها میبایست به علم شهودی برخی‌ از رفقای بدن ساز خود تکیه کنند. رعایت اخلاق پزشکی‌ انجام تحقیقات در زمینه استفاده از استرویید‌ها را سخت کرده است. مصرف یک استرویید خوراکی تنها به این موضوع مرتبط نمی‌شود که شما هرگاه احساس نیاز داشتید چند قرص را مصرف کنید یا همینطور تزریق یک استرویید تنها به این موضوع مرتبط نمی‌شود که هرگاه احساس نیاز به افزایش حجم داشتید یک سرنگ را برداشته و تزریق را انجام دهید. در مورد نحوه عملکرد استرویید‌ها در بدن یک دانش ظریف پشت آن وجود دارد. دانستن نیمه عمر استرویید‌ها قبل از برنامه ریزی مصرف آنها یک نکته کلیدی می‌باشد.

نیمه عمر یک دارو اشاره به مدت زمانی‌ است که طول میکشد غلظت دارو (در این مورد استرویید) در جریان خون به نصف کاهش پیدا کند. دانستن نیمه عمر استرویید‌ها مصرف کننده را از این موضوع آگاه می‌کند که با چه فراوانی‌ باید دارو را در طول روز مصرف کند. تعیین نیمه عمر یک استرویید در ابتدا به این موضوع بستگی دارد که آن استرویید خوراکی می‌باشد یا یک استرویید تزریقی. اغلب استرویید‌های خوراکی دارای نیمه عمر کوتاه تری میباشند زیرا که با سرعت بیشتری در کبد متابولیزه میشوند. به طور متوسط، نیمه عمر استرویید‌های خوراکی بین ۴-۴۸ ساعت است در حالی‌ که نیمه عمر استروید‌های تزریقی ممکن است از ۲۴ ساعت تا یک هفته متغیر باشد. اما نیمه عمر استرویید‌ها چه ربطی‌ به تعیین زمان مصرف آنها دارد؟ یک استرویید خوراکی با نیمه عمر کوتاه ممکن است که در طول روز نیاز باشد دو بار از آن استفاده شود، در حالی‌ که یک استرویید تزریقی با نیمه عمر بلند تر ممکن است در روز یا در هر هفته تنها یک بار نیاز به مصرف آن باشد.

برای مثال :

  • خوراکی : از آنجایی که استرویید‌های خوراکی نظیر دیانابول دارای نیمه عمر کوتاه تری هستند، بدن سازان معمولا دوز‌های روزانه خود را به چندین دوز کوچک تر در روز تقسیم میکنند. برای مثال اگر نیاز یک فرد در روز ۳۰ میلی گرم باشد این دوز میتواند به ۳ قرص ۱۰ میلی گرمی در روز تقسیم شود. در این حالت فرد مصرف کننده میتواند یک قرص را همراه صبحانه، یک عدد را ۴۵ دقیقه قبل از تمرین و یک عدد را همراه شام مصرف کند. مصرف این قرص‌ها همراه وعده‌های غذایی گفته شده است که میتواند عوارض جانبی احتمالی‌ مربوط به ناراحتی‌ معده را کاهش دهد.
  • تزریقی : ترنبولون استات دارای نیمه عمر ۳ روز می‌باشد که بر اساس حدسیات بسیاری از بدن سازان تزریق آن به شکل روز در میان مطلوب می‌باشد. همچنین تستوسترون پروپیونات نیز دارای نیمه عمر طولانی می‌باشد یعنی‌ ۴.۵ روز. نیمه عمر دکا دورابولین (ناندرولون دکانوات) بسیار طولانی تر می‌باشد و در واقع نیمه عمر آن ۱۵ روز می‌باشد و این استرویید اغلب هر هفته یک بار تزریق میشود. اینگونه استرویید‌ها نباید همنند استرویید‌های خوراکی چند بار در روز مصرف شوند.

 

چه زمانی‌ باید تستوسترون را تزریق کرد

در دوره استروییدی اکثر افراد تقریبا همیشه تستوسترون نیز وجود دارد. این موضوع به این دلیل است که بدن سازان با مصرف آن میخواهند کاهش سطح تستوسترون طبیعی حاصل از مصرف استرویید‌ها را جبران کنند. اگرچه مردان در تمام طول روز از تستوسترون میتوانند استفاده کنند، اما رایج‌ ترین زمان تزریق آن صبح می‌باشد. بدن سازان مایلند تستوسترون را در صبح تزریق کنند زیرا که سطح طبیعی تستوسترون بدن آنها در صبح در بالاترین سطح خود می‌باشد.

 

مزایای تزریق استرویید‌های آنابولیک در صبح

علاوه بر تقلید رفتار سطح طبیعی تستوسترون در اول صبح، بدن سازان و ورزش کاران مزایای دیگری را در مورد مصرف تستوسترون یا دیگر استرویید‌های تزریقی در اول صبح بیان داشته اند :

  • کاهش درد و گرفتی‌ عضلانی : استرویید‌های تزریقی به عضلات مختلفی‌ در بدن تزریق میشوند. انجام این تزریقات ممکن است باعث ایجاد حساسیت در ناحیه تزریق شود و اگر آن عضله بی‌ حرکت باقی‌ بماند احتمال افزایش درد در آن ناحیه وجود دارد. مصرف کنندگان این استرویید‌ها مدعی هستند که با حرکت دادن یا ماساژ دادن ماهیچه می‌توان باعث کاهش درد یا حساسیت آن شد. هنگامی که تزریق در اول صبح انجام شود بدن میتواند از مزیت تحرک در تمام طول روز در جهت کاهش حساسیت و درد استفاده کند. اگر تزریق در بعدازظهر یا شب انجام شود فرد مصرف کننده فرصت حرکت دادن ماهیچه های خود در طول روز را از دست خواهد داد.
  • توزیع روغن با تاثیر بیشتر : هنگامی که استرویید‌های بر پایه روغن به بدن تزریق شوند، روغن مستقیما وارد عضله میشود. تزریق صبحگاهی روغن را قادر میسازد که سریعتر در ماهیچه حرکت کند زیرا که تحرک در طول روز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • بهره مندی از عضلات گرم شده : بسیاری از ورزشکاران و بدن سازان ترجیح میدهند که تزریق را در عضلاتی انجام دهند که پس از دوش صبحگاهی کاملا گرم شده باشند. این افراد مدعی هستند که تزریق در عضلات گرم راحت تر صورت می‌گیرد.

 

آیا مصرف استرویید‌ها در شب نیز دارای مزیتی می‌باشد؟

اگرچه ممکن است برخی‌ از استرویید‌های خوراکی همراه وعده شام مصرف شوند، اما مصرف کنندگانی که تزریق استرویید انجام میدهند مایلند به دو دلیل از انجام تزریق در شب خودداری کنند : افزایش درد عضلانی در صبح و تداخل در خواب. به یاد داشته باشید که جدایی از تداخل در خواب برخی‌ افراد مجبورند استرویید‌های خود را در شب مصرف کنند. در یک تحقیقی که در سال ۱۹۸۴ روی پریدنیزون انجام شد مشخص شد که مصرف این دارو در شب حتی با وجود اینکه میتواند در خواب اختلال ایجاد کند در واقع میتواند به افرادی که دچار روماتیسم مفصلی همراه سفتی مفاصل در صبح هستند کمک کند.

بدن سازان بلافاصله بعد از این تحقیق اشاره کردند که این تحقیق آنچنان مرتبط با بدن سازانی نمیباشد که معمولا دوز‌های مصرفی آنها بسیار بیشتر از مقادیری است که در مقاصد پزشکی‌ استفاده میشود و اغلب هم از پریدنیزون برای افزایش عملکرد استفاده نمی‌شود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
3.8/5 - (26 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

14 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات