اچ سی‌ جی (HCG) و نحوه مصرف آن در مقاطع مختلف
4.3

اچ سی‌ جی (HCG) و نحوه مصرف آن در مقاطع مختلف

  • استروئیدها
  • 27 فوریه 19
  • حسام رضائی
  • 61,972 بازدید
  • 14 دیدگاه

گونادوتروپین جفتی انسانی‌ (HCG) اساسا در دنیای استروئیدهای آنابولیک تنها دارای یک کاربرد اصلی‌ و معتبر می‌باشد و آن به منظور حفظ، افزایش یا بازیابی تولید تستوسترون در بدن می‌باشد. (HCG) در کنار دیگر محصولات تحریک کننده تولید تستوسترون در دوره پاکسازی بهترین عملکرد را دارد و استفاده تنها از آن به منظور ریکاوری هورمونی پس از یک دوره استروئیدهای آنابولیک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. استفاده تکی‌ از (HCG) به عنوان تنها عامل ریکاوری هورمونی در پایان دوره یک روش قدیمی‌ می‌باشد که در قبل از ۱۹۹۰ میلادی مورد استفاده قرار میگرفت که اکنون این روش منسوخ شده است.

امروزه میزان درک از (HCG) و دیگر دارو‌ها نسبت به دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی که در آن بدنسازان از استروئیدهای آنابولیک استفاده میکردند بسیار بیشتر شده است. در واقع، بخش زیادی از مصرف کنندگان استروئید بین دهه ۶۰ تا میانه دهه ۸۰ میلادی حتی از هیچ ترکیبی‌ برای ریکاوری هورمونی بدن خود استفاده نمی‌کردند و در آن زمان چیزی با عنوان دوره پاکسازی وجود نداشت. هنگامی که مصرف (HCG) شروع به گسترش کرد (تقریبا در سال ۱۹۸۰)، از آن به عنوان تنها ترکیب پاکسازی استفاده میشد. از آن زمان تا کنون، درک پزشکی‌ و علمی‌ از چنین داروهایی به شدت گسترش یافته است و اکنون هیچ دلیلی‌ وجود ندارد که یک فرد آگاه و آموزش دیده بخواهد تنها از (HCG) در دوره پاکسازی خود استفاده کند.

(HCG) در دنیای مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک (و همچنین عموم مردم) ترکیبی‌ می‌باشد که درک خوبی‌ از آن صورت نگرفته و سو استفاده زیادی از آن میشود. مشکل سو استفاده از (HCG) در بین عموم مردم به عنوان یک ماده چربی‌ سوز قبلا به شکل کامل حل و توضیح داده شده است، اما سو استفاده از آن در بین مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک چیزی است که نگرانی اصلی‌ را ایجاد می‌کند. سو استفاده از (HCG) در واقع میتواند بسیار خطرناک شود و ممکن است خلاف جهت ریکاوری محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه عمل کند، ممکن است اگر با فراوانی‌ زیاد و در دراز مدت و دوز‌های بالا مورد استفاده قرار بگیرد باعث آسیب دائمی به سلول‌های لیدیگ بیضه‌ها شود (از دست رفتن حساسیت سلول‌های لیدیگ به LH و FSH). در همین حین، در صورت استفاده ناصحیح، (HCG) میتواند به راحتی‌ فرد مصرف کننده را به خانه اول بازگردانده، به صورتی‌ که او هیچ پیشرفتی را به دست نخواهد آورد.

هنگامی که مصرف (HCG) مد نظر باشد، بسیار مهم است که در مورد برخی‌ جزئیات و ملاحظات ابتدائی در مورد آن چیزهایی را بدانید. اول از همه، (HCG) نشان داده است که از طریق افزایش بیان آروماتاز در بیضه‌ها میتواند باعث افزایش فعالیت این آنزیم شود. آروماتاز آنزیمی است که مسول تبدیل آندروژن‌ها به استرژن است و در نتیجه با مصرف (HCG) سطح استروژن در بدن در کنار تحریک تولید تستوسترون افزایش میابد. بسیاری از مصرف کنندگان در این حالت گزارش بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه خود را داده‌اند. این افزایش سطح استروژن حاصل از مصرف (HCG) همچنین در ارتباط با سرکوب محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه و تولید طبیعی تستوسترون در بدن می‌باشد، همین موضوع نشان میدهد که چرا کمی‌ پیش تر بیان کردیم که در صورت سو استفاده از (HCG) فرد مصرف کننده میتواند به خانه اول بازگردد. بنابراین مصرف یک مهار کننده آروماتاز حین مصرف (HCG) ضروری می‌باشد.

مصرف (HCG) اگرچه تنها برای یک هدف اصلی‌ توصیه میشود، اما در واقع روش‌های استفاده از آن و همچنین دوز‌های آن میتواند بسیار متنوع باشد، و به همین دلیل است که پروتکل‌های بسیار زیادی برای مصرف (HCG) در طول این سالیان گسترش یافته است. اما در این مقاله تنها پروتکل‌های برجسته و کارامد شرح داده خواهد شد.

 

دوز‌های پزشکی‌ (HCG)

در حوزه پزشکی‌، استفاده از (HCG) برای درمان و ریکاوری هیپوگونادیسم مورد تایید واقع شده است، و در این پروتکل‌ها چندین متد درمان متفاوت ذکر شده است :

  • درمان با (HCG) در طول یک دوره کوتاه ۶ هفته ای
  • درمان بلند مدت حداکثر تا یک سال
  • طراحی یک برنامه مخصوص بیمار با توجه به اطلاعاتی‌ که بین پزشک و بیمار رد و بدل شده است

دوز‌های پزشکی‌ (HCG) معمولا چیزی بین ۵۰۰-۱۰۰۰ واحد می‌باشد که میبایست ۳ بار در هفته و به مدت ۳ هفته تزریق شود، سپس پس از این مدت دوز‌ها در همان مقدار اما تنها با دو بار تزریق در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان‌های طولانی مدت، دوز بالاتر ۴۰۰۰ واحد ۳ بار در هفته به مدت ۶-۹ ماه تزریق میشود. در ۳ ماه پایانی دوز‌های (HCG) به ۲۰۰۰ واحد و ۳ بار تزریق در هفته کاهش پیدا خواهد کرد.

 

مصرف (HCG) در طول دوره‌های استروئیدهای آنابولیک

(HCG) را نمی‌توان مختص هیچ دسته از مصرف کنندگان (مبتدی، سطح متوسط و حرفه ای) طبقه بندی کرد و معمولا در پروفایل دیگر ترکیبات و دارو‌ها طبقه بندی میشود. دلیل این امر این است که (HCG) در واقع یک دارو‌ی کمکی‌ می‌باشد و برای اهداف بهبود عملکرد به شکل مخصوص مورد استفاده قرار نمیگرد، بلکه دلیل مصرف آن حفظ، افزایش یا بازیابی تولید طبیعی تستوسترون در بدن می‌باشد.

مصرف (HCG) در طول دوره استروئیدهای آنبولیک تنها باید تحت شرایط بسیار خاص مورد استفاده قرار بگیرد، و عبارت بیان شده در زیر را باید هر فردی که قصد استفاده از (HCG) در طول دوره استروئیدهای آنابولیک را دارد به خوبی‌ درک کند :

“ (HCG) به شکل اتوماتیک نباید در طول دوره‌های استروئیدهای آنابولیک مورد استفاده قرار بگیرد مگر اینکه طول دوره بسیار زیاد (۱۲ هفته یا بیشتر) باشد و یا اینکه فرد در زمینه سرکوب محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه بسیار مستعد باشد. “

مگر اینکه فرد پس از دوره استروئید زمان بسیار سختی را در ریکاوری تولید طبیعی تستوسترون داشته باشد، پس نیازی نیست که (HCG) در طول دوره استروئید به منظور حفظ عملکرد بیضه‌ها مصرف شود. این موضوع مخصوصا زمانی‌ صادق تر میشود که طول دوره کوتاه حفظ شود (۸-۱۰ هفته)، زیرا پس از این زمان تحلیل بیضه‌ها آن قدری باقی‌ نخواهد ماند که باعث اختلال در عملکرد بیضه‌ها شود. اگر یک فرد می‌خواهد از یک دوره بسیار طولانی (۱۲ هفته یا بیشتر) استفاده کند، مصرف (HCG) در هر هفته و در طول دوره ممکن است نیاز باشد زیرا در دوره‌های بلند مدت تحلیل بیضه‌ها میتواند ماندگار باشد. در دوره‌های بسیار طولانی مدت، تحلیل بیضه‌ها میتواند ریکاوری هورمونی بدن در دوره پاکسازی را بسیار سخت تر کند که این موضوع به دلیل از دست رفتن حساسیت بدن به گونادوتروپین‌ها می‌باشد.

به منظور حفظ عملکرد بیضه‌ها در طول دوره استروئیدهای آنابولیک، دوز استاندارد ۲۵۰-۵۰۰ واحد (HCG) با ۱-۲ بار تزریق در هفته در صورت نیاز باید مصرف شود (هر تزریق باید با فاصله زمانی‌ یکسانی از هم در هفته تزریق شود). در طول دوره دوز (HCG) نباید از ۵۰۰ واحد بیشتر شود.

 

دوز‌های (HCG) برای افزایش ترشح تستوسترون و پاکسازی بدن

همانطور که در بالا به وضوح بیان شد، مصرف تنهای (HCG) در دوره پاکسازی به منظور تحریک تولید طبیعی تستوسترون در بدن ایده ای بسیار بد می‌باشد. (HCG) فرم مصنوعی (LH) می‌باشد، و (LH) همانند هر هورمون دیگری در بدن روی چرخه بازخورد منفی‌ کار می‌کند که به موجب آن هنگامی که یک هورمون در مقادیر بیش از حد توسط محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-بیضه شناسایی شود، بدن تولید داخلی‌ خود را کاهش یا کاملا قطع می‌کند. بنابراین تزریق (HCG) به تنهائی‌ در دوره پاکسازی میتواند اثرات معکوس داشته باشد و این همان روشی‌ است که بسیاری از بدنسازان در قبل از دهه ۹۰ میلادی استفاده میکردند. اگرچه این روش برای برخی‌ افراد ممکن است کار کند، اما برای اکثریت افراد آنها در ریکاوری سیستم غدد درون ریز خود بیش از پیش دچار مشکل میشوند. این یک روش منسوخ شده می‌باشد که بدنسازان قبل از دهه ۹۰ استفاده میکردند و نباید از آن استفاده شود.

(HCG) به شکل ایده آل باید در یک دوره پاکسازی دارای چند ترکیب دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، به شکلی‌ که در ۱-۲ هفته ابتدائی دوره پاکسازی باید از (HCG) استفاده شده و سپس مابقی ترکیبات موجود در پروتکل پاکسازی باید در هفته‌های باقیمانده دوره مورد استفاده قرار بگیرند (مجموعا ۴-۶ هفته). بهترین گزینه برای مصرف در کنار (HCG) در دوره پاکسازی نولوادکس (تاموکسیفن نیترات) می‌باشد. در تحقیقات نشان داده شده که (HCG) و نولوادکس در کنار هم دارای اثر سینرژیک فوق‌العاده ای در زمینه تحریک تولید طبیعی تستوسترون در بدن می‌باشد. در واقع در اینجا نولوادکس اثر دوز‌های بالای (HCG) روی حساسیت زدایی سلول‌های لیدیگ در بیضه‌ها را خنثی می‌کند.

به علاوه، همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر شد (HCG) میتواند باعث افزایش بیان آروماتاز در بیضه‌ها شود که این امر میتواند باعث افزایش سطح استروژن شود. بنابراین در این حالت در کنار استفاده ترکیبی‌ (HCG) و نولوادکس از یک مهار کننده آروماتاز نیز باید استفاده شود. در این حالت و هنگام مصرف (HCG) و نولوادکس تنها یک گزینه معتبر برای مهار کننده‌های آروماتاز باقی‌ میمانند که آرومازین می‌باشد زیرا بر اساس تحقیقات دو مهار کننده آروماتاز دیگر (لتروزول و آریمیدکس) هنگامی که با نولوادکس مصرف شوند، نولوادکس میتواند غلظت پلاسمای خون لتروزول و آریمیدکس را کاهش دهد. بنابراین، بهترین گزینه احتمالی‌ برای مهار کننده‌های آروماتاز به منظور کاهش فعالیت این آنزیم آرومازین می‌باشد.

در پایان، دوز‌های (HCG) به منظور بازیابی تولید هورمون‌ها در دوره پاکسازی همان ۵۰۰ واحد در ۱-۲ هفته ابتدایی دوره پاکسازی می‌باشد. دوز‌های بزرگ تر و با فراوانی‌ بیشتر (HCG) تنها باید در هفته‌های ابتدائی پس از اتمام دوره‌های استروئیدی مصرف شود که به دلیل طول دوره بسیار زیاد ممکن است باعث تحلیل بیضه‌ها شده باشد و از این طریق میتوانید یک شوک خوب به منظور تولید دوباره تستوسترون به بدن وارد کنید.

 

تزریق و زمان بندی صحیح مصرف (HCG)

(HCG) در زمینه پزشکی‌ عمدتا به صورت عضلانی تزریق میشود، اما می‌توان آن را به صورت زیر جلدی نیز تزریق کرد، در این حالت فراوانی‌ تعداد تزریق‌ها در دو حالت تفاوتی‌ نخواهد کرد. تحقیقات نشان داده‌اند که نتایج به دست آمده هم از تزریق عضلانی و هم زیر جلدی تقریبا یکسان میباشند و تقریبا هیچ تفاوتی‌ بین این دو مدل تزریق وجود ندارد. تنها تفاوت بین این دو روش تزریق تفاوت در سرعت آزاد سازی از منطقه تزریق و زمان لازم برای رسیدن به پیک در جریان خون می‌باشد (۶ ساعت برای تزریق عضلانی و ۱۶-۲۰ ساعت برای تزریق زیر جلدی). اکثریت افراد مصرف کننده استروئیدهای آنابولیک تزریق زیر جلدی را ترجیح میدهند.

(HCG) همیشه باید در ویال در فرم پودر لیوفیلایز (خشک کردن انجمادی) نگهداری شود تا بتوان برای مصرف آن را با مقادیر کافی‌ آب مقطر مخلوط و استفاده کرد. اینکه فرد از یک سرنگ چند واحد (HCG) دریافت خواهد کرد وابسته به این است که پودر (HCG) با چه میزان آب مقطر مخلوط شده باشد. هرچه میزان آب مقطر استفاده شده بیشتر باشد، محلول رقیق تر خواهد بود و بلعکس.

(HCG) همیشه باید پس از ترکیب با آب مقطر در یخچال (تقریبا ۲-۸ درجه سلسیوس) نگهداری شود. به دلیل ماهیت شکننده این پروتئین هورمون، اگر پس از ترکیب با آب مقطر آن را در دمای اتاق نگهداری کنید، مولکول‌های آن تغییر ماهیت داده و نابود خواهند شد و (HCG) ناکارامد خواهد شد. تکان دادن شدید محلول (HCG) نیز میتواند باعث نابودی این مولکول پروتینی شکننده شود و هنگام ترکیب (HCG) با آب مقطر باید از تکان دادن شدید آن خودداری کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.3/5 - (26 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

14 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات