مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ وینسترول
4.2

مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ وینسترول

  • استروئیدها
  • 9 اکتبر 23
  • حسام رضائی
  • 105,395 بازدید
  • 15 دیدگاه

وینسترول چیست ؟ : اگرچه این استرویید آنابولیک با نام رایج وینسترول شناخته میشود، اما نام اصلی‌ آن استانازولول می‌باشد. این استرویید مشتق شده از دی هیدرو تستوسترون در سال ۱۹۶۲ توسط لابراتوری (Winthrop) می‌باشد و مصرف آن توسط سازمان غذا و دارو آمریکا نیز برای انسان ایمن در نظر گرفته شده است.


بر خلاف دیگر استرویید ها، وینسترول میتواند از فیلتر کبد جان سالم به در ببرد. به همین دلیل است که می‌توان این استرویید را در فرم قرص نیز یافت.

وینسترول یکی‌ از استروییدهایی می‌باشد که بیشترین استفاده را در میان ورزشکاران و در دوره کات توسط بدن سازان دارد. دوره کات یک بازه زمانی‌ می‌باشد که در آن فرد بدن ساز برای ایجاد بیشترین تفکیک عضلانی از استرویید‌های مناسب استفاده می‌کند.


از این استرویید معمولا به عنوان یک بهبود دهنده عملکرد سو استفاده‌های زیادی میشود و به همین دلیل مصرف آن توسط بسیاری از نهاد‌های ورزشی نظیر اتحادیه بین المللی فدراسیون‌های دو و میدانی ممنوع شده است. از این استرویید از لحاظ پزشکی‌ معمولا برای درمان آنژیوادم وراثتی و کم خونی استفاده میشود.


همچنین در ایالات متحده آمریکا از وینسترول برای درمان پوکی استخوان و بهبود رشد کودکان قد کوتاه استفاده میشده است. اما بهترین نحوه مصرف وینسترول در بدنسازی می‌باشد.

 
نام شیمیایی
17β-Hydroxy- 17α-methyl-5α-androstano[3,2-c]pyrazole
نام علمی  Stanozolol
نام‌های تجاری Winstrol استنازول methyl-5α-androstano pyrazole
 نوع مصرف خوراکی / دهانی/تزریقی
قدرت آنابولیکی قدرت آندروژنی
320 30
فرمول C21H32N2O
نیمه عمر 23 الی 24 ساعت
 قدرت 🟢🟢🟢🔘🔘
عضله سازی 🟢🟢🟢🟢🔘
چربی سوزی   🟢🟢🟢🔘🔘
حفظ عضله 🟢🟢🟢🔘🔘
عوارض 🟢🟢🟢🔘🔘

تاریخچه و سابقه وینسترول

وینسترول ابتدا در سال ۱۹۵۹ کشف شد. کمی‌ بعد از آن لابراتوری بریتانیایی (Winthrop) یک نسخه دارویی از روی آن ساخت. در سال ۱۹۶۱، این دارو توسط کمپانی آمریکایی استرلینگ خریداری شده و آنها شروع به تولید و فروش آن در بازار‌های آمریکا کردند.


در ابتدا از این هورمون برای درمان بیماری‌های گوناگونی استفاده میشد. اما بعدا، در دهه ۷۰ میلادی، سازمان غذا و دارو مصرف آن را تنها برای بهبود رشد و درمان پوکی استخوان مجاز دانست. در دهه ۸۰ میلادی، یک موج نابودی استرویید‌های آنابولیک در آمریکا به راه افتاد، اما وینسترول جز آن دسته از استرویید‌ها بود که نه تنها توانست بقای خود را حفظ کند، بلکه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به محبوبیت و ترقی‌ خوبی‌ دست یافت.

 

در طول این بازه زمانی‌ از این استرویید به منظور درمان کم خونی استفاده میشد، زیرا این هورمون دارای این توانائی بود که تعداد گلبول‌های قرمز را افزایش دهد و همچنین از آن در درمان ورم صورت یا آنژیوادم نیز استفاده میشد.


هنگامی که تولید کننده این هورمون در نهایت از تولید آن دست کشید، کمپانی دارویی (Ovation) حق تولید آن را در سال ۲۰۰۳ خریداری کرد. اما به هر حال، این کمپانی نیز امروزه دیگر این هورمون تولید نمیکند، بنابراین تمام محصولات وینسترول موجود در بازار کنونی آمریکا تولیدات عمومی‌ و متفرقه هستند و نه تولیدات دارویی.


اما در خارج از آمریکا، همچنان چندین برند مطرح و بزرگ هستند که تولید این هورمون را ادامه میدهند.

وینسترول

 

استانازولول اصل را می‌توان از طریق مخلوط آن با آب تشخیص داد زیرا ذرات بسیار ریز این هورمون خود را از مایعات جدا میکنند.


این ذرات اگر تکانی به ظرف وارد نشود پس از چند ساعت ته نشین میشوند. این کریستال‌ها دارای رنگ سفید شیری هستند. این هورمون نه تنها در انسان‌ها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه از آن در دامپزشکی نیز استفاده میشود.


حیوانات ضعیف یا آسیب دیده میتوانند با این هورمون درمان شوند و از مزایای آن در حیوانات می‌توان به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز، تقویت استخوان ها، تحریک اشتها و بهود رشد عضلات اشاره کرد.


همچنین بر اساس گزارش‌های فراوان از این هورمون در مسابقات اسب دوانی برای تقویت اسب‌ها نیز استفاده میشود.

 

 

مزایا و معایب وینسترول : نحوه عملکرد

لازم به ذکر است که هم نوع تزریقی و هم نوع خوراکی این هورمون دارای ساختار شیمیایی یکسانی می‌باشد، بنابراین نحوه عملکرد آنها در بدن نیز مشابه است. بر خلاف دیگر استرویید‌ها نظیر آنادرول یا دیانابول که پیوندی با گیرنده‌ها برقرار نمیکنند، اما این هورمون با اتصال به گیرنده‌های آندروژن سلول‌ها میتواند در بدن عمل خود را انجام دهد. این هورمون همچنین دارای تمایل زیاد در برقراری پیوند با (SHBG) می‌باشد. این امر باعث میشود مقادیر بیشتری وینسترول در جریان خون باقی‌ بماند و باعث بهبود رشد عضلات شود.

مزایا و معایب وینسترول

به دلیل این توانایی بالا در تولید پروتئین، از این هورمون می‌توان در عضله سازی خالص استفاده کرد. اگرچه با مصرف وینسترول فرد عضلات سخت و خشکی به دست میاورد و اینطور تلقین میشود که چربی‌ سوزی نیز روی داده است، اما در واقع وینسترول باعث چربی‌ سوزی نمی‌شود. از آنجایی که احتباس آب حاصل از مصرف این استروئید کم می‌باشد، بنابراین عضلات ساخته شده سخت و خشک و ظاهری با کیفیت دارند. وینسترول هیچگونه عمل استروژنیک در بدن ندارد و همچنین به استروژن نیز تبدیل نمی‌شود.

اما به همین دلیل هم هست که وینسترول نمی‌تواند همانند استرویدهایی نظیر دیانابول نتایج بسیار قابل توجهی‌ ایجاد کند. لازم به ذکر است که اگرچه این استروئید در فرم خوراکی نیز وجود دارد، اما توصیه میشود از این فرم استفاده نکنید. زیرا مصرف خوراکی آن فشار زیادی را به کبد وارد می‌کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات کبدی شود.

 

دوز‌ها و نحوه مصرف وینسترول

وینسترول میتواند از طریق خوراکی مصرف شود و همچنین می‌توان آن را به صورت عضلانی تزریق کرد. نوع خوراکی آن، میتواند ۹ ساعت در بدن دوام آورد. اما نوع تزریقی این استروئید میتواند تا ۲۴ ساعت نیز دوام آورد. در فرم قرص، وینسترول در دوز‌های ۵ میلی‌ گرمی‌ عرضه میشود. اما دوز‌های تزریقی آن به صورت ۵۰ میلی‌ لیتری میباشند.

به شکل رایج نوع مصرف آن به صورت ۱۰-۲۵ میلی‌ گرم به صورت دوز خوراکی همراه با ۲۵-۵۰ میلی‌ لیتر دوز تزریقی می‌باشد. نتایج مطلوب معمولا از دوز‌های ۵۰ میلی‌ گرمی‌ تزریقی حاصل میشود. رتبه آنابولیک این استرویید ۳۲۰ می‌باشد در حالی‌ که رتبه آندروژنی آن ۳۰ می‌باشد. به همین دلیل است که زنان نیز میتوانند به شکل ایمن ۵ تا ۱۰ میلی‌ گرم در روز از این دارو استفاده کنند.

برای دریافت نتایج شگفت انگیز، این استروئید را میتوانید در یک دوره ۱۰ هفته‌ای همراه با استروییدهایی نظیر تستوسترون و مسترون مصرف کنید. برای مبتدی ها، این یعنی‌ مصرف دوز‌های تزریقی وینسترول به میزان ۵۰ میلی‌ گرم روز در میان، همراه مصرف هفتگی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌ گرم تستوسترون برای ۸ هفته ابتدایی.


برای ۲ هفته باقیمانده، تنها دوز‌های تستوسترون باید مصرف شود. اگر این استروئید را نمیخواهید همراه با دیگر استرویید‌ها مصرف کنید، پس مبتدی‌ها میتوانند به شکل هفتگی از دوز ۴۰۰ میلی‌ گرم بهترین نتایج را دریافت کنند.

برای مصرف کننده سطح متوسط این استروئید، دوره باید شامل مصرف هفتگی ۱۰۰ میلی‌ گرم تستوسترون برای ۱۰ هفته همراه با ۴۰۰ میلی گرم تزریق عضلانی هفتگی برای ۸ هفته ابتدایی می‌باشد. برای مصرف کنندگان حرفه ای، دوره این استروئید تنها برای عضله سازی خالص یا افزایش حجم استفاده میشود. برای این هدف، ۱۰۰ میلی‌ گرم تستوسترون به صورت هفتگی در کنار ۲۰۰ میلی‌ گرم ترنبولون به صورت هفتگی در ۱۰ هفته میبایست استفاده شود.


۸ هفته ابتدایی این دوره همچنین باید دارای ۴۰۰ میلی‌ گرم وینسترول تزریقی در هفته نیز باشد.

 

در حال بارگذاری پخش کننده...

 

دوز‌های پزشکی‌

از وینسترول می‌توان برای درمان آنژیوادم  وراثتی نیز استفاده کرد، بسته به واکنش بالینی فرد بیمار، او میتواند با دوز ۲ میلی‌ گرم سه بار در روز شروع کند. اگر میزان ورم در فرد به شکل مطلوبی جلوگیری شد، سپس میزان دوز مصرفی به شکل آهسته با فاصله‌های ۱ تا ۳ ماهه میتواند افزایش پیدا کند. هنگامی که دوز بیمار تنظیم شد، باید به شدت تحت نظارت باشد تا در صورت بروز عوارض شدید اقدامات لازم انجام شود. استفاده از وینسترول در درمان آنژیوادم در کودکان بیشتر میتواند مضر باشد تا مفید. به همین دلیل است که از مصرف این استروئید در کودکان تا جای ممکن باید اجتناب شود.

 

شناسایی و تست دوپینگ وینسترول در بدن

وینسترول از طریق ادرار خارج میشود و یک دوز کامل عضلانی این استروئید میتواند تا ۲ ماه از طریق آزمایش ادرار شناسایی شود. یک دوز ۵ تا ۱۰ گرمی‌ خوراکی وینسترول را می‌توان تا ۱۰ روز پس از مصرف در ادرار شناسایی کرد.

مزایا و معایب وینسترول

مزایا و معایب وینسترول

 

مزایا و معایب وینسترول : هشدار ها در مصرف این استروئید

همانند هر استرویید دیگر، وینسترول نیز باید پس از مشورت‌های حرفه‌ای پزشکی‌ مورد استفاده قرار بگیرد. هنگام بالا بودن بیش از حد سطح کلسیم، داشتن سرطان پروستات و سرطان سینه فرد نباید از این استروئید استفاده کند. این استروئید همچنین میتواند باعث ایجاد نقص در جنین شود، بنابراین زنان باردار یا زنانی که احتمال بارداری آنها در آینده نزدیک وجود دارد به هیچ وجه نباید از آن استفاده کنند.

همچنین فرد در صورت داشتن سابقه قبلی‌ حملات قلبی، بیماری‌های رگی یا قلبی، سطح بالای کلسترول، مشکلات خون ریزی بیش از حد یا لخته شدن خون، دیابت و مشکلات کبدی و کلیوی باید با پزشک مورد نظر مشورت‌های لازم را انجام دهم.


اگر فرد دارای یک یا چند مورد از این مشکلات باشد، پس ممکن است نیاز به تغییر دوز‌های مصرفی باشد. این استروئید با رقیق کننده‌های خون، دارو‌های دیابت و انسولین در تداخل است. هنگام مصرف هرگونه از این داروها، باید در مصرف وینسترول دقت لازم را به خرج دهید.

وینسترول ترجیحا نباید به دوره‌های حجم سنگین افزوده شود، زیرا این دوره‌ها عموما دارای دوز‌های بالا و سمیت زیادی دارند. افزودناین این استروئید به چنین دوره‌ای میتواند باعث افزایش سطح کلسترول و همچنین افزایش احتمال بزرگی‌ ماهیچه قلب شود. بهترین حالت این است که ازاین استروئید در قبل از شروع مسابقات یا دوره‌های کات تابستانی استفاده کنید.

همچنین باید بسیار مراقب باشید که از نسخه‌های غیر قانونی و کم کیفیت وینسترل به شکل تصادفی استفاده نکنید. اینگونه دارو‌ها دارای عوارض جانبی بسیار بیشتر و خطرناک تری هستند.


از عوارض آنها می‌توان به رویش غیر نرمال موی صورت و بدن، بی‌ خوابی‌، تغییر میل جنسی‌، تاسی‌، مشکلات کبدی و بسیاری اثر منفی‌ دیگر اشاره کرد.


همچنین نوع خوراکی این استروئید دارای تاثیر منفی‌ شدیدی روی کبد می‌باشد. به همین دلیل است که وینسترول باید به صورت عضلانی تا جای ممکن تزریق شود.

 

عوارض جانبی وینسترول

استرویید‌های آنابولیک نظیر این استروئید میتوانند دارای چندین عارضه جانبی جدی باشند. این موضوع میتواند مرتبط با دوز‌های مصرفی باشد. افراد مصرف کننده میتوانند دچار مشکلات حاد کبدی و همچنین حالت تعوع و استفراغ شوند.


برخی‌ از افراد دچار مشکلات در خواب، تورم قوزک پا، خشکی پوست در سراسر بدن و همچنین تغییر رنگ پوست میشوند. زنان مصرف کننده نیز ممکن است شاهد تغییرات در چرخه قاعدگی، ایجاد آکنه و رشد موی صورت و همچنین کلفتی‌ صدا باشند.

چندین عارضه جانبی تجربه شده برای این استروئید وجود دارد که خلاصه آنها به شرح زیر است :

  • قلبی عروقی : احتباس مایعات ممکن است باعث ایجاد ورم همراه با نارسایی قلبی یا بدون نارسایی قلبی باشد.
  • کبدی : دوز‌های متوسط رو به پایین این استروئید ممکن است باعث ایجاد زردی و هپاتیت شود. دوز‌های بالاتر وینسترول ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری‌های کبدی و سرطان شود. تومور‌ها تا زمانی‌ که مصرف وینسترول قطع نشود کاهش نخواهند یافت.
  • دوز‌های بالاتر وینسترول همچنین نشان داده است میتواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و همچنین کاهش حجم مایع منی‌ در هر انزال شود. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که استرویید‌های آناولیکی که از خارج به بدن تزریق میشوند، تولید داخلی‌ هورمون‌ها نظیر تستوسترون را متوقف میکنند.

     

    همچنین افراد مسن ممکن است با توجه به بزرگ شدن پروستات دچار انسداد ادرار شوند. زنان همچنین ممکن است با اختلالاتی در دوره قاعدگی و همینطور بزرگی‌ کلیتوریس مواجه شوند. همچنین ممکن است برخی‌ صفات مردانه دیگر نیز در آنها نمایان شود.

  • استفاده از این استروئید در کودکان ممکن است باعث توقف خطی‌ رشد استخوانی آنها شود.
  • ورم به دلیل احتباس کلسیم ایجاد میشود. از دیگر مواد شیمیایی که پس از استفاده از این استروئید در بدن حفظ میشوند می‌توان به پتاسیم، نیتروژن، سدیم و آب اشاره کرد.
  • وینسترول همچنین باعث میشود سطح کلسترول بد در بدن به میزان ۲۹% افزایش و سطح کلسترول خوب در بدن به میزان ۳۳% کاهش پیدا کند.
  • استفاده از دوز‌های بزرگ یا طولانی مدت از این استروئید میتواند عامل ایجاد سرطان‌های کبد باشد.
  • با مصرف گسترده وینسترول فاکتور‌های لخته کردن خون میتوانند دچار تغییر شوند و همچنین گلبول‌های قرمز خون اضافه نیز تولید شود.
  • حالت تهوع و استفراغ از عوارض جانبی رایج مصرف وینسترول هستند.

 

جدائی از موارد ذکر شده در بالا، فرد مصرف کننده در مواجهه با هر کدام از علائم زیر، بلافاصله باید مشورت‌های پزشکی‌ را انجام دهد تا از بروز هرگونه مشکل شدید تر جلوگیری شود :
  • واکنش‌های آلرژیک نظیر کهیر و تورم لب ها، اندام ها، قوزک پا، صورت و زبان
  • سختی تنفس
  • تغییر در میزان میل جنسی‌
  • سردرد
  • خواب سخت
  • ایجاد آکنه‌های جدید یا تشدید وضعیت آنها
  • نعوظ فراوان و پیوسته آلت تناسلی‌، حساسیت به درد و بزرگی‌ بیش از حد سینه در مردان
  • بزرگی‌ کلیتوریس، کلفتی‌ صدا، ریزش مو، اختلال در چرخه قاعدگی و رویش مو در صورت در زنان

تمام عوارض جانبی وینسترول همیشه به صورت یک جا گزارش نشده اند. اما به هر حال، افراد حرفه‌ای باید همیشه با پزشک خود مشورت داشته باشند و در صورت بروز عوارض جانبی جدید آنها را به سازمان غذا و دارو گزارش دهند.

خرید وین استرول

خرید وین استرول

برای خرید این استروئید میتوانید به وب سایت Mokamel.shop مراحعه کنید
  • تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.2/5 - (40 امتیاز)
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

15 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات