اصول ورزش یوگا + موارد مهم + ویدئو
4

اصول ورزش یوگا + موارد مهم + ویدئو

  • سلامتی
  • 14 اکتبر 20
  • محمدرضا امیدی
  • 1,655 بازدید
  • بدون دیدگاه

اصول ورزش یوگا : یوگا به عنوان یک ورزش و به عبارت بهتر دانش قدیمی و باستانی در فرهنگ هند شناخته می شود که گفته می‌شود بیشتر از پنج هزار سال قدمت دارد.

در گذشته های دور افرادی که یوگا انجام می دادند، که در بانوان با نام یوگینی و در آقایان با نام یوگی شناخته می شدند، اعتقاد داشتند، انسان احتیاج دارد با ادغام چند جنبه گوناگون جسم، روح و بدن با محیط اطرافش همگام شود و از طریق کار بر روی این جنبه ها شعور و آگاهی خود را بالا ببرد.

به طور کلی یوگی ها و یوگینی ها بر این عقیده بودند که برای در دست گرفتن عناصر اصلی باید هوش، احساس و در نهایت عمل در تعادل و تلفیق با یکدیگر باشد.

آنها برای به تعادل رساندن تمامی این موارد سه ساختار اصلی را طراحی کردند که شامل ورزش کردن، تمرینات تنفسی و مدیتیشن است.

 

اصول ورزش یوگا

 

کسانی که یوگا کار می کنند بر خلاف مردم عادی که بدترین رفتارها را در خودآگاه و ناخودآگاه بر روی بدن خود دارند، اعتقاد بر این دارند که برای پیشرفت در زندگی، کار، و روح و روان باید با بدن به خوبی و احترام رفتار شود. زیرا یوگی ها بدن را عامل رشد انسانها می دانند.

تمام این عوامل بستگی به اصول خاصی دارند که یوگا به شکل کلی بر پایه ی آنها طراحی می شود. در ادامه قصد داریم تمامی این اصول را به شکلی کاربردی بررسی کنیم.(برنامه یوگا…مواردی که باید حتما بدانید..!!)

 

اصول ورزش یوگا شامل چه مواردی می شود؟

 

یوگا برای رسیدن به جسم و روانی سالم از چندین اصل و شیوه مختلف تشکیل شده است که پیگیری آن می تواند نه تنها آرامش ذهنی را به همراه داشته باشد بلکه با بهبود گردش خون، فشار بر سیستم های غده بدن و تحریک اندام های شکمی، سلامتی انسان را بالا ببرند که همه این عوامل می توانند شادی و رضایت از زندگی را در پی داشته باشند.

این اصول شامل پنج مورد می شود که تک به تک آنها را شرح خواهیم داد.

 

1.ایجاد آرامش

 

یکی از اصول موجود در یوگا ایجاد آرامش در اعضای مختلف بدن است. بر اساس این دانش، یوگا کاران با استراحت دادن کل اعضای بدن، در آزاد شدن تنش در عضلات موفق عمل می کنند و باعث می شوند سیستم عصبی بدنشان احیا شود.

سیستم عصبی در نهایت باعث ایجاد یک آرامش درونی می شود که حس شادابی و رضایت را به دنبال خواهد داشت. زمانی که افراد یوگا کار این شیوه را در پیش می‌گیرند، در تمام فعالیت های خود احساس شادی و آرامش را خواهند داشت و باعث می شوند بر نگرانی و ترس های خود غلبه کرده و انرژی خود را در جهت فعالیت های مثبت به کار بگیرند.

 

Basic Yoga Poses: 30 Common Yoga Moves and How to Master Them

 

 

2.انجام حرکات ورزشی مناسب

 

این اصل حول و هوش انجام حرکات فیزیکی برای رسیدن به یک رشد کلی خواهد بود.

بر این اساس یوگی با ورزش های خاصی از جمله آسانا باعث کشیده شدن عضلات و حرکات حرفه ای و سیستماتیک بر روی نقاط مختلف بدن می شود.

این شیوه ورزش ها باعث می شوند تا انعطاف پذیری بدن خصوصا نواحی مفاصل بالا رفته و در گردش خون اثرات شگفت انگیزی بگذارد.

حرکات یوگا آساناها بر اساس یک سری از عملکردهای بدنی طراحی شده اند که در جوان سازی قسمت های مختلف بدن، افزایش انرژی و قدرت و آرامش کلی بدن بسیار موثر عمل می کند.
این وضعیت با یکی دیگر از اصل های ورزش یوگا به نام تنفس صحیح همراه است.

یوگی هنگام استفاده از تنفس مناسب و هدایت شده با حرکات آسنا، باعث می شود فرد به صورت کلی به سمت رشد معنوی، روانی و در عین حال سلامتی جسمی قدم بردارد.

How to Do Lateral Breathing in Pilates

 

3. سومین اصول ورزش یوگا با تنفس صحیح

 

یکی دیگر از شیوه ها و راهکارهای افرادی که یوگا کار می کنند کمک به بالا رفتن سطح اکسیژن دریافتی از محیط است.

این تنفس باید به شکلی ریتمیک و کامل انجام شود و از تمام بخش های ریه برای درگیر شدن با این عمل استفاده شود. این تنفس باید کند، عمیق و بر روی یک نوار موزون و یکپارچه انجام شود.

تمرینات تنفسی ورزش یوگا که به آن پرانایاما می‌گویند، باعث می شود که افراد بیاموزند، چگونه با تنظیم جریان پرانا، نیرو و قدرت حیات خود را اضافه کرده و به یک وضعیت روانی معتدل و مناسب دست پیدا کنند.

این امر باعث می شود که تمرکز افراد بالاتر رفته و سطح انرژی دریافتی بیشتر شود، که در نهایت در داشتن ذهنی آرام تر بسیار موفق عمل می کند.(مرتبط بخوانید… راه اندازی باشگاه خانگی!!)

 

3.رژیم غذایی کارآمد

 

یوگا اعتقاد دارد، آنچه افراد به صورت روزمره مصرف می کنند تاثیر مستقیمی بر ذهن خواهد داشت. به همین دلیل است که پیروی از یک رژیم نامطلوب می تواند باعث عدم کارایی ذهنی، مسدود شدن آگاهی‌های روحی و معنوی شود.

در واقع بر اساس این آیین و دانش یک رژیم سالم برنامه ای است که هم بدن و هم ذهن افراد را در تعادل با یکدیگر تغذیه کند. این رژیم باید بسیار مطلوب بوده و بر اساس غذاهای طبیعی طراحی شود.

بر اساس آنچه ورزش یوگا اعتقاد دارد، افراد باید به شکلی متوسط و فقط در صورت احساس گرسنگی غذا مصرف کنند. این امر باعث می شود که اشخاص عادت غذایی نادرست خود از جمله مصرف غذا هنگام ناراحتی را کاهش داده و از بروز بسیاری از بیماری ها مثل دیابت و چاقی جلوگیری کند.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر کمک به یک سیستم ایمنی قوی باعث می‌شود که ذهن فرد نیز آرام شود.

 

 

 

اصول ورزش یوگا

 

 

5.پنجمین اصول ورزش یوگا با مدیتیشن

 

مراقبه، مدیتیشن و مثبت اندیشی یکی از شیوه های پر فایده زندگی افراد خواهد بود. بر اساس دانش یوگا اعتقاد بر این است که حفظ نگاه مثبت به رویدادهای زندگی باعث داشتن ذهنی آرام می‌شود.

تفکرات مثبت که از طریق مراقبه کردن ایجاد می شوند، باعث می شود که افراد ذهن خود را از افکار منفی پاک کرده و آن را تحت کنترل خود درآورند.

در نهایت باید توجه داشت که پیروی از اصول یوگا در نهایت در داشتن یک زندگی آرام توأم با لذت و به دور از تنش و بیماریهای روحی، روانی بسیار اثر گذار خواهد بود. به همین دلیل است که سالانه هزاران نفر از این شیوه برای دستیابی احساسات خوشایند در زندگی استفاده می کنند.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (4 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات