کلنبوترول چیست و چه کاربردی دارد؟
4.5

کلنبوترول چیست و چه کاربردی دارد؟

  • چربی سوزی, استروئیدها
  • 22 دسامبر 18
  • حسام رضائی
  • 32,744 بازدید
  • 2 دیدگاه

کلنبوترول : اگر کمی‌ سابقه حضور در باشگاه‌های بدنسازی را داشته باشید احتمالا نام کلنبوترول به گوشتان خرده است. همانند استروئیدها، کلنبوترول نیز در دنیای بدنسازی به شدت محبوب می‌باشد و برای بسیاری از افراد که قصد مسابقه دادن دارند کلنبوترول یک داروی تمام عیار برای دوره کات محسوب میشود. بنابراین جای تعجبی نیست که افراد عادی ای که نیز به باشگاه میروند خواهان مصرف آن باشند.

گروهی می‌گویند که اگر خواهان چربی‌ سوزی حداکثری بدون از دست دادن ماهیچه‌ها هستید، پس باید کلنبوترول را نیز در برنامه خود جای دهید. اما کافی‌ است کمی‌ در اینترنت جستجو کنید و از برخی‌ افراد خلاف این موضوع را خواهید شنید. این دست از افراد می‌گویند کلنبوترول در واقع آنقدر‌ها هم در چربی‌ سوزی قوی نیست و برای سلامتی‌ بد می‌باشد، مخصوصا برای سلامت قلب، حتی هنگامی که در دوز‌های معمولی‌ مصرف شود.

اما حق با چه کسی‌ است؟ چقدر این دارو واقعا میتواند سرعت چربی‌ سوزی را افزایش دهد؟ آیا هشدار‌ها در مورد عوارض جانبی آن را باید جدی بگیرید یا در مورد آنها اغراق شده است؟ آیا چیز دیگری هم هست که باید قبل از مصرف یا عدم مصرف این دارو بدانید؟ در این مقاله قرار است پاسخ همه این سوالات و موارد بیشتر را دریافت کنید. در انتهای این مقاله، دقیقا خواهید دانست که کلنبوترول چگونه عمل می‌کند، واقعا چقدر تاثیر گذار است، احتمال آسیب رساندن آن به بدن چه میزان می‌باشد و دیگر موارد. پس بیائید شروع کنیم.

 

کلنبوترول چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کلنبوترول یک محرک قدرتمند می‌باشد که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی شود. این دارو تحت نام‌های مختلفی‌ فروخته میشود نظیر دیلاترول، اسپیروپنت و ونتیپولمین، اما اکثر افراد تنها از آن با نام “ کلن “ یا “ بوت “ یاد میکنند. این دارو ابتدا در دهه ۷۰ میلادی به عنوان یک داروی دامپزشکی برای درمان مشکلات تنفسی در اسب‌ها و دیگر حیوانات تولید شد. این دارو میتواند همانند یک برونکودیلاتور عمل کند، به این معنی‌ که میتواند با ریلکس کردن عضلات دور مسیر تنفسی باعث تنفس آسان تر شود.

برای مدت کوتاهی‌، کلنبوترول همچنین به عنوان یک داروی ضد گرفتگی بینی‌ و درمان آسم نیز برای انسان‌ها تبلیغ میشد. از این دارو در برخی‌ کشور‌ها همچنان برای درمان مشکلات تنفسی استفاده میشود، اما بیشتر کشور‌ها روی به استفاده از جایگزین‌های ایمن تر و کارامد تر آورده اند. کلنبوترول به طور کلی‌ در سه فرم یافت میشود :

  • مایع نوشیدنی‌
  • مایع قابل تزریق
  • قرص

هیچ کدام از فرم‌های کلنبوترول توسط سازمان غذا و دارو تائید نشده است، اما اکثر بدنسازان از فرم قرص آن استفاده میکنند زیرا مصرف، نگهداری و حمل آن آسان تر است. اما حالا این سوال پیش میاید که چگونه کلنبوترول که برای دوندگی بهتر اسب‌ها استفاده میشد امروزه تبدیل به یکی‌ از محبوب‌ ترین دارو‌های دوره کات در بدن سازی تبدیل شده است؟

clenbuterol

کلنبوترول میتواند به همان گیرنده ای که به اپینفرین در بدن واکنش نشان میدهد متصل شود، اما تاثیر کلنبوترول در این زمینه بیشتر است از جمله چربی‌ سوزی بیشتر. به علاوه، کلنبوترول میتواند به سلول‌های ماهیچه ای متصل شده و سنتز پروتئین در عضلات را تحریک کند، و به همین دلیل است که میتواند در حفظ عضلات در دوره کات کمک کننده باشد.

  • کلنبوترول یک محرک قدرتمند می‌باشد که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی، تنفس بهتر و تحریک سنتز پروتئین در عضلات شود.

 

چرا افراد از کلنبوترول استفاده میکنند؟

اکثر مردم از کلنبوترول به دو دلیل زیر استفاده میکنند :

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • چربی‌ سوزی سریع تر و حفظ عضلات

در مورد اثر این دارو روی بهبود عملکرد ورزشی بحث‌های زیادی وجود دارد، اما تا کنون اکثر تحقیقات چیزی را نشان نداده‌ند. اما اثر کلنبوترول روی افزایش سرعت چربی‌ سوزی ثابت شده است. هم در تحقیقات انسانی‌ و هم حیوانی تائید شده است که کلنبوترول میتواند سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی را افزایش دهد و اگرچه این دارو یک استروید نمیباشد تحقیقات نشان داده است که میتواند باعث تحریک سنتز پروتئین عضلات شود که همین امر در دوره کات به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند.

به همین دلیل است که کلنبوترول بین بدنسازان بسیار محبوب است. برخی‌‌ها حتی مدعی هستند که اثر آنابولیک آن به قدری قوی می‌باشد که میتواند باعث عضله سازی نیز شود، اما با توجه به شواهد علمی‌ و نقلی این چیزی نیست که زیاد محتمل باشد. اما اینکه کلنبوترول در زمینه چربی‌ سوزی چه میزان قدرتمند می‌باشد مورد بحث ما می‌باشد.

بسیاری از مصرف کنندگان حرفه ای مدعی هستند که این دارو میتواند سرعت متابولیسم پایه را حدود ۱۰% افزایش دهد، البته من در این زمینه تحقیقی را نمیشناسم که صحت یا عدم صحت این موضوع را اعلام کرده باشد. با این بیان، اما این میزان بهبود بر اساس دهه‌ها شواهد تجربی‌ و نقلی معقول می‌باشد.

همین موضوع ما را به سمت یکی‌ از جدی‌ ترین نقدهایی که در مورد این دارو میشود می‌کشاند : با توجه به عوارض جانبی آن (که در ادامه مقاله توضیح داده خواهد شد)، بهبود ۱۰% سرعت متابولیسم پایه آنچنان هم چیز خوبی‌ به نظر نمیرسد. برای مثال، فرض میگیریم که شما مردی عضلانی هستید و سرعت متابولیسم پایه در شما نیز تقریبا بالا می‌باشد، برای مثال ۲۲۰۰ کالری در روز. افزودن کلنبوترول به دوره کات میتواند به این رقم ۲۲۰ کالری دیگر نیز اضافه کند که این امر نمی‌تواند چیزی بیش از نیم پوند چربی‌ سوزی در هفته برای شما انجام دهد.

همچنین شما نباید بیش از ۴-۶ هفته پشت سر هم از کلنبوترول استفاده کنید زیرا بدن شما به آن مقاوم خواهد شد و آثارش از بین خواهد رفت. ممکن است گهگاهی بشونید که فردی با مصرف کلنبوترول توانسته در هفته ۲ تا ۳ پوند چربی‌ سوزی کند، اما در این مورد هیچ شواهد علمی‌ یا تجربی‌ که بتواند از این ادعا پشتیبانی‌ کند وجود ندارد.

بنابراین، می‌توان گفت که با یک دوره کلنبوترول شاید بتوان ۳ یا ۴ پوند چربی‌ سوزی بیشتری انجام داد و این تنها زمانی‌ روی میدهد که رژیم تان را ۱۰۰% زیر نظر داشته باشید. از طرفی‌ میتوانید کمی‌ زمان دوره کات خود را افزایش داده و بدون مصرف دارو همین نتیجه را دریافت کنید و دیگر هم نگران عوارض جانبی احتمالی‌ آن نخواهید بود.

  • در بهترین حالت، کلنبوترول میتواند در هفته حدود نیم پوند چربی‌ سوزی بیشتر برای شما انجام دهد.

 

یک دوره رایج کلنبوترول به چه شکل می‌باشد؟

اکثر افرادی که از کلنبوترول استفاده میکنند معمولا طول دوره آنها بین ۴ تا ۱۲ هفته و اغلب ۴ تا ۶ هفته می‌باشد. به عبارت دیگر، آنها بیش از ۴ تا ۶ هفته پشت سر هم از این دارو استفاده نمیکنند و سپس ۱ تا ۲ هفته مصرف را قطع کرده تا به بدن خود استراحت دهند تا دوباره آمادگی پذیرش این دارو را داشته باشد (به منظور حفظ اثر گذاری حداکثری).

یک دوره کلنبوترول میتواند چیزی شبیه دوره زیر باشد :

هفته ۱ : مصرف کلنبوترول

هفته ۲ : مصرف کلنبوترول

هفته ۳ : مصرف کلنبوترول

هفته ۴ : مصرف کلنبوترول

هفته ۵ : مصرف کلنبوترول

هفته ۶ : مصرف کلنبوترول

هفته ۷ : قطع مصرف

هفته ۸ : قطع مصرف

 

کلن

بسیاری از بدنسازان همچنین پس از هر دوره دوز مصرفی خود را افزایش میدهند. رویه استاندارد مصرف این دارو برای دو هفته ابتدایی مصرف دوز پایین ۲۰ تا ۳۰ میکرو گرم می‌باشد و سپس مابقی زمان دوره را می‌توان از دوز ۵۰ تا ۱۲۰ میکرو گرم استفاده کرد.

برای مثال، ۲ هفته ابتدایی دوره کلنبوترول ممکن است چیزی شبیه دوره زیر باشد :

روز ۱ : ۲۰ میکرو گرم

روز ۲ : ۲۰ میکرو گرم

روز ۳ : ۲۰ میکرو گرم

روز ۴ : ۳۰ میکرو گرم

روز ۵ : ۳۰ میکرو گرم

روز ۶ : ۳۰ میکرو گرم

روز ۷ : ۴۰ میکرو گرم

روز ۸ : ۴۰ میکرو گرم

روز ۹ : ۴۰ میکرو گرم

روز ۱۰ : ۴۰ میکرو گرم

روز ۱۱ : ۵۰ میکرو گرم

روز ۱۲ : ۵۰ میکرو گرم

روز ۱۳ : ۵۰ میکرو گرم

روز ۱۴ : ۵۰ میکرو گرم

 

اگرچه افزایش دوز باعث بهبود چربی‌ سوزی میشود، اما باید هنگام افزایش دوز کاملا دقت به خرج داد تا عوارض مصرف بیش از حد بروز نکند که همچنین میتواند تجربه ای ترسناک و خطرناک باشد. کافی‌ است جستجویی در گوگل انجام داده و سریعا با داستان‌های ترسناکی مواجه میشوید که افراد در آن با مصرف دوز‌های بیش از اندازه تجربه افزایش ضربان بسیار شدید قلب و افزایش دمای بدن را داشته اند. مساله ای که باز هم اوضاع را پیچیده تر می‌کند این است که شما اغلب نمیدانید اطلاعات درج شده روی لیبل کلنبوترول شما چه میزان دقیق می‌باشد زیرا اکثرا این دارو توسط آزمایشگاه‌های زیر زمینی‌ تولید میشود.

  • هنگامی که مزیت‌های خفیف کلنبوترول را سبک سنگین می‌کنیم، میبینیم که خطر اوردوز کردن آن نیز خود به تنهایی‌ یک مشکل بسیار جدی می‌باشد.

 

آیا کلنبوترول ایمن می‌باشد؟

بیشتر تحقیقات انجام شده روی کلنبوترول در حیوانات می‌باشد، بنابراین به اندازه کافی‌ نمیدانیم که این دارو تا چه میزان میتواند بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهد. اما چیزی که میدانیم این است که مصرف این دارو خوب به نظر نمیرسد، و به همین دلیل است که در اکثر کشور‌ها استفاده آن در انسان‌ها مورد تعیین قرار نگرفته است.

در اینجا عوارض جانبی احتمالی‌ مصرف این دارو را شاهد هستید :

  • حالت تعوع
  • عصبی شدن
  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • خشک شدن دهان
  • سوزش صورت
  • سر درد
  • سوزش معده
  • افزایش طریق
  • بی‌ خوابی‌
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلات
  • استفراغ
  • درد سینه

حساسیت بدن هر فردی به کلنبوترول متفاوت می‌باشد، اما اکثر افراد هنگام مصرف آن حداقل چند مورد از این عوارض را تجربه خواهند کرد.

 

کلنبوترول احتمالا برای قلب شما بد می‌باشد

بزرگ‌ ترین سوالی که اکثر افراد دارند این است که آیا مصرف کلنبوترول برای قلب بد است یا خیر؟ و جواب این سوال مثبت می‌باشد. کلنبوترول به عنوان یک محرک قدرتمند عمل می‌کند و میتواند باعث افزایش ناگهانی سطح فشار خون شود و این افزایش سطح شدید را میتواند در بازه زمانی‌ طولانی حفظ کند. همین امر میتواند باعث افزایش احتمال بروز هایپرتروفی بطن چپ شود، که به افزایش ضخامت دیواره بطن چپ قلب اشاره دارد. هایپرتروفی بطن چپ یک عامل اصلی‌ در ایجاد بیماری‌های قلبی می‌باشد و همچنین مرتبط با افزایش احتمال بروز آریتمی قلب و مرگ ناگهانی می‌باشد.

با کلن

متاسفانه از آنجایی که تحقیقات بلند مدتی‌ روی انسان‌ها برای مصرف کلنبوترول انجام نشده است دقیقا نمیدانیم که اثر این دارو در این زمینه چقدر عمیق می‌باشد. اطلاعات به دست آمده حاصل از تحقیق روی افرادی می‌باشد که به دلیل سو استفاده از این دارو راهی‌ بیمارستان شده‌اند. همچنین شواهدی وجود دارد که کلنبوترول میتواند باعث مرگ سلول‌های قلب شود که همین امر نیز میتواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که این موارد در افرادی گزارش شده است که از دوز‌های بسیار بالای کلنبوترول استفاده کرده بودند (چندین برابر بیشتر از دوزهایی که حتی بدنسازان توصیه میکنند)، اما دوز‌های پایین نیز ممکن است که آسیب‌های فیزیکی‌ به قلب وارد کند. فعلا چیزی در این مورد نمیدانیم.

 

کلنبوترول باعث اختلال در خواب میشود

قبلا اشاره کردم که کلنبوترول یک محرک قدرتمند می‌باشد و واقعا هم همینطور می‌باشد. این دارو نه تنها باعث افزایش سرعت متابولیسم میشود، بلکه ماندگاری آن در بدن بیش از دارو‌های ضعیف تر نظیر کافیین و افدرین می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که کلنبوترول میتواند ۲۴ تا ۳۶ ساعت در جریان خون باقی‌ بماند و به همین دلیل است که میتواند باعث اختلال در خواب شود.

بدن برخی‌ افراد بهتر از دیگران میتواند محرک‌ها را پاکسازی کند و به همین دلیل است که این دست از افراد میتوانند کلنبوترول را صبح مصرف کرده و شب بدون مشکل بخوابند اما حتی همین افراد نیز ممکن است در مقاطعی از دوره مصرف شاهد مشکلاتی در خواب خود باشند. با توجه به اینکه اکثریت ما در شرایط نرمال هم خواب کافی‌ نداریم، پس کاملا واضح است که مصرف چنین داروهایی هم این مشکل را بیش از پیش بدتر خواهد کرد که این موضوع میتواند تاثیر منفی‌ روی سلامت عمومی‌ و حالت خلقی‌ ما داشته باشد.

 

کلنبوترول بدن را از پتاسیم تهی می‌کند

شواهد نشان میدهند که کلنبوترول ممکن است باعث از دست رفتن مقادیر زیادی از پتاسیم و تاورین در بدن شود. پتاسیم نقش مهمی‌ در انقباض عضلات و کارکرد صحیح قلب دارد و تاورین نیز ممکن است بتواند از گرفتگی عضلات جلوگیری کند، بنابراین این موضوع نشان میدهد که چرا کلنبوترول مرتبط با اختلالات قلبی و گرفتگی ماهیچه‌ها می‌باشد.

 

آیا کلنبوترول قانونی‌ می‌باشد؟

بله، خرید، فروش و مالکیت کلنبوترول در ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از کشور‌ها قانونی‌ می‌باشد. تنها دلیلی‌ که مردم خلاف این موضوع فکر میکنند این است که تولید کنندگان اجازه ندارند این دارو را در محصولاتی که قرار است به مصرف انسان‌ها برسد بیفزایند نظیر مکمل‌های بدنسازی.

با این بیان، کلنبوترول تقریبا در تمام ارگان‌های ورزشی ممنوع شده است زیرا ممکن است باعث افزایش عملکرد ورزشی افراد شود. برای مثال، هم کمیته بین المللی المپیک و سازمان جهانی‌ ضد دوپینگ مصرف کلنبوترول را ممنوع کرده‌اند و به شکل جالبی‌ لیست بلند بالایی از ورزشکاران محروم شده برای مصرف این دارو نیز وجود دارد (این موضوع عجیب است، با در نظر گرفتن اینکه این دارو احتمالا به عملکرد ورزشی کمک نمیکند).

در اکثر کشور‌های توسعه یافته نیز مصرف آن همچنین توسط احشام نیز ممنوع می‌باشد زیرا این دارو در گوشت آنها ماندگار خواهد بود و سپس با مصرف آن راه خود به بدن انسان را نیز پیدا می‌کند.

 

جمع بندی در مورد کلنبوترول

کلنبوترول به چربی‌ سوزی سریعتر شما کمک می‌کند و اگرچه احتمالا در عضله سازی به شما کمکی‌ نمیکند، اما میتواند هنگام چربی‌ سوزی به حفظ عضلات شما کمک کند. خرید آن قانونی‌ و تهیه آن آسان می‌باشد و به همین دلیل است که یکی‌ از محبوب‌ ترین دارو‌های دوره کات محسوب میشود. با این بیان، اما آن طوری که برخی‌‌ها می‌گویند تاثیر گذار نیست.

در بهترین حالت، این دارو میتواند حدود ۱۰% باعث افزایش سرعت متابولیسم پایه شود که قطعا به چربی‌ سوزی شما کمک می‌کند اما شما میتوانید با پیاد روی روزانه به مدت یک ساعت همین تاثیر مشابه را دریافت کنید. به علاوه، به احتمال بسیار بالا کلنبوترول برای شما بسیار بدتر از دیگر محرک‌های ضعیف تر نظیر کافیین و افندرین می‌باشد.

نمی‌توان با قطعیت گفت، اما شواهد خوبی‌ وجود دارند که قویا نشان میدهند مصرف این دارو مرتبط با افزایش احتمال بروز بیماری‌ها و اختلالات قلبی میباشد، مخصوصا زمانی‌ که دوز‌های بالایی از آن مصرف شود. مصرف بیش از حد این دارو کار آسانی می‌باشد و اگر فرد دوز‌های بسیار بالا را برای مدت طولانی مصرف کند حتی خطر مرگ هم وجود دارد. پس اگر خواهان یک توصیه ساده باشید باید گفت که بهتر است از کلنبوترول دوری کنید. از دیدگاه من، خطرات احتمالی‌ این دارو بیشتر از مزیت‌های آن می‌باشد و مصرف آن برای رسیدن به بدنی عضلانی، خشک و سالم ضروری نمیباشد.

خرید قرص کلن

خرید قرص کلن

برای خرید این استروئید میتوانید به وب سایت Mokamel.shop مراحعه کنید
  • تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.5/5 - (24 امتیاز)
پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات