هورمونی که باعث اختلال در چربی‌ سوزی شما میشود
4.6

هورمونی که باعث اختلال در چربی‌ سوزی شما میشود

  • چربی سوزی
  • 2 دسامبر 18
  • حسام رضائی
  • 3,453 بازدید
  • 3 دیدگاه

تاثیر استروژن در بدنسازی گاهی‌ اوقات کاهش وزن و خشک کردن بدن کاری غیر ممکن به نظر می‌رسد. شما منظم تمرین می‌کنید، تغذیه پاک دارید، اما همچنان درجا میزنید و پیشرفتی حاصل نمی‌شود! در این وضعیت شما نه تنها کاهش وزن پیدا نمیکنید، بلکه از نفخ و کمبود سطح انرژی نیز رنج می‌کشید. اگر چنین شرایطی برایتان آشنا به نظر می‌رسد، پس ممکن است شما نیز با مشکل افزایش بیش از حد استروژن مواجه باشید، وضعیتی که از آن با نام تسلط استروژن نام برده میشود. من با چندین متخصص غدد درون ریز (هورمون) صحبت داشته ام تا نظرشان را در مورد تسلط استروژن جویا شوم و بدانم که اثر آن روی اهداف فیتنسی ما چگونه است.

 

برخی‌ از مزیت‌های استروژن در بدن چیست؟

اگرچه هورمون استروژن به شکل معمول بیشتر مرتبط با زنان میباشد، اما وجود استروژن هم در مردان و هم در زنان لازم میشد. برای بدن زنان، استروژن میتواند به حفظ سلامت سیستم باروری آنها و همچنین تقویت استخوان‌ها کمک کند، و در مردان تنها مورد دوم را انجام میدهد.

دکتر پاول میسکوسکی متخصص غدد در مرکز پزشکی‌ ویرجینیا میسون در سیاتل اینگونه توضیح میدهد که “ در حقیقت، در بدن همه مردان به شکل نرمال تستوسترون به استروژن تبدیل میشود تا تراکم استخوان‌ها را تشکیل دهد. “ هنگامی که این هورمون در تعادل باشد، میتواند به نفع ما عمل کند. اما متاسفانه، تجمع بیش از حد استروژن در بدن نتیجه سبک زندگی‌ مدرن امروزی می‌باشد. سطح استروژن میتواند به شکل روزانه از طریق استرس و رژیم غذایی ضعیف افزایش یابد، همچنین عادات غلطی نظیر سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل، مشکلات گوارشی و دیگر موارد نیز به این امر کمک می‌کند و گاهی‌ اوقات این موضوع مشکل ساز میشود.

 

تسلط استروژن چه می‌باشد؟

یکی‌ از مشکلاتی که تجمع بیش از حد استروژن در بدن ایجاد می‌کند با نام تسلط استروژن شناخته میشود. دکتر روییز پاودا در این زمینه میگوید “ تسلط استروژن زمانی‌ ایجاد میشود که مقادیر بیش از حد هورمون جنسی‌ زنانه یعنی‌ استروژن در سیستم گردش خون فردی جریان داشته باشد. این امر میتواند دارای چندین عارضه ناخواسته هم در مردان و هم در زنان شود از جمله افزایش وزن، احتباس آب، بزرگی‌ سینه، خستگی‌، نوسانات خلقی‌، متابولیسم ضعیف، چربی‌ بیش از حد شکم و دیگر موارد. “

با در نظر گرفتن این عوارض جانبی، پس جای تعجبی هم نیست که فرایند کاهش وزن با اختلال روبرو شود. البته این همه موضوع نیست. دکتر روییز پاودا اضافه می‌کند که عدم رسیدگی به تسلط استروژن در بدن در نهایت میتواند منجر به مشکلات سلامتی‌ جدی از جمله افزایش احتمال بزرگی‌ پروستات، سرطان رحم و سینه شود.

 

آیا تسلط استروژن میتواند روی سطح تناسب اندام شما تاثیر گذار باشد؟

بله. سطح هورمون‌ها همیشه باید در رنج قابل قبولی باشند و نسبت به هم باید همیشه در تعادل باشند. و مخصوصا استروژن هورمونی است که در جهت رسیدن به اهداف فیتنسی خود باید توجه ویژه به آن داشته باشیم. ناتاشا ترنر در این مورد میگوید “ تعادل استروژن در بدن به منظور دستیابی و حفظ چربی‌ سوزی ضروری می‌باشد. عدم تعادل در سطح آن قطعا روی توانایی شما در عضله سازی و حفظ آن و همچنین روی میزان چربی‌ سوزی تاثیر منفی‌ میگذارد. “

 

آیا راه‌های طبیعی برای کاهش سطح استروژن وجود دارد؟

همانطور که از راه‌های گوناگونی می‌توان باعث افزایش سطح بیش از حد استروژن شد، کارهای بسیاری نیز وجود دارد که برای کاهش سطح این هورمون لازم است که انجام دهید :

 

۱) جایگزینی‌های ظروف پلاستیکی با ظروف شیشه‌ای یا استیل

بر اساس گفته دکر روییز پاودا پلاستیک دارای (BPA) می‌باشد که به شکل منفی‌ میتواند روی سطح استروژن تاثیر گذار باشد. اگرچه محصولات بدون (BPA) زیادی در بازار وجود دارد، اما بهترین کار این است که کاملا مطمئن شده و فقط از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

 

۲) مصرف غذا‌های حمایت کننده کبد

از آنجایی که کبد مسول کمک به پاکسازی مقادیر اضافه استروژن و سموم در بدن می‌باشد، پس باید اطمینان حاصل کنید که رژیم تان سرشار از مواد غذایی حمایت کننده کبد باشد. کلی‌ میلیگان متخصص سم زدایی در این زمینه توصیه می‌کند از مواد غذایی ای نظیر سبزیجات برگ دار، آووکادو، سیر، چای سبز، چغندر و لیمو به منظور حفظ سلامت کبد استفاده کنید. خواب کافی‌ (حداقل ۷ ساعت در شب) نیز همچنین به حفظ عملکرد سالم کبد کمک می‌کند.

 

۳) کنترل سطح استرس

هیچکس به طور کامل نمی‌تواند از ایجاد استرس اجتناب کنید، اما قطعا کارهایی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان میزان استرس را کاهش داد. از آنجایی که استرس طولانی مدت میتواند باعث ایجاد استروژن بیش از حد در بدن شود، رفتن به کلاس یوگا هر هفته یا ماساژ ماهانه ممکن است یک راه بسیار خوب در جهت مدیریت و کاهش سطح استرس در گذر زمان باشد. همچنین راه هایی وجود دارد که با اعمال آنها در زندگی‌ خود میتوانید سطح استرس را کاهش دهید از جمله :

  • انجام فعالیت‌های ورزشی در محیط بیرون (کوه نوردی، پیاده روی، دوچرخه سواری)
  • تماشا کردن فیلم‌های کمدی
  • انجام ورزش سبک
  • صرف زمان با کسانی‌ که دوستشان دارید
  • انجام یک سرگرمی مورد علاقه
  • دوری کوتاه مدت از وسائل الکترونیکی

 

۴) تا جای ممکن از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید

هورمون‌ها و مواد سمی خطرناک میتوانند از طریق آفت کش‌های باقیمانده در غلات، میوه ها، سبزیجات و محصولات حیوانی که با آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های رشد بزرگ شده‌اند به شکل مخفیانه وارد سیستم بدنی ما شوند. اما خوشبختانه، راه‌های ایمن تر و سالم تری وجود دارد. هنگام خرید گوشت و محصولات دیگر اطمینان حاصل کنید که محصول مورد نظر بدون دستکاری ژنتیکی‌ و ارگانیک باشد. از آنجایی که خرید محصولات ارگانیک میتواند هزینه بیشتری را به شما تحمیل کند، میتوانید با خرید این محصولات مستقیما از سر مزرعه هزینه خرید خود را کاهش دهید.

 

۵) مصرف فیبر بیشتر

فیبر میتواند به استروژن متصل شده و آن را از سیستم بدنی شما خارج کند. از جمله منابع غنی از فیبر می‌توان به سبزیجات برگ دار، بروکلی، کلم، کتان، تخم شربتی، کنگر فرنگی‌، انگیر، سیب، گلابی، لوبیا و حبوبات، شلغم، کدو حلوایی، نخود و انواع توت‌ها اشاره کرد. اگر شما نیز گمان می‌کنید که دچار مشکل تسلط استروژن شده اید، با پزشک مربوطه در مورد نحوه انجام آزمایش‌های مناسب صحبت کنید. تا آن زمان، ضرری ندارد که از استراتژی‌های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید. انجام این کار‌ها جدایی از اینکه سطح استروژن بدن شما چه میزان است، میتواند به سلامت بدنتان کمک کند.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.6/5 - (13 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات