تغذیه نوجوانان
5

تغذیه نوجوانان : تمام مواردی که باید بدانید!

  • رژیم غذایی و تغذیه, سلامتی, مقالات بدنسازی
  • 9 جولای 20
  • مدیر سایت
  • 120 بازدید
  • بدون دیدگاه

تغذیه نوجوانان : در دوران نوجوانی قطعاً از نظر جسمی و روحی تغییراتی بسیار زیادی در افراد ایجاد می‌شود که در نتیجه بلوغ جسمی و احساس استقلال در زندگی را به همراه دارد؛ ازطرف دیگر به دلیل افزایش سرعت رشد در بدن، نیازهای تغذیه‌ای فرد نیز افزایش خواهد یافت.

خوردن غذای سالم در هر سنی مهم است،اما برای نوجوانان اهمیت بیشتر و خاصی دارد.

همانطور که قطعا شما هم میدانید بدن در سنین نوجوانی بیشترین رشد خود را تجربه ی کند پس باید غذای کافی و با کیفیت خوب و پر انرژی به بدنتان برسانید.

به این نکته توجه داشته باشید که در این دوران اصلا نباید به سراغ رژیم های لاغری بروید زیرا که در این دوران بدن شما بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به مواد مغذی دارد و کمبود این مواد می تواند کمبود پتانسیل را نیز به همراه داشته باشد وباعث شود که شما در آینه با مشکلات متعددی مواجه شوید.

 

تغذیه در نوجوانی : بلوغ جسمی و روانی در نوجوانی و رابطه مستقیم آن با تغذیه!

بلوغ و تغییرات احساسات در این دوره به نوجوان این امکان را می دهد که با آموزش صحیح تغذیه وپیروی از یک الگوی غذایی درست در آینده سبک زندگی سالمی را داشته باشند.

در این سنین، سرعت رشد قد به دلیل زیاد شدن ترشح هورمون رشد بیشتر می شود و بیشترین رشد قد در این دوران رخ می دهد که برای استحکام توده استخوانی نیز بسیار مهم است و به همین دلیل است که استفاده از غذاهای مفید برای دستیابی به این منظور ضروری و همیشه مورد توجه بسیاری بوده است. همچنین 50% وزن بزرگسالی افراد مربوط به این دوره است.

در واقع شروع تفاوت جنس دختر و پسر از دوره نوجوانی و بلوغ آغاز می شود و با تغییر سرعت رشد و فرایند بلوغ نیاز های تغذیه در نوجوانان و جوانان تغییر میکند و نیاز است تا رژیم غذایی متناسب با نیاز های این دوره تعیین شود.

علاوه بر تکامل جسمی، دوره جوانی و نوجوانی دوره تکامل فکری، احساسات، روابط اجتماعی و … است، بسیاری از این خصوصیات در دوره جوانی و نوجوانی بر سلامت تغذیه ای نوجوانان اثر گذار خواهد بود و برای گذراندن این دوره به آسانی نیاز است.

"<yoastmark

چه عواملی باعث بروز سوء تغذیه در نوجوانی میشود ؟!

متاسفانه در این دوران بخاطر اهمیت بسیار زیادی که جوانان و نوجوانان برای اندام و ظاهر (لاغر شدن و یا افزایش وزن) خود قائل اند دست به کار های غلط و رژیم های غذایی نامناسب میزنند که این کار موجب آسیب به خود و زمینه ساز بیماری های مختلف و متعدد در دوران بزرگسالی می شوند. بیشتر این افراد به خصوص دختران به بیماری هایی نظیر کم خونی، پوکی استخوان، بی حوصلگی و افسردگی دچار می شوند.

از دیگر موارد سوء تغذیه در نوجوانان و جوانان میتوان به حذف وعده صبحانه از برنامه غذایی در این دوره اشاره کرد.

وعده های غذایی و میان وعده ها بخصوص وعده صبحانه نقش مهمی در تامین انرژی برای انجام فعالیت های جسمی و آماده سازی مغز برای یادگیری و افزایش قدرت حافظه در طول روز دارد.
یکی از مهم ترین علت های این مسئله کمبود خواب است که در آن نوجوان که دیر از خواب بلند می شوند، فرصت کافی برای مصرف صبحانه را نخواهند داشت.

دیر خوابیدن یکی از آفت های دوران نوجوانی و جوانی است زیرا ساعت فعالیت هورمون رشد از ابتدای شب آغاز میشود و در صورتی که بدن در حال استراحت نباشد میتواند فرصت ترمیم بافت ها و آماده سازی سلول های مغز برای فعالیت و یادگیری را از بدن بگیرد.

نوجوانان و جوانانی که تمایل بیشتری به مصرف فست فود ها به جای غذاهای خانگی دارند و به جای استفاده از نوشیدنی هایی مثل شیر، دوغ، آبمیوه ها طبیعی از نوشابه ها استفاده میکنند و تنقلات بدون ارزش غذایی مثل چیپس، پفک و … را به جای موادی چون کشمش، انجیر و توت خشک شده، نخودچی و … مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری های مختلف در سنین بالا و میانسالی می باشند پس باید توجه داشته باشید که تغذیه در نوجوانان بسیار مهم است.

در دوران نوجوانی بدن نیاز به چه موادی دارد؟!

کالری

بدن در اوایل نوجوانی کالری بیشتری را نسبت به دیگر سنین خواهان و نیازمند است.

دختران تقریباً روزانه ۲۵ درصد کالری کمتری نسبت به پسران مصرف می‌کنند در نتیجه کمبود ویتامین و مواد معدنی در آن‌ها بیشتر است.

آهن

کمبود آهن در بدن ممکن است منجر به فقر آهن و افزایش خطر کم‌خونی در بدن شود که همین امر می‌تواند موجب عواقب جدی برای سلامتی افراد شود. نیاز به آهن در طول دوران بلوغ افزایش می‌یابد زیرا این ماده در رشد بدن و عضلات بسیار تاثیر گذار است.

پس از شروع قاعدگی، دختران نسبت به پسران نیاز بیشتری به آهن دارند تا کمبودهای ناشی از قاعدگی جبران شود. آهن موجود در گوشت سریع تر جذب بدن می شود.

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی و معدنی هستند، که به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک میکند و باعث میشوند که احتمال بیمار شدن در افراد بسیار کم شود.

ویتامین ها برای داشتن چشم و پوستی سالم بسیار مهم هستند. توصیه میشود که نوجوانان دوبار در روز میوه و پنج بار در روز سبزیجات استفاده کنند.

کلسیم

افزایش سریع توده استخوانی در نوجوانان به این معنی است که آن‌ها نیاز به کلسیم بیشتری در طول دوران بلوغ خود دارند و در صورتی که این میزان کلسیم ترا مصرف نکنند، ممکن است سلامت استخوان‌های آن ها را در آینده به خطر بیندازد.

فیبر و کربوهیدارت ها

انواع نان، حبوبات و غلات، کربو هیدرات هایی هستند که انرژی نوجوانان را برای مغز و عضلات تامین می کنند. همچنین منبع عالی فیبر و ویتامین B نیز می باشد.

بایذ بدانید که بدون کربوهیدرات کافی ، ممکن است که مدام احساس خستگی و خواب آلودگی کنید بنابراین سعی کنید که در هر وعده غذایی مقداری کربوهیدرات مصرف کنید.

مصرف موادغذایی سرشار از فیبر برای کاهش مصرف میزان کالری اضافی بسیار مهم و قابل توجه است.

"<yoastmark

بهتر است توجه داشته باشید که برای گذراندن دوران بلوغ و رد شدن از دوره ی نوجوانی باید بسیار به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهید زیرا که این دوران ، دوران طلایی زندگی شما خواهد بود پس در سنین نوجوانی به سلامت جسمی و روحی خود بسیار اهمیت دهید.

نحوی ورزش افراد دیابتی
بخوانید
نویسنده:
مدیر سایت
امتیاز شما به این مطلب