۱۴ نکته لاغری بر پایه تحقیقات علمی‌
5

۱۴ نکته لاغری بر پایه تحقیقات علمی‌

  • مقالات بدنسازی
  • 16 نوامبر 15
  • حسام رضائی
  • 867 بازدید
  • 1 دیدگاه

5

در مسائل مربوط به کاهش وزن و چربی‌ سوزی همیشه شایعات و دروغ‌های بی‌ پایه و اساس زیادی شنیده میشود.معمولا مردم برای لاغری به انجام کارهای دیوانه واری ترغیب میشوند که هیچ کدام از آنها هیچ پایه و اساس علمی‌ ندارد و هیچ تحقیقی حمایت کننده آنها نمی‌باشد.

پس از سال‌ها تلاش و تحقیق دانشمندان چندین روش و تاکتیک را برای کاهش وزن پیدا کرده‌اند که میتوانند بسیار موثر باشند.در اینجا ما برای شما ۱۴ نکته علمی‌ را بیان خواهیم کرد که میتواند شما را در مسیر کاهش وزن کمک کند.

 

۱) آب بنوشید مخصوصا قبل از وعده‌های غذائی

معمولا بیان میشود که نوشیدن آب میتواند به چربی‌ سوزی کمک کند و این موضوع درست نیز می‌باشد.نوشیدن آب در یک بازه زمانی‌ ۱-۱.۵ ساعته میتواند تا ۲۴-۳۰ درصد سرعت متابولیسم را افزایش دهد.تحقیقات نشان داده است که نوشیدن نیم لیتر آب نیم ساعت قبل از صرف وعده غذائی میتواند باعث مصرف کمتر کالری توسط فرد رژیم گیرنده شود و باعث میشود فرد حدود ۴۴% بیشتر وزن کم کند.

 

۲) خوردن تخم مرغ در صبحانه

خوردن تخم مرغ کامل در صبح دارای مزایای بسیار زیادی از جمله کاهش وزن می‌باشد.در تحقیقات مشخص شده است که جایگزین کردن تخم مرغ به جای صبحانه‌های بر پایه کربوهیدرات میتواند تا حدود ۳۶ ساعت بعد از آن باعث مصرف کالری‌های کمتر شود و باعث میشود فرد وزن بیشتر و چربی‌ بیشتری را از دست بدهد.اگر نمیتوانید برای صبحانه به هر دلیلی‌ از تخم مرغ استفاده کنید ایرادی ندارد.هر منبع پروتئینی با کیفیت برای صبحانه میتواند همین تاثیر را داشته باشد.

 

۳) قهوه بنوشید (ترجیحا تلخ)

این روز‌ها از قهوه چهره خوبی‌ در مجامع نشان داده نمی‌شود.یک قهوه با کیفیت دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد و دارای مزایای زیادی می‌باشد.تحقیقات نشان داده است که کافئین موجود در قهوه میتواند سرعت متابولیسم را تا ۳-۱۱% افزایش دهد و همچنین میتواند میزان چربی‌ سوزی را تا ۱۰-۲۹% بیشتر کند.فقط به یاد داشته باشید که نباید به آن مقادیر زیاد شکر یا دیگر ترکیب‌های پر کالری دیگر اضافه کنید.این کار باعث میشود که شما از دریافت مزایای قهوه محروم بمانید.

 

۴) چای سبز بنوشید

همانند قهوه چای سبز نیز دارای مزایای بسیار زیادی می‌باشد که یکی‌ از آنها چربی‌ سوزی می‌باشد.چای سبز دارای مقادیر کم از کافئین می‌باشد اما این چای همچنین دارای یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام کاتوچین می‌باشد که این آنتی اکسیدان همراه با کافئین در جهت چربی‌ سوزی بدن عمل میکنند و این فرایند را بهبود می‌بخشند.

 

۵) طبخ غذا‌ها با روغن نارگیل

روغن نارگیل بسیار سلامت می‌باشد.این روغن دارای مقادیر فراوان از چربی‌‌ها به نام تریگلیسیرید‌های دارای زنجیره متوسط هستند که این چربی‌‌ها در بدن به طور متفاوتی از چربی‌‌های دیگر در بدن متابولیزه میشوند.در تحقیقات مشخص شده است که این چربی‌‌ها میتوانند با افزایش سرعت متابولیسم تا روزی ۱۲۰ کالری را بسوزانند و همچنین با کاهش اشتها در فرد میتوانند باعث شوند که فرد در روز تا ۲۵۶ کالری کمتر مصرف کند.به یاد داشته باشید که این موضوع به این معنی‌ نیست که شما روغن نارگیل را در صدر جدول غذائی خود قرار دهید بلکه شما باید در پخت و پز‌های خود به جای روغن‌های دیگر بخشی را نیز از روغن نارگیل استفاده کنید.

 

۶) استفاده از مکمل گلوکومانان

گلوکومانان نام یک فیبر می‌باشد که در تحقیقات زیادی مشخص شده است که میتواند باعث چربی‌ سوزی شود.این فیبر از آن دسته از فیبر‌ها می‌باشد که با جذب آب در بدن میتواند مدتی‌ را در معده شما ماندگار بماند و باعث میشود که شما احساس سیری پیدا کنید و در نتیجه کمتر کالری مصرف خواهید کرد.در تحقیقات مشخص شد که کسانی‌ که از این مکمل استفاده کرده‌اند کمی‌ بیشتر از دیگران چربی‌ سوزی کرده‌اند.

 

۷) حذف شکر اضافه

مصرف شکر اضافه یکی‌ از بدترین چیز‌هایی است که میتواند در رژیم شما اتفاق بیفتد و اکثر مردم نیز معمولا این اشتباه را مرتکب میشوند.در تحقیقات مشخص شده است که مصرف شکر با افزایش وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و دیگر بیماری‌ها ارتباط مستقیم دارد.اگر شما دنبل کاهش وزن خود هستید باید از مصرف شکر اضافه خودداری کنید.حتی قبل از خرید برخی‌ از غذا‌های به اصطلاح سالم روی برچسب آن را به دقت ببینید زیرا بسیاری از آنها دارای شکر زیادی هستند.

 

۸) از بشقاب‌های کوچک تر استفاده کنید

در برخی‌ تحقیقات مشخص شده است که استفاده از بشقاب‌های کوچک به طور اتوماتیک باعث میشود که افراد کالری کمتری را مصرف کنند.البته شاید کمی‌ عجیب به نظر برسد اما این روش کارامد می‌باشد.

 

۹) هنگام گرسنگی از مواد غذائی سالم استفاده کنید

اگر هنگام گرسنگی مواد غذایی سالم را کنار خود حفظ کنید دیگر وسوسه نخواهید شد که از مواد غذایی ناسالم استفاده کنید.وعده‌های غذائی بسیار کوچک سالم و قابل حمل نظیر میوه ها، یک مشت از آجیل ها، هویج، ماست یا تخم مرغ آب‌ پز میتوانند بسیار کمک کننده باشند.

 

۱۰) بعد از شام دندان‌های خود را مسواک بزنید

گرچه برای این مورد تحقیق خاصی‌ را نیافتیم اما افراد بسیاری توصیه میکنند که بعد از شام دندان‌های خود را بشویید.در این صورت شما دیگر وسوسه نخواهید شد که از وعده‌های غذائی نیمه شب استفاده کنید.

 

۱۱) مصرف فیبر بیشتر

مصرف فیبر معمولا برای چربی‌ سوزی و کاهش وزن پیشنهاد میشود.در برخی‌ از تحقیقات مشخص شده است که مصرف فیبر باعث احساس سیری در فرد شده و در بلند مدت باعث میشود که فرد بتواند وزن خود را کنترل کند.

 

۱۲) مصرف بیشتر از سبزیجات و میوه ها

سبزیجات و میوه‌ها دارای ترکیبات گوناگونی هستند که آنها را برای چربی‌ سوزی بسیار کارامد کرده است.آنها شامل کالری بسیار کم اما فیبر بسیار زیاد هستند.همچنین آنها دارای آب فراوانی‌ هستند که همین موضوع آنها را به یک ماده غذائی کم کالری تبدیل کرده است.در تحقیقات نیز مشخص شد که افرادی که تمایل بیشتری به مصرف سبزیجات و میوه‌ها دارند چربی‌ سوزی بیشتری در آنها مشاهده شده است.این مواد غذائی همچنین بسیار سلامت و مغذی هستند و خوردن آنها جدایی از نوع اهداف شما بسیار با اهمیت می‌باشد.

 

۱۳) به آهستگی غذا بخورید

برای مغز کمی‌ طول خواهد کشید تا بفهمد که به اندازه کافی‌ بدن تغذیه کرده است.در برخی‌ تحقیقات مشخص شد که جویدن آهسته تر غذا‌ها باعث میشود که فرد کالری کمتری مصرف کند و هورمون‌های مرتبط با چربی‌ سوزی بیشتری ترشح شود.

 

۱۴) به خوبی‌ بخوابید

بحث خواب در کاهش وزن بسیار مورد غفلت قرار گرفته است اما این موضوع شاید اندازه تغذیه صحیح و ورزش کردن دارای اهمیت باشد.در تحقیقات مشخص شده است که خواب بی‌ کیفیت و بد یکی‌ از دلایل اصلی‌ ایجاد چاقی در افراد می‌باشد به صورتی‌ که عدم خواب کافی‌ و خوب در کودکان ۸۹% و در بزرگسالان ۵۵% خطر ابتلا به چاقی را افزایش میدهد.

 

مترجم : حسام رضایی

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات