لتروزول چیست و چه کاربردی دارد؟
4.1

لتروزول چیست و چه کاربردی دارد؟

  • آنتی استروژن ها
  • 11 دسامبر 18
  • حسام رضائی
  • 32,155 بازدید
  • 5 دیدگاه

لتروزول یک آنتی استروژن از خانواده مهار کننده‌های آروماتاز می‌باشد و در واقع یکی‌ از قوی‌ترین و کارامد‌ترین عضو‌های این خانواده می‌باشد. در حقیقت، در برخی‌ موارد که افراد از آن سو استفاده میکنند، نمیتوانند از پس قدرت این دارو برآیند. لتروزول در سال ۱۹۹۷ توانست تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را به دست آورد و توانست تحت نام تجاری فمارا وارد بازار فروش شود.اگرچه نام تجاری غالب این مهار کننده آروماتاز فمارا می‌باشد، اما بر خلاف دیگر دارو‌های این دست، نام شیمیایی آن یعنی لتروزول بسیار رایج تر و شناخته شده تر از نام تجاری فمارا می‌باشد.

لتروزول برای اولین بار در تلاش برای مبارزه با سرطان سینه در زنان برای دوره پس از یایسگی ساخته شد. در حقیقت، این دارو ثابت کرد میتواند تا حدود زیادی مشابه یک مهار کننده آروماتاز محبوب دیگر یعنی‌ آریمیدکس (آناستروزول) عمل کند. اگرچه این دارو در ابتدا به قصد درمان سرطان سینه ساخته شد، اما همانند بسیاری دیگر از مهار کننده‌های آروماتاز، لتروزول نیز توانست جای خود را در بین مصرف کنندگان استروئید پیدا کند. لتروزول یکی‌ از رایج‌ ترین آنتی استروژن هایی است که توسط مصرف کنندگان استروئیدها در طول دوره برای مقابله با عوارض جانبی استروژنیک مصرف میشود. لتروزول به عنوان یک آنتی استروژن بسیار کارامد عمل می‌کند و توانسته است به شکل کارآمدی علائم بروز بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه در مردان را معکوس کند.

 

عملکرد و ویژگی‌‌های لتروزول

لتروزول یک مهار کننده آروماتاز می‌باشد، به این معنی‌ که هدف استفاده از آن بلاک کردن آنزیم آروماتاز می‌باشد، که در واقع این آنزیم مسول تولید استروژن می‌باشد. با مهار کردن تولید استروژن، این کار باعث کاهش سرم استروژن در بدن میشود. این امر برای بیماران مبتلا به سرطان سینه مفید می‌باشد زیرا در سلول‌های سرطانی در این مورد از هورمون استروژن تغذیه میکنند. استفاده از آن توسط مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک نیز مفید می‌باشد زیرا که در بدن این افراد سطح بیش از حدی استروژن وجود دارد که اغلب میتواند باعث بروز بیشتر عوارض جانبی مرتبط با استروئیدهای آنابولیک شوند.

لتروزول همچنین قادر است از طریق افزایش سطح (LH) و (FSH) تولید طبیعی تستوسترون را در بدن افزایش دهد. پزشکانی وجود داشته اند که لتروزول را اغلب به عنوان دارویی برای درمان کمبود سطح تستوسترون تجویز کرده‌اند، اما این روش اساسا یک روش مطلوب برای درمان این وضعیت در نظر گرفته نمی‌شود. بدون جای بحثی‌، هنگامی که بحث در مورد درمان کمبود سطح تستوسترون باشد، تزریق تستوسترون عموما تنها راهی‌ است که منطقی‌ به نظر می‌رسد. اما به هر حال، در کنار تزریق تستوسترون مصرف لتروزول نیز در این برنامه در جهت مبارزه با عوارض جانبی احتمالی‌ مفید می‌باشد. در ادامه در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

اثرات لتروزول در بدنسازی

لتروزول به عنوان یک آنتی استروژن به شدت برای بیماران مبتلا به سرطان سینه مفید است. بسیاری از فرم‌های سرطان سینه به شکل فعالی‌ از هورمون استروژن تغذیه میکنند. با سرکوب کردن تولید استروژن که باعث کاهش گردش آن در بدن میشود، می‌توان سلول‌های سرطانی را در حالت گرسنه نگه داشت. برای سال‌ها در چنین وضعیتی فرم برتر درمان نولوادکس حساب میشد. نولوادکس به شکل فعالی‌ به گیرنده‌های استروژن متصل میشود و به این طریق از اتصال استروژن به این گیرنده‌ها جلوگیری می‌کند.

اما به هر حال، این کار باعث مهار یا کاهش تولید نمی‌شود. اگرچه نولوادکس هنوز هم به شدت در برنامه‌های درمان سرطان سینه ارزشمند می‌باشد، اما بسیاری از پزشکان، مخصوصا در موارد حاد سرطان سینه ابتدا از مهار کننده آروماتاز استفاده میکنند. هنگامی که سرطان وضعیت بهتری پیدا کرد، در این فاز ممکن است یک (SERM) نظیر نولوادکس جایگزین مهار کننده آروماتاز شود تا از بروز مجدد سرطان جلوگیری شود.

در مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک نیز همین اثرات ضد استروژنیک حاصل از مصرف لتروزول میتواند به شدت مفید باشد. بسیاری از مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک توانایی افزایش سطح استروژن را دارند، زیرا تستوسترون در بدن آنها در تعامل با آنزیم آروماتاز می‌باشد. همچنان که سطح استروژن افزایش پیدا می‌کند، این امر میتواند منجر به بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه و احتباس آب در بدن شود.

اگر احتباس آب در بدن به مرحله شدید برسد، این امر میتواند منجر به افزایش فشار خون شود. اگرچه بسیاری از استروئیدها قابلیت افزایش سطح استروژن در بدن را دارا هستند، اما این موضوع در مورد همه آنها صدق نمیکند. اما به هر حال، بسیاری از استروئیدهای آنابولیک شناخته شده نظیر دیانابول و همچنین تمام فرم‌های تستوسترون دارای این ویژگی‌ هستند. هورمون‌های ناندرولون و بولدنون نیز تا حدودی میتوانند باعث افزایش سطح استروژن بدن شوند.

ناندرولون به میزان ۲۰% سرعت تستوسترون و بولدنون به میزان ۵۰% سرعت تستوسترون میتوانند باعث افزایش سطح استروژن شوند. اگرچه میزان افزایش سطح استروژن توسط مصرف این دو استروئید بسیار کمتر از تستوسترون می‌باشد، اما باز هم همین مقدار برای بروز عوارض جانبی استروژنیک کافی‌ می‌باشد. احتمال بروز این موارد با مصرف ناندرولون میتواند افزایش پیدا کند زیرا که این استروئید در ماهیت خود شباهت‌های زیادی به پروژسترون دارد. پروژسترون قابلیت تحریک مکانیزم استروژنیک بدن را دارد و همین امر میتواند باعث بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها در مردان شود. هنگام مصرف تمام استروئیدهای ذکر شده، مصرف یک مهار کننده آروماتاز نظیر لتروزول میتواند مفید باشد.

با گنجاندن لتروزول در دوره ای که دارای استروئیدهای تبدیل شونده به استروژن می‌باشد، میتوانید از بروز عوارض جانبی مرتبط با استروژن جلوگیری کنید. این امر فرد را از بروز احتباس آب و بزرگی‌ سینه حفظ می‌کند. به علاوه، اگرچه بسیاری از استروئیدها توانایی افزایش فشار خون را دارند، اما یک مهار کننده آروماتاز میتواند این شرایط را بهبود بخشد، البته تنها زمانی‌ که عامل این افزایش فشار خون احتباس آب در بدن باشد. در میان مصرف کنندگان استروئید، احتباس آب شدید معمولا عامل اصلی‌ افزایش فشار خون در آنها می‌باشد.

بدون هیچ شکی‌، یک مهار کننده آروماتاز نظیر لتروزول کارامد‌ترین راه برای مقابله با عوارض جانبی مرتبط با استروژن می‌باشد. اما به هر حال، این دارو‌ها میتوانند اثرات منفی‌ روی سطح کلسترول داشته باشند. مهار کننده‌های آروماتاز نه تنها به خودی خود دارای اثرات قوی‌ و منفی‌ روی سطح کلسترول هستند، بلکه هنگامی هم که با استروئیدهای قابل تبدیل به استروژن نظیر تستوسترون ترکیب شوند میتوانند اثرات منفی‌ شدید تری روی سطح کلسترول داشته باشند. به همین دلیل، بسیاری در میابیند که یک (SERM) نظیر نولوادکس باید انتخاب اول آنها در برابر عوارض جانبی استروژن باشد. (SERM)‌ها به شکل منفی‌ روی سطح کلسترول تاثیر نمیگذارند. در حقیقت، (SERM)‌ها اگرچه دارای خواص ضد استروژنیک هستند، اما به شکل فعال در کبد به عنوان استروژن عمل میکنند و در نتیجه میتوانند باعث حفظ سطح سلامت کلسترول شوند. در این مورد در قسمت عوارض جانبی نگاهی‌ دقیق تر خواهیم داشت. اگرچه لتروزول را می‌توان بدون تاثیر شدید روی سطح کلسترول نیز مصرف کرد، اما انجام این کار نیازمند کمی‌ برنامه ریزی می‌باشد.

با توجه به توانایی بهبود تولید طبیعی تستوسترون، لتروزول اغلب یک انتخاب جذاب برای دوره پاکسازی می‌باشد. همین امر همچنین لتروزول را برای درمان کمبود سطح تستوسترون نیز جذاب کرده است، اما اغلب این روش کافی‌ نمیباشد. اما به هر حال، برای دوره پاکسازی، اگرچه این دارو میتواند کارامد باشد اما عموما توصیه نمی‌شود. هدف اصلی‌ دوره پاکسازی تحریک تولید طبیعی تستوسترون می‌باشد، که لتروزول به خوبی‌ میتواند این کار را انجام دهد. اما به هر حال، بخشی از اهداف ما برای دوره پاکسازی مربوط به نرمال سازی شرایط بدن می‌باشد، که این امر زمانی‌ که تولید استروژن در بدن به شدت سرکوب شده است امری بسیار دشوار می‌باشد.

استروژن یک هورمون مهم می‌باشد زیرا که میتواند باعث بهبود دستگاه ایمنی و حفظ سطح سلامت کلسترول میشود. برای مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک، بهترین گزینه برای دوره پاکسازی انتخاب یک (SERM) برای افزایش سطح تولید طبیعی تستوسترون می‌باشد.

 

عوارض جانبی لتروزول

عوارض جانبی لتروزول میتواند طیف وسیعی را شامل شود و در این زمینه بسیار شبیه به آریمیدکس می‌باشد. هم ضعف و هم خستگی‌ دو عارضه جانبی مهم لتروزول میباشند. اما به هر حال، برای مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک این مورد نمی‌تواند مشکلی‌ محسوب شود. استفاده از استروئیدهای آنابولیک باید بتواند از بروز این دو عارضه جانبی جلوگیری کند زیرا که با مصرف آنها سطح استروژن بیش از حد نمی‌تواند کاهش پیدا کند.

تنها استثنا میتواند استفاده از آن در دوره آمادگی قبل از مسابقات بدنسازی باشد. در طول رژیم‌های بسیار سخت بدنسازی قبل از مسابقه، فرد به شکل نرمال در انتهای رژیم خود به دلیل انجام تمرینات بسیار پر فشار و دریافت کالری بسیار اندک بسیار ضعیف و خسته خواهد بود. فراتر از مشکل احتمالی‌ کمبود انرژی، رایج‌ ترین عوارض جانبی لتروزول عبارت است از :

  • سردرد
  • فشار خون بالا
  • احساس گرمای ناگهانی در ناحیه صورت و گردن
  • درد مفاصل
  • افسردگی

لتروزول همچنین نشان داده است که میتواند به شکل قابل توجهی‌ باعث کاهش مواد معدنی استخوان‌ها شود، که همین امر میتواند باعث افزایش احتمال بروز پوکی استخوان شود. البته این مورد هم برای مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک زیاد جای نگرانی ندارد، زیرا استروئیدهای آنابولیک تا حدودی میتوانند باعث بهبود تراکم مینرال‌ها در استخوان‌ها شوند، مخصوصا ناندرولون. با تمام درمان‌ها و چیزهایی که ما وارد بدن خود میکنیم، بیشتر عوارض جانبی لتروزول تنها محتمل هستند و نمی‌توان بروز بسیاری از آنها را قطعی‌ دانست. هر فردی متفاوت از دیگران می‌باشد و به هر ماده ای میتواند واکنش متفاوتی نشان دهد. این چیزی است که شما باید آن را به یاد داشته باشید. اگر عوارض جانبی لتروزول برای شما بیش از حد بود، میبایست درمان‌های جایگزین را دنبال کنید.

آخرین عارضه جانبی لتروزول مرتبط با کلسترول میشود، مخصوصا کاهش سطح کلسترول (HDL). البته به تنهایی‌ اثر لتروزول روی سطح کلسترول قوی و قابل توجه نیست، اما همراه با مصرف استروئیدهای آنابولیک این مورد میتواند نگران کننده باشد. بسیاری از استروئیدهای آنابولیک خود میتوانند تاثیر منفی‌ روی سطح کلسترول داشته باشند و هنگامی که همراه با یک مهار کننده آروماتاز مصرف شوند، اینطور به نظر می‌رسد که این تاثیر منفی‌ تشدید میشود. تحقیقات نشان داده است که دوز‌های درمانی تستوسترون دارای تاثیر منفی‌ بسیار اندکی‌ روی کلسترول بوده‌اند اما همان دوز میتواند با ترکیب با یک مهار کننده آروماتاز تا ۲۵% باعث کاهش سطح کلسترول (HDL) شود.

هنگامی که تستوسترون به بدن تزریق شود، یک میزان سرکوب اندک در سطح (HDL) قابل انتظار و نرمال است. اما اگر همان میزان دوز با یک مهار کننده آروماتاز مصرف شود، اطلاعات نشان داده‌اند که میتوانند ۲۰% یا بیشتر باعث کاهش سطح کلسترول (HDL) شوند و احتمال وقوع آن هم زیاد است.

به دلیل اثرات منفی‌ شدید احتمالی‌ لتروزول روی سطح کلسترول، مخصوصا در مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک، پیروی از یک سبک زندگی‌ کنترل کننده سطح کلسترول امری حیاتی و ضروری می‌باشد. یک سبک زندگی‌ سالم عمدتا حول محور رژیم غذایی میچرخد. در این وضعیت کربوهیدرات‌های ساده و چربی‌‌های اشباع باید محدود شوند و اسید‌های چرب امگا ۳ باید به میزان زیادی مصرف شوند. مصرف روزانه مکمل روغن ماهی‌ پیشنهاد میشود. بسیاری همچنین دریافته اند که مصرف یک مکمل آنتی اکسیدان کلسترول نیز میتواند مفید باشد. به علاوه، انجام مقدار زیادی تمرینات هوازی نیز بسیار مهم می‌باشد. انجام نوع از تمرینات هوازی در روز توصیه میشود.

به دلیل مشکلات احتمالی‌ در سطح کلسترول، بسیاری از مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک نیازمند مصرف (SERM)‌ها برای مقابله با عوارض جانبی احتمالی‌ استروژنیک خواهند بود. اما (SERM)‌ها همیشه کار را به نحو احسن انجام نمیدهند، اما با این وجود عملکرد آنها بسیار بهتر از آن چیزی است که بسیاری از مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک گمان میکنند. اگر نیازمند یک مهار کننده آروماتاز نیز هستید، برخی‌‌ها پیشنهاد مصرف روزانه ۱۰ میلی‌ گرم نولوادکس همراه با مهار کننده آروماتاز را میدهند تا سطح کلسترول کنترل شود زیرا که (SERM)‌ها به شکل فعال میتوانند باعث بهبود سلامت سطح کلسترول در بدن شوند.

 

دوز‌های مصرفی لتروزول

در درمان سرطان سینه، دوز استاندارد لتروزول به شکل نرمال ۲.۵ میلی‌ گرم در روز می‌باشد. این یک دوز به شدت قوی می‌باشد و معمولا تا زمانی‌ تجویز میشود که سرطان عقب نشینی کند. در بسیاری از موارد، در نقطه ای که سرطان رو به بهبودی می‌باشد معمولا نولوادکس جایگزین لتروزول شده تا درمان پیشگیرانه ادامه یابد.

اما برای مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک، دوز‌های لتروزول معمولا بسیار کمتر از این خواهد بود. حتی با مصرف استروئیدهای آنابولیک، دوز ۲.۵ میلی‌ گرم بسیار بالا می‌باشد و به شکل بالقوه میتواند کاملا انرژی فرد را تخلیه کند. در حقیقت، بروز این عارضه جانبی تقریبا قطعی‌ می‌باشد. تنها استثنایی که برای این دوز قوی وجود دارد، مقابله با علائم ابتدایی بزرگ شدن بافت سینه در مردان می‌باشد. اگر این علائم خود را نشان دهند، ۷-۱۴ روز با دوز ۲.۵ میلی‌ گرم از لتروزول در روز میتواند این علائم را معکوس کند.

به محض اینکه علائم در حال از بین رفتن بودند، فرد باید میزان دوز خود را کاهش دهد و آن را برای مابقی طول دوره خود حفظ کند. اگر با این دوز نیز علائم از بین نرفتند پس این موضوع نشان میدهد که این وضعیت به مرحله ای رسیده است که امکان درمان برای آن نیست. هنگامی که فرد به این مرحله برسد، تنها راه درمان بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه، عمل جراحی می‌باشد.

به منظور جلوگیری از بروز علائم جانبی استروژنیک در مردان، بیشتر آنها دوز ۰.۵-۱ میلی‌ گرم به شکل روز در میان را کاملا کافی‌ میدانند. حتی اگر بخواهند از لتروزول به عنوان یک آنتی استروژن در برنامه درمان کمبود سطح تستوسترون استفاده کنند، حتی دوز‌های کمتر نیز میتواند استفاده شود. برای بدنسازان مسابقه ای، ۷-۱۴ روز پایانی تا مسابقات، مصرف ۱ میلی‌ گرم در روز میتواند دوز مناسبی باشد و به شکل بسیار خوبی‌ به خشکی و سفتی عضلات آنها کمک کند. البته این دوز، دوزی نیست که اکثر افراد بخواهند برای یک دوره طولانی از آن استفاده کنند زیرا دوز سنگینی‌ می‌باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.1/5 - (26 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات