کرونا و تغذیه
5

کرونا و تغذیه : چه مواردی را حتما رعایت کنیم!؟

  • رژیم غذایی و تغذیه, سلامتی
  • 21 جولای 20
  • مدیر سایت
  • 33 بازدید
  • بدون دیدگاه

در این روزهای کرونایی اکثر مردم در این فکر اند که چگونه می توانند از خطر ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند . مهم ترین چیز در این شرایط تغذیه سالم و مناسب است که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند و بدن را در برابر این بیماری مقاوم کند. بنابراین مسئله کرونا و تغذیه یک نکته مهم و حائز اهمیت در این روز ها است. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی مکمل ها همراه ما باشید تا با نکاتی در مورد کرونا و تغذیه آشنا شوید.

تغذیه مناسب بهترین مقابله در برابر کرونا 

بهتر است که شما در دوران شیوع ویروس کرونا یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی استفاده کنید

حالا سوال مهم این است که در رژیم غذایی خود باید چه چیز هایی را بگنجانیم ؟! باید در رژیم غذایی خود حتما از موارد زیر استفاده کنید.

 

ویتامین B

مواد سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی بسیار خوبی برای تامین ویتامین‌های گروه B هستند که مصرف این مواد در بدن از خطر بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی پیشگیری می‌کند. سیر به دلیل اینکه دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می شود.

 

ویتامین C

تعدادی از غذاها به علت داشتن مقدار زیادی ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی دارند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزی به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی مفید و موثر باشند.

 

کرونا و تغذیه

کرونا و تغذیه

 

ویتامین D

این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم تنفسی فئاید بسیاری داشته و موثر است اما متاستفانه منابع غذایی زیاد و خوبی ندارد و به مقدار کمی در زرده تخم مرغ و ماهی سالمون وجود دارد بنابر این باید از طریق مکمل وارد بدن شود.

به این نکته توجه داشته باشید که این ویتامین محلول در چربی است و زیاده روی در مصرف مکمل های آن باعث مسمومیت خواهد شد.

ویتامین A

ویتامین A نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر و تاثیر گذار است؛ میوه‌ها و سبزی‌هاییمانند هویج، کدو حلوایی، مرکبات و موز، جگر، قلوه، زرده تخم مرغ و لبنیات سرشار از این ویتامین هستند ئ منبع بسیار خوبی برای تامین این ماده در بدن نیز هستند.

امگا 3

مواد غذایی غنی از امگا 3 نیز مانند ماهی سالمون، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند و توصیه های بسیاری در مورد مصرف این مواد می شود.

 

۵ نکته مهم برای افزایش عملکرد ورزشی
بخوانید

آیا مصرف گرمی‌ها در برابر این بیماری تاثیرگذار است ؟!

گرمی‌هایی مانند زنجبیل، دارچین و زعفران باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و ترکیبات ضد التهاب در زنجبیل و دارچین وجود دارد.

چای سیاه و سبز نیز با داشتن آنتی اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند اما نباید در مصرف آنها زیاده روی شود و مصرف چای کم رنگ را بهتر است که با فاصله از غذا و در حد ۲ تا سه لیوان در روز توصیه میل کنید.

 

کرونا و تغذیه

کرونا و تغذیه

 

پیشگیری از چاقی در دوران قرنطینه

در دوران کرونا باید حواستان به وزن خود باشد زیرا که فعالیت کمتری نسبت به گذشته دارید.اصلا سخت نیست!

 

برای کنترل وزن از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی شیرین مانند شکلات و کیک پرهیز کنید چون باعث نوسانات قند خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود و به جای آن از تخمه و آجیل و یا میوه جات و سبزیجات استفاده کنید که ارزش غذایی بیشتری دارد.

 

به اندازه کافی میوه و سبزی بخورید

باید از مصرف مقدار کافی میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی خود اطمینان داشته باشید و از مصرف آن چشم پوشی نکنید. به همین دلیل هر زمان که امکان تهیه محصولات تازه را داشتید حتما آنها را تهیه و مصرف کنید

. هم‌چنین اگر مایل به رفت و آمد به میوه فروشی ها و یا بازار های تره بار نیستید می توانید از میوه‌ها و سبزی‌های منجمد استفده کنید، که در این صورت هم بیشتر مواد مغذی و طعم آنها حفظ می‌شود.

شما میتوانید از سبزی ها در غذا ها و میانوعده خود و فرزندانتان استفاده کنید و یا آنها را به صورت اسموتی در بیاورید که هم طعم بهتری داشته باشند و هم مفید و سالم هستند.

 

۷ راه علمی‌ و ثابت شده برای خوابی‌ بهتر و با کیفیت
بخوانید

از میان وعده‌های سالم برای نوجوانان و کودکانتان استفاده کنید

کودکان و نوجوانان برای این که بتوانند در طول روز فعال باشند باید در طی روز یک یا دو میان وعده بخورند.

به جای این که به کودکان میان وعده‌های شور یا شیرین بدهیدبهتر است از جایگزین‌های سالم‌تر مانند: خشکبار، پنیر، ماست (ترجیحا ماست ساده و غیر میوه‌ای)، تکه‌های میوه و یا میوه خشک، تخم‌مرغ سفت شده، یا خوراکی های سالم دیگر استفاده کنید. این خوراکی ها سرشار از مواد مغذی و سیرکننده هستند و به ایجاد و پایه‌گذاری عادت‌های غذایی سالم در طول زندگی افراد کمک فراوانی می‌کنند.

 

کرونا و تغذیه

کرونا و تغذیه

 

نکاتی در مورد بهداشت مواد غذایی در زمان شیوع بیماری کرونا :

با وجود این که تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده است، اما این احتمال وجود دارد که افرادی که در تماس با سطوح و یا اشیاء آلوده به ویروس کرونا هستند و صورت‌شان را لمس می کنند به این ویروس مبتلا شوند.

البته این خطر زمانی بیشتر می شود که افراد در تماس نزدیک با یکدیگر باشند و در هنگام خرید اقلام مورد نیاز و یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرارفاصله 1.5 تا 2 متری را رعایت نکنند.

 

لازم به ذکر است که به دلیل پیشگیری از بیماری‌ هایی با منشاء غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت این مواد غذایی همواره ضروری و حائز اهمیت بوده است.

بهتر است که بعد از خرید اقلام غذایی، پاکت و یا کارتن آنها را جدا و درسطل زباله در دار بیندازید و ظرف کنسرو مواد غذایی را می‌توانید قبل از بازکردن یا ذخیره کردن آنها ضد عفونی کنید. سپس، دستهایتان را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید یا بلافاصله بعد از تماس با سطوح یا ظروف آلوده آنها را با محلول یا ژل ضدعفونی کننده تمیز کنید.

 

در این روز ها که شرایط زندگی کمی سخت تر از گذشته شده به فکر سلامتی خود و اطرافیانتان باشید و علاوه بر رعایت نکات بهداشتی به تغذیه خود نیز اهمیت دهید.

نویسنده:
مدیر سایت
امتیاز شما به این مطلب

برچسب‌ها