۱۲ راه برای برجسته سازی رگ‌
4.7

۱۲ راه برای برجسته سازی رگ‌

  • مقالات آموزشی
  • 26 نوامبر 19
  • حسام رضائی
  • 684 بازدید
  • بدون دیدگاه

برجسته سازی رگ‌ ها


:اگر به دنبال نکاتی‌ مبنی بر برجسته کردن رگ‌های بدن خود هستید پس به مکان درستی‌ آمده اید.

در زیر یک سری نکات برای شما ارائه میشود که دقیقا میتواند شما را به همین هدف برساند.

بنابراین، بدون هیچ حرف اضافه، بیایید نکات مربوط به افزایش میزان برجستگی رگ‌ها را بررسی کنیم.

 

۱ : افزایش حجم عضلات

یکی‌ از بهترین کارهایی که در جهت افزایش برجستگی رگ‌ های خود میتوانید انجام دهید، افزایش حجم عضلات می‌باشد.

البته همه ما میدانیم حرف زدن در مورد عضله سازی بسیار آسان تر از اقدام عملی‌ برای رسیدن به آن می‌باشد، اما اگر به تمرینات خود متعهد بمانید و مراقب رژیم غذایی خود باشید، عضلات شما رشد خواهد داشت.

آیا تا کنون این سوال برایتان پیش آمده است که چرا افراد عضلانی دارای بیشترین برجستگی در رگ‌ های خود هستند؟

دلیل آن این است که عضلات با سایز بزرگ تر نیازمند جریان خون بیشتری هم هستند، همچنین جریان اکسیژن و مواد غذایی نیز در آنها افزایش میابد.

این افزایش تقاضا برای خون اکسیژن دار و مواد غذایی به این معنی‌ است که گردش خون در بدن شما بهبود یافته و در نتیجه رگ‌ های شما برای افزایش گردش این مواد گشادتر خواهند شد.

این امر باعث میشود تا رگ‌ ها بزرگ تر به نظر برسند زیرا جریان خون در آنها افزایش یافته و باعث میشود که برجستگی رگ‌ های شما به شکل قابل توجهی‌ افزایش یابد.

رگ

۲ : انجام تمرینات (BFR)

تمرینات (BFR) یا تمرینات محدود کردن جریان خون برای ایجاد یک دم عضلانی دیوانه وار و افزایش برجسته سازی رگ‌ ها بسیار عالی‌ عمل می‌کند.

تمرینات محدود سازی جریان خون دقیقا به شما کمک میکنند تا رگ‌ های خود را برجسته کنید.

تمرینات (BFR) تقریبا یک مفهوم نوظهور می‌باشد، اما با این حال مربیان شخصی‌ و بدنسازان زیادی در سراسر جهان امروزه از این سیستم تمرینی در برنامه خود استفاده میکنند.

در این سیستم تمرینی به دور دست‌ها یا پاها دست بندی مخصوص با فشار مناسبی میبندند تا جریان خون به سمت عضله هدف محدود شود و عضله متورم شود.

این ایجاد محدودیت در جریان خون باعث ایجاد یک دم عضلانی دیوانه وار و افزایش برجستگی رگ‌ ها میشود.

دانش پشت سیستم تمرینی (BFR) بدین شکل است که با محدود کردن جریان خون به عضله در طول ست، می‌توان تجمع اسید لاکتیک در عضله را کاهش داد.

سپس بعد از اینکه دستبند باز شود، خون اکسیژن دار به سرعت و با جریان زیادی وارد عضله میشود تا سلول‌های ماهیچه ای را تغذیه کند.

همانطور که میدانید، دم عضلانی زمانی‌ ایجاد میشود که جریان خون به عضلات بسیار زیاد شود و سیستم تمرینی (BFR) این کار را به نحو احسن انجام میدهد.

این امر همراه با افزایش گردش خون به این معنی‌ است که سیستم (BFR) در زمینه افزایش برجستگی رگ‌  یکی‌ از کارامد‌ترین مفاهیم تمرینی موجود می‌باشد.

 

۳ : تمرینات با تکرار بالا را مد نظر قرار دهید

اکثر بدنسازان به طور کلی‌ هنگام انجام تمرینات خود، ست‌ها در دامنه ۸-۱۲ تکرار انجام میدهند.

برخی‌‌ها هم که سنگین تر تمرین میکنند، حالا چه برای عضله سازی و چه برای افزایش قدرت، ممکن است در دامنه ۴-۶ تکرار تمرین کنند.

اگرچه هر دو این دامنه تکرار‌ها مفید هستند، اما انجام تکرار‌های بسیار زیاد هم مفید است، مخصوصا اگر هدف شما افزایش بیشتر برجستگی رگ‌ هایتان باشد.

۴ نکته ای که در مورد تمرینات در حالت روزه داری باید بدانید
بخوانید

دامنه تکرار‌های بالا، چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ تکرار، نیز به چندین دلیل مفید می‌باشد.

یکی‌ از آن دلایل افزایش برجستگی رگ‌ها می‌باشد.

وزنه ای را انتخاب کنید که شما را محک بزند، اما بیش از حد سنگین نباشد تا اینکه بتوانید بیش از ۱۰ تکرار انجام دهید.

در چند تکرار اول احساس راحتی‌ دارید، و ممکن است فکر کنید که وزنه بیش از حد سبک است.

اما هنگامی که به تکرار ۱۵ یا بیشتر رسید، در عضلات خود احساس سوزش بسیاری را خواهید کرد.

انجام تکرار‌های بیشتر منجر به پدیده ای به نام استرس متابولیکی در عضلات میشود.

نام این پدیده بار منفی‌ دارد، اما در واقع، چیز خوبی‌ است.

استرس متابولیکی میتواند باعث افزایش تولید نیتریک اکسید در بدن شود.

افزایش سطح نیتریک اکسید باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در بدن میشود که نتیجه آن اتساع و باز شدن رگ‌های خونی می‌باشد.

بنابراین نیتریک اکسید یک گشاد کننده رگ‌های خونی می‌باشد که میتواند قطر آنها را افزایش دهد.

این امر باعث انتقال بیشتر اکسیژن و مواد غذایی از طریق رگ‌ها به درون عضلات میشود.

نتیجه نهایی این کار این است که رگ‌های خونی شما کاملا برجسته خواهند شد.

برجسته سازی رگ ها

۴ : به دنبال دم عضلانی باشید!

همه ما میدانیم که در مستند (pumping iron) آرنولد شوارتزنگر در مورد دم عضلانی چه حرفی‌ را زد.

اگر نمیدانید، توصیه می‌کنم که این مستند را حتما ببینید، پشیمان نخواهید شد!

در زمینه اهداف فیتنسی در دراز مدت، دم عضلانی دارای مزیت قابل توجهی‌ نمیباشد.

دم عضلانی اساسا باعث میشود تا عضلات سفت و سایز آنها افزایش یابد زیرا آنها مملو از خون اکسیژن دار در خود هستند.

دم عضلانی زمان زیادی دوام ندارد، اما در همان زمان کوتاه احساس فوق‌العاده ای دارید.

دم عضلانی میتواند چند اینچ به حجم عضلات شما اضافه کند و باعث میشود بیش از آنچه واقعا هستید پرتر و حجیم تر به نظر برسید.

دم عضلانی یک ابزار انگیزشی عالی‌ برای انجام تمرینات میباشد و اگر می‌خواهید در باشگاه از خود سلفی بگیرید، بهتر است این کار را زمانی‌ انجام دهید که دم کرده‌اید.

برای افرادی که به دنبال نکته ای برای افزایش برجستگی رگ‌های خود هستند، توصیه میشود که آنها تمرینات خود را به قصد ایجاد دم عضلانی انجام دهند.

زیرا عضلات شما در این حالت سرشار از خون هستند و این خون نیز مشخصا باید از جایی تامین شود، و نتیجه پایانی این کار برجسته شدن رگ‌ها می‌باشد که میتواند ظاهری تفکیک شده به شما دهد.

در گذر زمان، انجام مستمر این کار میتواند باعث افزایش حجم سلول‌ها و تجمع متابولیت‌ها شود که نتیجه این کار نیز میتواند رشد دراز مدت عضلات باشد.

بهترین راه برای رسیدن به دم عضلانی این است که زمان استراحت بین ست‌ها را کاهش دهید، وزنه تمرینی را سبک تر کنید، تکرار‌ها و فشار تمرینی را نیز افزایش دهید.

 

۵ : کاهش درصد چربی‌ بدن

هنگامی که بحث ما بر سر افزایش برجستگی رگ‌ها باشد، تمام نکات ارائه شده در این لیست بی‌ فایده خواهند بود، مگر اینکه شما درصد چربی‌ بدن خود را به میزان کافی‌ کاهش دهید.

شنیدن این حقیقت ممکن است برایتان سخت باشد، اما ما اینجا نمیخواهیم وقت کسی‌ را تلف کنیم و هدف ارائه نکات شفاف و واقعی می‌باشد.

به منظور نمایان کردن رگ ها، همانند عضلات شکم، شما میبایست درصد چربی‌ بدن خود را به میزان کافی‌ کاهش دهید.

راه های ترک خود ارضایی
بخوانید

اکنون در اینجا نمی‌توان یک رقم ثابت و دقیق برای این امر ذکر کرد، اما هرچه درصد چربی‌ کمتر باشد، بهتر است.

به طور کلی‌، برای نمایان شدن شکم، چربی‌ بدن شما باید زیر ۱۳% باشد.

اما در مورد رگ ها، این ارقام در هر فردی میتواند متفاوت باشد.

اکثر افراد ممکن است با چربی‌ زیر ۲۰% شاهد برجسته شدن رگ‌های خود باشند، مخصوصا در ناحیه بازو.

در حقیقت، برخی‌ افراد دارای درصد چربی‌ بالاتر نیز همچنان قادرند رگ‌های بازوی خود را مشاهده کنند، که این امر بستگی به میزان سایز عضلات و میزان چربی‌ موجود در دست‌های آنها دارد.

اما به طور کلی‌، هرچه بدن کم چرب تری داشته باشید، برجستگی رگ‌ها نیز بیشتر میشود.

 

۶ : بپذیرید که ژنتیک تان ممکن است خلاف خواسته‌های شما عمل کند

برخی‌ بدنسازان برجسته وجود دارند که علیرغم بدن‌های بسیار خشک و چربی‌ حدود ۳% همچنان به نسبت برجستگی رگ‌های آنها کمتر می‌باشد.

برای مثال، جی کاتلر برنده ۴ عنوان مستر المپیا هیچگاه به شکل قابل توجهی‌ رگ‌های برجسته ای نداشت، مخصوصا در مقایسه با رونی کلمن که رگ هایی همچون مار داشت.

این موضوع تقصیر جی کاتلر نبود، بلکه مشکل ژنتیک او بود که در زمینه برجستگی رگ‌ها زیاد با او یاری نمیکرد، وگرنه او همه چیز را عالی‌ انجام میداد.

به لحاظ ژنتیکی، برخی‌ بدنسازان دارای برجستگی بیشتری در رگ‌های خود نسبت به بدنسازان دیگر هستند.

میتوانید حرف ما را باور نکنید. تنها کافی‌ است نام فرانک مک گراث عضو سابق تیم انیمال را سرچ کنید و خودتان منظور ما را خواهید فهمید.

توصیه می‌کنم که نام او را حتما سرچ کنید و ببینید. چون میزان برجستگی رگ‌های او بسیار تعجب برانگیز است.

اساسا، هنگامی که بحث افزایش برجستگی رگ‌ها در میان است، از اینکه برجستگی رگ‌های شما علیرغم کم چرب تر بودن به خوبی‌ برخی‌ دیگر نیست، ناامید نشوید. ما تنها روی ویژگی هایی که در اختیار داریم میتوانیم کار کنیم.

رگ دار شدن

۷ : مصرف بیشتر مواد غذایی سرشار از نیترات

اخیرا، ورزشکاران و بدنسازان بیشتر و بیشتری روی به مصرف پودر چغندر آورده اند، همچنین بسیاری خود چغندر یا آب آن را مصرف میکنند.

اما چرا؟

اول اینکه چغندر خوشمزه است و برای شما مفید می‌باشد. اما از دیدگاه ورزشی، اصلی‌‌ترین مزیت چغندر این است که سرشار از نیترات می‌باشد.

نیترات سپس میتواند باعث افزایش تولید نیتریک اکسید در بدن شود.

همانطور که قبلا هم ذکر شد، نیتریک اکسید یک گشاد کننده عروق قدرتمند است که میتواند باعث افزایش قطر رگ‌ها شود.

از دیدگاه ورزشی، این امر باعث میشود تا اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به درون سلول‌های ماهیچه ای منتقل شود که نتیجه آن افزایش انرژی و کارایی بیشتر عضله می‌باشد.

اسفناج، کلم کالی و کاهو نیز منابع بسیار خوبی‌ از نیترات هستند، بنابراین حتما از آنها نیز در مقادیر زیاد مصرف کنید، زیرا آنها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند.

 

۸ : بیشتر فیگور گیری کنید

حتی اگر شما یک بدنساز مسابقه ای نباشید، احتمالا برایتان پیش آمده است هنگامی که کسی‌ در باشگاه نیست جلوی آینه فیگور گیری کرده باشید.

اینطور مشخص شده است که فیگور گیری علاوه بر گرفتن یک سلفی زیبا یا تحت تاثیر قرار دادن داوران، میتواند برای افزایش برجستگی رگ‌ها نیز مفید باشد.

مزایا و اهمیت مصرف آمینو اسید‌های شاخه دار
بخوانید

هنگامی که شما فیگور گیری می‌کنید، در واقع در حال ایجاد انقباض در عضلات هستید.

اساسا، انجام این کار همان تقلید اثر کار با وزنه روی عضلات است.

هر زمان که شما فیگور میگیرید و عضلات خود را منقبض می‌کنید، انقباض آنها دقیقا همانند زمانی‌ است که شما یک حرکت با وزنه را انجام میدهید.

فیگور گیری باعث افزایش جریان خون به ماهیچه‌ها میشود که این امر نیز باعث افزایش سایز و قطر آنها میشود و میتواند فیزیکی‌ کم چرب و با رگ هایی برجسته ایجاد کند.

 

۹ : پاکسازی رژیم غذایی

با توجه به کاهش درصد چربی‌ بدن برای نمایان شدن رگ ها، رژیم شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مهم نیست که چقدر سخت تمرین کنید یا چه میزان نیترات مصرف کنید، اگر درصد چربی‌ بدن شما بیش از حد بالا باشد، رگ‌های شما زیر لایه ای از چربی‌ ضخیم پنهان خواهد شد.

به منظور کاهش وزن، علاوه بر ورزش کردن، شما میبایست بدن را در شرایط کمبود کالری قرار داده و رژیم غذایی خود را پاکسازی کنید.

غذای مضر و بی‌ ارزش را محدود کنید، میزان دریافت کالری را تحت نظر داشته باشید و مقادیر زیادی غذاهای با ارزش غذایی بالا و کم چرب و کم کالری مصرف کنید.

رگ‌

۱۰ : هوازی

علاوه بر کار با وزنه برای افزایش جریان خون و ایجاد دم عضلانی، تمرینات هوازی نیز در زمینه برجسته سازی رگ‌ها بسیار مفید هستند.

تمرینات هوازی برای چربی‌ سوزی ضروری هستند و همه ما میدانیم که این امر برای کم چرب نگه داشتن بدن چقدر مهم می‌باشد.

برخی‌ از تمرینات هوازی که میتوانید در روز تمرینات هوازی انجام دهید عبارتند از طناب زدن، حرکت پروانه، بورپس، دوی سرعت و نرم دویی.

تمرینات هوازی کمبود کالری برای بدن را حفظ میکنند، به سوزاندن چربی‌‌های زیر پوستی‌ کمک میکنند، باعث افزایش جریان خون و گردش آن میشوند و باعث بزرگ تر شدن رگ‌های خونی میشوند و همچنین برای حفظ سلامت عمومی‌ و تندرستی بسیار عالی‌ هستند.

حداقل ۳ جلسه در هفته تمرین هوازی داشته باشید.

 

۱۱ : مصرف مکملها را مد نظر قرار دهید

اگر از قبل بدنی نسبتا کم چرب دارید و رگ‌های شما نیز نمایان شده است، اما نه آنطور که دلتان می‌خواهد، پس مکملها در اینجا میتواند مفید باشند.

مکمل هایی هستند که میتوانند حجم سلول‌ها را افزایش دهند، مکمل هایی که میتوانند باعث افزایش جریان خون شوند، مکمل‌های نیتریک اکسید و بسیاری گزینه‌های دیگر.

اگر از میزان درصد چربی‌ بدن خود رضایت دارید و میتوانید رگ‌های خود مشاهده کنید، اما همچنان از نتیجه حاصل شده زیاد راضی‌ نیستید، پس سرمایه گذاری روی مکملهای مناسب میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

۱۲ : گرفتن سلفی بعد از تمرین

اگر به دنبال گرفتن عکسی‌ هستید که در آن عضلانی، دم کرده و با رگ‌های برجسته به نظر برسید، پس حتما برای گرفتن سلفی خود پس از پایان جلسه تمرینی تان اقدام کنید، زمانی‌ که دم عضلانی شما در بهترین حالت خود می‌باشد.

 

جمع بندی

برجسته سازی رگ‌ها کار سختی می‌باشد، اما هنگامی که به آن برسید، تفاوت بسیار زیادی در ظاهر شما و فیزیک بدنی تان ایجاد می‌کند. از نکات ذکر شده در بالا پیروی کنید و بدنتان کم چرب تر و رگ‌هایتان برجسته تر از هر زمانی‌ خواهد شد!

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب