گرلین : هورمون گرسنگی چیست؟
0.0

گرلین : هورمون گرسنگی

  • متقرقه
  • 6 نوامبر 22
  • حسام رضائی
  • 60 بازدید
  • بدون دیدگاه

گرلین : اگرچه کاهش وزن میتواند سخت باشد، اما حفظ وزن تان پس از رژیم گاهی‌ اوقات حتی میتواند سخت تر از آن باشد.

در واقع، تحقیقات نشان میدهند که درصد زیادی از افراد رژیم گیرنده تنها پس از یک سال تمام وزن از دست رفته خود را بر میگردانند.

بازگشت وزن تا حدودی مرتبط با اشتها و هورمون‌های تنظیم کننده وزن می‌باشد، که بدن را به حفظ یا حتی افزایش چربی‌ تشویق میکنند.

گرلین ، “ هورمون گرسنگی “ ، دارای نقشی کلیدی است زیرا علاوه بر دیگر وظایف مهم، این هورمون به مغز سیگنال داده و میگوید که زمان تغذیه رسیده است.

به علاوه، در یک تحقیق در سال ۲۰۲۰ که تمرکز آن روی افراد دارای دیابت نوع ۲ بود اینطور یافت شد که افزایش سطح گرلین تاثیر بسیار قابل توجهی‌ در تحریک اشتها دارد، که این امر کاهش وزن را سخت تر می‌کند.

در ادامه همه چیز در مورد این هورمون و چگونگی‌ تاثیر آن روی وزن شرح داده خواهد شد.

 

گرلین چیست؟

گرلین هورمونی است که در دستگاه گوارش تولید میشود. اغلب از آن با عنوان “ هورمون گرسنگی “ یاد میشود و گاهی‌ اوقات به آن لنومورلین می‌گویند.

این هورمون از طریق جریان خون به مغز منتقل شده، و به آن میگوید که زمان گرسنگی و جستجو برای غذا رسیده است.

عملکرد اصلی‌ هورمون گرسنگی افزایش اشتها می‌باشد. این هورمون شما را وادار کرده تا بیشتر غذا بخورید، کالری بیشتری دریافت کنید و چربی‌ ذخیره کنید.

به علاوه، این هورمون روی چرخه خواب/بیداری، رفتار‌های پاداش جویانه، حس چشایی و متابولیسم کربوهیدرات تاثیر گذار است.

این هورمون در معده تولید شده و زمانی‌ که معده خالی‌ است ترشح میشود. این هورمون به جریان خون وارد شده و بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار میدهد، که این امر به تنظیم هورمون‌ها و اشتها کمک می‌کند.

هرچه سطح هورمون گرسنگی بالاتر باشد، گرسنه تر میشوید. هرچه سطح این هورمون کمتر باشد، احساس سیری بیشتری می‌کنید و راحت تر میتوانید کالری کمتری مصرف کنید.

بنابراین، اگر خواهان کاهش وزن باشید، کاهش سطح Ghrelin میتواند مفید باشد.

گرلین ممکن است هورمونی وحشتناک و خراب کننده رژیم به نظر برسد. اما، در گذشته از طریق کمک به مردم در حفظ سطح مناسبی از چربی‌ بدنی، نقش مهمی‌ در بقای انسان داشته است.

امروزه، اگر شما تغذیه کمی‌ داشته باشید یا در زمینه افزایش وزن با مشکل مواجه باشید، سطح بالاتر این هورمون ممکن است به مصرف بیشتر غذا و کالری در روز کمک کند.

خلاصه : گرلین هورمونی است که با ارسال سیگنال به مغز حس گرسنگی را ایجاد می‌کند. این هورمون در تنظیم میزان دریافت کالری و سطح چربی‌ بدن دارای نقش کلیدی است.

fendo 12 636403 g001

چه چیز باعث افزایش سطح گرلین میشود؟

سطح گرلین معمولا قبل از مصرف یک وعده غذایی افزایش می یابد، یعنی‌ زمانی‌ که معده خالی‌ است.

اگرچه شما ممکن است فکر کنید افراد چاق دارای سطح بالاتری از هورمون گرسنگی هستند، اما ممکن است اینطور باشد که آنها حساسیت بیشتری به تاثیرات آن داشته باشند. در واقع، برخی‌ تحقیقات نشان میدهند که Ghrelin در واقع در افراد چاق پایین تر می‌باشد.

دیگر تحقیقات نشان میدهند که افراد چاق ممکن است دارای گیرنده بیش فعال گرلین به نام GHS-R باشند که این امر منجر به افزایش دریافت کالری میشود.

جدایی از میزان وزن تان، هنگام شروع یک رژیم به منظور کاهش وزن، سطح این هورمون افزایش یافته و شما را گرسنه می‌کند. این یک واکنش طبیعی از طرف بدن تان است و تلاش می‌کند تا از شما در برابر گرسنگی حفاظت کند.

همه چیز در مورد رژیم پسکترین (pescatarian)
خواندن

در طول یک رژیم کاهش وزن، سطح اشتهای شما افزایش یافته و سطح لپتین که به هورمون سیری معروف است، کاهش می یابد. همچنین در این حالت سرعت متابولیسم شما نیز به شدت کاهش یافته، مخصوصا اگر برای مدت زمان طولانی میزان دریافت کالری را محدود کنید.

این تطابق پذیری‌ها کاهش وزن و حفظ آن را به شدت سخت می‌کند، زیرا هورمون‌ها و متابولیسم شما طوری تنظیم میشود که وزن از دست رفته را دوباره به دست آورد.

خلاصه : سطح گرلین میتواند در طول یک رژیم کاهش وزن افزایش یابد، که این امر میزان گرسنگی را افزایش داده و کاهش وزن را سخت تر می‌کند.

ghrelin

 

سطح گرلین در طول رژیم چگونه تغییر می‌کند

در روز اول شروع یک رژیم کاهش وزن، سطح گرلین شما شروع به بالا رفتن می‌کند. این تغییر در طول چند هفته ادامه خواهد داشت.

در یک تحقیق کوچک انجام شده روی افراد چاق اینطور یافت شد که پس از پیروی از یک رژیم کم کالری در طول ۱۶ هفته، سطح Ghrelin در آنها به میزان قابل توجهی‌ افزایش یافت.

در یک تحقیق کوچک دیگر ۸ هفته‌ای روی ۱۸ زن یائسه پیروی کننده از یک رژیم کم کالری مشاهده شد که سطح این هورمون آنها هم در طول دوره و هم پس از کاهش وزن افزایش پیدا کرده بود.

به علاوه، در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۳ اینطور یافت شد که در طول یک رژیم بدنسازی ۶ ماهه، که در آن از محدودیت‌های غذایی شدید برای رسیدن به درصد چربی‌ بسیار پایین استفاده شده بود، سطح گرلین به میزان ۴۰% افزایش یافته بود.

این یافته‌ها نشان میدهند که هرچه رژیم طولانی تر شود – و هرچه توده چربی‌ و ماهیچه بیشتری از دست دهید – سطح گرلین بالاتر خواهد رفت.

در نتیجه این افزایش، شما گرسنه تر خواهید شد، بنابراین حفظ وزن جدیدتان بسیار سخت تر خواهد شد.

خلاصه : سطح گرلین در طول یک رژیم کاهش وزن به شدت افزایش میابد. هرچه رژیم طولانی تر شود، Ghrelin نیز بیشتر افزایش می یابد.

 

hy 145364

چگونگی‌ کاهش سطح گرلین و گرسنگی

اینطور به نظر می‌رسد که گرلین هورمونی است که نمی‌توان آن را به شکل مستقیم با دارو، رژیم یا مکمل کنترل کرد.

اما به هر حال، یک سری موارد هستند که با انجام آنها میتوانید سطح این هورمون در محدوده سلامت حفظ کنید :

۱ . حفظ وزن نرمال : تحقیقات نشان میدهند که سطحاین هورمون در طول دوره رژیم افزایش می یابد.

۲ . اولویت دادن به خواب : خواب ضعیف باعث افزایش سطح ghrelin شده و مرتبط با افزایش گرسنگی و افزایش وزن می‌باشد.

۳ . افزایش توده عضلانی : هرچه میزان عضلات یا توده بدون چربی‌ بدن بیشتر باشد، سطح هورمون گرسنگی کمتر خواهد بود.

۴ . مصرف بیشتر پروتئین : یک رژیم با پروتئین بالا حس سیری را افزایش داده و گرسنگی را کاهش میدهد. یکی‌ از مکانیزم‌های انجام این کار، از طریق کاهش سطح گرلین می‌باشد.

۵ . حفظ ثبات در وزن : بر اساس یک تحقیق قدیمی‌ تر روی زنان یائسه، تغییرات زیاد و سریع در وزن و استفاده از رژیم‌های یو‌-یو، میتواند سطح هورمون‌های کلیدی از جمله گرلین را مختل کند.

خلاصه : حفظ وزن نرمال، اجتناب از رژیم‌های بلند مدت، مصرف بیشتر پروتئین و افزایش میزان خواب میتواند به تنظیم مناسب سطح گرلین کمک کند.

 

 

جمع بندی

گرلین یک هورمون بسیار مهم است.

این هورمون دارای نقش مهم در میزان گرسنگی، اشتها و مصرف غذا می‌باشد. به همین دلیل، روی میزان موفقیت شما در رسیدن و حفظ وزن نرمال تاثیر بسیار زیادی دارد.

با داشتن یک رژیم غذایی پایدار و لذت بخش، شما میتوانید از شر رژیم‌های یو‌-یو که باعث ایجاد نوسانات شدید در وزن و تاثیر منفی‌ روی هورمون‌ها هستند، خلاص شوید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات