شکم حبابی
0.0

شکم حبابی : چه چیزی باعث اتساع شکم بدنسازان میشود؟

  • مقالات بدنسازی
  • 25 می 21
  • حسام رضائی
  • 45 بازدید
  • بدون دیدگاه

شکم حبابی دیگر چیست!؟ هر کسی‌ که دنبال کننده بدنسازی حرفه ای می‌باشد، متوجه فراگیرتر شدن بزرگی‌ شکم بدنسازان در سالهای اخیر شده است. حتی این پدیده در چند سال گذشته بیش از پیش خود را نشان داده است، که این را می‌توان در شرکت کنندگان اخیر مسابقات المپیا از جمله کای گرین یا فیل هیث مشاهده کرد، و حتی در قهرمان‌های سابق نظیر رونی کلمن که علیرغم داشتن درصد چربی‌ بسیار پایین، اما نشانه هایی از اتساع شکم در آنها مشهود بود.

بسیاری از تماشاگران و طرفداران این سوال برایشان پیش آمده است که چه چیزی باعث ایجاد شکم بزرگ در این ورزشکاران شده و چرا این پدیده اینقدر رایج شده است. اتساع شکم در جوامع بدنسازی با چندین نام شناخته میشود که از جمله آنها می‌توان به “ شکم انسولینی “ یا “ شکم بدنسازی “ اشاره کرد. همانطور که از این نام‌ها بر میاید، اتساع شکم در بدنسازان اینطور گمان میشود که به دلیل سو مصرف انسولین و هورمون رشد می‌باشد.

اکنون بیایید اتساع شکم با هورمون رشد را بررسی کرده و ببینیم که چرا بدنسازان مایلند خطرات را قبول کرده تا به نتایج دلخواه برسند. آیا تمایل به پیروزی در انسان اهمیت بیشتری از به خطر انداختن سلامتی اش دارد؟ ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و خواهیم دید که چرا اینقدر اهمیت دارد، مخصوصا بدنسازانی که در بالاترین سطح ورزش خود هستند. همه ما این پدیده را مشاهده کرده ایم، بنابراین بیایید ببینیم که چه می‌باشد، عامل آن چیست، و راه‌های پیشگیری از ایجاد بدنی پفی و گرد چیست.

 

 

آناتومی شکم

شکم انسان را می‌توان به ۳ لایه تقسیم بندی کرد. یک ساختار عضلانی وجود دارد که شامل ماهیچه عرضی شکم و ماهیچه راست شکم، ماهیچه مایل بیرونی شکم و ماهیچه مایل درونی‌ شکم می‌باشد. این ماهیچه‌ها برای حفظ تعادل و ثبات در طول انجام آن حرکات سنگین و پر فشار ضروری و بسیار مهم هستند، همچنین اینها ماهیچه هایی هستند که حجم گرفته و باعث زیبایی فیزیک بدنی میشوند.

سپس فاسیا را داریم که اساسا یک محفظه بوده که عضلات در آن جای میگیرند و دارای نقش محافظتی می‌باشد و همچنین پوست را به بافتی که مستقیما زیر آن قرار دارد پیوند میدهد. اما در لایه عمیق تر، چربی‌‌های خارج صفاقی، چادرینه و ارگان‌ها را درون صفاق داریم. اینها چیزهایی هستند که ما واقعا خواهان حفاظت از آنها هستیم، اما مصرف هورمون رشد و دیگر مواد میتواند تاثیر بسیار بزرگی‌ در این زمینه داشته باشد.

شکم حبابی

شکم حبابی

اتساع شکم و شکم حبابی چه می‌باشد؟

اتساع شکم زمانی‌ رخ میدهد که موادی، نظیر هوا یا مایعات، درون شکم شما تجمع یافته و باعث بزرگی‌ شکم بیش از سطح طبیعی خود شود. در بدنسازی، به این پدیده شکم حبابی گفته میشود و ظاهری را در بدنساز ایجاد می‌کند که گویا فرد دارای چربی‌ اضافه و پفی زیاد در ناحیه شکم خود می‌باشد. همه ما این پدیده را دیده ایم. چنین افرادی اگرچه همچنان دارای شکم شش تکه هستند، اما بخش میانی بدن آنها آنچنان گرد است که شما حیرت زده می مانید که چه اتفاقی‌ در حال رخ دادن است.

بهترین تغذیه برای قبل و بعد تمرین

این نتیجه مصرف هورمون رشد و دیگر مواد توسط بدنسازان برای آمادگی بیشتر قبل از شروع مسابقات می‌باشد، و اگرچه اینطور به نظر می‌رسد که این کار جواب میدهد، اما قطعا چنین ظاهری به زیبایی شکمی کم چرب و تخت نمیباشد.

 

دلایل ایجاد شکم حبابی در بدنسازان

در مبحث شکم حبابی، دانستن عوامل ایجاد آن در زمینه پیشگیری از رسیدن به چنین بدنی بسیار مهم می‌باشد. از دلایل رایج ایجاد شکم حبابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱ . سو مصرف هورمون رشد : یک عارضه رایج سو مصرف این هورمون، رشد بیش از حد برخی‌ بافت‌ها می‌باشد که این امر واقعا میتواند شکمی بزرگ را به وجود آورد.

۲. سو مصرف انسولین : انسولین که معمولا همراه هورمون رشد مصرف میشود، میتواند ذخایر چربی‌ پشت شکم را افزایش داده، که این امر باعث گرد شدن شکم میشود.

۳ . رژیم‌های با کالری و کربوهیدرات بالا : کسانی‌ که رژیم‌های با کالری بالا دارند، به احتمال زیاد غذا در مدت زمان بیشتری در معده‌شان باقی‌ میماند. و اگر رژیم دارای کربوهیدرات بالایی نیز باشد، افزایش ذخایر گلیکوژن در بدن باعث احتباس آب شده و این امر ظاهری پفی را برای شما ایجاد می‌کند.

 

هورمون رشد و تاثیر آن روی شکم

هنگام ترکیب با یک برنامه تمرینی صحیح، مصرف چندین مکمل و رژیمی‌ سرشار از پروتئین، مصرف انسولین و هورمون رشد میتواند منجر به عضله سازی قابل توجه و خوبی‌ شود. این امر نه تنها باعث افزایش حجم عضلات شش تکه شکم میشود، بلکه همچنین میتواند باعث افزایش حجم عضلات زیر آنها نیز شود، از جمله لایه ماهیچه ای شکم.

۳۰ نکته غذایی، تمرینی و انگیزشی از اسکیپ لاکور

رشد تمام این عضلات در نتیجه باعث میشود که کل بخش میانی بدن رشد کرده و در نهایت حالت بیرون زدگی پیدا کند، که این امر باعث ایجاد فیزیکی‌ گرد و در نتیجه اتساع شکم میشود. بسیاری از بدنسازان هورمون رشد را همراه دیگر مواد از جمله انسولین مصرف میکنند که این امر بیش از پیش باعث تشدید این عوارض میشود.

 

در گذر زمان، مصرف انسولین باعث افزایش چربی‌‌های ذخیره شده پشت شکم میشود، که با نام چربی‌‌های احشایی شناخته میشوند و میتوانند باعث بزرگ تر شدن شکم شوند. با توجه به آسان بودن خرید و دسترسی‌ به آندروژن‌ها و فاکتور رشد شبه انسولین در دنیای بدنسازی، ارگان‌های داخلی‌ بدن نیز تحت تاثیر قرار میگیرند. این ارگان‌ها نیز همانند عضلات، دارای گیرنده برای این هورمون‌ها هستند، اگرچه تعداد این گیرنده‌ها در ارگان‌ها کمتر از ماهیچه‌های اسکلتی میباشند.

 

چرا بدنسازان همچنان از هورمون رشد استفاده میکنند

علیرغم عوارض جانبی ناخوشایند شکم حبابی، بدنسازان به مصرف هورمون رشد و دیگر مواد ادامه میدهند. برای بسیاری از مردم، گزینه واضح قطع مصرف چنین موادی می‌باشد زیرا که در بلند مدت به بدن آسیب خواهند زد. اما برای افرادی که ذهنیت رقابتی‌ دارند، قضیه به همین آسانی هم نیست. از جمله مزایای هورمون رشد افزایش حجم عضلات، بهبود تراکم استخوانی، افزایش عملکرد ورزشی و کاهش چربی‌ بدن می‌باشد، و برای یک بدنساز، چنین مزیت هایی بسیار خوب به نظر می‌رسد.

شکم حبابی

شکم حبابی

اینکه فرد برای رسیدن به عنوان مستر المپیا حاضر باشد با چنین عوارضی کنار بیاید، زیاد هم غیر عقلانی نیست. اما در نهایت، شکم حبابی برای خیلی‌‌ها نتیجه معکوس در پی داشته و استفاده از هورمون رشد و دیگر مواد برای برتری بیشتر در مسابقات اینطور به نظر می‌رسد که ضررش بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور میشد. اجازه ندهید که سخت کوشی شما با ارائه بدنی گرد و پف کرده در روز مسابقه به هدر رود. اشتیاق به پیروزی بسیار خوب است، اما رسیدن به آن نقطه به شکل کارامد، ایمن و سالم مهم تر از رسیدن به پیروزی به هر نحو ممکن می‌باشد.

 

نحوه جلوگیری از ایجاد شکم حبابی

شکم حبابی مشکلی‌ نیست که لزوما توسط یک عامل ایجاد شود، مخصوصا برای افرادی که در دنیای بدنسازی فعالیت میکنند. فرض میگیریم که شما مصرف هورمون رشد و انسولین هستید، اما برای افزایش حجم، همچنین از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا نیز استفاده می‌کنید. در اینجا سه عامل وجود دارند که به شکل بالقوه میتوانند عامل ایجاد شکم حبابی باشند، بنابراین میبایست تمام این عوامل شناسائی شده، زیرا رفع هم زمان همه آنها بسیار مهم می‌باشد، مخصوصا زمانی‌ که خواهان دیدن نتایج واقعی و قابل لمس هستیم. برخی‌ راه‌ها برای اجتناب و پیشگیری از ایجاد شکم حبابی عبارت است از :

۵ اسطوره بدنسازی که روش تمرینی ما را تغییر دادند

 

۱ . محدود کردن مصرف هورمون رشد و انسولین : همچنان که به زمان مسابقه نزدیک تر میشوید، مصرف این مواد را به تدریج کاهش دهید. از آنجایی که این مواد همچنان که به زمان مسابقه نزدیک تر میشوید میتوانند به افزایش حجم شما کمک کنند، اما چیزی که شما خواهان آن هستید بدنی تفکیک شده می‌باشد، و نه بدنی گرد. بنابراین روی محدود کردن مصرف این مواد کار کرده و از اتساع شکم اجتناب کنید.

 

۲ . کاهش مصرف کربوهیدرات : این مورد راه حلی‌ نسبتا آسان بوده و میتواند به شما کمک کرده تا از پف کردگی و ایجاد شکم حبابی جلوگیری کنید. میزان دریافت پروتئین شما میتواند همچنان بالا حفظ شود، اما میبایست کمی‌ دریافت کربوهیدرات را کمتر کنید. با دریافت پروتئین بیشتر، احساس سیری بیشتری نیز خواهید داشت و به رشد بیشتر عضلات خود کمک خواهید کرد.

 

۳ . امتحان کردن رژیم‌های دیگر : انجام این کار ممکن است به بدن تان کمک کرده تا بهتر با تغییرات ناگهانی خود را تطابق دهد، مثلا چیزی مثل رژیم (Intermittent fasting) میتواند به شکل قابل توجهی‌ قابلیت کات شما را افزایش دهد. با محدود کردن دریافت کالری و انجام ایمن آن، شما بهترین شانس را به خود خواهید داد تا آن تغییرات دلخواه خود را به روشی‌ ایمن و سالم مشاهده کنید.

 

شکم حبابی

شکم حبابی

جمع بندی

اتساع شکم، یا شکم حبابی، پدیده ای خشن بوده که این سوال را در ذهن ما ایجاد می‌کند که چه اتفاقی‌ در حال رخ دادن است. اما در صورت تمایل بدنساز به مشارکت، یک راه حل بالقوه ساده در این زمینه وجود دارد. استفاده از هورمون رشد و انسولین، هم زمان با پیروی از یک رژیم غذایی با کالری و کربوهیدرات بالا، مشکلاتی را میتواند ایجاد کند که شما خواهان آن نیستید. شکم حبابی ظاهری را ایجاد می‌کند که گویا فرد دارای چربی‌ ذخیره یا پف کردگی می‌باشد که هیچ بدنسازی خواهان چنین چیزی نیست.

یافتن راه هایی به منظور تغییر این عادات میتواند در اجتناب از ایجاد شکم حبابی به شما کمک کند تا دیگر نیازی نباشد که نزدیک مسابقه نگران فیزیک بدنی گرد و پف کرده خود باشید. مهم تر از همه، سلامت عمومی‌ و تندرستی شما نیز به میزان قابل توجهی‌ بهبود خواهد یافت.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات