قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی
5

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی : آیا قرص‌های ضد بارداری شما را ضعیف تر میکنند؟

  • بدنسازی بانوان, مقالات بدنسازی
  • 25 سپتامبر 20
  • حسام رضائی
  • 30 بازدید
  • 1 دیدگاه

اگر یک خانم هستید، احتمالا در مورد مصرف برخی‌ انواع دارو‌های ضد بارداری فکر کرده‌اید و یا از آنها استفاده کرده‌اید. قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی شما چه ارتباطی به یکدیگر دارند؟!

یکی‌ از رایج ‌ترین متد‌های کنترل تولد، دارو‌های ضد بارداری هورمونی هستند.

برای مثال، در یک تحقیق جدید، حدودا نیمی از ۴۳۰ خانم ورزشکار ذکر کرده‌اند که از دارو‌های ضد بارداری هورمونی استفاده کرده‌اند، که حدود ۷۰% آنها از قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده کرده‌اند.

نیازی نیست که در اینجا وارد جزئیات بسیار ریز شویم، اما اساسا کاری که این قرص‌ها انجام میدهند به شکلی‌ روی سطح هورمون‌های بدن زنان اثر می‌گذارد که باعث ناباروری آنها میشود.

اما همانطور که احتمالا میدانید، دارو‌های کنترل تولد بدون عوارض جانبی نیستند. بسیاری از زنان تجربه افزایش وزن، خون ریزی‌های نامنظم، میگرن، اختلال در خواب و فشار خون بالا را داشته اند.

به علاوه، بسیاری از زنان گزارش داده اند که قرص‌های کنترل تولد، عملکرد ورزشی آنها را کاهش داده است.

اگر شما نیز خانمی هستید که کار با وزنه می‌کنید، میدوید، دوچرخه سواری می‌کنید و یا هر نوع فعالیت هوازی دیگری را انجام میدهید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دستکاری در سطح هورمون‌های بدن چه تاثیری میتواند روی تمرینات شما داشته باشد.

این دقیقا همان چیزی است که تیمی از دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت در تحقیق اخیر خود به دنبال یافتن پاسخ آن بودند.

بیایید ببینیم آنها چه کاری را انجام دادند.

 

 

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی : شروع تحقیقات

در طول سالیان، بسیاری از تحقیقات روی چگونگی‌ تاثیر قرص‌های ضد بارداری روی عملکرد ورزشی مطالعه کرده‌اند. برخی‌ تحقیقات نشان میدهند که قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش عملکرد ورزشی میشوند، در صورتی‌ که دیگر تحقیقات تاثیر اندک این قرص‌ها روی عملکرد ورزشی نشان میدهند.

با وجود تمام این نتایج متفاوت، محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت تصمیم گرفتند یک گام به عقب برداشته، نگاهی‌ به تمام داده‌های مرتبط با این موضوع انداخته و با استفاده از مدل‌های آماری متنوع بتوانند تشخیص دهند که این حجم از اطلاعات ما را به کدام سمت هدایت میکنند.

این مدل تحقیق با عنوان “ متا آنالیز “ یا “ فرا تحلیل “ شناخته میشود، زیرا به مشکل از یک چشم انداز وسیع‌ تری مینگرد. به شکل دقیق تر، یک متا آنالیز تحقیقی بوده که تحقیقات قبلی‌ مرتبط با یک موضوع مشترک را بررسی می‌کند.

مزیت اصلی‌ یک متا آنالیز این است که با جمع کردن تمام نتایج حاصل از چندین تحقیق، شما میتوانید به نکاتی‌ پی ببرید که در تحقیقات کوچک و جدا از هم نمیتوانستید از وجود این نکات آگاه شوید.

قبل از اینکه دقیقا ببینیم محققان چگونه تحقیق خود را اجرایی کردند، بهتر است نحوه عملکرد دوره قاعدگی را درک کنیم.

دوره قاعدگی اشاره به یک سری تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی رخ داده در بدن زنان در یک دوره تقریبا ۲۸ روزه دارد تا بدن زنان برای بارداری آماده شود.

دوره قاعدگی با خون ریزی دیواره رحم آغاز میشود که عموما از این دوره با نام “ پریود “ یاد میشود.

یک پریود حدودا ۳ تا ۵ روز طول میکشد، اگرچه این زمان میتواند کوتاه تر یا بلندتر شود، و نشان دهنده شروع اولین فاز دوره قاعدگی زنان می‌باشد، یعنی‌ فاز فولیکولی.

در یک دوره قاعدگی نرمال ۲۸ روزه، فاز فولیکولی حدودا ۱۴ روز طول میکشد و اغلب به دو نیمه اول و دوم تقسیم میشود، که هر کدام از آنها نیز حدود ۷ روز طول میکشند. با این بیان، نیمه اول فاز فولیکولی روز ۱ تا ۷ دوره قاعدگی، و نیمه دوم فاز فولیکولی روز ۸ تا ۱۴ را تشکیل میدهند.

حدودا در چهاردهمین روز فاز فولیکولی، تخمک از تخمدان از طریق لوله رحم طی‌ فرایندی به نام تخمک گذاری منتقل میشود.

این نشان دهنده پایان فاز فولیکولی، نیمه دوره قاعدگی و شروع فاز لوتئال می‌باشد.

همانند فاز فولیکولی، فاز لوتئال نیز اغلب به دو نیمه اول و دوم تقسیم میشود که هر کدام ۷ روز طول میکشند. با این بیان، نیمه اول فاز لوتئال روز ۱۵ تا ۲۱ دوره قاعدگی، و نیمه دوم فاز لوتئال روز ۲۲ تا ۲۸ را تشکیل میدهند.

در پایان فاز لوتئال، پریود شروع شده و این چرخه دوباره تکرار میشود.

 

۱۰ نکته مهمی‌ که مبتدی‌ها برای شروع دوره حجم باید بدانند
بخوانید

اما، قرص‌های ضد بارداری در کجای این داستان قرار میگیرند؟

قرص‌های ضد بارداری معمولا در بسته بندی‌های ۲۱ یا ۲۸ تایی عرضه میشوند.

زنانی که از بسته‌های ۲۱ تایی استفاده میکنند، قرص‌ها در ۲۱ روز پشت سر هم مصرف میشوند. انجام این کار کم و بیش باعث از کار افتادن نوسانات طبیعی هورمونی شده که عامل ایجاد پریود و افزایش باروری هستند. این دوره را با نام “ دوره مصرف “ میشناسند.

سپس، این زنان برای ۷ روز باقیمانده از دوره ۲۸ روزه، دیگر هیچگونه قرصی را مصرف نمیکنند. این دوره با نام “ دوره ترک “ شناخته میشود.

زنانی که از بسته بندی‌های ۲۸ تایی استفاده میکنند نیز فرایند به همان شکل است. با این تفاوت که آنها در دوره ترک نیز مصرف قرص‌ها را ادامه میدهند. قرص هایی که آنها در طول این دوره مصرف میکنند دارونما بوده که حاوی هیچ هورمونی نیستند و تنها به این دلیل مصرف میشوند که عادت مصرف هر روزه قرص در زنان تقویت شود.

 

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

 

تمام این متغیر‌های مختلف، تحقیق در مورد کنترل تولد را سخت کرده است.

بنابراین، در این تحقیق به خصوص، محققان ۳ متا آنالیز مختلف را روی گروه‌های مختلفی‌ از مردم انجام دادند :

۱ . یک متا آنالیز که عملکرد ورزشی زنان در طول دوره ترک را با عملکرد زنانی که در ۷ روزه اول دوره قاعدگی خود قرصی را مصرف نکرده و پریود بودند را مقایسه کرده است.

۲ . یک متا آنالیز که عملکرد ورزشی زنان در طول دوره ۳ هفته ای مصرف را با عملکرد ورزشی زنان در طول سه هفته آخر دوره قاعدگی مقایسه کرده است (میانه فاز فولیکولی تا فاز لوتئال)

۳ . یک متا آنالیز که عملکرد ورزشی زنان را در روز‌های مصرف قرص با روزهایی که آنها قرصی مصرف نمی‌کردند یا مصرف کننده دارو نما بوده‌اند مقایسه کرده است.

 

در تمام این ۳ متا آنالیز، محققان تنها تحقیقاتی‌ را در نظر گرفتند که افراد شرکت کننده زنانی سالم بوده که بین ۱۸ تا ۴۰ سال داشته اند، از جمله حداقل یک تحقیق که در آن افراد شرکت کننده قبل از حضور در تحقیق قرص‌های ضد بارداری مصرف کرده بودند یا قبول کرده بودند که حین تحقیق از این قرص‌ها استفاده کرده و میزان قدرت و استقامت آنها اندازه گیری شود.

به شکل دقیق تر، در این تحقیقات قابلیت‌های ورزشی متفاوتی مورد آزمایش قرار گرفته بودند از جمله توان دوندگی، پارو زنی‌، پرش، قدرت پنجه و قدرت بسط دادن پاها.

محققان ۴۲ تحقیق را یافتند که مطابق با این ویژگی‌ها بود که در مجموع شامل ۵۹۰ شرکت کننده در آنها میشد. محققان یک گام به جلو برداشته و با استفاده از یک ابزار علمی‌ با نام (Downs and Black Checklist) کیفیت هر تحقیق را اندازه گیری کردند. طی‌ انجام این کار، ۷ تحقیق بسیار با کیفیت، ۲۱ تحقیق کیفیت معمولی‌، ۱۰ تحقیق کیفیت پایین و ۴ تحقیق کیفیت بسیار پایین شناخته شدند.

به منظور اینکه تحقیقات با کیفیت پایین نتایج را دچار اشکال نکند، محققان همچنین یک آنالیز جداگانه انجام داده و تنها تحقیقات با کیفیت معمولی‌ و کیفیت بالا را مورد بررسی قرار دادند، سپس این نتایج را با نتایجی‌ که شامل تحقیقات با کیفیت پایین میشدند را مورد مقایسه قرار دادند تا ببینند تغییری حاصل شده است یا خیر (اگر نتایج پس از حذف تحقیقات کم کیفیت تغییر قابل توجهی‌ پیدا کند، محققان هنگام تفسیر نتایج پایانی میتوانند این امر را مد نظر خود قرار دهند).

و به عنوان پیشگیری بیشتر، محققان همچنین نتایجی‌ که مشخصا پرت بودند را نیز حذف کردند (این نتایج به احتمال بسیار زیاد حاصل اشتباهات در انجام آن تحقیقات بوده است).

 

۷ نکته طلایی با پشتوانه علمی‌ برای بهبود رژیم غذایی و عادات غذایی
بخوانید

نتایج تحقیق در مورد قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

در متا آنالیز اول اینطور یافت شد زنانی که در هفته اول دوره قاعدگی خود قرص ضد بارداری مصرف نکرده بودند کمی‌ عملکرد بهتری را نسبت به زنانی که از قرص استفاده کرده بودند داشتند، اگرچه تفاوت بین این دو گروه بسیار ناچیز بود (البته به یاد داشته باشید برای زنانی که از قرص ضد بارداری مصرف میکنند، این امر در طول دوره ترک آنها صورت می‌پذیرد، بنابراین در واقع آنها در این زمان مصرف کننده قرص نمیباشند).

در متا آنالیز دوم اینطور یافت شد زنانی که در ۳ هفته پایانی دوره قاعدگی خود از قرص ضد بارداری استفاده نکرده بودند، عملکرد آنها کمی‌ بهتر از زنان مصرف کننده قرص در ۳ هفته پایانی دوره قاعدگی بود، که در اینجا نیز دوباره این اختلاف بسیار ناچیز بود (به یاد داشته باشید که برای زنان مصرف کننده قرص، این امر در طول دوره مصرف محقق شده است، یعنی‌ زمانی‌ که آنها به شکل فعال هر روزه قرص مصرف میکنند).

در متا آنالیز سوم اینطور یافت شد که اساسا تغییری در سطح عملکرد در روز‌های دوره مصرف و روز‌های دوره ترک در بین زنان مصرف کننده قرص ضد بارداری وجود ندارد، به عبارت دیگر آنها چه در روز‌های مصرف قرص و چه در قرص هایی که قرص مصرف نمی‌کردند، عملکرد‌شان کم و بیش یکسان بوده است.

 

خلاصه : محققان دریافتند که مصرف قرص‌های ضد بارداری ممکن است کمی‌ باعث کاهش عملکرد ورزشی شوند، اما تاثیر آنها احتمالا در اکثر زنان بسیار ناچیز است.

 

 

این نتایج برای شما به چه معنی‌ میباشند؟

بر اساس نتایج این تحقیق، زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده نمیکنند، احتمالا عملکرد آنها نسبت به زنانی که مصرف قرص دارند، کمی‌ میتواند بهتر باشد.

چندین تحقیق با طراحی خوب که در این متا آنالیز لحاظ نشده اند نیز حمایت کننده این نتیجه هستند.

اما در اینجا یک نکته عجیب وجود دارد. اگرچه قرص‌های ضد بارداری احتمالا عملکرد ورزشی را تا حدودی کاهش میدهند، اما اکثر زنان ورزشکار از آنها استفاده میکنند. به شکل دقیق، حدود ۵۷% زنان ورزشکار از قرص‌های ضد بارداری استفاده میکنند، در صورتی‌ که میزان مصرف بین جمعیت عمومی‌ زنان تنها ۱۲% است.

اما چرا؟

احتمالا به این خاطر است که اثر منفی‌ این قرص‌ها روی عملکرد اندک است و همچنین برخی‌ زنان احساس میکنند که تاثیر مثبت این قرص‌ها به اثرات منفی‌ آن میچربد.

اثرات مثبت قرص های ضدبارداری

اگرچه قرص‌های ضد بارداری عموما برای کنترل بارداری مصرف میشوند، اما همچنین میتوانند شدت بسیاری از عوارض جانبی دوره قاعدگی را کاهش دهند.

در اکثر موارد، قرص‌های ضد بارداری کم و بیش میتوانند پریود را حذف کرده که این امر خود باعث میشود تا بسیاری از علائم از جمله گور گرفتگی، خستگی‌، حالت تعوع، مشکلات گوارشی و … بروز نکنند. بنابراین اگر مصرف قرص‌های ضد بارداری بتوانند در جهت انجام تمرینات سخت تر و مستمرتر به شما کمک کنند، پس تاثیر آنها در مجموع روی عملکرد ورزشی میتواند مثبت نیز شود.

 

۱۰ منبع غذایی برتر پروتیین برای عضله‌ سازی خالص
بخوانید

با این بیان، اما بد نیست که یک سری عوارض جانبی احتمالی‌ قرص‌های ضد بارداری را نیز بدانید، که رایج‌ ترین آنها عبارتند از:

 

_سر درد

_افزایش اشتها و افزایش وزن

_افزایش فشار خون

_افزایش رویش مو

_حساسیت سینه ها

_اختلال در خواب

 

و اگر هر کدام از این عوارض جانبی باعث اختلال در انجام تمرینات شما شوند، پس میتوانند اثرات مثبت مصرف قرص را از بین ببرند (به غیر از جلوگیری از بارداری، اگر آن را یک مزیت حساب کنید).

بنابراین، قبل از تصمیم گیری مبنی بر مصرف یا عدم مصرف قرص‌های ضد بارداری بهتر است این فاکتور‌های مختلف را سبک سنگین کنید تا ببینید مصرف آنها به صلاح است یا بهتر است از دیگر روش‌های کنترل تولد استفاده کنید.

خلاصه : اینکه قرص‌های ضد بارداری چگونه روی عملکرد شما اثر میگذارند، بسیار شخصی‌ می‌باشد. برخی‌ زنان اثرات مثبت این قرص‌ها را بیشتر از اثرات منفی‌ آن تجربه میکنند و برخی‌ دیگر از زنان اینگونه نیستند.

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

جمع بندی در مورد قرص‌های ضد بارداری و عملکرد ورزشی

قرص‌های ضد بارداری متدی رایج برای کنترل تولد هستند، مخصوصا در میان ورزشکاران و افراد فعال در حوزه ی بدنسازی . اما با این حال بسیاری از خانم هایی که ورزش میکنند، نگران اثر منفی‌ این قرص‌ها روی عملکرد خود هستند.

در یک متا آنالیز جدید انجام شده توسط دانشگاه ناتینگهام ترنت، آنها دریافتند زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده نمیکنند، احتمالا عملکرد بهتری نسبت به زنان مصرف کننده این قرص‌ها خواهند داشت، اگرچه این تفاوت احتمالا آن قدر اندک می‌باشد که حتی ممکن است بتوان آن را نادیده گرفت.

اگرچه قرص‌های ضد بارداری ممکن است تاثیر مستقیمی‌ روی عملکرد ورزشی شما نداشته باشند، اما میتوانند تاثیرات غیر مستقیم قابل توجهی‌ داشته باشند.

از یک طرف، بسیاری از زنان ورزشکار خواهان مصرف قرص‌های ضد بارداری هستند زیرا این قرص‌ها بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته حاصل از دوره قاعدگی را از بین میبرند. بنابراین، دیگر آنها نگران تداخل پریود‌شان با برنامه تمرینی خود نیستند.

اما از طرف دیگر، بسیاری از زنان ورزشکار (و در مجموع زنان) تجربه عوارض جانبی ناخوشایندی را از مصرف قرص‌های ضد بارداری دارند، که این امر میتواند به اندازه دوره قاعدگی یا بیشتر از آن تمرینات آنها را مختل کند.

بنابراین، اینکه بخواهید از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنید یا نکنید، یک انتخاب شخصی‌ می‌باشد.

اگر حس می‌کنید که اثر کلی‌ آنها مثبت می‌باشد (و اگر خواهان بارداری نیستید)، پس مصرف آنها ممکن است مفید باشد. اما اگر حس می‌کنید که اثر کلی‌ آنها روی شما منفی‌ می‌باشد (یا خواهان باردار شدن هستید)، پس بهترین کار این است که از مصرف آنها اجتناب کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
دیدگاه کاربران 1

  • سحر 02 اکتبر 20

    ممنون مثل همیشه عالی

    پاسخ