آخرین مقالات :

مکمل‌هایی که باید از آنها به صورت دوره ای‌‌ استفاده کرد

بدون دیدگاه
672 بازدید
مکمل‌هایی که باید از آنها به صورت دوره ای‌‌ استفاده کرد

مفهوم دوره در دنیای بدن سازی چیز جدیدی محسوب نمی‌شود.برای مثال اگر شما در رژیم باشید احتمالا از کربوهیدرات‌ها به صورت دوره ای استفاده می‌کنید.در بهترین نوع تمرینات هوازی که تمرینات اینتروال پر فشار می‌باشد شما از ‌ست‌های پر فشار و کم فشار به صورت تناوبی و دوره ای استفاده می‌کنید تا به بهترین نتایج دست یابید.پاورلیفتر‌هایی که خود را برای مسابقه آماده میکنند از دوره‌های کم فشار، پر فشار و فشار متوسط برای افزایش هرچه بیشتر قدرت خود استفاده میکنند.

استفاده دوره ای از برخی‌ مکمل‌ها نیز میتواند برای شما بسیار سودمند باشد.برای مثال قهوه را در نظر بگیرید.اگر شما در روز دو فنجان قهوه مصرف کنید به مرور زمان خواهید دید که دیگر دو فنجان قهوه دارای آن اثر همیشگی‌ خود در اوایل نمی‌باشد.زیرا در این حالت بدن شما نسبت به کافئین مقاوم شده است که در این نقطه شما برای دریافت مزایای قبلی‌ باید میزان مصرف قهوه خود را افزایش دهید.به همین دلیل استفاده دوره ای از کافئین به افراد توصیه میشود.

در کنار کافئین چندین مکمل غذائی دیگر نیز هستند که میتوانند یا باید از آنها برای افزایش حداکثر میزان سلامتی‌ و دریافت حداکثری مزایای آنها به صورت دوره ای آنها را مصرف کرد.اما کدام مکمل‌ها را باید به صورت دوره ای مصرف کرد و چگونه این کار باید انجام شود؟ در اینجا در چهار بخش این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

۱) مکمل‌های قبل از تمرین

مکمل‌های قبل از تمرین برای همه بدن سازان آشنا هستند.این مکمل‌ها به دلیل افزایش انرژی قبل از تمرین جز محبوب‌ ترین مکمل‌های موجود در بازار می‌باشند.مکمل‌های قبل از تمرین به طور کلی‌ دارای محرک‌هایی نظیر کافئین، عصاره چای سبز، و یوهیمبین هستند اما اگرچه این مواد باعث افزایش قدرت شما حین تمرین میشوند اما بدن شما در استفاده بلند مدت از آنها میتواند مقاوم شود و میزان تاثیر آنها را به شکل قابل توجهی‌ کاهش دهد.

اگرچه میزان کافئین موجود در یک وعده از مکمل‌های قبل از تمرین به تنهایی نمی‌تواند باعث مقاوم شدن بدن نسبت به آن شود اما ترکیب چند محرک با هم و همچنین استفاده از کافئین اضافه در طول روز ممکن است که میزان مقاومت بدن نسبت به این محرک‌ها را افزایش دهد.در این حالت دریافت مزایا از مکمل‌های قبل از تمرین همانند روز‌های اول مصرف بسیار دشوار خواهد بود.در حقیقت مصرف مقادیر زیاد این محرک‌ها میتواند باعث کاهش انرژی و افزایش خستگی‌ نیز شود.

کافئین همچنین با تاثیر مستقیم روی غدد فوق کلیوی باعث آزاد سازی کاتچولامین میشود.هنگامی که مصرف کافئین به ازای هر کیلوگرم از بدن به ۳.۳ میلی‌گرم برسد (حدود ۳۰۰ میلی‌گرم برای یک فرد دارای وزن ۲۰۰ پوند) نشان داده است که میتواند تا مدت ۳ ساعت باعث افزایش سطح قابل توجه کورتیزول در بدن شود.افزایش بیش از حد کورتیزول در بدن نیز میتواند باعث تخریب عضلات، سرکوب دستگاه ایمنی بدن و تجمع چربی‌‌ها در ناحیه شکم شود.

در نظر داشته باشید که در هر وعده از مکمل‌های قبل از تمرین به طور میانگین حدود ۱۵۰-۳۰۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.حالا اگر فردی در طول روز چای، قهوه، نوشابه و شکلات نیز مصرف کند از این طریق نیز میتواند حدود ۳۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم دیگر کافئین دریافت کند.در این صورت شما به صورت ناخواسته یک فشار بیش از حد را به بدن خود وارد خواهید آورد.

اگر شما وابسته به مصرف مکمل‌های قبل از تمرین به صورت روزانه می‌باشید به شما توصیه می‌کنیم که هر ۶-۸ هفته دوره مصرف خود را قطع کنید تا بدن به حالت اولیه خود بازگردد.شما میتوانید به مدت دو هفته مصرف آنها را قطع کنید و به جای آن میتوانید از مکمل‌های قبل از تمرین بدون محرک برای افزایش کارایی خود در تمرینات استفاده کنید.

 

۲) چربی‌ سوز‌های ترموژنیک

چربی‌ سوز‌های ترموژنیک نیز تقریبا شبیه مکمل‌های قبل از تمرین هستند،آنها نیز حاوی برخی‌ محرک‌ها برای افزایش سرعت متابولیسم و سرکوب اشتها میباشند.بسیاری از افراد به این امید از چربی‌ سوز‌ها استفاده میکنند که بتوانند در مدت زمان کوتاه تری به اهداف کاهش وزن خود دست یابند.این چربی‌ سوز‌ها همچنین قادر به افزایش سطح انرژی حین انجام تمرینات نیز میباشند.اما استفاده در دوز‌های بالا میتواند مقاومت بدن نسبت به آنها را افزایش دهد.

به دلیل مقادیر بالای کافئین در چربی‌ سوز‌های ترموژنیک آنها نیز همانند مکمل‌های قبل از تمرین میتوانند سطح کورتیزول را در بدن به میزان زیادی افزایش دهند.کورتیزول باعث تجزیه عضلات میشود.این هورمون همچنین میتواند باعث افزایش چربی‌ بدن شود و کلا میتواند فرایند چربی‌ سوزی شما را با شکست مواجه کند.همچنان که به تدریج سطح کورتیزول بر اثر مصرف مداوم چربی‌ سوز‌های ترموژنیک افزایش پیدا می‌کند اثرات ابتدایی این چربی‌ سوز‌ها روی کاهش چربی بدن میتواند با تمجع چربی‌‌ها حاصل از افزایش سطح کورتیزول خنثی شود.

برای جلوگیری از این فرایند به شما توصیه می‌کنیم که از این چربی‌ سوز‌ها به مدت ۲-۳ هفته استفاده کنید و سپس به مدت ۲-۳ هفته از مصرف آنها اجتناب کنید تا سطح کورتیزول بدن شما دوباره پایین بیاید.دومین راه حل پیش روی شما این است که میتوانید به صورت دوره ای از چربی‌ سوز‌های بدون محرک استفاده کنید.این چربی‌ سوز‌ها دیگر دارای محرک‌هایی نظیر کافئین و یوهیمبین نمی‌باشند.این کار همچنین از مقاوم شدن بدن شما نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

۳) تقویت کننده‌های تستوسترون

تقویت کننده‌های تستوسترون دسته ای از مکمل‌های گیاهی هستند که هدف آنها افزایش سطح طبیعی تولیدات تستوسترون در بدن می‌باشد.اینطور بیان میشود که مصرف آنها میتواند باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها و افزایش قدرت در زمان کوتاه تری نسبت به کار با وزنه‌ به تنهایی میشود.

همیشه نسبت به مصرف مکمل‌هایی که میتوانند روی الگوی طبیعی هورمون‌های بدن شما تاثیر بگذارند با احتیاط عمل کنید.عوارض جانبی آنها میتواند بسیار زیاد و غیر قابل پیشبینی‌ باشد و الگوی تولیدات طبیعی هورمون‌های بدن شما را ممکن است با اختلالات جدی مواجه کنند.برای مثال اگر شما از تقویت کننده‌های تستوسترون در مدت زمانی‌ طولانی‌ استفاده کنید بدن شما ممکن است نسبت به وجود آن وابسته شود و اینکار میتواند باعث کاهش تولیدات طبیعی تستوسترون در بدن شود.در این مقطع اگر شما مصرف خود را قطع کنید حفظ شرایط فیزیکی‌ شما کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود.اگر شما قصد استفاده از تقویت کننده‌های تستوسترون را دارید توصیه می‌کنیم ۸ هفته به دوره بروید و سپس ۴ هفته مصرف خود را قطع کنید.

 

۴) مکمل‌ها و دارو‌های کمک کننده برای خواب بهتر

همانطور که از نام آنها مشخص است این مکمل‌ها و دارو‌ها طراحی شده‌اند تا شما خوابی‌ آرام و بدون مزاحمت را تجربه کنید.بسیاری از کسانی‌ که از چربی‌ سوز‌ها و مکمل‌های قبل از تمرین دارای محرک استفاده میکنند نیز در آخر شب برای داشتن خوابی‌ با کیفیت و طولانی‌ از این مکمل‌ها استفاده میکنند.

ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن ساخته میشود که ریتم شبانه‌ روزی چندین عمل فیزیولوژیکی در بدن نظیر تنظیم خواب و فشار خون را بر عهده دارد.این هورمون همچنین در بسیاری از خواب آور‌ها یافت میشود.گرچه این هورمون میتواند به صورت موقتی شما را در خواب شبانه‌ یاری کند و باعث آرامش شما شود اما مصرف ملاتونین به شکل مکمل نباید به صورت دائمی جز برنامه شما قرار بگیرد.

مصرف بیش از اندازه ملاتونین میتواند تولیدات طبیعی این هورمون در بدن را با اختلال مواجه کند به طوری که ممکن است بدون حضور آن خوابیدن برای شما به امری غیر ممکن تبدیل شود.به علاوه عوارض جانبی این خواب آور‌ها میتواند شامل احساس گیجی در صبح و حتی تغییرات کوچک در میزان فشار خون شود.به این خواب آور‌ها تنها به عنوان یک راه حل موقتی نگاه کنید و به صورت پیوسته بیشتر از ۲ هفته از آنها استفاده نکنید.

 

مکمل‌هایی که نیازی به استفاده دوره ای ندارند

همه مکمل‌ها نیازمند مصرف دوره ای نمی‌باشند.برای مثال کراتین یکی‌ از این موارد است که به اشتباه اینطور فرض میشود که از آن باید به صورت دوره ای استفاده کرد اما هیچ تحقیق و دلیل علمی‌ در این مورد وجود ندارد.همچنین مکمل‌های بتا آلانین، اسید چرب امگا ۳، آمینو اسید‌های شاخه دار، پودر‌های پروتئینی، مولتی‌ ویتامین‌ها و گلوتامین نیازی به مصرف دوره ای آنها نمی‌باشد.هیچ کدام از مکمل‌های نام برده شده فرایند‌های طبیعی بدن را با اختلال روبرو نمیکنند بنابراین مصرف آنها در طولانی‌ مدت دارای عوارض جانبی قابل توجهی‌ نمی‌باشد.

 

مترجم : حسام رضائی

منبع : mokamelhaa.ir

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=4872
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
چربی‌ سوزی موفق

چربی‌ سوزی موفق

هنگامی که شما برای کاهش وزن تصمیم خود را می‌گیرید این لحظه بسیار دلهره آور می‌باشد!اولین فکری که معمولا در...

۰نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیفروش ویلا و اجاره ویلااجاره ویلافروش ویلا