۷ دلیل مبنی بر عدم چربی‌ سوزی شما
5

۷ دلیل مبنی بر عدم چربی‌ سوزی شما

  • مقالات بدنسازی, چربی سوزی
  • 6 ژوئن 18
  • حسام رضائی
  • 1,956 بازدید
  • بدون دیدگاه

۷ دلیل مبنی بر عدم چربی‌ سوزی شما

آیا تا کنون با وجود نظارت روی تک تک کالری هایی که میخورید و محروم کردن خود از تمام غذا‌های دلخواه باز هم شاهد هیچ پیشرفتی نیستید؟ اگر در حال رژیم گرفتن بوده اید و با پیروی دقیق از برنامه خود همچنان شاهد هیچ پیشرفتی نیستید پس زمان آن رسیده است که نگاهی‌ دقیق تر به روش خود داشته باشید. گاهی‌ اوقات مشکلات کوچک در گذر زمان اگر به موقع آنها را حل نکنید تبدیل به مشکلات جدی میشوند. اگر هر کدام از مشکلات ذکر شده در این مقاله مرتبط با شما نیز می‌باشد پس زمان آن رسیده است با حل آنها شروع به پیشرفت مناسبی کنید.

 

۱) شما مدت زمان بسیار زیادی است که در رژیم هستید

آخرین باری که کاملا سیر از پای میز غذا خوری بلند شدید چه موقع بوده است؟ اگر همیشه دچار این حالت گرسنگی هستید پس در اینجا چیزی باید تغییر کند. اولین دلیلی‌ که ممکن است چربی‌ سوزی دلخواه شما را مختل کرده باشد میتواند تنها به این دلیل باشد که بیش از حد در رژیم بوده اید. رژیم گرفتن طولانی میتواند بدن را وارد حالت کاهش مصرف کالری کند. در این حالت که بدن گمان می‌کند در شرایط قحطی می‌باشد سرعت متابولیسم را کاهش میدهد. در این حالت اگرچه کالری کمتری دریافت می‌کنید اما از آن طرف بدنتان نیز کالری کمتری میسوزاند که این موضوع به این معنی‌ است که هیچ پیشرفتی را شاهد نخواهید بود. اگر این مشکل در مورد شما صدق می‌کند پس زمان استراحت رسیده است. این موضوع جدی است! نگران این نباشید که ۲-۴ هفته از رژیم خود دست بکشید و نگران میزان کالری‌های ورودی در برابر کالری‌های خروجی از بدن نباشید. با انجام این کار شما در واقع یک گام به عقب بر میدارید اما در دراز مدت دوباره چندین گام رو به جلو بر خواهید داشت.

 

۲) اندازه گیری مواد غذایی شما دقیق نمیباشد

شاید رایج‌ ترین دلیل مبنی بر عدم کاهش وزن در افراد این باشد که آنها به درستی‌ مواد غذایی خود را اندازه گیری نمیکنند. ممکن است در حال آماده کردن یک میان وعده برای قبل از خواب خود باشید و سپس قاشق را در ظرف کره بادام زمینی‌ کرده و یک بخش بزرگی‌ را خارج کرده و در ماست یونانی مخلوط کنید. اما صبر کنید! آیا میدانید که چه میزان کره بادام زمینی‌ در آن قاشق بود؟ شاید با خود حدس بزنید که میزان آن تقریبا یک قاشق بوده است اما مطمئن باشید حدس نزدیک تر دو قاشق می‌باشد و در این حالت شما به راحتی‌ ۸۰-۱۰۰ کالری را به رژیم غذایی خود اضافه کرده‌اید، و از طرفی‌ متعجب هستید که چرا رژیمتان عمل نمیکند! در اینجا کره بادام زمینی‌ یک مثال خوب می‌باشد زیرا که یک ماده غذایی کم حجم اما پر کالری می‌باشد که اغلب افراد حاضر نیستند به دلیل حجم کم، میزان آن را اندازه گیری کنند. کافی‌ است همین اشتباه را در مورد دیگر مواد غذایی پر کالری نظیر استیک، سالمون، پاستا یا آجیل‌ها مرتکب شوید و به راحتی‌ خواهید دید که چرا افزایش وزن پیدا خواهید کرد.

۳) شما در روز‌های آخر هفته بی‌خیال رژیم میشوید

تا کنون چند بار شنیده اید که فردی بگوید من در اکثر روز‌های هفته به رژیم خودم پایبند هستم؟ اما همین افراد هنگامی که روز‌های آخر هفته می‌رسد کاملا همه چیز را زیر پا میگذارند. روز‌های آخر هفته تقریبا ۳۰% کل هفته را تشکیل میدهند. اگر شما تنها در ۷۰% روز‌های هفته رژیم خود را رعایت کنید پس جای تعجبی ندارد که شاهد پیشرفت دلخواه خود نباشید. هنگامی که بخواهیم از زاویه درصدی به این موضوع نگاه کنیم قانون ۹۰/۱۰ را اجرا کنید، یعنی‌ در ۹۰% اوقات به رژیم خود پایبند باشید و در ۱۰% زمان باقیمانده راحت باشید و تفریح کنید. این یک قانون عالی‌ برای پیروی می‌باشد. این قانون شما را قادر میسازد کمی‌ راحت باشید و هرچه می‌خواهید بخورید اما در عین حال نیز عمدتا شما را در مسیر صحیح حفظ می‌کند. شما هیچکس را نمیبینید که از قانون ۷۰/۳۰ پیروی کند زیرا اگر شما ۳۰% هفته را بی‌خیال رژیم شوید هیچگاه نمیتوانید نتایج دلخواه را ببینید. در مورد اینکه چه میزان دقیق رژیم خود را می‌خواهید دنبال کنید رو راست باشید. اینگونه نیست که تنها چند روز در هفته را رژیم بگیرید. تمام روز‌ها حساب میشوند!

 

۴) هنگام پیشرفت در رژیم تغییرات لازم را ایجاد نمیکنید

یکی‌ دیگر از دلایل شکست در رژیم این است که افراد همگام با پیشرفت در برنامه تغییرات لازم را ایجاد نمیکنند. شما یک رژیم را شروع می‌کنید، نتایج خوبی‌ میگیرید و همان روشی‌ را که اول رژیم در پیش گرفته اید را ادامه میدهید و انتظار دارید که نتایج بیشتری نیز به دنبال داشته باشد. اما متاسفانه همیشه این روش کار نمیکند. بدن شما نسبت به رژیم غذایی واکنش نشان میدهد و تطابق پیدا می‌کند، بنابراین شما نیز نیازمند ایجاد تغییرات در رژیم خود هستید. هرچه بدن شما کم چرب تر شود، بیشتر خواهان این است که وارد وضعیت قحطی زدگی شود و انرژی را حفظ کند. در این حالت علیرغم انتظارات، مصرف بیشتر کربوهیدرات‌ها میتواند از این واکنش جلوگیری کند. افزایش مصرف کربوهیدرات‌ها همچنین میتواند حساسیت سلول‌ها به جذب انسولین را افزایش دهد و همچنین به ترشح هورمون لپتین نیز کمک می‌کند که میتواند باعث حفظ وزن بدن شود.

 

۵) تنها هدف شما از رفتن به باشگاه کالری سوزی می‌باشد

به منظور کاهش وزن باید به سختی کار کنید درست است؟ اینکه بخواهید به منظور کالری سوزی به باشگاه بروید هیچ ایرادی ندارد، مگر اینکه تمام تمرکز شما روی همین موضوع متمرکز شود. اگر هدف شما تنها کالری سوزی باشد پس به احتمال بسیار زیاد کل زمان باشگاه را روی دستگاه‌های هوازی سپری خواهید کرد، زیرا این دستگاه‌ها نمایشگر میزان کالری سوزی دارند که همین امر نظارت بر میزان کالری سوزی را آسان تر می‌کند. اما هالتر و دمبل دارای چنین آپشنی نیستند حتی اگر بتوانند بیشترین تغییرات را در فیزیک بدنی ایجاد کنند. کار با وزنه‌ها نه تنها میتواند به چربی‌ سوزی شما کمک کند، بلکه میتواند به شکل دادن بدن شما نیز کمک کند.

به همین دلیل است که حداقل ۷۰% زمان باشگاه شما باید صرف انجام تمرینات با وزنه شود. تمرینات هوازی عالی‌ هستند، اما آنها همانند خامه روی کیک هستند، یعنی‌ یک نوع مکمل برای بهبود نتایج حاصل شده از تمرینات با وزنه. به منظور قرار دادن بدن در حالت کمبود کالری تنها روی تمرینات هوازی تکیه نکنید. برای دریافت بهترین نتایج، حرکات خود را پشت سر هم انجام دهید و بین آنها کمترین زمان استراحت را داشته باشید. بر اساس تحقیقات انجام تمرینات با زمان استراحت کم بیش از تمرینات عادی در بعد از تمرین میتواند باعث کالری سوزی شود.

 

۶) تمریناتتان بیش از حد شما را خسته و درمانده میکنند

هنگامی که به باشگاه میروید، ممکن است با خود فکر کنید که تمرین کردن با حداکثر فشار ممکن چیز خوبی‌ می‌باشد. انجام تمرینات سخت در باشگاه ایرادی ندارد، اما باید مراقب باشید که این یک ساعت تمرین با فشار حداکثری چه تاثیری میتواند روی ۲۳ ساعت دیگر روز داشته باشد. بسیاری از افراد، مخصوصا افراد تازه کار، با حداکثر فشار ممکن تمرینات خود را انجام میدهند و سپس مابقی روز را در ساکن‌ ترین حالت ممکن سپری میکنند اما چرا؟ چون بیش از حد از تمرینات خود خسته و درمانده هستند! تمام فعالیت‌های کوچک که در طول روز انجام میدهید نقش بسیار مهمی‌ در میزان کالری سوزی کلی‌ شما دارند و باعث افزایش آن میشوند.

اگر برای پیاده روی بیش از حد خسته هستید، پس کمی‌ خانه را نظافت کنید یا با بچه‌ها در کوچه بسکتبال بازی کنید. مثلا فرض میگیریم شما در طول یک تمرین سخت اما نه طاقت فرسا ۳۰۰ کالری بسوزانید. در این حالت شما آنقدری انرژی خواهید داشت که در طول مابقی زمان‌های روز بتوانید ۴۰۰ کالری دیگر را نیز بسوزانید. در این حالت میزان مجموع کالری سوزی شما برابر با ۷۰۰ کالری خواهد شد. اما اکنون فرض میگیریم که با انجام یک تمرین طاقت فرسا بتوانید ۵۰۰ کالری بسوزانید. انجم چنین تمرینی بسیار خسته کننده و ناتوان کننده می‌باشد به طوری که مجبورید مابقی زمان روز را روی مبل سپری کنید. اما در این مدت ساکن بودن چه میزان کالری میسوزانید؟ ۵۰ کالری. بنابراین میزان کالری سوزی کلی‌ شما در طول روز تنها ۵۵۰ کالری خواهد شد. خلاصه کلام این است که اگر مدام با فشار بیش از حد تمرین کنید توانایی شما در چربی‌ سوزی کاهش میابد.

۷) پاتوق شما بعد از تمرین آبمیوه فروشی می‌باشد

مراقب این اشتباه رایج بعد از تمرین باشید، یعنی‌ مهمان کردن خود به یک میان وعده بزرگ بعد از تمرین. بعد از تمرین شما چه یک میان وعده مصرف کنید یا نکنید میتوانید تمام افزایش قدرت و بهبود قابلیت‌های هوازی خود را که به واسطه انجام تمرینات دست آورده اید حفظ کنید. اما اگر این میان وعده شامل یک اسموتی بزرگ یا نان با مقدار زیادی پنیر خامه ای باشد خواهید دید که تمام آن عرق ریختن‌ها و زحمت کشیدن در باشگاه از لحاظ کاهش وزن خنثی خواهد شد. البته شما به مصرف کربوهیدرات‌ها بعد از تمرین نیاز دارید اما به یاد داشته باشید که میزان آن بسیار مهم است. شما قطعا برای سوخت رسانی کافی‌ به بدن بعد از تمرین باید اقدام کنید اما مراقب باشید که حین انجام این کار ۴۰۰ کالری اضافه نیز وارد بدن خود نکنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات