راهنمای جامع آگماتین سولفات : تمام موارد مهم!
5

راهنمای جامع آگماتین سولفات : تمام موارد مهم!

  • مقالات بدنسازی
  • 25 دسامبر 20
  • حسام رضائی
  • 449 بازدید
  • بدون دیدگاه

مردم می‌گویند سنتان بر اساس احساسی‌ که دارید تعیین میشود. احتمالا دقیق تر است اگر بگوییم که سنتان بر اساس سطح سلامتی مفاصل شما تعیین میشود.  این موضوع مخصوصا برای ما عاشقان فیتنس صدق می‌کند، زیرا هیچ چیز همانند مشکلات مفصلی نمی‌تواند زندگی‌ را به کاممان تلخ کند.این مطلب از مجله ی بدنسازی مکمل ها در خصوص راهنمای جامع آگماتین سولفات برای کمک به شما در همین رابطه تنظیم شده است.

درد‌های سرشانه اساسا میتواند تمرینات بالا تنه ما را تعطیل کند. زانو‌های دردناک خود به تنهایی‌ میتوانند دلیلی‌ جدید برای تنفر از تمرینات هوازی و تمرینات پا در ما ایجاد کنند. و داشتن کمر درد نیز تقریبا میتواند در تمام کارهایی که قرار است داخل یا خارج از باشگاه انجام دهید برای شما مشکل ایجاد کند.

به همین دلیل است که صنعت مکمل سازی اکنون تمرکز زیادی را روی تولید مکملهای سلامت مفصل قرار داده است.

مکمل جدیدی که اخیرا توجه بیشتر و بیشتری به آن میشود، آگماتین سولفات نام دارد. برخی‌ مردم ادعا دارند که آگماتین یک مکمل همه چیز تمام در زمینه کاهش درد عضلات، بهبود حافظه و درمان برخی‌ مشکلات سلامتی نظیر آلزایمر و افسردگی می‌باشد.

اما برخی‌ دیگر مدعی هستند که آگماتین نیز یک مکمل بی‌ مصرف دیگر بوده که دلیل شهرت آن تنها به لطف تحقیقات غلط، امیدهای واهی و تبلیغات زیاد می‌باشد.

اما حق با چه کسی‌ است؟

پاسخ کوتاه این است که آگماتین سولفات کاملا مکملی بی‌ فایده نمیباشد، دارای برخی‌ مزیت‌ها می‌باشد، اما در مورد مزایای آن به شکل قابل توجهی‌ اغراق شده است.

آیا آماده جواب بلند هستید؟

به خواندن ادامه دهید.!

 

آگماتین سولفات چیست؟

آگماتین یک انتقال دهنده عصبی بوده که در بدن توسط آمینو اسید ال آرژنین تولید میشود. شما به ندرت میتوانید آگماتین را به عنوان یک مکمل تکی‌ یافت کنید، زیرا توسط بدن به خوبی‌ جذب نمی‌شود و آن مقدار کمی‌ که جذب میشود نیز اغلب به محصولات جانبی با مزایای کمتر تجزیه میشود.

بنابراین، آگماتین معمولا با یک ماده دیگر به نام سولفات ترکیب میشود، که این کار باعث بهبود جذب آگماتین در بدن میشود. انتقال دهنده عصبی یک پیام رسان شیمیایی می‌باشد که به انتقال پیام‌ها به نورون‌ها از مغز یا به ماهیچه‌ها از نورون‌ها کمک می‌کند.

تحقیقات نشان میدهند که آگماتین به بسیاری از گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی در بدن متصل میشود، که این امر به این معنی‌ می‌باشد که این ماده میتواند وضعیت شیمیایی بدن را از روش‌های زیادی تغییر دهد.

اکثر آگماتین موجود در بدن انسان درون دستگاه گوارش یافت میشود، اما مقدار اندکی‌ نیز توسط میتوکوندری‌ها درون کبد تولید میشود.

مقدار بسیار اندکی‌ آگماتین را همچنین میتواند در مواد غذایی نظیر شراب، آبجو، قهوه، نان، ماهی‌، گوشت، سبزیجات تخمیر شده و محصولات لبنی یافت کرد.

علرقم اینکه آگماتین در سال ۱۹۱۰ کشف شد، اما تحقیقات مرتبط با چگونگی‌ اثر گذاری این ماده روی بدن انسان نسبتا جدید می‌باشد. دلیل عمده این موضوع این است که دانشمندان تا سال ۱۹۹۴ عقیده نداشتند که آگماتین در بدن پستان داران (از جمله انسان) میتواند سنتز شود.

 

راهنمای جامع آگماتین سولفات

راهنمای جامع آگماتین سولفات

و همانطور که خواهید آموخت، کاملا شفاف است که آگماتین برای انسان‌ها بد نمیباشد، اما محققان همچنان به دنبال این هستند که این ماده چه مزیت‌های احتمالی‌ میتواند داشته باشد. به همین دلیل است که تحقیقات زیادی در مورد بررسی چگونگی‌ اثر گذاری احتمالی‌ آگماتین در بهبود برخی‌ ویژگی‌های خاص (نظیر عملکرد شناختی‌) یا کاهش ریسک یا شدت بسیاری از بیماری‌های دیگر (نظیر آلزایمر) انجام شده است.

خلاصه : آگماتین یک انتقال دهنده عصبی طبیعی در بدن بوده که میتواند به گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی زیادی در بدن متصل شده و وضعیت شیمیایی بدن را به روش‌های زیادی تغییر دهد.

 

مزایای آگماتین سولفات 

آگماتین به شکل وسیعی برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی مورد تحقیق قرار گرفته است، اگرچه اکثر این تحقیقات روی جوندگان صورت گرفته است.

با این بیان، تحقیقات بسیار زیادی امیدوار کننده نشان میدهند. تحقیقات روی جوندگان نشان میدهند که آگماتین ممکن است دارای مزیت‌های زیر باشد :

۱ . جلوگیری از آسیب حاصل از کاهش خون و اکسیژن انتقالی به مغز

۲ . محدود کردن تجمع توده‌های نوروفیبریلار و پلاک‌ها که اغلب در ایجاد بیماری آلزایمر مشارکت دارند.

۳ . دارای نقش در احیای عصبی

۴ . جلوگیری از تشنج

۵ . محافظت از مغز در برابر سطح بالای هورمون استرس یعنی‌ کورتیزول

۶ . کاهش اضطراب و استرس

۷ . بهبود حساسیت انسولینی و معکوس کردن مقاومت انسولینی

۸ . افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سخت شدگی شریان ها

۹ . کاهش التهابات سیستمیک

۱۰ . جلوگیری از رشد تومور‌های سرطانی

۱۱ . جلوگیری از بروز علائم ترک مواد

۱۲ . افزایش چربی‌ سوزی و افزایش توده عضلانی

 

تمام این مزایا عالی‌ به نظر میرسند و به همین دلیل است که شما میتوانید نظرات کاربران ردیت را ببینید که چگونه مشتاقانه می‌گویند که آگماتین میتواند همه کاری از درمان افسردگی گرفته تا بهبود حافظه و کمک به درمان سریع تر آسیب دیدگی‌ها را انجام دهد.

اما شما چه میزان باید به این گفته‌ها اعتماد کنید؟

با توجه به اینکه هیچ کدام از این نتایج در انسان‌ها مجددا تکرار نشده است، پس نباید زیاد امید داشته باشید. در واقع، اکثر سر و صدایی که در مورد آگماتین سولفات به پا شده تنها بر پایه تحقیقات مبهم روی جوندگان می‌باشد و نه چیزی بیشتر، که در این نوع تحقیقات اغلب نتایج امیدوار کننده ای مشاهده میشود که سپس در انسان‌ها آن نتایج دیده نمی‌شود.

با این بیان، اما تحقیقات روی انسان‌ها نشان داده اند که آگماتین ممکن است به کاهش درد کمک کند.

این امر مخصوصا برای ما دوستداران فیتنس مهم می‌باشد، کسانی‌ که اغلب دچار درد‌های خفیف هستند.

 

آگماتین سولفات و درد

مهم‌ ترین مزیت آگماتین که دارای بیشترین پشتوانه علمی‌ معتبر می‌باشد این است که میتواند باعث کاهش درد شود.

برای مثال، در یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان مرکز پزشکی‌ سوراسکی، آنها از مردان و زنان بین ۲۲ تا ۷۵ سال خواستند که به مدت دو هفته یا دارونما یا آگماتین سولفات مصرف کنند. تمام این شرکت کنندگان دچار ناتوانی‌های حرکتی‌ یا درد ناشی‌ از دیسک کمر بودند.

محققان فهمیدند که افراد مصرف کننده آگماتین سولفات تجربه بهبودی قابل توجه درعلائم خود و همچنین کیفیت زندگی‌‌شان نسبت به گروه دریافت کننده دارونما را داشتند.

تنها عارضه جانبی این بود که سه نفر از شرکت کنندگان تجربه اسهال و حالت تعوع خفیف ۲-۳ روز پس از دریافت بالا‌ترین دوز آگماتین را داشتند (۳.۵۶ گرم در روز). این علائم البته تنها به مدت یک تا دو روز طول کشید.

خوشبختانه، این دوز بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای دریافت مزایای تجربه شده بود (تنها دلیلی‌ که محققان این دوز را به افراد دادند این بود که ببینند آنها قبل از تجربه هرگونه عارضه جانبی به چه میزان دوز نیازمند هستند). به عبارت دیگر، شما برای دریافت مزیت‌های آگماتین نیازی به دریافت چنین دوز بالایی ندارید.

در یک تحقیق دیگر انجام شده توسط دانشمندان مرکز پزشکی‌ جان اف کندی، آنها به ۱۱ مرد و زن دارای اضافه وزن و چاق بین ۵۲ تا ۸۱ سال آگماتین سولفات دادند. تمام این افراد از درد مزمن ایجاد شده توسط وضعیتی به نام (SFN) رنج میبردند.

راهنمای جامع آگماتین سولفات

راهنمای جامع آگماتین سولفات

(SFN) وضعیتی است که شامل درد‌های دوره ای رندوم و شدید بوده که میتواند احساس ضربه خوردن، سوزش یا حس‌های غیر نرمال پوستی‌ (نظیر سوزن سوزن شدن یا خارش) ایجاد کند. درد عموما از دست‌ها و پاها شروع شده و معمولا عامل ایجاد آن سلول‌های عصبی آسیب دیده هستند. این وضعیت بیشتر در میان افراد دارای اضافه وزن و یا افراد دیابتی شایع می‌باشد، به طوری که ۵۰% افراد مبتلا به این وضعیت در دوره پیش دیابت یا دیابتی هستند.

در این تحقیق، افراد شرکت کننده ۶ کپسول آگماتین سولفات را در روز مصرف کردند (تقسیم به دو تا سه دوز در روز، مصرف همراه وعده‌های غذایی) که شامل ۲.۶۷ گرم آگماتین سولفات در دو ماه میشد.

قبل و بعد از تحقیق، افراد شرکت کننده به پرسش نامه تعیین میزان دردی پاسخ دادند که به طور مخصوص برای تعیین و اندازه گیری علائم (SFN) طراحی شده بود.

افراد شرکت کننده به هر سوال در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ پاسخ دادند، به طوری که ۱۰۰ نشان دهنده شدید‌ترین درد موجود می‌باشد.

نتایج نشان داد که در مقایسه با سطح درد در اوایل شروع تحقیق، افرادی که آگماتین سولفات مصرف کرده بودند به طور متوسط ۴۶% درد کمتری را تجربه کرده بودند و شاهد هیچگونه عارضه جانبی منفی‌ نیز نبودند.

بنابراین، در مجموع، شواهد خوبی‌ وجود دارد که نشان میدهند مصرف آگماتین سولفات میتواند باعث کاهش درد ایجاد شده توسط چندین عامل را کاهش دهد.

البته این امر به این معنی‌ نیست که مصرف این مکمل تضمین کننده کاهش درد انواع آسیب دیدگی‌ها و بیماری‌ها می‌باشد، اما با توجه به ریسک پایین بروز عوارض جانبی، احتمالا مصرف این مکمل آسیبی‌ به شما نخواهد زد.

خلاصه کلام این است که اگر شما از درد‌های مفصلی رنج می‌برید، آگماتین سولفات ممکن است باعث کاهش درد شود، اما انتظار معجزه نداشته باشید.

خلاصه : شواهد خوبی‌ وجود دارد که نشان میدهند مصرف آگماتین سولفات میتواند باعث کاهش درد ایجاد شده توسط چندین عامل را کاهش دهد و همچنین میتواند درد‌های مفصلی را نیز کاهش دهد.

 

دوز بالینی کارامد آگماتین

دوز بالینی کارامد آگماتین سولفات چه میزان می‌باشد؟

تحقیقات کافی‌ در زمینه تعیین دوز بالینی کارامد آگماتین سولفات انجام نشده است، اما تحقیقات توصیه میکنند که شما میتوانید از دوز‌های چند صد میلی‌ گرم تا چند گرم بهره‌مند شوید.

چیزی که ما میدانیم این است که آگماتین اینطور به نظر می‌رسد که حتی در دوز‌های بالا نیز بسیار ایمن می‌باشد.

برای مثال، تحقیقات نشان میدهند افرادی که به مدت پنج سال روزانه ۲.۶۷ گرم آگماتین مصرف کرده بودند تجربه هیچگونه عارضه جانبی منفی‌ را نداشته اند.

خلاصه : دوز بالینی کارامد آگماتین هنوز مشخص نشده است، اما تحقیقات نشان میدهند که دوز این مکمل در طیف وسیعی میتواند کارامد باشد، از چند صد میلی‌ گرم گرفته تا چند گرم در روز.

 

جمع بندی در مورد آگماتین سولفات

آگماتین یک انتقال دهنده عصبی ساخته شده در بدن می‌باشد و عمدتا در دستگاه گوارش و کبد یافت میشود. این ماده به گیرنده‌های انتقال دهنده عصبی مختلفی‌ در بدن متصل شده و از روش‌های زیادی میتواند روی بدن اثر گذار باشد، که به همین دلیل است که روی آن برای کاهش ریسک و شدت بسیاری از بیماری‌ها تحقیقاتی‌ صورت گرفته است و ادامه دارد.

 

راهنمای جامع آگماتین سولفات

راهنمای جامع آگماتین سولفات

تا این مقطع، تنها مزیت اثبات شده آگماتین سولفات برای انسان‌ها کاهش درد حاصل از وجود چندین مشکل سلامتی از جمله درد مفاصل می‌باشد.

دانشمندان هنوز به دنبال یافتن دوز بالینی کارامد برای آگماتین سولفات هستند، اما اکثر تحقیقات نشان میدهند که شما میتوانید از مزیت کاهش درد این مکمل با دوز‌های بین چند صد میلی‌ گرم تا چند گرم در روز بهره‌مند شوید.

چیزی که ما میدانیم این است که اینطور به نظر می‌رسد آگماتین سولفات بسیار ایمن می‌باشد، حتی هنگامی که شما دوز‌های بالا را در مدت زمانی‌ طولانی مصرف کنید.

اگرچه آگماتین سولفات ممکن است کمی‌ درد را کاهش دهد، اما احتمالا بهتر است آن را در کنار دیگر مواد اثبات شده در زمینه حمایت از سلامت مفاصل مصرف کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات