راز کاهش وزن واقعا چه می‌باشد (بخش اول)
0.0

راز کاهش وزن واقعا چه می‌باشد (بخش اول)

  • مقالات بدنسازی
  • 17 ژانویه 17
  • حسام رضائی
  • 845 بازدید
  • بدون دیدگاه

میلیون‌ها دلیل برای عدم موفقیت افراد در چربی‌ سوزی وجود دارد اما در میا‌‌ن بالاترین و مهم‌ ترین دلایل این لیست یک عدم فهم کامل از اصول پایه‌ و علمی‌ چگونگی‌ چربی‌ سوزی نیز دیده میشود.برای اینکه منظور ما را به درستی‌ دریافت کنید در ابتدای مقاله یک لیست از چیز‌هایی که باعث عدم چربی‌ سوزی شما میشود را بیان میداریم :

 

مواردی که نمیتوانند باعث چربی‌ سوزی شوند :

 

تغذیه سالم و تمیز

کم مصرف کردن کربوهیدرات ها

کم مصرف کردن چربی‌ ها

کم مصرف کردن مواد غذایی مضر

کم مصرف کردن شکر

مصرف شش وعده غذایی کوچکتر در روز در فواصل زمانی‌ سه ساعت از هم

مصرف غذا‌های خوب به جای غذا‌های بد

عدم مصرف مواد غذایی بعد از ساعت هفت شب به بعد

انجام تمرینات هوازی

انجام تمرینات با وزنه

عضله‌ سازی یا قویتر شدن

و بسیاری موارد دیگر

 

 

این لیست شامل مواردی می‌باشد که قطعا میتوانند به چربی‌ سوزی یک فرد کمک کنند و قطعا میتوانند در فرایند کلی‌ یک چربی‌ سوزی کامل حمایت کننده باشند اما هر کدام از آنها به خودی خود مواردی نیستند که واقعا بتوانند باعث چربی‌ سوزی شوند.هیچ کدام از این موارد نه امروزه و نه در آینده باعث چربی‌ سوزی نخواهند شد.در حقیقت حتی یک مورد از آنها در واقع برای چربی‌ سوزی نیز نیاز نمی‌باشد.شما دقیقا میتوانید بر ضد تمام موارد گفته شده در لیست بالا عمل کنید و همچنان چربی‌ سوزی کنید تا زمانی‌ که یک مورد خاص در رژیم غذایی شما رعایت شود

 

اما آن اصل چه می‌باشد؟ چه چیز واقعا باعث چربی‌ سوزی میشود؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

چگونه چربی‌ بسوزانیم : تنها نیاز مطلق برای چربی‌ سوزی

به بیان خیلی‌ ساده تنها موردی که شما نیازمند آن هستید ایجاد یک کمبود کالری در روز می‌باشد.تنها راز علمی‌ ثابت شده و تاثیر گذار برای چربی‌ سوزی فقط رعایت این اصل می‌باشد.با هیچ روش دیگری در واقع شما قادر نخواهید بود چربی‌ سوزی کنید.اما ایجاد کمبود کالری به چه معنا می‌باشد؟ این فرایند زمانی‌ رخ میدهد که میزان کالری ای که شما در روز میسوزانید بیشتر از میزان کالری دریافتی باشد یا به عبارتی دیگر میزان کالری دریافتی در روز کمتر از میزان کالری ای باشد که میسوزانید.

 

اساسا هر یک از افراد دارای یک نیاز مشخص و منحصر به فرد از کالری‌ها برای حفظ وزن کنونی خود می‌باشد.این میزان کالری دقیقا همان میزان مورد نیاز بدن برای تامین انرژی خود به منظور انجام صحیح تمام فعالیت‌های روزانه خود می‌باشد از فعالیت‌هایی سنگین نظیر تمرینات هوازی و تمرینات با وزنه گرفته تا انجام یک کار ساده روزانه نظیر مسواک زدن و لباس پوشیدن و بسیاری فعالیت‌های فیزیولوژیکی دیگر مورد نیاز بدن به منظور زنده ماندن نظیر فرایند هضم مواد غذایی و نفس کشیدن.کالری چیزی می‌باشد که بدن از آن به عنوان انرژی برای انجام تمام این فعالیت‌ها از آن استفاده می‌کند و ما این کالری را از طریق غذایی که مصرف می‌کنیم به دست می‌آوریم.به عنوان نتیجه سه اتفاق میتواند در اینجا رخ دهد :

 

 

۳ سناریو مختلف در رابطه با دریافت کالری ها

 

۱) اگر ما دقیقا همان میزان کالری که بدن در روز برای سوزاندن نیاز داشته باشد مصرف کنیم در این صورت ما میتوانیم وزن خود را ثابت نگه داریم.به دلیل اینکه ما تمام نیاز بدن به کالری‌ها را تامین کرده‌ایم پس وزن ما ثابت خواهد ماند.

 

۲) اما اگر میزان مصرف کالری‌ها فراتر از مقدار نیاز بدن باشد تمام کالری‌های اضافی که بدن از آنها استفاده نمیکند به یک فرمی در بدن ذخیره خواهند شد تا بعدا مورد استفاده قرار بگیرند.اما حدس بزنید رایج‌ ترین فرمی که بدن این کالری‌های اضافه را ذخیره می‌کند چه می‌باشد؟ درست حدس زدید بدن آنها را به شکل چربی‌ ذخیره خواهد کرد.این فرایند تنها روشی‌ می‌باشد که چربی‌ بدن به واسطه آن افزایش پیدا خواهد کرد.

 

۳) اما چیزی که ما اینجا به آن علاقه‌مند هستیم دقیقا خلاف این موضوع می‌باشد یعنی‌ ایجاد یک کمبود کالری.این فرایند زمانی‌ رخ خواهد داد که میزان کالری دریافتی ما کمتر از میزان مورد نیاز بدن برای حفظ وزن کنونی باشد.در این حالت بدن با کمبود انرژی مواجه میشود و مجبور خواهد شد برای تامین این کمبود روی به دیگر منابع موجود در بدن آورد.اما حدس بزنید رایج‌ ترین منبعی که بدن برای تامین انرژی خود به سراغ آن خواهد رفت کدام می‌باشد؟ بله درست حدس زدید بدن به سراغ ذخایر چربی‌ موجود در بدن میرود.این تنها روش و فرآیندی می‌باشد که میتواند منجر به چربی‌ سوزی شود.

 

 

پس اگر فرض کنیم که میزان کالری مورد نیاز بدن شما برای حفظ وزن کنونی ۲۵۰۰ کالری باشد در این صورت شما با مصرف ۳۰۰۰ کالری در روز افزایش وزن خواهید داشت اما اگر این میزان به ۲۰۰۰ کالری در روز کاهش یابد شما کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.جدایی از منابع تامین کننده کالری مورد نیاز بدن (کربوهیدرات ها، چربی‌ ها، پروتئین، سالم، غیر سالم، فرآوری شده، غیر فرآوری شده یا هر چیز دیگر) یا زمان و نحوه مصرف آنها این اصلی‌ که بیان شد همیشه و در همه حال ثابت می‌باشد.

 

 

ورزش میتواند در چربی‌ سوزی دارای نقش باشد

اکنون دیگر می‌دانید چربی‌ سوزی چگونه اتفاق می‌افتد.اصولی که بیان شد اصول پایه و علمی‌ و ثابت شده برای چربی‌ سوزی میباشند و با یک مثال ساده برای شما توضیح دادیم که چگونه تنها از طریق رژیم غذایی این کمبود کالری برای چربی‌ سوزی را ایجاد کنید (با مصرف کمتر کالری ها). این موضوع را اینجا ذکر کردیم زیرا همان میزان کمبود کالری را همچنین می‌توان از طریق ورزش نیز ایجاد کرد (با افزایش کالری سوزی از طریق ورزش).

 

به این معنی‌ که شما همچنان میتوانید همان ۲۵۰۰ کالری در روز خود را مصرف کنید (میزان کالری مورد بدن برای حفظ وزن در مثال قبل) اما میتوانید از طریق ورزش کردن ۵۰۰ کالری اضافه را بسوزانید و دوباره همان کمبود کالری را ایجاد نمایید.هر دوی این روش‌ها (ایجاد کمبود کالری از طریق رژیم غذایی یا ورزش) به شکل موثری باعث چربی‌ سوزی میشوند اما سومین روش ترکیب هر دوی این موارد می‌باشد (رژیم و ورزش).اما هیچ تفاوتی‌ ندارد که شما کدام راه را می‌خواهید انتخاب کنید زیرا یک اصل مطلق و مورد نیاز شما همیشه پابرجا خواهد بود.به منظور چربی‌ سوزی شما باید یک کمبود کالری ایجاد کنید.هیچ چیز به جز این اصل باعث چربی‌ سوزی نخواهد شد.

 

 

اما چگونه دیگر رژیم‌های چربی‌ سوزی موثر هستند؟

در این میا‌‌ن یک سری افراد لجوج و بدون آگاهی‌ نیز هستند که مدام اصرار دارند رژیم‌های دیگر نیز هستند که مدام باعث چربی‌ سوزی میشوند اما در هیچ کدام از آنها به چیزی با عنوان ایجاد کمبود کالری در رژیم اشاره نشده است و اصلا بر اساس این اصل طراحی نشده‌اند.افراد میتوانند از طریق رژیم‌هایی نظیر رژیم‌های کم کربوهیدرات، رژیم‌های کم چربی‌، رژیم گیاه خواری، رژیم خام خواری یا دیگر رژیم های چربی‌ سوزی که از انواعع روش‌های عجیب و قریب و تازه مد شده استفاده میکنند چربی‌ سوزی کنند و در هیچ کدام از آنها چیزی به عنوان ایجاد کمبود کالری برای بدن ذکر نشده است اما همچنان افراد میتوانند با آنها به شکل موفقیت آمیزی چربی‌‌ سوزی کنند.

 

اما داستان چیست؟ چطور این امکان وجود دارد؟ اگر تنها نیاز بدن برای چربی‌ سوزی ایجاد یک کمبود کالری برای بدن می‌باشد پس چگونه این رژیم‌هایی که از ایجاد کمبود کالری حرفی‌ نمی‌زنند موثر واقع میشوند؟ اما حقیقت این است که تمام این رژیم‌ها و روش‌ها به شکل غیر مستقیم باعث ایجاد یک کمبود کالری برای بدن میشوند.منظور این است که هر رژیم غذایی ای که واقعا میتواند باعث چربی‌ سوزی شود به این دلیل است که میتواند یک کمبود کالری برای بدن ایجاد کند.حقیقت تنها همین است.واقعا هیچ چیز دیگری وجود ندارد که بتواند باعث چربی‌ سوزی شود.این اصل اساسی‌‌ ترین و ثابت شده‌ ترین اصل چربی سوزی است.میزان کالری ورودی در مقابل میزان کالری خروجی (قانون ترمودینامیک) همیشه یک اصل اساسی‌ برای چربی‌ سوزی یا افزایش وزن می‌باشد.

 

این رژیم‌ها ممکن است که هیچگاه سر راست و مستقیم چنین چیزی را عنوان نکنند (به دلایل مختلف) اما هر رژیم غذایی چربی‌ سوزی موفقی‌ دقیقا همین اصل را رعایت میکنند.چگونه؟ با هدایت شما به انجام کارهایی که باعث ایجاد یک محدودیت در مصرف کالری‌ها میشود.برای مثال :

 

مصرف کربوهیدرات کمتر یعنی‌ مصرف کالری کمتر

مصرف چربی‌ کمتر یعنی‌ مصرف کالری کمتر

مصرف کمتر غذا‌های مضر یعنی‌ مصرف کمتر کالری

مصرف کمتر مواد غذایی فرآوری شده یعنی‌ مصرف کمتر کالری

مصرف کمتر غلات یعنی‌ مصرف کمتر کالری

عدم مصرف مواد غذایی بعد از ۷ شب یعنی‌ مصرف کالری کمتر

 

 

آیا به روال کار توجه کردید؟ انجام هر کدام از این کار‌ها در آخر منجر به مصرف کالری کمتر خواهد شد و در نهایت همین مورد ناگهان باعث چربی‌ سوزی شما میشود.اما چیزی که اکثر افراد به غلط فکر میکنند این است که این کاهش وزن به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات ها، چربی‌‌ها یا غلات یا شکر یا غذا‌های مضر و دیگر موارد بوده است.اما اینطور نیست بلکه این ایجاد کاهش در میزان کالری دریافتی می‌باشد که به شکل غیر مستقیم از انجام کار‌های نامبرده در بالا حاصل میاید.البته مطمئنا انجام هر کدام از این کار‌ها باعث ایجاد کمبود کالری برای بدن میشود اما در واقع این خود کمبود کالری می‌باشد که واقعا باعث چربی‌ سوزی خواهد شد و به همین دلیل است که بسیاری از رژیم‌های چربی‌ سوزی موثر واقع میشود علیرغم اینکه به طور مستقیم شما به کمتر مصرف کردن کالری تشویق نمیکنند.آنها شما را وادار به انجام کارهایی میکنند که در نهایت باعث دریافت کالری کمتری میشود.

 

 

راه‌های بسیار زیادی برای ایجاد کمبود کالری برای بدن وجود دارد

اکنون اگر می‌خواهید با کدام از این رژیم‌ها و روش‌ها کمبود کالری مورد نیاز بدن را ایجاد کنید هیچ مشکلی‌ ندارد.اگر هر کدام از این روش‌ها و نوع تغذیه بنا به هر دلیلی‌ مناسب شما می‌باشد و آن کمبود کالری مناسب را ایجاد می‌کند پس کاملا میتوانید از آنها در جهت رسیدن به اهداف چربی‌ سوزی خود استفاده کنید.شما همچنین میتوانید به شکل مستقیم کمبود کالری ایده‌ال و مناسب بدن خود را از طریق طراحی رژیم غذایی مخصوص به خود و از طریق نسبت بندی مناسب بین پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌‌ها که برای شما کاملا راحت و مطابق سلیقه شما باشد را ایجاد کنید.

 

هدف از گفتن تمام این موارد این است که هر رژیم غذایی یا روشی‌ که کارگر واقع میشود تنها به این دلیل است که کمبود کالری مورد نیاز بدن در آن رژیم رعایت شده است و اگر آن رژیم موثر واقع نشد تنها به این دلیل است که کمبود کالری مناسب برای بدن در آن رژیم در نظر گرفته نشده است.دیگر هیچ روش جادویی وجود ندارد که بتواند باعث چربی‌ سوزی شود.همیشه مساله سر کالری‌های ورودی در برابر کالری‌های خروجی بوده، هست و خواهد بود.

 

اگر بنا به هر دلیلی‌ هنوز هم در این مورد متقاعد نشده اید و فکر می‌کنید این مساله صحت ندارد و دقیق نمی‌باشد پس در ادامه بحث برای شما چندین مدرک و دلیل دیگر را برای شما ذکر خواهیم کرد.در قسمت بعدی مقاله با ما همراه باشید.

 

مترجم : حسام رضائی

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات