بدنسازی

آخرین مقالات :

تمام چیز‌هایی که آرزو داشتم قبل از شروع بدن سازی بدانم

بدون دیدگاه
851 بازدید
تمام چیز‌هایی که آرزو داشتم قبل از شروع بدن سازی بدانم

در این مقاله ران هریس پس از ۳۰ سال انجام تمرینات بدن سازی دانش خود را با شما در میان می‌گذارد و بیان خواهد داشت که اگر با این دانش به سال‌های جوانی باز گردد چه کار‌هایی را اصلاح میکرد. با ما همراه باشید.

 

 

هنگامی که من در اواخر سال ۱۹۸۷ اولین مجله بدن سازی را مطالعه کردم بلافاصله از یک نوجوانی که تنها در باشگاه وزنه جابجا میکرد تبدیل به یک بدن ساز مشتاق شدم.ستاره‌های آن زمان نظیر ریچ گاسپاری، لی هنی، لی لابرادا، گری استریدوم، مایک کریستین، بری دیمی و‌ شان ری برای من همانند خدایان بدن سازی بودند.برایم اهمیتی نداشت که چه مدت یا چه میزان سختی را باید تحمل کنم تنها چیزی که می‌دانستم این بود که روزی همانند آنها خواهم شد.

 

در ابتدا هیچ دانشی در مورد سبک زندگی‌ بدن سازی نمید‌انستم.هیچ چیز در مورد تمرینات، تغذیه و مکمل‌ها و در برخی‌ موارد از دارو ها، نوع طرز فکر، پایبندی، نظم و فداکاری که لازمه گسترش و حفظ یک فیزیک مناسب بود نمید‌انستم.اکنون بعد از ۳۰ سال می‌توانم بگویم که در این مدت اشتباهات زیادی را انجام داده‌ام و درس‌های بدن سازی را از راه‌های دشواری آموختم اما در این میان حسرت برخی‌ چیز‌ها را نیز میخورم.اما به هر حال بخشی از وجود من در امروز آرزوی این را دارد که بتوانم به سال ۱۹۸۷ باز گردم و با ورژن جوان تر خود در آن سال‌ها صحبتی‌ داشته باشم تا در مورد مهم‌ ترین مسائل زندگی‌ با او صحبت کنم.

 

 

۱) عضله‌ سازی زمانبر است آن هم یک زمان بسیار طولانی‌

اگر تنها یک جنبه از بدن سازی را بخواهم به آن اشاره کنم که اکنون من را به خنده وا می‌دارد میزان زمان مورد نیاز برای عضله‌ سازی می‌باشد.به وضوح ۱۸ سالگی خود را به یاد دارم که در حال تماشای عکس قهرمانم در آن دوران ریچ گاسپاری بودم و با اطمینان خاصی‌ با خود فکر می‌کردم که در ۱۹ سالگی دقیقا همانند او خواهم شد.

 

همچنان که ماه‌ها سپری میشد حتی نزدیک به آنچه که تصور می‌کردم نمیتوانستم پیشرفت داشته باشم.به دست آوردن حتی یک پوند عضله‌ هفته‌ها زمان می‌برد و این مقدار در واقع برای یک فرد نسبتا مبتدی بود که در اوج دوران رشد خود به سر می‌برد.متاسفانه در آن زمان به این اصل که رشد عضلات چقدر میتواند آهسته صورت بگیرد بی‌ توجه بودم و آن را کاملا دست کم می‌گرفتم مخصوصا برای افرادی نظیر من که دارای یک ژنتیک معمولی‌ در این زمینه هستند.

عکس تمام چیز‌هایی که آرزو داشتم قبل از شروع بدن سازی بدانم

 

در طول این زمان سعی‌ می‌کردم که نسبت به آینده درخشان خود به عنوان یک بدن ساز خوشبین بمانم اما تمام چیزی که حس می‌کردم سرخوردگی و ناامیدی بود.اکنون میفهمم که تنها مرجع من در آن زمان تنها یک عکس موجود در یک مجله بود.هرگز در آن زمان درک نکردم که این افراد سال‌ها وقت خود را صرف این کار کرده‌اند و همچنین آنها دارای یک ژنتیک بسیار فوق‌العاده در زمینه بدن سازی بوده‌اند.

 

 

۲) یک عملکرد برتر و سطح بالا ژنتیکی‌ می‌باشد

این مساله که برخی‌ افراد نسبت به دیگران دارای یک برتری ژنتیکی‌ هستند هنوز هم در دنیای بدن سازی تا به امروز به عنوان یک راز باقی‌ مانده است.در دهه ۷۰ میلادی افرادی نظیر آرتور جونز و مایک منتزر اولین کسانی‌ بودند که با صدای بلند اعلام داشتند که تنها افرادی محدود و دارای ژنتیک برتر هستند که میتوانند در نهایت جز قهرمانان بدن سازی باشند.

 

اکنون ۴۰ سال بعد از آن زمان هنوز هم بسیاری از افراد قبول ندارند که اگر شما دارای یک ساختار استخوانی مناسب، اتصالات عضلانی مناسب و فیبر‌های عضلانی مناسب و همچنین دارای یک متابولیسم برتر که بتواند همزمان با ساختن مقادیر عظیم عضله‌ همچنان بدن را کم چرب حفظ کند نباشید نمیتوانید به بالا‌ترین رده‌های بدن سازی دست یابید مهم نیست که شما چه میزان تلاش می‌کنید و از چه دارو‌هایی در این مسیر استفاده می‌کنید.تنها آن افراد دارای ژنتیک برتر میتوانند به بالا‌ترین سطح دست یابند.

 

اما شاید هدف شما بردن یک رقابت یا تبدیل شدن به یک بدن ساز حرفه ای نباشد.این موضوع هیچ ایرادی ندارد اما بسیاری از افراد به این موضوع اغراق نمیکنند.اگر می‌توانستم به ورژن جوان تر خود نصیحت کنم به او می‌گفتم که با نگاه به افراد حرفه ای از آنها الهام بگیرد اما انتظار این را نداشته باشد که بتواند هم سطح آنها شود.

 

 

۳) عضله‌ سازی نیازمند مصرف مقادیر زیادی مواد غذائی می‌باشد

هنگامی که من شروع به بدن سازی کردم تنها این موضوع را شنیده بودم که بدن سازان نیازمند مصرف مقادیر زیادی غذا هستند.هیچ تفکری نداشتم که این میزان زیاد دقیقا چقدر می‌باشد.با خودم فکر می‌کردم که اگر سه وعده روزانه نرمال خود را مرتب مصرف کنم همه چیز خوب خواهد بود.اما اشتباه می‌کردم!

 

بسیاری از افراد این را نمی‌دانند که برای رساندن مواد مغذی مورد نیاز بدن برای تامین سوخت رسانی برای انجام یک تمرین سنگین و همچنین شروع رشد عضلات تغذیه باید برای آنها همانند یک شغل باشد. این موضوع برای من یعنی مصرف یک وعده غذائی هر ۲-۳ ساعت یک بار از زمانی‌ که بیدار میشوم تا زمانی‌ که به خواب میروم و این موضوع هر روز ادامه دارد!

 

شما بسیاری از افراد را میتوانید یافت کنید که همچنان نسبت به سبک تغذیه بدن سازی جبهه‌ میگیرند اما برای من مصرف ۵-۶ وعده غذائی در روز هنوز هم یک استاندارد طلایی برای عضله‌ سازی می‌باشد.این استمرار حتی بیشتر از یک سبک خاص تمرینی میتواند تعیین کننده یک بدن ساز واقعی از میلیون‌ها افرادی باشد که تنها در روز تمرینات سنگین و پر فشار را انجام میدهند.

 

 

۴) هیچ پیشرفت مستمری وجود ندارد

هنگامی که تازه تمرینات بدن سازی را شروع می‌کنید بسیار آسان می‌باشد که خود را جز معدود افراد برتر در این زمینه قلمداد کنید.در ابتدای شروع تمرینات تحریک ایجاد شده از طریق تمرینات و مصرف مواد غذائی زیاد یک شوک بزرگ برای عضلات بدن می‌باشد و به شکل قابل قبولی از طریق حجیم تر و قوی تر شدن به این تغیرات واکنش نشان میدهند.

 

اما تنها در عرض چند ماه این دوره خوشی‌ شما به پایان خواهد رسید و رشد عضلات شما به شکل زجر آوری کند خواهد شد.اما چیزی که نمید‌انستم این بود این دوره عدم رشد گاهی‌ اوقات می‌توانست بسیار طولانی‌ شود و با اینکه من همه چیز را درست انجام میدادم اما باز هم شاهد هیچگونه پیشرفتی نبودم.میزان پیشرفت من در وزنه‌ها برای ماه‌ها ثابت باقی‌ می‌ماند.در آینه هیچگونه تغییر و بهبودی را در بدنم شاهد نبودم.هیچگاه انتظار چنین شرایطی را نداشتم و اصلا آمدن چنین وضعیتی را متصور نبودم.

عکس تمام چیز‌هایی که آرزو داشتم قبل از شروع بدن سازی بدانم

 

به صورت مقطعی شاهد رشد عضلات بودم اما کمی‌ بعد دوباره رشد متوقف میشد و این داستان همینطور ادامه داشت.اما این موضوع را نمید‌انستم که این دوره‌های عدم رشد عضلات بسیار زیاد خواهند بود! برایم بسیار جالب و شگفت انگیز بود که در برابر تمام این مشکلات ایستادگی کنم.در این زمان‌ها هیچگاه تسلیم نشدم و قصد خارج شدن نداشتم.به ادامه مسیر خود در جهت صحیح ادامه دادم اما سرعت رشد عضلات آنطور که امید داشتم نبود.

 

 

۵) بدن سازی از لحاظ اقتصادی میتواند برای شما پر خرج باشد

در مقایسه با ورزش‌هایی نظیر گلف یا قایق رانی‌، بدن سازی گران‌ ترین ورزشی نمی‌باشد که میتوانید انجام دهید.اما به هر حال ورزش کم خرجی نیز نمی‌باشد! از لحاظ تهیه مواد غذائی و مکمل ها، تجهیزات باشگاهی و هزینه ثبت نام و پرداخت هزینه مربیان بدن سازی میتواند بخش اعظمی از درآمد شما را به خود اختصاص دهد.

 

اگر قصد شرکت در مسابقات و رقابت را نیز داشته باشید این هزینه بسیار بیشتر خواهد شد.جدایی از هزینه‌های معمول در این مقطع شما باید هزینه ورود به مسابقات، هزینه مربی‌ شخصی‌ و هزینه مسافرت‌ها و اقامت در هتل را نیز متقبل شوید.البته شما میتوانید بدن سازی باشید که در خانه با تجهیزات ابتدایی و مواد غذائی در دسترس تر نظیر تن ماهی‌، تخم مرغ، برنج و سیب زمینی‌ به کار خود ادامه دهید. اما اکثر بدن سازان حرفه ای اینگونه نیستند.پس سطح انتظارات خود را با توانایی مالی‌ خود هماهنگ کنید.

 

 

۶) بدن سازی واقعا میتواند شما را از پای در آورد

ای کاش می‌توانستم با نسخه جوان تر خود یک جا بنشینم و به او در مورد آسیب‌ها و درد‌هایی که از طریق انجام تمرینات سنگین مسخره باعث شده است هشدار دهم.ای کاش می‌توانستم به او در مورد انجام این تمرینات بسیار سنگین و استخوان شکن هشدار دهم تمریناتی که در آن تنها سنگینی‌ وزنه مد نظر بود و هیچگاه به فرم صحیح انجام حرکات توجهی‌ نشد.

 

حتی با رعایت فرم صحیح حرکات انجام هزاران ‌ست از اسکات سنگین، ددلیفت سنگین، پرس سینه و پرس سرشانه نیز در طول دهه‌ها میتواند تاثیر خود را بگذارد.اگر در آن زمان‌ها می‌دانستم که چطور دارم به بدن خود آسیب وارد می‌کنم حتما به شکل هوشمندانه تر و احتمالا سبک تر تمرینات خود را ادامه میدادم.اگر می‌توانستم به آن زمان باز گردم به نسخه جوان تر خود می‌گفتم که بدن خود را بیشتر گرم کند و حرکات کششی را بیشتر انجام دهد و از وزنه‌های قابل کنترل با فرم صحیح استفاده کند.اما برای بسیاری از بدن سازان زمانی‌ به این طرز تفکر میرسند که دیگر دیر شده است.

عکس تمام چیز‌هایی که آرزو داشتم قبل از شروع بدن سازی بدانم

 

 

۷) جز از خودتان انتظار نداشته باشید که دیگران کار‌های شما را کاملا درک کنند

به یک دلیل نا معلوم من همیشه گمان می‌کردم که کل دنیا به بدن سازان به دلیل تعهد و نظم و بدن بسیار خوش فرم و عضلانی آنها احترام میگذارند.بسیاری از افراد هستند که به همین دلایل ذکر شده برای بدن سازان اعتبار زیادی قائل هستند اما بسیاری نیز هستند که بدن سازان را افرادی شرور، خود شیفته و بی‌ هدف می‌پندارند.بسیاری هستند که بدن سازان را مسخره یا چندش آور می‌پندارند.به جای ستایش بدن سازان اینگونه افراد آنها را مسخره یا به آنها توهین میکنند.

 

و از آنجایی که جدیدا استروئید‌ها در خبر‌ها به وفور از آنها یاد میشود بسیاری از افراد گمان میکنند که بدن سازی همان عصاره موجود در قرص‌های ژله ای می‌باشد و می‌پندارند که بدن سازان هر آنچه دارند به دلیل انجام چند تزریق و خوردن تعدادی قرص می‌باشد.اگر شما می‌خواهید برای ساعت‌ها تلاش و عرق ریختن خود در باشگاه به دنبال تایید و اعتبار باشید تنها به خود و افرادی که در زمینه بدن سازی فعالیت میکنند نگاه کنید افرادی که واقعا می‌دانند شما برای رسیدن به این مراحل چه کارهایی را انجام داده اید.

 

 

۸) زندگی‌ خود را نسبت به تمرینات در اولویت قرار دهید، تمرینات نباید زندگی‌ شما را تحت شعاع قرار دهد

اگر می‌توانستم به نسخه جوان تر خود یک نصیحت ویژه کنم آن این بود که اطمینان حاصل کند که بدن سازی کل زندگی‌ او نشود.بسیاری از افراد را می‌شناسم که به دلیل بدن سازی ازدواج، کار و حتی خانه خود را نیز از دست داده‌اند.بسیاری از افراد هستند که با انجام ریسک‌های ظالمانه و مصرف مقادیر زیادی از مواد دارویی سوال برانگیز سلامت خود را از دست میدهند.اینگونه افراد مواد دارویی که معلوم نیست در کجا ساخته شده‌اند را در بازو‌ها و ساق‌های پای خود تزریق میکنند تا در عکس‌های خود حجیم تر به نظر بیایند.بسیاری از این افراد هستند که در سنین جوانی به دلیل حملات قلبی و نارسایی کبد و کلیه جان خود را از دست میدهند.

 

از دیدگاه اینگونه افراد بدن سازی و داشتن عضلات همیشگی‌ حجیم تنها مساله مهم در زندگی‌ آنها بوده است.موارد بسیار زیادی می‌باشد که دوست داشتم قبل از آغاز بدن سازی آنها را می‌دانستم.ای کاش می‌توانستم به سال ۱۹۸۷ باز گردم و به نسخه جوان تر خود بگویم که سرعت خود را کمی‌ آرام کند و از فرایند ایجاد یک فیزیک بدنی عالی‌ لذت ببرد.به او می‌گفتم که با بدنش با احترام برخورد کند.

 

اگر شما نیز به تازگی بدن سازی را شروع کرده‌اید به شما اصرار می‌کنم که برای بدن سازی وقت بگذارید تا بتوانید از یک دیدگاه درست به انجام آن بپردازید.بدن سازی را یک بخش مهم و بهبود دهنده سلامت خود در زندگیتان بدانید.

 

مترجم : حسام رضایی

 

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=7960
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
۴ روش برای سفت کردن باسن

۴ روش برای سفت کردن باسن

همه ی خانم ها دوست دارند باسنی زیبا جذاب البته سفت داشته باشند.هروز  با حجم انبوی از ایمیل ها مواجه...

تنفس در ورزش و بدنسازی

تنفس در ورزش و بدنسازی

توجه داشته باشید که هنگام تمرینات ورزشی، تنفس خود را ریتمیک و از روی نظم کنترل کنید. همچنین دقت کنید...

۰نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم