مقالات بدنسازی

۴ استراتژی کارامد برای توقف سریع اهمال کاری

اهمال کاری

اهمال کاری : آیا تا کنون افکار زیر را داشته اید …

“ آیا واقعا مجبورم این کار را همین الان انجام دهم؟ “

“ فردا هم می‌توانم این کار را انجام دهم. “

یا مثل من “ بگذار ابتدا آشپزخانه را تمیز کنم، بعدا مقاله را مینویسم. “

اهمال کاری یک پدیده به شدت رایج است، و احتمالا غیر ممکن است که بتوان کسی‌ را پیدا کرد که تا کنون هیچگاه در انجام کاری تعلل نورزیده باشد. حتی زمانی‌ که میخواهیم کاری که واقعا از انجام آن لذت می‌بریم را نیز انجام دهیم باز هم این اهمال کاری را میتوانیم در خود ببینیم. برای مثال من نوشتن را دوست دارم، اما باز هم به منظور نشستن و نوشتن یک مقاله، زمان زیادی را تلف می‌کنم.

در واقع، در یک تحقیق انجام شده روی دانش آموزان کالج به ما میگوید که حداقل در نصف مواقع، افراد ۵۰% در انجام وظایف آکادمیک خود اهمال کاری میکنند.

و در مقیاس جمعیت کلی‌، ۲۰% از مردم اهمال کار‌های حرفه ای محسوب میشوند.

این یک پدیده جدید نیست.

حتی قبل از ظهور اینستاگرام و سرگرم کردن ما، اهمال کاری وجود داشته است.

۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، شاعر یویانی به نام هسیود، در مورد خطر “ به تعویق انداختن کار‌ها به فردا یا روز‌های بعد “ هشدار داده بود.

نه تنها اهمال کاری در زمینه انجام کار در زمان معین میتواند مشکلاتی را ایجاد کند، بلکه تحقیقات انجام شده در زمینه اقتصادی و روان شناختی‌ نشان میدهند که اهمال کاری دارای چه تاثیرات منفی‌ ای روی عملکرد و تندرستی افراد است.

در این مقاله، ما به شکل کمی‌ عمیق تر بررسی خواهیم کرد که چرا انسان‌ها اینقدر اهمال کاری میکنند و منشا این اهمال کاری از کجاست.

به علاوه، با استفاده از تحقیقات انجام شده در این زمینه چند استراتژی را معرفی‌ خواهیم کرد تا شما بتوانید اهمال کاری را شکست دهید و فردی پر بازده تر، با اضطراب کمتر و شادتر شوید.

 

علم اهمال کاری

اکنون شما میدانید که هم نوع کار و هم خود فرد دارای نقش مهمی‌ در اهمال کاری یا عدم اهمال کاری میباشند.

شما احتمالا با دانستن اینکه اهمال کاری چیز زیاد خوبی‌ نمیباشد، شروع به خواندن این مقاله کرده‌اید، اما اگر خودتان یک فرد اهمال کار حرفه ای هستید، شاید به این عقیده که “ من زیر فشار بهترین عملکرد را دارم “ اعتقاد داشته باشید.

من نمیخواهم حامل خبر بدی برای شما باشم، اما اگر حتی شما با توجه به ضرب الاجل کاری تعیین شده عملکرد بهتری را از خود نشان میدهید، اما باز هم احتمال آسیب دیدن از عوارض جانبی اهمال کاری در شما وجود دارد.

اما عوارض منفی‌ اهمال کاری چیست؟

این سوالی است که محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو از آن در طول اولین تحقیقات انجام شده روی موضوع اهمال کاری در سال ۱۹۹۷ استفاده کردند.

دانشمندان در این تحقیق از ۱۰۱ دانش آموز کالج در شروع نیمسال تحصیلی‌ خواستند تا با انجام یک ارزیابی، سطح اهمال کاری را در آنها تعیین کنند.

سپس، در طول این نیمسال تحصیلی‌، محققان میزان سطح استرس، تعداد ویزیت‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی و علایم فیزیکی‌ دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار دادند.

به شکل طعنه آمیزی، نتیجه این تحقیق نشان میداد که افراد اهمال کار کمتر دچار استرس شده بودند و نسبت به افراد غیر اهمال کار کمتر گزارش بیماری از خود در ابتدای نیمسال تحصیلی‌ داده بودند.

این نتیجه ممکن است تعجب آور باشد، اما محققان در واقع انتظار چنین نتیجه ای را داشتند، زیرا افراد اهمال کار در ابتدای نیمسال تحصیلی‌ استرس کمتری دارند، زیرا آنها به جای انجام کار‌های آکادمیک خود بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌های لذت بخش (کاهش دهنده استرس) هستند.

اما، با طی‌ شدن بیشتر زمان در طول نیمسال تحصیلی‌ و تشدید اهمال کاری، این روند حالت معکوس به خود گرفت.

در پایان نیمسال تحصیلی‌، این اهمال کاران بودند که بیشتر گزارش استرس و بیماری را میدادند. آنها همچنین در امتحانات پایان نیمسال نمره‌های کمتری را دریافت کردند و در مجموع از لحاظ سلامتی آسیب بیشتری را دیدند.

در مجموع، افراد اهمال کار آسیب بیشتری دیدند و عملکرد بدتری داشتند.

نتیجه این تحقیق، سوالات بیشتری را ایجاد کرد.

آیا افراد اهمال کار تنها فاقد مهارت مدیریت زمان هستند؟

چه مکانیزمی پشت ایجاد استرس و بیماری با اهمال کاری وجود دارد؟

آیا احساسات میتوانند روی اهمال کاری تاثیر گذار باشند؟

در یک تحقیق دیگر انجام شده در دانشگاه کارلتون، محققان به ارزیابی احساسات مرتبط با اهمال کاری روی ۴۵ دانش آموز پرداختند.

پیجری به این دانش آموزان داده شد و محققان آنها را در ۵ روز منتهی به یک پروژه درسی‌ تحت نظر گرفتند.

در هر روز، به این دانش آموزان هشت بار در زمینه اعلام وضعیت اهمال کاری، حالات خلقی‌ و احساسات خود هشدار داده میشد.

همچنان که زمان تحویل پروژه نزدیک تر میشد، دانش آموزانی که بیشتر خود را درگیر فعالیت‌های لذت بخش (افراد اهمال کار) کرده بودند، بیشتر گزارش احساس گناه کردند و ذکر کردند که آنها در واقع پشت نقاب یک لذت آنی‌ خود را مخفی‌ کرده بودند.

این تحقیق شواهدی را ارائه داد که نشان میداد دانش آموزان در مورد احساسی‌ که اهمال کاری در آنها به وجود می آورد، آگاه هستند اما با این حال آنها با اشتیاق خود مبنی بر انجام کار دیگری نمیتوانستند مقابله کنند، در حالی‌ که میبایست سراغ کار اصلی‌ خود رفته و این احساسات منفی‌ را کاهش دهند.

تحقیقاتی‌ این چنینی باعث شد تا محققان دریابند که اهمال کاری ربطی‌ به مشکل مدیریت زمان ندارد، بلکه بیشتر مرتبط با مواردی نظیر درک ما از انجام کار یا ویژگی‌های شخصیتی ما می‌باشد (در این مورد در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد).

یکی‌ دیگر از جنبه‌های جالب اهمال کاری این است که به جای اجتناب از آن و گزیز از تبعات منفی‌ آن، ما بار‌ها و بار‌ها خود را در حال اهمال کاری میابیم.

به عنوان انسان، ما معمولا از اشتباهات درس میگیریم و در آینده با تغییر رفتار خود سعی‌ در اجتناب از بروز احساسات بد داریم، اما در زمینه اهمال کاری، اینطور به نظر نمیرسد که این امر مصداق پیدا کند.

افرادی که اهمال کاری میکنند معمولا به انجام آن ادامه میدهند، علیرغم احساسات منفی‌ و آسیب هایی که میتواند به تندرستی فرد وارد کند.

این امر میبایست مرتبط با تمایلات پایه انسانی‌ در ترجیح دادن لذات آنی‌ به پاداش‌های بلند مدت باشد. مغز ما طوری تکامل یافته است که تنها به منفعت وضعیت فعلی‌ ما اهمیت میدهد، حتی اگر نیاز باشد از منفعت ما در آینده هزینه کند.

اگر ما احساس استرس و سردرگمی کنیم این احساس مهم‌ ترین و برجسته‌ ترین حالت تشخیص داده میشود و بنابراین اولویت بیشتری نسبت به نتایج احتمالی‌ آینده پیدا می‌کند.

در یک تحقیق انجام شده در دانشگاه بیشاپ، محققان به ارزیابی میزان سطح اهمال کاری ۸۰ فرد پرداختند و از آنها خواستند که یک سناریو پر استرس را مرور کنند. این سناریو در مورد بازگشت از یک تعطیلات تابستانی و کشف یک خال گوشی روی پوست بود.

در این سناریو، افراد شرکت کننده باید تجسم میکردند که آنها زمان رفتن پیش دکتر به منظور بررسی این خال را بسیار عقب انداخته اند، تا اضطراب احتمال بروز سرطان پوست در آنها شکل بگیرد.

سپس محققان از این افراد پرسیدند که واکنش آنها در برابر چنین وضعیتی چه میتواند باشد.

افراد اهمال کار از چندین روش پس از پرسیدن این سوال، سعی‌ کردند که در همان لحظه حالات خلقی‌ خود را با بیان جملاتی نظیر “ حداقل قبل از بدتر شدن اوضاع من پیش پزشک رفتم “  بهتر کنند.

اما افراد غیر اهمال کار با بیان جمالتی نظیر “ کاش زودتر پیش دکتر میرفتم “ نشان دادند که موقعیت پر اضطراب پیش رو را پذیرفته و آمادگی بیشتری برای دریافت نتایج بهتر در آینده دارند.

خلاصه : دلیل اهمال کاری عموما میل به داشتن احساس بهتر در لحظه حال می‌باشد، بدون در نظر گرفتن موقعیت فرد در صورت عدم انجام کار در زمان معین آن. اما به هر حال، مردم به امید داشتن حسی بهتر اهمال کاری میکنند، اما در نهایت به دلیل اضطراب و احساس گناه حاصل از آن، دچار سرکوب احساسی‌ بیشتری میشوند.

 

چرا ما اهمال کاری می‌کنیم

اهمال کاری چیزی بسیار فراتر از به تعویق انداختن کار‌ها می‌باشد.

تعریف اهمال کاری عبارت است از تمایل به ایجاد وقفه در شروع یا تکمیل یک وظیفه مهم در زمان ناراحتی‌.

و بر اساس اعلام کالج گرانت مک اوان، منشا اهمال کاری بسیار وسیع تر از مشکلات مربوط به مدیریت زمان می‌باشد (گرچه این امر نیز خود اهمال کاری را تقویت می‌کند).

اهمال کاری یا عدم انجام آن بستگی به چندین فاکتور مختلف دارد از جمله درک ما از وظیفه، ماهیت خود وظیفه و ویژگی‌های شخصیتی ما.

بیایید نگاهی‌ به هر کدام از آنها بیاندازیم.

 

درک کار یا وظیفه

تفسیر ما در رسیدن به کاری که خواهان آن هستیم، نقش بسیار مهمی‌ در انجام به موقع یا تعلل در آن کار دارد.

درک ما میتواند شامل طعی وسیعی از افکار و احساسات باشد، اما یک سری ادراکات هستند که بر اساس شواهد علمی‌ میتوانند تعیین کننده میزان احتمال اهمال کاری باشند از جمله این ادراکات می‌توان به حس کسالت، ناامیدی، حس مهم بودن و اعتماد به خود نام برد.

برای مثال، هنگامی که ما کاری را کسالت آور تشخیص میدهیم، جای تعجبی ندارد که به اندازه کافی‌ به آن توجه نکنیم. در واقع، هرچه انجام یک کار ملالت آورتر باشد، احتمال اهمال کاری نیز بیشتر میشود.

همچنین هنگامی که یک کار ما را ناامید می‌کند، احتمال اهمال کاری نیز بیشتر میشود. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کارلتون نشان میدهد که ناامیدی میتواند منجر به فقدان تمرکز در انجام کار شود که نتیجه نهایی آن اهمال کاری در انجام آن کار می‌باشد.

محققان کارلتون همچنین در مورد برخی‌ موارد کاهش دهنده اهمال کاری نیز توضیحاتی‌ را داده اند.

برای مثال، هرچه یک کار برای ما پر معنا تر باشد، احتمال اهمال کاری در انجام آن کار نیز کمتر میشود. اگر در انجام یک پروژه دچار مشکل هستید، شاید ارزشش را داشته باشد که آن پروژه را بیشتر برای خود جذاب کنید، اشتیاق خود را در آن بیابید، یا از اینکه این پروژه چقدر میتواند دیگران را کمک کند، بیشتر آگاهی‌ کسب کنید.

همچنین تنها باور داشتن به خود میتواند تاثیر بسیار مهمی‌ در مبارزه با اهمال کاری داشته باشد. اگر واقعا فکر کنید که توانایی انجام یک کار را دارید، به احتمال بسیار زیاد تلاش مضاعفی خواهید کرد و اهداف واقع بینانه و قابل دسترسی ای را برای خود تعیین خواهید کرد.

خلاصه : اگر شما یک کار را خسته کننده، ناامید کننده یا تکمیل آن را غیر ممکن بیابید، به احتمال زیاد اهمال کاری خواهید کرد. اما اگر یک کار را پر معنا ببینید و اعتقاد قلبی داشته باشید که میتوانید آن را انجام دهید، احتمال اهمال کاری بسیار کمتر خواهد شد.

 

ماهیت کار یا وظیفه

نوع ساختار یا ارائه یک کار در زندگی‌ ما نیز دارای تاثیر روی قابلیت ما در انجام یک کار می‌باشد.

هرچه ضرب الاجل انجام یک کار دورتر باشد، احتمال در نظر گرفتن انجام آن کار نیز کمتر میشود، چه برسد که در آن اهمال کاری نیز بکنیم. در بسیاری از موارد، ضرب الاجل تحویل یک پروژه بسیار طولانی می‌باشد، بنابراین تا زمان رسیدن زمان تحویل کار و تکمیل کار اصلی‌، مفید است که برای خودمان یک سری اهداف کوچک تر تعیین کنیم.

علاوه بر جدول زمانی‌، ساختار کار نیز در زمینه تخمین احتمال اهمال کاری نیز دارای نقشی‌ حیاتی می‌باشد.

در یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان انستیتو تکنولوژی ماساچوست، آنها ۹۹ دانشجو را در طول یک نیمسال تحصیلی‌ مورد ارزیابی قرار دادند.

دانش آموزان در طول این دوره، سه آزمون دادند. از ۹۹ نفر، به ۵۱ نفر گفته شده بود که میتوانند در هر زمان از نیمسال تحصیلی‌ امتحان دهند (گروه انتخاب آزاد) و ۴۸ نفر دیگر باید بر اساس اعلام زمان امتحان توسط استاد، آزمون میدادند (گروه بدون حق انتخاب).

در پایان نیمسال تحصیلی‌، محققان میانگین نمرات دانش آموزان هر دو گروه را در سه آزمون مورد نظر ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که گروهی که حق انتخاب داشت به طور متوسط توانست نمره ۸۵% را کسب کند و گروه بدون حق انتخاب به طور متوسط توانست نمره ۸۹% را کسب کند. از لحاظ آماری فاصله قابل توجهی‌ بین این دو درصد وجود دارد.

اگر به آزمون پایانی نیز نگاهی‌ بیندازید، می‌بینید که نتایج قابل توجه تر هستند. در این آزمون گروه انتخاب آزاد به طور متوسط نمره ۷۷% را کسب کرد، در حالی‌ که گروه بدون حق انتخاب به طور متوسط توانست نمره ۸۶% را کسب کند.

اما چرا گروهی که زمان امتحان آنها توسط استاد تعیین شده بود توانست عملکرد بهتری نسبت به گروهی داشته باشد که خودشان زمان امتحانات را انتخاب کرده بودند؟

محققان معتقدند دلیل این موضوع به خاطر این است که هنگامی که برای دانش آموزان یک زمان مشخص توسط فردی دیگر برای امتحانات تعیین شود، احتمال اهمال کاری در آنها کمتر میشود.

همه این یافته‌ها بسیار جالب است، اما اگر در کنار شما یک استادی نباشد که ضرب الاجل برای شما تعیین کند چه کاری باید انجام دهیم؟

در این تحقیق برای این سوالات، پاسخی داده شده است.

بعد از آنالیز بیشتر اطلاعات، محققان کشف کردند، اینکه چه کسی‌ ضرب الاجل تعیین کند موضوع اصلی‌ نیست. بلکه مساله مهم فواصل زمانی‌ یکسان بین امتحانات بوده است، به طوری که دانش آموزان با داشتن زمان کافی‌ برای هر امتحان، می‌توانستند عملکرد خوبی‌ از خود ارائه دهند.

هیچ دلیلی‌ وجود ندارد که شما نتوانید این اصل را در زندگی‌ شخصی‌ خود اعمال کنید.

هنگامی که یک پروژه طولانی مدت در دست دارید، یکی‌ از کارامد‌ترین راه‌ها برای مقابله با اهمال کاری تقسیم آن پروژه به چندین کار کوچک تر می‌باشد و برای هر یک از کار‌ها نیز یک بازه زمانی‌ میبایست تعیین شود.

خلاصه : شما در مواجه با کار‌های بسیار بزرگ یا کارهایی که زمان تکمیل آنها بسیار طولانی می‌باشد، میتوانید اهمال کاری بیشتری را انجام دهید. اما با تقسیم کردن آن کار بزرگ به کارهای کوچک تر و تعیین اهداف کوچک تر و قرار دادن یک ضرب الاجل برای رسیدن به آنها میتوانید شانس اهمال کاری را کاهش دهید. در واقع میتوانید لیستی از گام‌های کوچک تر برای تکمیل کار اصلی‌ خود تهیه کنید.

 

ویژگی‌های شخصیتی

علاوه بر چگونگی‌ تفکر ما در مورد یک کار خاص یا چگونگی‌ سازماندهی آن کار، تحقیقات نشان میدهند که برخی‌ ویژگی‌های شخصیتی نیز در اهمال کاری تاثیر گذار هستند.

برای مثال، اگر شما فردی ماجراجو و دارای احساس قدرتمندی باشید، پس به انجام فعالیت‌های هیجان انگیز علاقه بیشتری نشان میدهید، ریسک بیشتری می‌کنید و به هر قیمتی از بروز کسالت اجتناب خواهید کرد. این یعنی‌ احتمال اهمال کاری در شما بیشتر خواهد بود، زیرا شما همیشه به دنبال راهی‌ برای افزایش سطح دوپامین خود هستید تا تمرکز روی انجام کارهای خسته کننده اما ضروری که میبایست انجام دهید.

اما اگر شما فردی مسئولیت پذیر باشید و تمایل بیشتری به نظم و سازماندهی داشته باشید، احتمال اهمال کاری در شما کمتر است.

“ ترس از ناکامی و شکست “ نیز دارای نقشی‌ مهم در میزان اهمال کاری می‌باشد. اما میزان تاثیر گذاری آن روی اهمال کاری بستگی به میزان اعتقاد شما به خود دارد.

اگر شما در زمینه تکمیل یک کار یا انجام خوب آن به خود اعتماد کافی‌ را نداشته باشید، سپس از دیدگاه شما احتمال شکست بسیار بالا خواهد بود که این امر نیز منجر به اهمال کاری میشود.

اما از طرف دیگر، اگر کاملا در زمینه تکمیل یک کار به خود اعتماد کافی‌ را داشته باشید، ترس از شکست و ناکامی میتواند آتشی را درون شما روشن کند که میتواند باعث کاهش احتمال اهمال کاری و افزایش سطح تلاش شما در جهت اجتناب از بروز شکست شود.

خلاصه : اگر به آسانی حواس تان پرت میشود، به خود اعتماد کافی‌ را ندارید و بیشتر به دنبال کارهای هیجانی هستید، پس احتمال اهمال کاری در شما بیشتر می‌باشد. اما اگر فردی متمرکز هستید و به خود ایمان دارید و میدانید که توانایی انجام کار محول شده به خود را دارید، پس احتمال اهمال کاری در شما کمتر خواهد بود. اما جدایی از ویژگی‌های شخصیتی شما، با استفاده از تکنیک‌های ذکر شده در ادامه مقاله میتوانید شانس اهمال کاری را کاهش دهید.

 

۴ استراتژی برای توقف اهمال کاری

اکنون میتوانیم با اطمینان بگوییم که اهمال کاری ویژگی خوبی‌ نمیباشد و دارای تاثیرات منفی‌ زیادی می‌باشد.

بنابراین چه کاری را میتوانیم در جهت عدم بروز این رفتار مخرب انجام دهیم؟

در اینجا ۴ استراتژی کارامد را برای شما شرح خواهم داد که توسط تحقیقات علمی‌ پشتیبانی میشوند :

۱ : تعیین ضرب الاجل‌های کوتاه برای خود

۲ : حذف کردن عوامل حواس رتی و بهبود محیط کاری

۳ : یافتن معنا و مفهوم در کار

۴ : تکنیک پومودورو

 

۱) تعیین ضرب الاجل‌های کوتاه

شرح کامل و مختصر این استراتژی به قرار زیر است :

تعیین ضرب الاجل‌های بیشتر

تعیین ضرب الاجل‌های قابل مدیریت بیشتر

ضرب الاجل‌های با فواصل زمانی‌ یکسان

 

در تحقیق انجام شده در کالج بروکین روی ۲۱۲ نفر ارتباط قوی ای بین اهمال کاری و طیف وسیعی از دیگر رفتار‌ها نظیر تکانشگری، نظارت روی خود، برنامه ریزی و سازماندهی، تغییر در فعالیت ها، آغاز کار و نظم یافت شد.

بنابراین، اگرچه سختی مدیریت زمان ممکن است ریشه اهمال کاری نباشد، اما افراد اهمال کار ممکن است از تعیین ضرب الاجل‌های بیشتر (و قابل مدیریت) در زمینه رسیدن به اهداف خاص، پروژه یا فعالیت سود ببرند.

برای مثال، به جای تعیین یک ضرب الاجل طولانی مثل “ کاهش وزن به میزان ۱۰ پوند در ۵ ماه “ ، شما میتوانید در مسیر رسیدن به این هدف کلی‌، چندین ضرب الاجل کوتاه تر نیز برای خود تعیین کنید. برای مثال، شما میتوانید یک هدف کوچک تر نظیر کاهش ۴ پوند در هر ماه را برای خود تعیین کنید.

در پایان، اطمینان حاصل کنید که این ضرب الاجل‌های کوتاه تر، با فاصله زمانی‌ یکسانی از هم قرار داشته باشند. در مثال بالا، فاصله زمانی‌ بین هر ضرب الاجل، ماه به ماه تعیین شده بود.

خلاصه : اگر می‌بینید که از اهمال کاری شدید در حال رنج بردن هستید، شما میتوانید وظیفه اصلی‌ خود را به چندین وظیفه کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم کنید و برای هر کدام یک ضرب الاجل با فاصله زمانی‌ یکسان تعیین کنید تا در نهایت کار اصلی‌ را بتوانید به اتمام برسانید.

 

۲) حذف کردن عوامل حواس پرتی و بهبود محیط کاری

شرح کامل و مختصر این استراتژی به شرح زیر است :

کاهش وسواسه ها

ایجاد یک محیط کاری خوب

تعیین یک روال کاری

ایجاد آرامش در خود

 

اگر تا کنون در مورد تغییرات رفتاری مطالب زیادی را خوانده باشید، میدانید که ذات بشر به گونه ای است که لذات آنی‌ را به پاداش‌های دراز مدت ترجیح میدهد، اما ما میتوانیم این نقص را برطرف کرده و طوری عمل کنیم که در نهایت سود بیشتری ببریم و سالم تر بمانیم. به عبارت دیگر، ما میتوانیم عادات رفتاری خود را بهتر کنیم.

و اهمال کاری نیز میتواند یک عادت در ما شود.

اگر میل اولیه شما همیشه به فردا موکول کردن کاری است که میتوانید اکنون انجام دهید، پس شما در حال تبدیل کردن اهمال کاری به یک عادت هستید.

اما خوشبختانه، همان استراتژی‌های کاربردی در زمینه حذف عادات بد و بهبود عادات خوب میتواند در زمینه کاهش اهمال کاری نیز به شما کمک کنند.

یک متد ساده در زمینه کاهش اهمال کاری و افزایش بازدهی، کاهش وسواسه هایی است که شما را از انجام کار دور میکنند و همچنین ایجاد محیطی‌ که بتواند حس انجام کار را در شما بسیار تقویت کند.

مهم است که بدانید وسوسه‌ها و عوامل حواس پرتی برای هر کسی‌ متفاوت می‌باشد، همینطور یک محیط مطلوب کاری نیز از دید هر کسی‌ متفاوت می‌باشد.

به همین دلیل، شما ابتدا باید تعیین کنید که چه چیزهایی بیشترین حواس پرتی را در شما ایجاد میکنند و سپس انجام آن کار‌ها را دشوارتر از قبل کنید.

آیا بیش از حد تلوزیون نگاه می‌کنید؟ تلوزیون را خاموش کرده یا باطری کنترل آن را خارج کنید.

آیا معتاد به چت در گروه‌های خود هستید؟ گروه‌ها را سایلنت کنید یا گوشی خود را در اتاق دیگری بگذارید.

آیا معتاد به خرید اینترنتی هستید؟ افزونه هایی را دانلود کنید که از ورود شما به برخی‌ سایت‌های خاص جلوگیری میکنند.

علاوه بر بلاک کردن عوامل حواس پرتی، محیط پیرامونی خود را طوری ایجاد کنید که بازدهی در آن راحت تر و لذت بخش تر باشد.

خلاصه : برای رسیدن به موفقیت اغلب لازمه آن ایجاد محیطی‌ مطلوب می‌باشد. ایجاد محیطی‌ تنها به منظور انجام مطلوب کار و دارای راحتی‌ زیاد بر پایه استاندارد‌های شخصی‌ شما، یکی‌ از بهترین راه‌ها در زمینه جلوگیری از اهمال کاری می‌باشد.

 

۳) یافتن معنا و مفهوم در کار

شرح کامل و مختصر این استراتژی به شرح زیر است :

یافتن شور و اشتیاق در کار

تمرکز روی هدف

لذت بردن از فرایند انجام کار

 

اگرچه تعیین ضرب الاجل‌های کوچک تر و حذف عوامل حواس پرتی متدهایی عالی‌ در زمینه جلوگیری از اهمال کاری هستند، اما اکثر افرادی که ما آنها را اهمال کار حرفه ای میدانیم، فاقد آن اراده لازم در انجام چنین کارهایی هستند.

در نتیجه، دست گذاشتن روی جنبه‌های احساسی‌ اهمال کاری ممکن است بهترین روش برای این افراد باشد.

به منظور کاهش تمایل به لذات کوتاه مدت و عدم غفلت در مورد نتایجی‌ که در آینده با آن مواجه میشویم، یافتن معنا و مفهوم در کار مورد نظر یک استراتژی مفید می‌باشد.

آیا جنبه ای از کاری که در انجام آن اهمال کاری می‌کنید وجود دارد که باعث برانگیختن شور و اشتیاق در شما شود؟

آیا انجام کاری که به شما سپرده شده است میتواند به فردی که دوستش دارید کمک کند؟

آیا پیشرفت هر چند کند و آهسته، میتواند باعث حسی خوب در شما شود؟

زمان گذاشتن برای ارزیابی و کشف معنا و مفهوم در کاری که در انجام آن دچار مشکل هستید میتواند از بروز اهمال کاری جلوگیری کند.

خلاصه : اگر می‌بینید که انگیزه کافی‌ برای شروع کاری را ندارید، زمانی‌ را صرف درک این کنید که چرا آن کار برای شما مهم می‌باشد، چه چیزی را میتواند به زندگی‌ شما ببخشد و چگونه میتواند به شما در جهت رسیدن به اهداف دیگر کمک کند.

 

۴) استفاده از تکنیک پومودورو

شرح کامل و مختصر این استراتژی به قرار زیر است :

پایبندی به انجام کار در واحد‌های زمانی‌ کوتاه.

یک راه حل خاص و تاکتیکی که شما همین الان میتوانید از آن استفاده کنید با عنوان “ تکنیک پومودورو “ شناخته میشود.

در این تکنیک، شما متعهد به انجام ۲۵ دقیقه کار بدون وقفه میشوید که پس از آن ۵ دقیقه فرصت استراحت خواهید داشت.

اکثر مردم میتوانند به انجام ۲۵ دقیقه کار بدون وقفه پایبند بمانند. ساعت ها، روزها، هفته‌ها و ماه‌های تعیین شده برای انجام یک پروژه بسیار خسته کننده و طاقت فرسا به نظر میرسند. اما ۲۵ دقیقه کار؟ آسان است.

سخت‌ ترین بخش فرار از چنگال اهمال کاری، شروع کار است. و این دقیقا همان هدفی‌ است که این تکنیک دنبال می‌کند. در اغلب موارد، همین که شما کار را شروع کنید، خود به خود جذب آن شده و آن را ادامه میدهید. بنابراین، حتی ممکن است که نیاز به آن ۵ دقیقه استراحت هم نداشته باشید.

اگرچه روی این تکنیک تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما از آن به شکل گسترده ای استفاده میشود و متخصصان زیادی آن را توصیه میکنند نظیر دکتر فیل اوکلی خالق (Learning How to Learn)، که یک آموزش آنلاین می‌باشد که ۱.۸ میلیون نفر از ۲۰۰ کشور مختلف آن را طی‌ کرده‌اند.

اگر علاقه مند به استفاده از تکنیک پومودورو هستید، میتوانید از برنامه ای به نام (Forest) استفاده کنید. در این برنامه از تکنیک پومودورو استفاده شده و با استفاده از تایمر، گوشی شما را به مدت ۲۵ دقیقه غیر قابل استفاده می‌کند (اگر از طریق گوشی خود کار می‌کنید، شاید این برنامه بهترین گزینه شما نباشد).

بنابراین، اگر به دنبال چیزی هستید که بتوانید بلافاصله از آن در روال کاری روزانه خود استفاده کنید ، تایمر خود را کار گذشته و تکنیک پومودورو را انتخاب کنید.

خلاصه : تکنیک پومودورو شامل انجام ۲۵ دقیقه کار بدون وقفه و سپس ۵ دقیقه استراحت میشود. انجام این کار باعث میشود تا پروژه کاری شما به چندین بخش کوچک تر و قابل مدیریت تقسیم شود که این امر شروع انجام کار را آسان تر می‌کند. همچنین میتوانید بازه‌های زمانی‌ کاری خود را گسترده تر نیز بکنید.

بدنسازی

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *