آیا شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ باعث ایجاد هوس خوردن شیرینیجات در شما میشوند؟
0.0

آیا شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ باعث ایجاد هوس خوردن شیرینیجات در شما میشوند؟

  • تغذیه
  • 5 دسامبر 21
  • حسام رضائی
  • 74 بازدید
  • بدون دیدگاه

شیرین کننده های مصنوعی کجا کاربرد دارند؟! اینطور به نظر میرسند که هدیه خدا برای کاهش وزن میباشند.

قبل از ساخت آن ها، تنها راه ارضا حس شیرینی‌ دوستی‌ مصرف شکر، آبنبات، نوشابه و دیگر شیرینی‌ جات کالری دار بود.

به لطف وجود شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ نظیر اسسولفام پتاسیم، آسپارتام و سوکرالوز، شما میتوانید حس شیرینی‌ دوستی‌ خود را بدون دریافت کالری برطرف کنید (و در نتیجه راحت تر کاهش وزن داشته باشید).

البته ایده اینگونه بوده است، اما برخی‌ افراد مدعی هستند که شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ از طریق افزایش هوس شما به شیرینی‌، به شکل غیر مستقیم مانع از کاهش وزن میشوند. آنها مدعی هستند که این شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ هوسی را در شما ایجاد میکند که تنها راه ارضا آن مصرف غذاهای شیرین و پر کالری می‌باشد.

اما حق با چه کسی‌ است؟

در این مقاله از مکمل ها در مورد شیرین کننده‌ های مصنوعی‌، نام شش شیرین کننده مصنوعی مورد تائید سازمان غذا و دارو و اینکه آیا آنها واقعا باعث میشوند که شما هوس مصرف شکر واقعی را پیدا کنید یا خیر، خواهید آموخت.

artificial sweeteners 2 1

شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ چه هستند؟

شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ که همچنین با نام “ جایگزین‌های شکر “ نیز شناخته میشوند، موادی شیمیایی بوده که به غذاها افزوده میشود تا به آنها طعم شیرینی‌ داده و معمولا دارای کالری بسیار اندک یا بدون کالری هستند.

به دلیل ساختار شیمیایی آنها، شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ بسیار شیرین تر از شکر (تا ۲۰۰۰۰ برابر شیرین تر) هستند، به این معنی‌ که برای رسیدن به سطح شیرینی‌ دلخواه، شما تنها نیازمند مقادیر بسیار کمتری از آنها نسبت به شکر هستید.

شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ را می‌توان در دو دسته طبقه بندی کرد : شیرین کننده‌های مغذی و غیر مغذی. شیرین کننده‌های مغذی حاوی کالری هستند، در حالی‌ که شیرین کننده‌های غیر مغذی یا حاوی کالری بسیار اندک یا بدون کالری هستند.

مواد غذایی ای که به طور رایج شیرین کننده‌ های مصنوعی در آنها یافت میشوند عبارتند از :

انواع شیرینی جات و کیک ها

آبنبات

غذاهای کنسروی

غلات صبحانه

محصولات لبنی

مکملهای غذایی پودری

پودینگ

چاشنی‌های سالاد

نوشیدنی‌‌های غیر الکلی

آدامس

شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ مورد تائید

نام شش شیرین کننده مصنوعی‌ تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو به شرح زیر است :

۱ . آدوانتام : آدوانتام تقریبا ۲۰۰۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و بدون کالری می‌باشد.

۲ . اسسولفام پتاسیم : اسسولفام پتاسیم حدودا ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر و بدون کالری بوده، و اغلب با دیگر شیرین کننده‌ها ترکیب میشود.

۳ . آسپارتام : آسپارتام حدودا ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و در هر گرم حاوی ۴ کالری می‌باشد.

۴ . نئوتام : نئوتام بین ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و بدون کالری می‌باشد.

۵ . ساخارین : ساخارین بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و بدون کالری می‌باشد.

۶ . سوکرالوز : سوکرالوز حدودا ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و بدون کالری می‌باشد.

SugarSubstitute AP 777662400567

آیا شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ باعث ایجاد هوس مصرف شیرینی‌ جات در شما میشوند؟

از آنجایی که شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ حاوی کالری اندک یا بدون کالری میباشند، بسیاری از مردم گمان میکنند که مصرف آنها راهی‌ هوشمندانه برای ارضای حس شیرینی‌ دوستی‌ بدون نابود کردن رژیم غذایی می‌باشد.

و اگرچه این گفته میتواند درست باشد (چندین تحقیق نشان میدهند افرادی که شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ را جایگزین شکر میکنند کاهش وزن بیشتری دارند)، اما یک سری شواهد وجود دارد که نشان میدهند مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ در دفعات بیش از حد زیاد ممکن است باعث شوند تا هوس مصرف شیرینی‌ جات پر کالری در شما ایجاد شود.

برای توضیح اینکه چرا این اتفاق ممکن است رخ دهد، باید نگاهی‌ به زیست شناسی‌ فرگشتی بیندازیم.

از آنجایی که غذاهای شیرین یک منبع فوق‌العاده از انرژی برای بدن می‌باشد، ما یک “ سیستم پاداش “ را در خود تکامل داده ایم که باعث میشود مصرف غذاهای شیرین برایمان لذت بخش باشد.

به این سیستم پاداش، “ سیستم دوپامین مزولیمبیک “ می‌گویند، و از طریق آزاد سازی مقدار زیادی هورمون دوپامین هنگام مصرف شکر عمل می‌کند. این دوپامین خوردن شیرینیجات را به تجربه ای بسیار لذت بخش تبدیل می‌کند، و به ما میگوید که دوباره باید این کار را انجام دهیم زیرا برای حفظ بقایمان مهم می‌باشد.

اما، تحقیقات نشان میدهند که شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ همانند شکر نمیتوانند این سیستم پاداش را فعال کنند، زیرا آنها آن مقدار انرژی (کالری) زیادی که بدن انتظار دریافت از یک منبع شیرینی‌ را دارد را مهیا نمیکنند.

این یعنی‌ هر زمانی‌ که ما غذا‌ها و نوشیدنی‌‌های حاوی شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ را می‌کنیم، ذهن فریب خرده و اینطور فکر می‌کند که ما نیازمند مصرف کالری بیشتر (اغلب از غذاهای شیرین و پر کالری) هستیم تا نیازمان به انرژی تامین شود.

یک مثال خوب در این زمینه مربوط به یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌باشد که در آن ۷۴ شرکت کننده در سه جلسه آزمایشی شرکت کردند : اولی‌ هنگامی که آنها یک نوشیدنی‌ حاوی شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ مصرف کرده بودند، دومی‌ زمانی‌ که از نوشیدنی‌‌های دارای شکر استفاده کرده بودند، و سومی‌ زمانی‌ که آنها آب نوشیده بودند.

پس از مصرف هر کدام از این نوشیدنی‌ ها، افراد شرکت کننده به تصویر غذاهای پر کالری نگاه کرده و در همین حال محققان با روش (fMRI) به اندازه گیری میزان فعالیت بخش هایی از مغز که مرتبط با اشتها و هوس‌های غذایی هستند، پرداختند. محققان همچنین سطح قند خون، انسولین و هورمون‌های متابولیک افراد شرکت کننده را اندازه گیری کردند.

و در پایان هر جلسه آزمایش، محققان به افراد شرکت کننده دسترسی‌ آزاد به بوفه را دادند تا بتوانند میزان تغذیه آنها را ثبت کنند.

نتایج نشان داد که …

۱ . مصرف نوشیدنی‌‌های حاوی شیرین کننده‌ های مصنوعی بیشتر از مصرف نوشیدنی‌‌های شکر دار توانست مناطقی از مغز که مرتبط با اشتها و هوس‌های غذایی هستند را فعال کند، مخصوصا در زنان و افراد شرکت کننده چاق.

۲ . سطح هورمون‌های متابولیک که به بدن می‌گویند که سیر هستید، پس از مصرف نوشیدنی‌‌های حاوی شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ نسبت به نوشیدنی‌‌های شکر دار، کاهش یافته بود.

۳ . مصرف یک نوشیدنی‌ حاوی شیرین کننده مصنوعی‌ باعث افزایش میزان تغذیه زنان (اما نه مردان) در بوفه شد.

به علاوه، تحقیقات نشان میدهند که مصرف منظم شیرینیجات ممکن است باعث افزایش مقاومت مغز به حس شیرینی‌ شود، و باعث تقویت انتخاب‌های شما برای غذاهای شیرین شود. بر اساس این تئوری، اگرچه مصرف غذاهای شیرین ممکن است در کوتاه مدت حس شیرینی‌ دوستی‌ شما را برطرف کند، اما در بلند مدت باعث تقویت آن میشود.

بنابراین، اکنون میتوانید درک کنید که چرا بسیاری از مردم عقیده دارند که مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ ممکن است شما را بیشتر تشویق به مصرف شیرینی‌ واقعی کند.

اما به هر حال، آنالیز یک تحقیق بدون در نظر گرفتن استدلال‌های متقابل کامل نخواهد بود – و متاسفانه باید گفت که تئوری افرادی که اعتقاد دارند شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ باعث ایجاد هوس مصرف شیرینیجات در آنها میشود، دارای چند مشکل است.

برای مثال، چندین تحقیق نشان میدهند که مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ نه باعث میشود که بعدا کالری بیشتری مصرف کنید و نه باعث میشود تا شما به دنبال مصرف غذاهای شیرین و پر کالری باشید. در یک تحقیق خصوصا نشان داده شد که مصرف یک نوشیدنی‌ دارای شیرین کننده مصنوعی‌ بیشتر از نوشیدن آب توانست باعث کاهش هوس مصرف دسر شود.

همچنین مطرح کردن اینکه مصرف غذاهای شیرین باعث افزایش میل شما به این غذاها میشود،‌جای بحث دارد. اگرچه این گفته عقلانی است، چون که میدانیم چگونه مصرف نمک یا چربی‌ میتواند میل شما به مصرف غذاهای شور و پر چرب را افزایش دهد، اما شواهد مستقیم بسیار اندکی‌ وجود دارند که نشان دهند همین امر در مورد شکر نیز صدق می‌کند.

برای مثال، در یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه بریستول نشان داده شد که کودکان هرچه بیشتر از نوشیدنی‌‌های پرتقالی کرده بودند، بیشتر از مصرف این محصولات لذت میبردند. اما به هر حال، زمانی‌ که همین تست روی افراد بالغ انجام شد، به چنین یافته‌های مشابهی نرسیدند.

در آخر، همچنین در مورد کیفیت تحقیقات انجام شده روی اثر شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ روی هوس مصرف شیرینیجات، شبهه‌های زیادی مطرح است.

برخی‌ از این تحقیقات روی حیوانات از جمله مگس و موش انجام شده، که شما لزوما نمیتوانید نتایج آنها را به انسان‌ها تعمیم دهید. برخی‌ دیگر از این تحقیقات کاملا در شرایط واقعی زندگی‌ به دور بوده‌اند و جای شک است که چطور آنها میتوانند در شرایط عادی زندگی‌ اعمال شوند.

برای مثال، در یک تحقیق از افراد شرکت کننده خواسته شد تا حین پاسخ دادن به سوالات در مورد شامپو و سپس توصیف بسته بندی روی بطری‌های آب، آدامس و اسمارتیز، از نوشیدنی‌ با برند (Sprite) نیز استفاده کنند! در یک تحقیق دیگر از افراد شرکت کننده خواسته شد در حین پاسخگویی به سوالات در مورد شجره نامه خانوادگی شان، به مدت چهار دقیقه به غذای مورد علاقه شان نگاه کرده و آن را ببویند، و در همین حین یک محقق گوش پاک کن آغشته به طعم غذایی که آنها در حال نگاه کردن به آن بودند را در دهانشان قرار میداد!

artificial sweeteners1200

بنابراین، آیا شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ باعث ایجاد هوس مصرف شیرینیجات در شما میشوند؟

پاسخ کوتاه این است که … شاید، اما احتمالا تاثیر آنها آن قدری کافی‌ نیست که شما مجبور به پرخوری یا افزایش وزن کنند.

اگر این چیزی است که باعث نگرانی شما شده یا قبلا به شما اثبات شده که مصرف آنها میتواند به مشکل تبدیل شود، پس میتوانید مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ را کاهش یا کلا آنها را از رژیم خود حذف کنید و ببینید چه حسی خواهید داشت. اگر هوس تان به شیرینیجات فروکش کرد (و دلیل آن صرفا حذف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ بود)، پس میتوانید برای آینده کلا این شیرین کننده‌های مصنوعی‌ را از رژیم تان حذف کنید، اما اگر اینطور نبود، پس نگران مصرف آنها نباشید.

و اگر در حال حاضر هنگام بودن در رژیم از غذاها و نوشیدنی‌‌های حاوی شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ استفاده می‌کنید، و دریافته اید که آنها راهی‌ کارامد برای مقابله با هوس خوردن مواد غذایی شیرین و پر کالری میباشند، پس با خیال راحت میتوانید همچنان به مصرف آنها ادامه دهید (تحقیقات نیز همچنین نشان میدهند که انجام این کار احتمالا یک استراتژی منطقی‌ برای پایبندی به رژیم تان می‌باشد).

سوالات متداول

سوال متداول ۱ : آیا شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ برای شما بد هستند؟

بسیاری از ادعا‌ها مبنی بر اینکه شیرین کننده‌ های مصنوعی در افزایش وزن، دیابت، سندروم متابولیک، سرطان، سردرد و تشنج مشارکت دارند، اغراق آمیز است.

اما به هر حال، اگرچه شیرین کننده‌ های مصنوعی آنطوری که برخی‌ افراد ادعا دارند، خطرناک نمیباشند، اما تحقیقات نشان میدهند که مصرف منظم آنها ممکن است برای سلامتی تان مضر باشد.

اگر خواهان شیرین کردن غذاهای خود با چیزی کم کالری، ایمن و بدون شکر هستید، بهترین انتخاب‌های شما شامل استویا، اریتریتول و عصاره میوه مانک می‌باشد.

چندین تحقیق نشان میدهند که آنها نه تنها ایمن میباشند بلکه میتوانند دارای چندین مزیت سلامتی نیز باشند، از جمله بهبود حساسیت انسولینی، کاهش سطح کلسترول، بهبود کنترل قند خون، اثرات جزئی ضد سرطانی، کاهش فشار خون و التهابات و …

اساسا، اگر در مجموع نگران اثرات شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ روی سلامت خود هستید، به آسانی میتوانید تمام این مشکلات را با استفاده از جایگزین‌های طبیعی آنها حل کنید.

سوال متداول ۲ : شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ یا شکر : کدام بهتر است؟

شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ و شکر هیچ کدام ذاتا “ بد “ نیستند، به این معنی‌ که هیچکودم ذاتا “ بهتر “ از دیگری نمیباشد.

با این بیان، اما تحقیقات انجام شده روی خطرات شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ همیشه شفاف نبوده است، و برخی دلایل خوب نیز منبی بر به حداقل رساندن مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ وجود دارد.

اما از طرف دیگر، روی شکر تحقیقات کامل و جامعی انجام شده است و مشخص شده در صورت اعتدال در مصرف، این ماده دارای خطرات اندکی‌ در زمینه سلامتی می‌باشد.

بنابراین، بهترین کار این است که در اکثر اوقات غذاهای شکردار را به غذاهای دارای شیرین کننده مصنوعی‌ ترجیح دهید (مخصوصا اگر از قند طبیعی یافت شده در مواد غذایی ای نظیر میوه‌ها نیز استفاده می‌کنید)، و مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی‌ را حداقلی حفظ کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات