بدنسازی

آخرین مقالات :

۵ موردی که متخصصان تغذیه نمیخواهند شما بدانید

بدون دیدگاه
2,366 بازدید
۵ موردی که متخصصان تغذیه نمیخواهند شما بدانید

۵ موردی که متخصصان تغذیه نمیخواهند شما بدانید

اگر شما وارد هر کتاب فروشی شوید یا حتی اگر وارد سایت آمازون شوید شاهد طیف بسیار وسیعی از کتاب‌های رژیم غذایی هستید. من حتی در آمازون عبارت (diet books) برای تهیه این مقاله را سرچ کردم و چیزی حدود بیش از ۵۰۰۰۰ نتیجه یافت شد، این یعنی‌ اینکه تعداد این دست از کتاب‌ها اینقدر زیاد است که حتی بسیاری از آنها نمایش داده نمی‌شود و شما چیزی از آن نمیدانید. اما چرا این تعداد کتاب در مورد رژیم وجود دارد؟ می‌توان دو دلیل را برای آن بیان کرد :

  1. ما چیزی در مورد علم تغذیه نمیدانیم پس همه این کتاب‌ها به نوعی حدس و گمان علمی‌ در این زمینه هستند.
  2. این افراد یک پیام جذاب برای شما دارند و از طرفی‌ مردم نیز بسیار علاقمند به گرفتن رژیم هستند. اگر شما بتوانید یک پیام جذاب را در یک قالب زیبا کادوپیچ کنید میتوانید همان مطلب را هر بار با کمی‌ تغییرات جزیی بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها به مردم بفروشید.

محتمل‌ ترین پاسخ میتواند گزینه دو همراه با بخشی از گزینه یک باشد. مساله این است که اکثر نویسندگان این کتاب‌ها به شما حقیقت کامل را نمیگویند. تا این مقطع در دوره کاریم بالغ بر ۳۰۰ کتاب مربوط به رژیم غذایی خوانده ام و تنها چیزی که از خواندن تمام این کتاب‌های محبوب متوجه شده ام این است که آنها حقیقت واقعی، آزار دهنده و غیر جذاب اصلی‌ را به شما نمیگویند. از آنجایی که من کتابی برای فروش به شما ندارم بنابراین در این مقاله حرف های خود را خواهم زد تا فقط حقیقت را به شما نمایان کنم.

 

۱) نوع رژیم شما اهمیتی ندارد

در این مورد می‌خواهم بسیار شفاف صحبت کنم. هنگامی که بحث کاهش وزن مطرح باشد، نوع رژیم غذایی شما اهمیتی ندارد. البته این موضوع به این معنی‌ نیست که چیزی که میخورید اهمیتی ندارد. چیزی که در اینجا قصد دارم به شما بگویم این است که خود رژیم غذایی و هر نامی‌ که دارد اهمیتی دارد، همانی که شما را مجبور می‌کند تا همانند یک آیین رفتار‌های مشخصی‌ را از خود بروز دهید.

کافی‌ است یکی‌ از رژیم‌های رایج را نام ببرید و چند ثانیه در مورد آن فکر کنید.

رژیم غذایی پالئو؟ چیز عجیبی‌ در مورد آن وجود ندارد.

رژیم گیاه خواری؟ متاسفم. در این مورد هم چیز خاصی‌ وجود ندارد.

رژیم کتو؟ حرفی‌ برای گفتن نمیماند.

دهه‌ها تحقیق پشت تحقیق نشان داده است که موضوع از این قرار است. اگر شما در هر رژیمی‌ به طور صحیحی چیز‌هایی که میدانیم اهمیت دارد (پروتئین و کالری) را به خوبی‌ کنترل کنید همه این رژیم‌ها در آخر دارای یک نتیجه یکسان خواهند بود. انجام انواع مقایسه‌ها در تحقیقات مختلف بار‌ها و بار‌ها این موضوع را نشان داده است. برایم بسیار جالب بود، هنگامی که در حال نوشتن این مقاله بودم در یک شب هنگام صرف شام با خانواده یک گفتگو در این باره داشتیم. آنها از من پرسیدند “ بهترین رژیم غذایی موجود در حال حاضر چه می‌باشد؟ “ . و من به آنها گفتم “ همه آنها و همچنین هیچ کدام از آنها. سوال واقعی این است که ما چه چیز‌هایی را به طور کلی‌ باید در مورد تغذیه و رژیم گرفتن بدانیم که بتوانند به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کنند. “

 

۲) رژیم گرفتن کلید رسیدن شما به سلامتی‌ نمیباشد

بسیاری از افراد رژیم گرفتن را بهترین راه برای افزایش سلامتی خود میدانند. اما احتمالا اینطور نیست. رژیم گرفتن تنها یک بخش از افزایش سلامتی‌ می‌باشد، اما همین بخش هم ممکن است که بخش بزرگ تر و اصلی‌ نباشد. اکنون در این مورد قضاوت اشتباه نکنید.رژیم گرفتن به افزایش سلامت افراد کمک می‌کند، اما تنها آن را در یک جهت انجام میدهد و آن هم مسیر کاهش دادن است. اما منظورم از این حرف چیست؟ بیائید ببینیم که یک رژیم غذایی مخصوصا آنهایی که دارای کالری محدود هستند چه کاری را انجام میدهند.

یک رژیم کم کالری باعث کاهش وزن، کاهش سطح گلوکز خون، کاهش استقامت سلول‌ها به جذب انسولین، کاهش پروفایل لیپید ها، کاهش فشار خون و کاهش چربی‌ بدن میشود. همچنین این رژیم‌ها در اکثر افراد باعث کاهش عملکرد تیرویید نیز میشوند و همچنین میتوانند باعث کاهش فعالیت‌های فیزیکی‌ و میل جنسی‌ نیز شوند.

به همین دلیل است که انجام ورزش برای بهبود وضعیت سلامتی‌ هر فردی بسیار حیاتی می‌باشد. هنگامی که شما ورزش را به شکل منظم انجام دهید میتواند باعث افزایش بازده قلبی، کاهش ضربان قلب در حالت استراحت، کاهش فشار خون، بهبود انعطاف پذیری متابولیکی، بهبود تراکم استخوان ها، بهبود حجم عضلات، بهبود حافظه، خواب بهتر و بسیاری دیگر از موارد شود. رژیم گرفتن برای برخی‌ چیز‌ها خوب می‌باشد اما یک علاج معجزه آسا برای سلامتی‌ نمیباشد. شما نمیتوانید برای بهبود سلامتی‌ خود رژیم خود را سخت تر کنید، بلکه باید تمرکز خود را روی ورزش نیز قرار دهید و همینطور در یک بازه‌های زمانی‌ مشخص از رژیم خود خارج شوید تا بدن استراحت داشته باشد.

 

۳) رژیم بسیاری از افراد در آخر منتهی‌ به شکست میشود

حداقل در یک تحقیق نشان داده شده است افرادی که قبلا رژیم گرفته بودند به نوعی میزان موفقیت آنها در رژیم‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند. در یک تحقیق نیز نشان داده شد مردانی که قبلا رژیم گرفته بودند به احتمال بیشتری بعدا نسبت به افرادی که رژیم نگرفته بودند دچار اضافه وزن خواهند شد. در حال حاضر ما نمیدانیم که دقیقا دلیل این موضوع چه می‌باشد اما این یک پدیده واقعی و ملموس است. افرادی که قبلا رژیم‌های شدیدی را پشت سر گذاشته اند شانس موفقیت آنها نسبت به دیگر افراد کمتر خواهد بود.

چیزی که بسیار در این باره جالب است این است که ما این موضوع را در تمام اوقات شاهد آن هستیم. در طول ۱۸ ماه گذشته من اطلاعات مربوط به حدود ۱۲۰۰۰ فرد را بررسی کرده ام و یکی‌ از جالب‌ ترین چیزهایی که مشاهده کردم این بود که افرادی که از یک رژیم به شدت محدود در کالری استفاده کرده بودند تقریبا هیچ کاهش وزنی را نداشتند، در حالی‌ که افرادی که به میزان مناسب و معقولی‌ تغذیه داشتند شاهد بهترین نتایج بودند.

 

۴) غذا‌های چربی‌ سوز و معجون‌های سم زدای سری هیچ کدام عمل نمیکنند

غذا‌های چربی‌ سوز و سم زداها یکی‌ از بزرگ‌ ترین نکات منفی‌ در دنیای تغذیه امروز هستند. بیائید در ابتدا کلا از این ایده “ غذا‌های چربی‌ سوز “  شروع کنیم. اول باید ذکر کنم که بدن شما طی‌ میلیون‌ها سال‌ تکامل پیدا کرده است و طوری طراحی شده است که میتواند انواع بسیار متفاوتی از مواد را متابولیزه کند نظیر گلوکز، چربی‌ ها، کتون ها، آمینو اسید ها، نوکلییک اسید‌ها و بسیاری چیز‌های دیگر. هیچ ماده غذایی جادویی یا یک الگوی تغذیه وجود ندارد که شما با مصرف آن ناگهان بدن خود را تبدیل به یک ماشین چربی‌ سوزی کنید. برخی‌ مواد غذایی باعث افزایش اکسیداسیون چربی‌‌ها میشوند، اما تاثیر شبکه ای آنها در بدن آن طوری نیست که نسبت به دیگر مواد غذایی تفاوت فاحشی در این زمینه داشته باشد. متاسفانه این موضوع را باید بپذیرید و نحوه کارکرد بدن چه بخواهید و چه نخواهد به اینگونه است.

بدن شما همچنین بسیار قدرتمند می‌باشد و طوری تکامل یافته است که در پاکسازی سموم و دیگر چیز‌های بد بسیار کارامد عمل می‌کند. برای مثال کلیه‌های شما ۱۸۰ لیتر خون را در روز فیلتر میکنند، این یعنی‌ اینکه خون بدن شما در روز حدود ۴۰-۶۰ بار فیلتر میشود. همچنین کبد شما نیز یک ماشین سم زدای بسیار قدرتمند می‌باشد که دارای طیف کاملی از آنزیم‌ها می‌باشد و با فرایند‌های مختلف خود کاملا میتواند سموم را تجزیه کند. همچنین در بدن سیستم ایمنی را نیز داریم که راه اصلی‌ بدن برای مقابله با مواد بیگانه و نابود کردن آنها می‌باشد. اکنون همه این موارد را کنار هم قرار دهید. شما دارای ۲ ارگان قدرتمند و همچنین سیستم ایمنی هستید که طی‌ میلیون‌ها سال برای کمک به سم زدایی بدن تکامل یافته اند. اکنون خودتان بگویید که چقدر احتمال دارد کلم یا معجون پاکسازی شما کارامدتر از یک سیستم تکامل یافته در طول میلیون‌ها سال باشد؟!

 

۵) چربی‌ سوزی و کاهش وزن با هم یکسان نیستند

کاهش ۱۴ پوند تنها در ۷ روز!!!

تا کنون چند مجله را با این تیتر دیده اید؟ احتمالا میلیون‌ها مورد.حقیقت پشت چنین ادعا‌هایی این است که تقریبا تمام وزن کم شده در واقع آب بدن می‌باشد. چربی‌ سوزی و کاهش وزن با هم یکسان نیستند، به شکلی‌ که یک فرد میتواند بسیار سریع بخش بسیار زیادی از آب بدن خود را کم کند، در حالی‌ که چربی‌ سوزی فرایندی به مراتب طولانی تر است.

بیائید با یک معادله و چند حساب و کتاب منظورم را شفاف کنم. فرض میگیریم که برای کاهش یک پوند چربی‌ شما نیازمند کاهش ۳۵۰۰ کالری باشید (این رقم ۱۰۰% دقیق نمیباشد اما آنقدری دقیق است که مطابق اهداف ما باشد) و همچنین فرض می‌کنیم که شما از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی کنید طوری که در روز تنها ۸۰۰ کالری دریافت کنید و ۲۰۰۰ کالری بسوزانید. این یعنی‌ شما برای بدن خود در روز به میزان ۱۲۰۰ کالری کمبود ایجاد کرده‌اید. اکنون بعد از گذشت یک هفته این میزان کمبود برای بدن به حدود ۸۴۰۰ کالری می‌رسد، به این معنی‌ که شما در این یک هفته تنها ۲.۵ پوند چربی‌ سوزی کرده‌اید. بنابراین اگر ترازو به شما کاهش وزن ۱۰ پوندی را نشان میدهد باید بدانید که ۷.۵ پوند آن آب بدن بوده است که تخلیه شده است.

 

جمع بندی

اغلب کتاب‌های در مورد رژیم غذایی سعی‌ دارند تا ایده‌های مخصوص خود را به شما بفروشند، زیرا مطالب آنها جذاب و دارای داستان خوبی‌ می‌باشد. اما حقیقت تلخ این است که تقریبا هیچ کدام از آنها واقعیت حقیقی‌ را به شما نمیگویند و چیزی که واقعا نیاز به دانستن آن دارید را بیان نمیدارند. در این مقاله من حقایقی که آرزو داشتم آنها به شما بگویند را ارائه کردم تا بتوانید حقایق را از اطلاعات غیر صحیح جدا کنید.

باید بدانید که نوع رژیم غذایی شما واقعا آنقدر‌ها اهمیت ندارد. رژیم گرفتن راه کامل رسیدن به سلامتی‌ نمیباشد، بلکه تنها نقش کوچکی در بهبود سلامتی‌ شما ایفا می‌کند. رژیم‌های شدید اغلب به شکست منجر میشوند. غذا‌های چربی‌ سوز جادویی و سم زدا‌ها چیز خاص و مهمی‌ نیستند و بسیاری از داستان هایی که بیان میکنند در کاهش وزن به موفقیت بسیار سریعی رسیده اند در واقع آنها داستان چربی‌ سوزی نیستند بلکه داستان کاهش آب بدن هستند.

۵ موردی که متخصصان تغذیه نمیخواهند شما بدانید
۱ رآی میانگین امتیاز ۵ (۱۰۰%)

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=9875
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
۱۰ حرکت برتر با هالتر

۱۰ حرکت برتر با هالتر

۱)      پرس سینه (عضله‌ هدف : سینه) اگر دارای بالا تنه ای لاغر و استخوانی هستید انجام پرس سینه را...

۰نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم