بدنسازی

آخرین مقالات :

نحوه حفظ و افزایش انگیزه در بدن سازی

بدون دیدگاه
386 بازدید
نحوه حفظ و افزایش انگیزه در بدن سازی

آیا تا کنون متوجه شده اید که پس از تعیین یک هدف جدید میزان انگیزه شما چقدر افزایش می‌یابد؟ مهم نیست که هدف جدید شما چقدر با اهمیت باشد اما همین که آنها را تعیین کردید انگار که برای رسیدن به آنها به اندازه یک دنیا انگیزه در شما جمع میشود.در این حال شما احساس شادابی و تعهد کامل می‌کنید و آمادگی این را دارید که از هر مشکلی‌ برای رسیدن به آن اهداف عبور کنید!

ولی‌ بعد از آن است که وارد جریان زندگی‌ میشوید.انگیزه شما کم کم فروکش می‌کند و قدرت اراده در شما نیز رو به افول می‌گذارد.در این حالت با خود فکر می‌کنید که‌ ای کاش میشد بدون اینکه در میزان انگیزه ما خللی ایجاد شود از نقطه شروع تا پایان کار خود را انجام دهیم و به نتایج دلخواه برسیم.در دنیای واقعی حفظ انگیزه برای یک مدت طولانی‌ کاری بسیار سخت و دشوار می‌باشد.

مطمئنا شما در طول مسیر خود با پستی و بلندی‌های زیادی روبرو خواهید شد.اما چکار می‌توان کرد؟ چگونه می‌توان انگیزه خود را درست همانند روز اول قوی حفظ کرد؟ در ابتدا شما باید بفهمید که چگونه عادات و رفتار‌های شما روی ذهنیتتان تاثیر می‌گذارد.زنجیره‌ یک عادت شامل یک عمل یاد آور، انجام کار روتین و در نهایت پاداش انجام آن کار می‌باشد.

برای هر عادتی یک چیزی برای شما وجود دارد که به شما یادآوری می‌کند که شما آن رفتار را شروع کنید.هنگامی که انجام این رفتار به شما یادآوری شد مثل همیشه آن کار را طبق روال معمول انجام می‌دهید تا در آخر کار نتیجه آن را دریافت کنید یا به عبارتی پاداش خود را از انجام آن کار دریافت کنید.

مثال ۱ : زنگ ساعت شما ساعت ۶ صبح برای انجام تمرینات به صدا در میاید (عمل یاد آور)! شما ساعت ۶:۳۰ صبح آماده انجام تمرینات سخت خود در باشگاه هستید (انجام کار روتین).بعد از انجام تمرین شما سرشار از انرژی و حسی بسیار خوب آماده انجام دیگر کار‌های روزمره خود خواهید بود (پاداش انجام کار)!

مثال ۲ : شما پس از یک روز طولانی‌ و انجام کار خود به خانه باز می‌گردید و احساس گرسنگی شدید دارید (عمل یاد آور).سپس شما برای رفع گرسنگی خود به دنبال خوردن هر غذایی که به آسانی‌ در دسترس باشد روی خواهید آورد و به راحتی‌ هر چه تمام تر آن را مصرف می‌کنید (انجام کار روتین).احساس خوشایند زود گذر حاصل از مصرف آن ماده غذائی به عنوان پاداش انجام کار شما خواهد بود اما بعد از رفع این لذت موقتی شما احساس پشیمانی و ناراحتی‌ خواهید کرد.به نظر شما در این چرخه با تغییر در کدام قسمت می‌توان همچنان خود را در مسیر صحیح قرار داد؟

هنگامی که شما این چرخه و هر کدام از اجزای آن را به خوبی‌ درک کنید (عمل یاد آور، انجام کار روتین، پاداش کار) میتوانید از هر جز آن در جهت هم راستا کردن اهداف در ذهن خود استفاده کنید.

 

استراتژی = عمل

همه ما انجام کار و رسیدن به هدف را دوست داریم.بسط دادن و گسترش استراتژی‌ها در نقاطی که ما بیشترین نیاز را به آنها داریم میتواند ما را در مسیر رسیدن به اهدافی که آنها را تعیین کرده‌ایم بسیار کمک کند.هنگامی که شما در مورد عادات و رفتار‌های خود کاملا آگاه و به آنها فکر کنید میتوانید از استراتژی‌های کارامد در زمان و مکان مناسب استفاده کنید.

آگاه و متوجه بودن به این معنی‌ است که شما کاملا نسبت به افکار، احساسات و عمل‌های خود هوشیار باشید.به مقدار کافی‌ برای شناختن خود وقت بگذارید سپس از این طریق میتوانید به نیاز ها، نحوه عملکرد خود و کارهایی که باید در ادامه انجام دهید پی‌ خواهید برد.هنگامی که شما شروع به خود شناسی‌ بیشتری کنید عمل‌های یاد آور، کار‌های روتین و عواقب و پاداش‌های یک عمل بیشتر برای شما واضح و شفاف خواهد شد.

هنگامی که شما در حال بررسی این هستید که چرا دیگر انگیزه لازم را ندارید اولین قدم شما این است که کاملا متوقف شوید و شرایط خود را به طور کامل ارزیابی کنید قبل از اینکه بخواهید تغییری را ایجاد کنید یا کاملا از انجام آن کار ناامید شوید.برای افزایش بینش و بصیرت از خود سوال‌های زیر را مطرح کنید :

۱) آیا عاداتی در شما وجود دارند که نیاز به تغییر دارند؟

عمل یاد آور، انجام کار روتین و پاداش کار! آیا این سه جز را میتوانید در عادتی که می‌خواهید در آن تغییر ایجاد کنید تشخیص دهید و شناسایی کنید؟ انجام این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید چه عادتی، چه موقع و چرا باعث منحرف شدن شما از مسیر اصلی تان شده است.

۲) آیا در زندگی‌ خود به میزان زیادی استرس را احساس و تجربه می‌کنید؟

گاهی اوقات کار، اجتماع، خانواده و روابط دیگر انرژی ذهنی‌ و فیزیکی‌ بسیار بیشتری از آنچه که فکر می‌کنید از شما میگیرند.اگر احساس سردرگمی می‌کنید به یکی‌ از جنبه‌های یاد شده در زندگی‌ خود توجه بیشتری کنید مخصوصا آن جنبه از زندگی‌ شما که واقعا نیازمند توجه بیشتر نیز می‌باشد.نیروی اراده یک منبع محدود می‌باشد و اگر تمام انرژی ذهنی‌ شما تنها معطوف به یک رفتار باشد دیگر رفتار‌های شما به واسطه بی‌ توجهی‌ آسیب خواهند دید.

۳) آیا در ایجاد تعادل بین کار، زندگی‌، تغذیه و تمرینات خود ناتوان هستید و گمان می‌کنید که قادر به حفظ تعادل بین این حجم از فعالیت نیستید؟

آیا میدانید که دقیقا چه موقع از روز شما دارای بیشترین انرژی ذهنی‌ هستید یا آیا میدانید که چه موقع از روز برای انجام تمرینات دارای بیشترین انرژی فیزیکی‌ هستید؟ آیا میتوانید تمرینات خود را تقسیم کنید تا وقت کمتری را در باشگاه سپری کنید؟ آیا میتوانید وعده‌های غذائی خود را به روشی‌ کارامد تر تهیه و آماده کنید؟ روی مهارت‌های مدیریت زمان کار کنید تا بتوانید بیشترین استفاده را از زمان در دسترس داشته باشید و در عین حال کمترین انرژی را نیز صرف کنید!

۴) آیا تمرینات شما هم راستا با اهدافتان می‌باشد؟

آیا تمرینات شما تنها به منظور حفظ شرایط فیزیکی‌ حال حاضر و افزایش سلامتی‌ و تناسب اندام در بلند مدت می‌باشد؟ آیا شما به شدت خواهان کاهش وزن و چربی‌ سوزی هستید؟ آیا تنها فکر شما افزایش حداکثری عضلات می‌باشد؟ تمرینات شما بر اساس نوع اهدافتان میتوانند بسیار متنوع باشند و هر نوع تمرین نیازمند میزان متفاوتی از انرژی فیزیکی‌ و ذهنی‌، انعطاف پذیری و سخت کوشی میباشد.

۵) آیا شما زمان کافی‌ برای ریکاوری دارید و احساس خوبی‌ در خود می‌کنید و آیا جلسات تمرینی شما واقعا سازنده میباشند؟

آیا برای شما این احتمال وجود دارد که دچار تمرین زدگی شوید یا به خوبی‌ ریکاوری خود را انجام ندهید؟ اگر اینطور می‌باشد کار عاقلانه ایست اگر یک هفته را کاملا استراحت کنید و یا از حجم یا شدت تمرینات یا هر دوی آنها بکاهید.شما همچنین باید خواب کافی‌ را در اولویت اول خود قرار دهید و تا زمان مشخصی‌ به انجام حرکات تقویتی بپردازید.تا زمانی‌ که احساس قدرت و شادابی کافی‌ را نکردید به سمت تمرینات پر فشار نروید.

۶) آیا از خود توقع بیش از اندازه دارید؟

آیا مدام از خود خجالت می‌کشید و به خود میگویید که من یک بازنده هستم یا به اندازه کافی‌ خوب نیستم؟ این موضوع میتواند به این دلیل باشد که اهداف و انتظارات شما بیش از اندازه بلند پروازانه می‌باشد و با توجه به توانایی فعلی‌، زمان موجود و دیگر دلایل تعیین این اهداف برای شما زیاد مناسب نبوده است.

شما با ارزیابی واقعیت فعلی‌ خود و تجدید نظر در مورد اهدافتان به احتمال زیاد میتوانید بهره لازم را ببرید.شاید عاقلانه به نظر نرسد اما تعیین اهداف قابل دسترس میتواند عادت به موفقیت را در شما خلق کند.

سطح توقع خود را تا آنجایی پایین آورید که بدانید برای رسیدن به هدف مورد نظر خود حدود ۹۰% شانس موفقیت دارید.انجام این کار باعث خواهد شد که شما در مسیر صحیح خود حرکت کنید و به شکل مثبتی باعث تقویت انجام کارهای خوب شما میشود.انجام کارهای کوچک در گذر زمان میتواند تاثیرات بسیار بزرگی‌ را داشته باشد.

۷) آیا در گفتگو با خود منفی‌ نگر هستید؟

نحوه فکر کردن، صحبت کردن و نوع دید به خود به طور قطع میتواند روی نتایجی‌ که قرار است به دست آوریم تاثیر مستقیم دارد.به جای اینکه روی افکار منفی‌ تمرکز کنید از طریق قدردانی و تشکر از خود در قبال انجام کارهای صحیح افکار مثبت را در ذهن خود بکارید.به خود بقبولانید که هیچ فردی کامل نیست و برای هر کس جای اشتباه کردن وجود دارد.

 

ارزیابی و ارزیابی مجدد خود

پرسیدن برخی‌ سوال‌های سخت از خود میتواند باعث افزایش بینش و بصیرت در شما شود و نتیجه آن نیز میتواند افزایش و حفظ انگیزه در دراز مدت باشد.انگیزه و قدرت اراده به مرور زمان رو به افول میگذارند و این موضوع کاملا طبیعی و نرمال می‌باشد.قضیه به همین سادگی‌ نیست که شما تنها تعیین هدف کنید و سپس به راحتی‌ کار خود را ادامه دهید.در گذر زمان انگیزه‌ها تغییر می‌کنند.حتی خود اهداف نیز میتوانند تغییر کنند.از درون به ارزیابی خود بپردازید و انجام این ارزیابی درونی‌ به طور مستمر میتواند شما را در مسیر صحیح خود حفظ کند.

 

مترجم : حسام رضائی

منبع : mokamelhaa.ir

 

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=4920
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
چربی سوزی با زنجبیل

چربی سوزی با زنجبیل

آیا هیچ ماده  غذایی طبیعی وجود دارد که بتواند سرعت متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن را افزایش دهد...

۰نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم