نحوه تاثیر گذاری و کیفیت پروتیین مصرفی روی فیزیک بدنی
0.0

نحوه تاثیر گذاری و کیفیت پروتیین مصرفی روی فیزیک بدنی

  • مقالات بدنسازی
  • 6 آگوست 15
  • حسام رضائی
  • 1,500 بازدید
  • بدون دیدگاه

در دنیای بدن سازی مصرف نکردن پروتیین به میزان کافی‌ همانند یک جرم می‌باشد.یک سرقت بانک را تصور کنید که درون بانک هیچ پولی‌ نمی‌باشد.همه تلاش‌ها و سختی‌ها در جهت سرقت از این بانک کاملا بیهوده خواهد بود.در مورد بدن سازی نیز همین قضیه صدق می‌کند.

در صورت مصرف نکردن پروتیین با وجود همه تلاش‌ها و سختی‌ها و پایبند بودن به تمرینات در واقع به هیچ نتیجه ای‌‌ نخواهید رسید زیرا در بدن پروتیینی وجود ندارد که بخواهد فرایند عضله‌ سازی را شروع کند.به طور ساده بخواهیم بگوئیم اگر به اندازه کافی‌ پروتیین مصرف نکنید تمام تلاش‌های شما در باشگاه برای هیچ و پوچ خواهد بود.

در این مقاله در مورد قدرت پروتیین در بدن صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که این درشت مغذی میتواند چگونه اوضاع را برای شما تغییر دهد.

 

بدن شما برای هضم پروتیین نیاز به تلاش بیشتری دارد

شاید با خود بپرسید که یک وعده غذایی حاوی پروتیین بالا چه مزیتی دارد؟ باید بگوئیم که یک وعده غذایی با میزان پروتیین بالا هضمش برای بدن انرژی بالایی را می‌طلبد.بدن شما برای جذب پروتیین نیاز دارد به میزان بسیار بیشتری نسبت به دیگر درشت مغذی‌ها انرژی صرف کند.انرژی صرف شده برای هضم، جذب و متابولیزه کردن پروتیین (۲۳%) بسیار بیشتر از کربوهیدرات‌ها (۶%) و چربی‌‌ها (۳%) می‌باشد.

 

مصرف پروتیین فعال کننده فرایند سنتز پروتیین در ماهیچه ها

وقتی‌ شما یک وعده غذایی با پروتیین بالا مصرف می‌کنید به دلیل وجود آمینو اسید لوسین فرایند سنتز پروتیین درون ماهیچه‌ها افزایش خواهد یافت.هنگامی که فرایند سنتز پروتیین درون ماهیچه‌ها شروع بشود به میزان زیادی آدنوزین تری فسفات صرف خواهد شد که در نهایت باعث تخلیه ذخایر آن نیز میشود.بعد از چند ساعت از گذشت فرایند سنتز پروتیین بدن از آدنوزین مونو فسفات برای ساخت مجدد آدنوزین تری فسفات استفاده خواهد کرد.تخلیه شدن ذخایر آدنوزین تری فسفات طی‌ فرایند سنتز پروتیین ماهیچه‌ها میتواند تغییرات زیادی را در فیزیک بدنی شما ایجاد کند.

اما چرا استفاده از آدنوزین مونو فسفات مهم می‌باشد؟ استفاده از آدنوزین مونو فسفات بسیار مهم می‌باشد زیرا بعد از تخلیه ذخایر آدنوزین تری فسفات این آدنوزین مونو فسفات می‌باشد که با ارسال سیگنال‌هایی باعث تشکیل مجدد آدنوزین تری فسفات در بدن میشوند.هر چه بیشتر آدنوزین تری فسفات در بدن تولید شود ظرفیت اکسایشی عضلات نیز افزایش خواهد یافت.

هر سلول عضلانی دارای یک بخشی می‌باشد که انرژی در آنها تولید میشود و اسم این واحد‌ها میتوکندری می‌باشد.درون میتوکندری می‌باشد که آدنوزین تری فسفات تولید و چربی‌‌ها میسوزند.هر چقدر میزان میتوکندری سلول‌های عضلانی شما بیشتر باشد و هر چقدر میزان فعال بودن آنها بیشتر باشد ظرفیت اکسایشی ماهیچه‌ها نیز برای چربی‌ سوزی بیشتر خواهد شد.بنابراین در بهترین حالت این است که آدنوزین مونو فسفات‌های درون بدن با ارسال سیگنال‌هایی باعث تولید بیشتر آدنوزین تری فسفات درون بدن شوند تا میزان کارایی بدن در جهت چربی‌ سوزی افزایش پیدا کند.

 

اهمیت لوسین

لوسین در فرایند سنتز پروتیین در عضلات بسیار مهم می‌باشد.سنتز پروتیین در عضلات راهی‌ است که شما میتوانید عضلات جدید بسازید.ده‌ها هزار نوع از انواع پروتیین‌ها هستند که میتوانند درون ماهیچه‌ها ترکیب و ساخته شوند.مخصوصا در بافت‌های ماهیچه ای‌‌ با تولید بیشتر میوفیبریل‌ها طی‌ فرایند سنتز پروتیین عضله‌ سازی در بدن شما بسیار افزایش خواهد یافت.

طی‌ گذر زمان شما باید سطح سنتز پروتیین را افزایش دهید.بهترین راه برای افزایش آن استفاده از آمینو اسید ضروری لوسین می‌باشد.آمینو اسید‌های ضروری آنهایی هستند که بدن خود قادر به تولید آنها نیست و حتما باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت شوند.

تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان میدهد لوسین اصلی‌‌ترین تحریک کننده فرایند سنتز پروتیین می‌باشد.پس بنابراین وقتی‌ می‌شنوید که مهم نیست چه نوع پروتیینی مصرف کنیم نباید آن را باور کنید.در واقع نوع پروتیین مصرفی از اهمیت ویژه ای‌‌ برخوردار است.نوع پروتیین مصرفی شما تغییرات را رقم خواهد زد.

 

آیا منابع مختلف پروتیین با هم فرق دارند؟

بهتر است که از منابع حیوانی پروتیین استفاده کنید زیرا سرشار از لوسین هستند.لوسین یک آمینو اسید ضروری بسیار قدرتمند در جهت ایجاد یک محیط آنابولیسم در بدن می‌باشد.هنگامی که بدن شما در وضعیت آنابولیسم قرار می‌گیرد شرایط مناسبی برای رشد عضلات فراهم خواهد شد.هرچقدر میزان وضعیت آنابولیسم در بدن مطلوب تر باشد میزان متابولیسم بدن بالاتر خواهد رفت که این امر نیز باعث چربی‌ سوزی بیشتر در بدن میشود.

 

از کدام مواد غذایی پروتیینی باید استفاده کنیم؟

مواد غذایی پروتیینی سرشار از لوسین عبارتند از گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی‌، وی، کازئین و شیر.با توجه به میزان مصرف هر کدام از این مواد غذایی شما باید بدن خود را سرشار از لوسین کنید تا فرایند سنتز پروتیین به خوبی‌ صورت گیرد.البته اینطور به نظر می‌رسد که پروتیین وی نسبت به پروتیین کازئین و سویا دارای اثر گرمایی بیشتری (لازم داشتن انرژی بیشتر برای هضم) می‌باشد.

 

مطلب نها‌یی در مورد مصرف پروتیین و کیفیت آن

خوشبختانه ملاحظه کردید که مصرف پروتیین کافی‌ میتواند چه تاثیراتی را داشته باشد و اکنون میدانید که چرا مصرف نکردن پروتیین کافی‌ همانند یک جرم می‌باشد.بدن شما برای جذب پروتیین مجبور است بسیار بیشتر انرژی نسبت به کربوهیدرات و چربی‌‌ها صرف کند.فعال کردن فرایند سنتز پروتیین برای کسانی‌ که خواستار بیشترین عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی هستند بسیار مهم می‌باشد.اگر کسی‌ بخواهد از تاثیر پروتیین روی مصرف کردن انرژی بدن چشم پوشی کند واقعا دچار اشتباه بزرگی‌ شده است.در رژیم‌های غذایی دارای پروتیین کم بدن مجبور است که کمبود پروتیین خود را به هر نحوی جبران کند و اینجاست که سراغ تجزیه بافت‌های ماهیچه ای‌‌ خواهد رفت.مسلما از دست دادن بافت‌های خالص ماهیچه ای‌‌ بدن اتفاق خوشایندی نمی‌باشد.

همانطور که در همه تحقیقات مشخص شده است مصرف مقادیر کافی‌ و با کیفیت پروتیین باعث افزایش سرعت متابولیسم و عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی بیشتری خواهد شد و در نهایت فیزیک بدن فرد به مرور زمان کاملا تغییر خواهد کرد.بنابراین شما باید از وجود پروتیین‌های با کیفیت در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید و از مزایای ذکر شده برای آن نهایت استفاده را ببرید.پس یادتان باشد که تمرین کردن بدون دریافت مقادیر کافی‌ و با کیفیت پروتیین همانند سرقت از یک بانک بدون پول می‌باشد!

 

مترجم : حسام رضایی

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات