رهایی از شر چربی‌‌های لجوج (بخش اول)
0.0

رهایی از شر چربی‌‌های لجوج (بخش اول)

  • مقالات بدنسازی
  • 24 آگوست 15
  • حسام رضائی
  • 828 بازدید
  • بدون دیدگاه

hdr top10stubborn1

هر فردی که روی این کره خاکی در حال زندگی‌ میباشد در بدن خود دارای تعداد بسیار زیادی از سلول‌های چربی‌ می‌باشد.در واقع اگر شما یک فرد بزرگسال سالم باشید به طور تقریبی دارای ۳۰ میلیارد سلول چربی‌ در بدن خود می‌باشید.هنگامی که به این رقم فکر می‌کنیم بسیار نجومی به نظر می‌رسد.اما آیا تا کنون فکر کرده‌اید که چرا هر فرد این تعداد زیاد سلول چربی‌ را دارا می‌باشد؟آیا تا کنون اندیشیده اید که این سلول‌های چربی‌ چه کارایی دارند؟

 

سلول‌های چربی‌ به صورت ژنتیکی‌ برنامه ریزی شده‌اند

جواب این است که سلول‌های چربی‌ قسمتی‌ از کد‌های ژنتیکی‌ ما هستند و این سلول‌ها ما را قادر میسازند تا از ذخایر انرژی در بدن هنگامی که با کمبود غذا مواجه می‌شویم استفاده کنیم.این مکانیزم برای بقا دقیقا همانگونه کار می‌کند که ۱۰۰۰۰ سال پیش نیز کار میکرد.به هر حال در دنیای امروز افراد به منابع غذایی زیادی دسترسی‌ دارند و دیگر نیازی نیست که برای بقا چربی‌ در بدن خود ذخیره کنند.

هنگامی که کالری بیش از حد وارد بدن میشود بدن مجبور است که به حالت ذخیره کالری‌ها تغییر موقعیت دهد تا از آنها بتواند در مواقع لازم استفاده کند.اما حقیقت این است که این زمان هیچگاه فرا نخواهد رسید.پس به همین دلیل بدن این چربی‌‌های اضافه را به طور پیوسته به صورت چربی‌ ذخیره خواهد کرد.هنگامی که شما کمتر از مقدار نیاز بدن کالری دریافت کنید سلول‌های بدن چربی‌‌های ذخیره شده را برای تامین انرژی بدن آزاد میکنند.

 eatthese6foodstohelpgetridofyourstubbornbellyfat

 

جایگاه بافت‌های چربی‌ در بدن

نحوه قرار گیری بافت‌های چربی‌ در بدن هر فرد بر اساس ژنتیک، نوع سبک زندگی‌ و تغذیه متغیر می‌باشد.مردان بیشتر متمایل هستند چربی‌‌ها را در ناحیه شکم و سینه ذخیره کنند.در زنان نیز چربی‌‌ها معمولا در ناحیه ران، باسن و پشت بازو‌ها تجمع پیدا میکنند.توضیحات کامل در مورد هورمون‌ها و ذخایر چربی‌ در این مقاله نمی‌گنجد اما همین قدر بدانید که فرایند‌های هورمونی هستند که نحوه توزیع بافت‌های چربی‌ در بدن را تعیین میکنند.

 

عامل اصلی‌ شکست در چربی‌ سوزی

بسیاری از مردمی که در تلاش برای چربی‌ هستند تنها به این دلیل شکست میخورند که نمیتوانند فرایند چربی‌ سوزی خود را به صورت بلند مدت انجام دهند.این افراد معمولا با یک برنامه ریزی در مورد نحوه تغذیه و تمرینات خود تا یک مدتی‌ قادر هستند که مقداری چربی‌ سوزی کنند.در اوایل حتی این کاهش چربی‌ برای آنها رضایت بخش می‌باشد.اما پس از مدت زمان کوتاهی‌ چربی‌ سوزی آنها متوقف شده و هیچگاه به آن اهدافی که در نظر داشتند نخواهند رسید.

این عدم پیشرفت در چربی‌ سوزی باعث میشود افرادی که تا کنون چربی‌ سوزی خوبی‌ داشته بودند ناامید شوند و دوباره همان سبک زندگی‌ سابق خود را از سر میگیرند.اما هنگامی که فرد دوباره به همان عادت‌های قبلی‌ خود بر میگردد این بار چربی‌‌های بدن با حالت انتقام بر خواهند گشت.این موضوع به نحوه برنامه ریزی سلول‌های چربی‌ بر میگردد.هر دفعه که شما برای چربی‌ سوزی مجدد بخواهید تلاش کنید خواهید فهمید که این فرایند سخت تر از دفعه قبل می‌باشد و نیاز به صرف انرژی بیشتری بیشتری نیز خواهد داشت.

stubborn fat solution coolsculpting

 

راه حل خلاصی از چربی‌‌های مزاحم

اما راه حل واقعی چیست؟ جواب ساده است.شما در ابتدا باید بدانید که سلول‌های چربی‌ چگونه کار میکنند و چگونه باید از دوره عدم پیشرفت در چربی‌ سوزی گذشت تا بتوانید از دست آخرین چربی‌‌های موجود در بدن خود نیز خالص شوید که ما آنها را چربی‌‌های لجوج و مزاحم می‌نامیم.

بسیاری از افراد در این کره خاکی وجود دارند که دارای مقدار زیادی از این چربی‌‌های مزاحم هستند.این چربی‌‌ها در واقع طوری برنامه ریزی شده‌اند که سوزاندن آنها را بسیار سخت می‌کند.اینطور به نظر می‌رسد که هر کاری که ما می‌کنیم این چربی‌‌ها سر جای خود می‌مانند.اکثر رژیم‌های مدرن و برنامه‌های غذایی امروزه در ابتدا اینطور به نظر می‌رسد که کارامد هستند اما هیچ کدام از آنها در واقع به نکات اصلی‌ یک چربی‌ سوزی موفق اشاره ای را ندارند که همان آب کردن این چربی‌‌های مزاحم می‌باشد.

 

هورمون‌های شما و چربی‌‌های مزاحم

هنگامی که در فرایند‌های هورمونی بدن شما اختلال ایجاد شود چربی‌‌های اضافه این فرصت را به دست خواهند آورد که گسترش یابند.افزایش سن نیز در این موضوع دخیل می‌باشد.همچنان که سن شما افزایش می‌یابد بافت‌های چربی‌ مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند.البته روی این موضوع شما نمیتوانید تاثیر زیادی را بگذارید اما موارد دیگری نیز هستند که کاملا تحت کنترل شما میتوانند قرار بگیرند.رژیم‌های یویو یکی‌ از همین موارد میباشند.این رژیم‌ها به رژیم‌هایی اطلاق میشود که شما مدتی‌ با آنها‌ وزن کم کرده و دوباره با برگشتن به عادات قبلی‌ وزن شما بر میگردد.این فرایند در دراز مدت میتواند باعث افزایش چربی‌‌های مزاحم در بدن شما شود.کاهش فعالیت‌های بدنی و ورزش نیز از عواملی هستند که میتوانند باعث گسترش چربی‌‌های مزاحم در بدن شوند.به همین دلیل است که افرادی که از رژیم‌های بسیار کم کالری استفاده میکنند تا ورزش نکنند معمولا دارای بیشترین مقدار از این چربی‌‌های مزاحم هستند.

اجداد ما در واقع هیچگاه دچار این مشکلات نبودند زیرا فعالیت‌های فیزیکی‌ در زندگی‌ آنها جز جدایی ناپذیر زندگی‌ آنها بود اما زندگی‌ مدرن امروز بسیاری از افراد را تنبل و غیر فعال کرده است.

سوخت و ساز در چربی‌‌های مزاحم بسیار کند می‌باشد و فرایند‌های هورمونی نیز که در چربی‌ سوزی دخیل هستند به سختی میتوانند این چربی‌‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.برای چربی‌ سوزی هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین به گیرنده های سلول‌های چربی‌ متصل میشوند و باعث میشوند این سلول‌ها باز شوند تا از چربی‌ درون آنها به عنوان انرژی استفاده شود.در سلول‌های چربی‌ شما دو نوع گیرنده وجود دارد.یکی‌ از آنها آلفا و دیگری بتا می‌باشد.گیرنده‌های بتا بسیار فعال تر هستند و نسبت به هورمون‌های آدرنال واکنش نشان میدهند.هنگام چربی‌ سوزی هورمون‌های آدرنال فعال شده و از چربی‌‌ها به عنوان انرژی استفاده خواهد شد.اما در مورد افراد با چربی‌‌های مزاحم این موضوع رخ نمیدهد و در آنها چربی‌ سوزی رخ نخواهد داد.

این موضوع به این خاطر می‌باشد که در چربی‌‌های مزاحم نسبت گیرنده های بتا به آلفا بسیار کم می‌باشد.به همین خاطر آدرنالین نمی‌تواند وارد سلول‌های چربی‌ شده و سلول را باز کند.اما موضوع آنجایی بدتر میشود که بدانیم این چربی‌‌ها دارای گیرنده‌های بیشتری از استروژن نیز هستند که همین امر باعث گسترش بیشتر آنها نیز خواهد شد.

 

چرا رژیم گرفتن به تنهایی کمک نمیکند

رژیم‌ها به این دلیل شکست میخورند که تنها روی کاهش کالری در فرایند چربی‌ سوزی تمرکز دارند.شما باید به یک بخش دیگر نیز که همان ورزش و سبک زندگی‌ شما می‌باشد نیز توجه کنید.سوزاندن چربی‌‌های مزاحم تنها از طریق کاهش کالری در رژیم غذایی امکان پذیر نمی‌باشد.چربی‌‌های مزاحم طی‌ فرایند‌های بسیار پیچیده بیولوژیکی و هورمونی شکل گرفته‌اند که نوع تغذیه، سبک زندگی‌ و میزان فعالیت شما تاثیر مستقیم روی آنها دارد.

 

یک سوال اساسی‌

اما اکنون که دیگر میدانید این چربی‌‌های اضافه چگونه در بدن شما تشکیل میشوند یک سوال اساسی‌ ایجاد میشود که شما چگونه باید تغذیه، ورزش و سبک زندگی‌ خود را تغییر دهید تا بتوانید از شر این چربی‌‌های مزاحم خلاص شوید؟ جواب شما در بخش دوم مقاله داده خواهد شد.پس با ما همراه باشید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات