بدنسازی

آخرین مقالات :

رابطه بدن سازی و مصرف الکل

بدون دیدگاه
1,704 بازدید
رابطه بدن سازی و مصرف الکل

تذکر : این مقاله صرفا جنبه اطلاع رسانی و رابطه الکل و موضوعات مرتبط با بدن سازی را به صورت اجمالی‌ و علمی‌ مورد بررسی قرار گرفته است و همانطور که همه عزیزان میدانند مصرف مشروبات الکلی در دین اسلام حرام و این مقاله به هیچ عنوان قصد تشویق افکار عمومی‌ به مصرف آنها را ندارد و از آنجایی که خوانندگان این سایت طیف وسیعی از افراد اعم از مسلمان و غیر مسلمان را شامل میشود این موضوع نیز صرفا از دیدگاه علمی‌ به شکل مختصر مورد بررسی قرار گرفته است. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه دوستان گرامی‌

رابطه بدن سازی و مصرف الکل

آیا مصرف الکل و بدن سازی با هم همخوانی دارند؟

این سوالی است که بسیار پرسیده میشود و واکنش استانداردی که بسیاری از متخصصان فیتنس نشان میدهند این است که الکل ماده ای بسیار مضر می‌باشد که باید به هر قیمتی از آن دوری کرد و میتواند تمرینات و عملکرد شما را نابود کند و همچنین باعث عدم رشد عضلات و چربی‌ بیشتر بدن شود. اما باید گفت که واقعا نمی‌توان این مساله را اینگونه سیاه و سفید در نظر گرفت و در واقع این موضوع کاملا به این بستگی دارد که دقیقا شما چه میزان می‌خواهید مصرف کنید، فراوانی‌ انجام آن در هفته چقدر است و اینکه شما چه میزان اجازه خواهید داد که مصرف الکل در بلند مدت باعث تاثیر گذاری روی تمرینات شما شود.

در این مقاله حقایق مستقیم و سر راست را در مورد رابطه بدن سازی و الکل و همچنین تاثیر آن روی ترکیب بدنی توضیح خواهیم داد و خواهیم گفت که اگر به هر حال قصد مصرف آن را دارید چگونه میتوانید ضرر آن را به حداقل میزان ممکن برسانید. پس بیایید وارد بحث شویم.

 

۲ نکته مهمی‌ که در ابتدا باید درک کنید

هنگامی که بحث الکل و رابطه آن با عضله سازی و چربی‌ سوزی مطرح میشود، ۲ نکته بسیار مهم وجود دارد که در ابتدا باید آنها را درک کنید.

“ اولین مورد این است که الکل حاوی کالری می‌باشد. “

الکل همانند هر ماده غذایی دیگر ذاتا یک ماده چاق کننده نمیباشد، اما در هر گرم حدود ۷ کالری دارد. البته میزان دقیق آن ۵.۷ کالری می‌باشد زیرا الکل دارای اثر گرمایی بسیار بالایی در بدن می‌باشد. در مجموع باید بدانید که کالری‌های وارد شده به بدن به واسطه مصرف الکل نیز باید حساب شوند همانطور که شما کالری موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ های دیگر را حساب می‌کنید. اگر شما مدام دریافت کالری‌های حاصل از مصرف الکل را نادیده بشمارید، پس مشخصا روی دریافت نتایج شما تاثیر منفی‌ خواهد گذاشت.

“ دومین مورد این است که بین اثر مستقیم و غیر مستقیم الکل روی عضله سازی و چربی‌ سوزی یک تفاوت آشکار وجود دارد. “

به عبارت دیگر، اگر اجازه دهید مصرف الکل در استمرار شما به تمرینات و رژیم غذایی در بلند مدت اختلال ایجاد کند، پس نباید تعجب کنید که پیشرفت شما بالاخره در جایی متوقف خواهد شد. برای مثال، اگر مصرف الکل در یک شب باعث میشود که شما پرخوری کنید، تمرین خود را بی‌خیال شوید و در مجموع باعث کاهش انگیزه شما شود، پس مشخصا این موردی است که باید در آن رعایت تعادل کنید یا حتی از مصرف آن کاملا اجتناب کنید.

اما به هر حال این موارد یک سری تغییرات رفتاری هستند که در نهایت میتوانند تحت کنترل شما باشند و این موارد نتیجه مستقیم مصرف الکل نمیباشد که بتواند به شکل مستقیم روی فیزیک بدنی شما تاثیر منفی‌ بگذارد. بنابراین به منظور اینکه الکل و بدن سازی بتوانند به طریقی که به نتایج شما آسیب وارد نکنند در کنار هم قرار بگیرند شما میبایست چند کار را انجام دهید :

۱) با الکل نیز همانند هر درشت مغذی دیگر رفتار کنید و تمام کالری حاصل از مصرف آن را جز رژیم غذایی خود به حساب آورید.

۲) اطمینان حاصل کنید که مصرف الکل در استمرار تمرینات و رژیم غذایی شما اختلالی را ایجاد نمیکند.

 

مصرف متعادل در مقابل زیاده روی

مصرف متعادل :

اگر شما فردی هستید که گهگداری از نوشیدنی‌‌های الکلی سبک استفاده می‌کنید پس این موضوع چیزی نیست که بتواند از لحاظ عضله سازی و چربی‌ سوزی برنامه شما را مختل کند. در حقیقت، چندین تحقیق به وضوح نشان داده‌اند که مصرف کنندگان متعادل الکل نسبت به غیر الکلی‌ها عمر طولانی تری را داشته اند و در واقع مصرف همان مقادیر اندک الکل توانسته آنها را در برابر بسیاری از بیماری‌ها حفاظت کند. میزان مصرف متعادل الکل برای مردان ۲۸ گرم و برای زنان ۱۴ گرم می‌باشد. اگر شما نیز در این دسته قرار میگیرید، پس کالری‌های مصرفی خود را کاملا تحت نظارت داشته باشید و نگران نباشید.

 

مصرف بیش از حد الکل

اکنون در مورد آن افرادی که شبانه از نوشیدنی‌‌های الکلی سنگین به قصد مست شدن استفاده میکنند چه می‌توان گفت؟ این دسته از افراد همان‌هایی هستند که بسیاری مشتاقند در مورد آنها بدانند. اگرچه این یک مساله سیاه و سفید با یک پاسخ قاطع نمیباشد اما به هر حال این یک مساله نگران کننده در دنیای بدن سازی می‌باشد که نهایتا بستگی به میزان فراوانی‌ مصرف شما و نحوه برخورد شما با این موضوع دارد.

تا زمانی‌ که این مساله با فراوانی‌ کمی‌ تکرار شود (نهایتا ۲ بار در ماه) و با فرض اینکه راهنماهای ارائه شده در این مقاله نیز به کار گرفته شوند (که در ادامه ذکر خواهد شد)، بنابراین انجام این کار نیز در دفعات اندک احتمالا نمی‌تواند در پیشرفت شما اختلال ایجاد کند. البته نمیگوییم که انجام این کار برای شما سلامت می‌باشد و این مورد چیزی است که باید خودتان در موردش تصمیم گیری کنید و همچنین نمیگوییم که انجام این کار هیچگونه عواقب منفی‌ ندارد، اما تاثیر منفی آن در صورت رعایت همه موارد گفته از لحاظ عضله سازی و چربی‌ سوزی به حداقل خواهد رسید.

اما اگر یک ورزشکار سطح بالا میباشید که می‌خواهید تا هر میزان ممکن پیشرفت کنید پس اینجا داستان فرق می‌کند، اما در مورد افراد عادی که به باشگاه میروند تا زمانی‌ که بدانند در حال انجام چه کاری هستند احتمالا زیاد جای نگرانی وجود ندارد.

 

تاثیر الکل روی عضله سازی و چربی‌ سوزی

مشکل اصلی‌ که در مورد رابطه الکل و بدن سازی مطرح میشود تاثیر آن روی سطح تستوسترون، سنتز پروتئین و ریکاوری می‌باشد. اما در مورد اکثر این تاثیرات منفی‌ ذکر شده اغراق زیادی صورت گرفته است و در واقع شدت آنها آن طوری نیست که بیان میشود.

 

تستوسترون

تحقیقات در مورد الکل و تستوسترون تقریبا دارای نتایج متفاوتی می‌باشد که عبارتند از :

  • بعد از مصرف ۶-۷ نوشیدنی‌ الکلی بعد از تمرین هیچگونه تاثیری مشاهده نشد.
  • بعد از مصرف ۳ آبجو در هر روز به مدت ۳ هفته میزان تستوسترون ۶.۸% کاهش پیدا کرد.
  • بعد از مصرف ۱۰ نوشیدنی‌ الکلی میزان تستوسترون ۲۳% تا ۱۶ ساعت بعد از آن کاهش پیدا کرد.
  • کاهش سطح تستوسترون به میزان ۲۰% بعد از مسمومیت الکلی.

به عبارت دیگر، حتی زمانی‌ که میزان مصرف الکل زیاد باشد، کاهش سطح تستوسترون نسبتا متوسط می‌باشد و سریعا نیز میتواند به میزان پایه و نرمال بازگردد. هنگامی که بحث تستوسترون و تاثیر آن روی عضله سازی باشد، این میزان سطح کلی‌ تستوسترون در بلند می‌باشد که اهمیت دارد نه مقادیر کاهش یافته به میزان متوسط و موقتی. برای مثال کاهش ۱۰-۲۰% سطح تستوسترون به مدت نصف روز و دو بار در ماه احتمالا نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی‌ روی عضله سازی شما در بلند مدت داشته باشد. البته انجام این کار به شما هیچ کمکی‌ نیز نخواهد کرد، اما تاثیرات منفی‌ حاصل از آن نیز به قدری اندک خواهد بود که احتمالا متوجه آن نخواهید شد.

 

سنتز پروتئین

تحقیقات در مورد مصرف الکل و سطح سنتز پروتئین همگی‌ روی افراد الکلی با میزان مصرف بسیار زیاد صورت گرفته است که حتی در همین تحقیقات نیز هنوز یک پاسخ قاطع و روشن بیان نشده است. هر کسی‌ که به شکل قاطع ادعا کند که الکل میتواند باعث کاهش سطح سنتز پروتئین میشود قطعا استناد او به تحقیقات حیوانی می‌باشد، در حالی‌ که پردازش سموم و مواد غذایی در انسان‌ها و موش‌ها بسیار متفاوت از هم می‌باشد.اما عقلانی است که در نظر بگیریم با مصرف مقادیر زیاد الکل سطح سنتز پروتئین نیز کاهش خواهد یافت، اما همانند تستوسترون این اثر نیز احتمالا متوسط و کوتاه مدت خواهد بود.

 

ریکاوری

تنها تحقیقی که نشان میدهد با مصرف الکل ریکاوری دچار اختلال میشود تحقیقی بود که در آن افراد از تمرینات با حجم بسیار بالا و خسته کننده ای استفاده میکردند. در دیگر تحقیقات که در آن افراد از برنامه کم حجم تری استفاده میکردند آن تاثیرات منفی‌ در ریکاوری مشاهده نشد و در واقع سرعت ریکاوری تغییری پیدا نکرد. اگر ریکاوری مساله و نگرانی اصلی‌ شما می‌باشد و می‌خواهید کاملا این مساله را رعایت کنید همانطور که در ادامه ذکر خواهد شد میتوانید اثرات منفی‌ مصرف الکل را با رعایت نکات زیر به حداقل برسانید.

 

۵ نکته برای مصرف الکل بدون آسیب به پیشرفت تمرینی

با تمام مواردی که ذکر شد، در اینجا ۵ راه عملی‌ برای مصرف الکل برای شما ارائه داده خواهد شد تا اثرات منفی‌ آن را به حداقل برسانید.

 

۱) از نوشیدنی‌‌های الکلی با کالری کمتر استفاده کنید

اگر بدون هدف تعداد زیادی از نوشیدنی‌‌های قندی و آبجو‌های سنگین را در طول شب مصرف کنید در نهایت خواهید دید که مقادیر بسیار زیادی کالری وارد رژیم غذایی شما شده است که قطعا میتوانند به میزان زیادی تاثیرات منفی‌ داشته باشد. البته این موضوع به این معنی‌ نیست که شما نمیتوانید از نوشیدنی‌‌های با کالری بیشتر استفاده کنید اما آگاه باشید که انتخاب‌های بهتری نیز برای تحت کنترل داشتن این موضوع وجود دارد.

 

۲) بین جلسات تمرینی و مصرف الکل خود فاصله حداکثری ایجاد کنید

در یک دنیای ایده آل شما بعد از مصرف الکل در یک شب فردای آن روز را از تمرین کردن اجتناب می‌کنید. با انجام این کار فرایند ریکاوری شما از تمرین قبل آسیب نخواهد دید و همچنین عملکرد شما در جلسه تمرینی بعدی نیز تقریبا تحت تاثیر منفی‌ قرار نخواهد گرفت. اما به هر حال اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید، پس تمام تلاش خود را کنید تا بتوانید بیشترین فاصله ممکن را بین این دو مورد ایجاد کنید.

 

۳) در روز‌های مصرف الکل چربی‌ کمتری مصرف کنید

از آنجایی که استات (یک ترکیب سمی در الکل) باعث مهار فرایند چربی‌ سوزی هنگام مصرف میشود، در این حالت چربی‌ موجود در جریان خون هنگام مصرف الکل راحت تر به ذخایر بدن منتقل میشود. شما میتوانید با کاهش مصرف چربی‌ در روز‌هایی که مصرف الکل دارید این اثر منفی‌ را به حداقل برسانید. در اینجا یک راهنمای دقیق برای مصرف چربی‌ در این روز‌ها وجود ندارد، اما مصرف نصف مقدار چربی‌ که در روز‌های معمولی‌ مصرف می‌کنید میتواند روشی‌ معقول باشد.

 

۴) مقادیر زیادی آب بنوشید

احتمالا ذکر این مورد برای بسیاری از افراد ضرورتی ندارد اما اطمینان حاصل کنید که در طول شب و همچنین قبل از رفتن به خواب مقادیر زیادی آب مصرف کنید. الکل به شدت باعث کم آبی‌ بدن میشود و مصرف آب زیاد باعث میشود تا حد بسیار زیادی گیجی احتمالی‌ روز بعد کاهش یابد و باعث میشود ریکاوری شما سریعتر انجام شود.

 

۵) کالری‌های خود را برای مصرف در شب ذخیره کنید

اگر شما نیز فردی هستید که بعد از مصرف الکل در شب احتمال پرخوری برای او بسیار زیاد می‌باشد پس اطمینان حاصل کنید که در طول روز کالری کمتری را مصرف خواهید کرد تا بتوانید در شب آن کمبود را جبران کنید و از طرفی‌ هم کالری اضافه وارد بدن خود نکنید. بعد از مصرف الکل قدرت اراده شما احتمالا به میزان زیادی کاهش میابد و ذخیره کردن بخش زیادی از کالری روزانه برای شب باعث میشود که از مصرف بیش از حد کالری‌ها جلوگیری کنید.

 

تذکر : این مقاله صرفا جنبه اطلاع رسانی و رابطه الکل و موضوعات مرتبط با بدن سازی را به صورت اجمالی‌ و علمی‌ مورد بررسی قرار گرفته است و همانطور که همه عزیزان میدانند مصرف مشروبات الکلی در دین اسلام حرام و این مقاله به هیچ عنوان قصد تشویق افکار عمومی‌ به مصرف آنها را ندارد و از آنجایی که خوانندگان این سایت طیف وسیعی از افراد اعم از مسلمان و غیر مسلمان را شامل میشود این موضوع نیز صرفا از دیدگاه علمی‌ به شکل مختصر مورد بررسی قرار گرفته است. با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه دوستان گرامی‌

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=9788
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
آموزش تزریق استروئید در عضلات

آموزش تزریق استروئید در عضلات

آموزش تزریق استروئید در عضلات,آمزش تزریق آمپول در زیربغل,آموزش زدن آمپول بدنسازی در پا,آمزش زدن آمپول بدنسازی در سینه,آموزش تزریق...

۰نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم