برسی تاثیر لباس تنگ و جذب هنگام ورزش کردن
1

برسی تاثیر لباس تنگ و جذب هنگام ورزش کردن

  • مقالات بدنسازی
  • 25 مارس 15
  • محمدرضا امیدی
  • 7,594 بازدید
  • 1 دیدگاه

در این سالها، خیلی از افراد  لباس‌هاي  تنگ  در زمان ورزش کردن  می پوشند. بر این باورندجوراب‌هاي گرم و چسبان، شلوارک، لباس يا پيراهن‌هاي تنگ که کشی  به ماهيچه‌ها فشار مي‌آورند، در طول ورزش به کارایی بدن کمک زیادی می کند این تا چه حد می تواند درست باشد؟

اما يک بررسي جديد و چندين تحقيق مشابه درباره اين لباس‌هاي تنگ اين سؤال را مطرح مي‌کند که آيا آنها واقعا آن‌گونه که انتظار مي‌رود، عمل مي‌کنند و به مردم کمک مي‌کنند، بهتر ورزش کنند؟ اگر اين‌طور است، دليلش لباس است يا انتظارات فرد.

منطقي که در پوشيدن لباس‌هاي چسبان وجود دارد، به اندازه کافي عقلاني است. ابيگل استيکفورد، محقق فوق‌دکتري مؤسسه پزشکي ورزش و محيطزيست مرکز پزشکي دانشگاه تگزاس در دالاس گفت: «اين لباس‌ها باعث افزايش جريان خون و در نتيجه افزايش حمل اکسيژن مي‌شوند که باعث افزايش بهبود عملکرد ورزش مي‌شود.»

همچنين اين لباس‌ها باعث بهبود حس عمقي (proprioception) مي‌شوند که حس يک نفر درباره چگونگي قرار گرفتن بدنش در فضا است. به‌طور تئوريک حس عمقي بهتر، دست‌کم باعث بهبود کارايي حرکات و کاهش تعداد ماهيچه‌هاي فعال مي‌شود و در نتيجه ورزش را کمتر خسته‌کننده مي‌کنند. علاوه بر اين به نظر مي‌رسد، اين لباس‌ها باعث کاهش خستگي و درد حاصل از ورزش مي‌شوند و اين کار را از طريق فشار به ماهيچه‌ها و ماساژ آنها و همچنين افزايش جريان خون به ماهيچه‌ها انجام مي‌دهند که باعث پاک کردن مواد بيوشيميايي زائد حاصل از ورزش مي‌شود.

اما شواهدي که اين فوايد را تاييد کنند، فقط افواهي بوده‌اند.

در اين بررسي که اين ماه در
The International Journal of Sports Psychology and Performance منتشر شد، دکتر استيکفورد که در آن هنگام دانشجوي دکتري دانشگاه اينديانا بلومينگتون بود، تصميم گرفت که تست ساده‌اي را روي لباس‌هاي چسبان انجام‌دهند.

برسی تاثیر لباس تنگ و جذب هنگام ورزش کردن,لباس تنگ در ورزش,لباس تنگ برای بدنسازی,تاثیر لباس تنگ در بدنسازی

او اين بررسي را روي 16 مرد دونده انجام داد که بعضي از آنها هميشه هنگام ورزش لباس چسبان مي‌پوشيدند و بيشتر آنها تا قبل از اين، موقع ورزش لباس چسبان نپوشيده بودند. او به دوندگان دستگاه‌هاي پايشگر و ماسک‌هايي داد که متغيرهايي مانند راه رفتن و ميزان اکسيژن دريافتي را اندازه مي‌گرفت. سپس آنها شروع به دويدن در سه سرعت تردميل کردند.

سپس اين لباس‌هاي چسبان را از ساق پا درآوردند و دوباره تست تردميل را تکرار کردند.

دکتر استيکفورد گفت: «انتظار مي‌رفت اين لباس‌هاي تنگ باعث کاهش مصرف اکسيژن و افزايش کارايي بيومکانيکي شوند.»

اما اين‌گونه نشد. از لحاظ آماري هيچ تفاوت قابل‌توجهي در کارايي دويدن يا بيومکانيک در پوشيدن يا نپوشيدن لباس تنگ ديده نشد.

دکتر استيکفورد گفت: «بر اساس نتايج اين بررسي، لباس چسبان در محل ساق پا باعث بهبود خستگي بعد از دويدن نمي‌شود.»

ساير بررسي‌ها در مورد لباس‌هاي چسبان نيز نتايج مشابهي نشان داد. براي مثال بررسي جالبي در سال 2013 نشان داد، شلوارک‌هاي تنگ، جريان خون را بعد از ورزش به ماهيچه‌ها افزايش نمي‌دهند. دانشمندان پي بردند ورزش خودش باعث افزايش جريان خون به ماهيچه‌ها بعد از ورزش مي‌شود و شلوارک تنگ نه تنها اين جريان را تقويت نمي‌کند، بلکه ميزان خوني که به ماهيچه‌هاي عمقي‌تر مي‌رسد را کاهش مي‌دهد.

اما هنوز ساير بررسي‌ها موافق فشار حاصل از لباس‌هاي چسبان هستند. براي مثال يک مقاله مروري از 30 بررسي درباره اثرات پوشيدن لباس تنگ در عملکرد ورزش نشان مي‌دهد، لباس‌هاي تنگ به عملکرد ورزشي و بازيابي بعد از آن شرايط کمک مي‌کنند. اين شرايط شامل ورزش‌هايي از جمله بسکتبال و دووميداني است که نيازمند دو سرعتي و پرش هستند. بنابراين اينکه واقعا اين لباس‌ها چه مي‌کنند، دقيقا معلوم نيست و شايد به تاثير ذهني آنها مربوط باشد. بيلي اسپرلچ، استاد علوم ورزشي دانشگاه وورتسبورگ آلمان که بررسي مربوط به جريان خون را انجام داد و همچنين در اين کار، همکار طرح، گفت: «افراد بررسي‌هاي مربوط به اينکه آيا هنگام ورزش بايد لباس‌هاي تنگ پوشيد يا نه را مي‌بينند. بنابراين انتظاري که افراد درباره تاثير اين لباس‌ها دارند، مي‌تواند بر روي نتايج تاثير بگذارد.»

به گفته دکتر اسپرلچ، اين امر به معني غيرواقعي بودن نتايج نيست. او گفت: «از آنجايي که باورها در افزايش کارايي اثر زيادي مي‌گذارند، من پوشيدن لباس‌هاي تنگ را به افرادي که به اثر افزايش‌دهندگي آن باور دارند، توصيه مي‌کنم.»

به گفته او، برخي افراد تصور مي‌کنند بايد بتوانند در لباس‌هاي تنگ راحت تکان بخورند، ولي اين لباس‌ها بايد واقعا تنگ باشند و بسياري از مردم حس فشار حاصل از آنها را دوست ندارند. در بررسي ما 50 درصد موارد لباس‌هاي چسبان را دوست دارند، 30 درصد بي‌تفاوتند و 20درصد آن را اصلا دوست ندارند.

او گفت: «اگر اين لباس‌ها بازيابي بعد از ورزش را بهبود مي‌دهند، بايد براي چندين ساعت بعد از ورزش هم تن فرد باقي بمانند و حالا فرد با مشکل بوي عرق روبرو است.»

دکتر استيکفورد گفت: «خبر خوب اين است که تا امروز هيچ بررسي اثر رواني منفي، حاصل از پوشيدن اين لباس‌ها را پيدا نکرده است، بنابراين اگر مي‌خواهيد اين لباس‌ها را امتحان کنيد، چيزي به غير از هزينه اي که براي آنها مي‌پردازيد، از دست نخواهيد داد.»

منبع : www.salamatiran.com

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
1/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات