انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش اول)
4

انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش اول)

  • استروئیدها
  • 27 آگوست 18
  • حسام رضائی
  • 28,826 بازدید
  • 20 دیدگاه

انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش اول)

استفاده از دوره‌های استرویید‌های آنابولیک به سه دلیل زیر انجام میشود :

  • به منظور بهبود حجم و قدرت عضلات
  • به منظور چربی‌ سوزی و تفکیک عضلانی مناسب
  • به منظور بهبود عملکرد ورزشی

در ایالات متحده آمریکا مصرف بدون نسخه استرویید‌ها غیر مجاز می‌باشد اما به لطف اینترنت، این استرویید‌ها به راحتی‌ میتوانند توسط هر شخصی‌ خریداری شوند. در نتیجه، هزاران ورزشکار و بدن سازی که اکثریت آنها را افراد آماتور تشکیل میدهند شروع به استفاده از استرویید کرده‌اند. اما مساله این است که هنگام استفاده معقول و صحیح، استرویید‌های آنابولیک میتوانند ایمن میباشند. اما هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که استفاده از این استرویید‌ها کاملا و مطلقا ایمن می‌باشد. شما تنها میتوانید استفاده از آنها را برای خود ایمن تر کنید.

در ابتدا استفاده از استرویید‌های آنابولیک برای بهبود عملکرد فیزیکی‌ تجویز نمی‌شد. در فاز‌های ابتدایی تعداد زیادی تحقیقات بالینی در مورد نحوه تاثیر این استرویید‌ها روی بهبود عملکرد ورزشی وجود نداشت. در غیاب این اطلاعات، مردم خود دوره‌ها و دوز‌های مخصوص به خودشان را گسترش دادند که عمدتا از طریق آزمون و خطا مشخص میشد. اما امروزه شرایط فرق کرده و تحقیقات بالینی زیادی در شرایط واقعی انجام شده است و تاثیر استرویید‌ها در دوز‌های واقعی روی بهبود عملکرد فیزیکی‌ بدن اندازه گیری شده است.

برخی‌ از این تحقیقات نشان داده‌اند که استرویید‌های آنابولیک زمانی‌ بیشترین مزایای خود را نشان میدهند که به صورت یک توالی معقول مصرف شوند. به این توالی همچنین دوره مصرف استرویید نیز گفته میشود. بدن سازان و ورزشکاران اغلب از عبارت “ در دوره “ برای نشان دادن اینکه آنها در حال استفاده از استرویید‌ها هستند استفاده میکنند. مدت زمانی‌ که آنها استفاده از استرویید‌ها را قطع میکنند به “ خارج از دوره “ معروف است. مدت زمان متوسط یک دوره میتواند ۶ تا ۱۲ هفته باشد.

بسیاری از افراد هستند که در یک دوره از ۲ یا چندین استرویید با هم استفاده میکنند که به این کار مصرف ترکیبی‌ گفته میشود. مصرف ترکیبی‌ استرویید‌ها میتواند باعث افزایش حجم و قدرت بسیار زیادی شود، در حالی‌ که یک استرویید خود به تنهائی‌ نمی‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. اما این استفاده ترکیبی‌ تنها برای مصرف کنندگان حرفه ای توصیه میشود.

اگرچه استرویید‌های خوراکی تاثیر و نتیجه سریع تری را به ارمغان میاورند اما مصرف دراز مدت آنها میتواند برای بدن سمی باشد. به همین دلیل، برخی‌ افراد هستند که به مدت یک ماه از استرویید‌های خوراکی استفاده کرده و سپس روی به مصرف استرویید‌های تزریقی میاورند. استرویید‌های تزریقی برای نشان دادن اثرات کامل خود نیازمند زمان بیشتری هستند بنابراین افرادی که به دنبال رشد سریع هستند ممکن است از مصرف دوز‌های بیشتر از حد نرمال در ابتدای کار (بارگیری) نتیجه ببینند. در مراقبت تسکینی، از استرویید‌های آنابولیک به منظور درمان انواع بیماری‌ها و ناتوانی‌ها استفاده میشود. اما دوز آنها اغلب کوچک و دوره ای مصرف نمیشوند.

 

مشکلات ایمنی هنگام شروع یک دوره استرویید

اولین نگرانی شما در استفاده از استرویید‌های آنابولیک به منظور بهبود فیزیکی‌ بدنی و عملکرد باید ایمنی آنها باشد. هنگام مصرف به مقصد درمانی، استرویید‌های آنابولیک ایمن در نظر گرفته میشوند اما اگر شما شروع به سو استفاده از آنها کنید، نظیر برخی‌ بدن سازان، این استرویید‌ها به راحتی‌ میتوانند برای شما خطرناک شوند. در اینجا یک سری مسائل مطرح خواهد شد که قبل از مصرف استرویید‌های آنابولیک به منظور افزایش حجم خود باید در ذهن داشته باشید.

 

برای اهداف بدن سازی قبل از رسیدن به ۲۵ سال از استرویید‌های آنابولیک استفاده نکنید

برخی‌ نوجوانان با نگاه به عکس‌های بدن سازان حرفه ای در مجلات وسوسه میشوند و میل داشتن چنین بدنی در آنها تقویت میشود. آنها میشنوند که استرویید‌های آنابولیک میتواند آنها را به چنین حجمی برساند و آنها نیز شروع به مصرف استرویید‌ها میکنند. اما آنها نمیدانند که بدن سازان حرفه ای برای رسیدن به چنین بدنی با چه سختی در سال‌های متمادی تمرین کرده‌اند. نوجوانان همچنین نمیدانند که در سن آنها، هیچ استروییدی در دنیا وجود ندارد که آنها را به چنین بدنی برساند.

هیچ فردی نباید تا قبل از رسیدن به ۲۵ سال شروع به مصرف استرویید‌های آنابولیک کند و در این سن نیز فرد قبل از مصرف استرویید‌ها باید حداقل ۵ سال سابقه تمرینی داشته باشد. بین سنین ۱۲ تا ۲۶ سال، سطح هورمون‌های بدن در مردان به شکل ثابتی افزایش پیدا می‌کند. بعد از ۲۶ سالگی، سطح هورمون‌ها کم کم کاهش پیدا می‌کند و در سن ۴۰ سالگی، تنها بخش اندکی‌ باقی‌ خواهد ماند.

Dorian Yates Rules

هنگامی که بلوغ در یک فرد شروع میشود، سطح هورمون‌ها در بدن ناگهان افزایش پیدا می‌کند که همین امر باعث ایجاد صفات مردانه نظیر رویش مو در بدن، کلفتی‌ صدا و افزایش قد میشود. در این مقطع، بدن به شکل طبیعی لبریز از هورمون‌ها می‌باشد و همانند این است که فرد در یک دوره سبک استرویید قرار دارد. ورود استرویید‌های آنابولیک به بدن در این مقطع میتواند کاملا مضر باشد. اگر یک فرد قبل از رسیدن به سطح کامل پتانسیل ژنتیکی‌ خود روی به مصرف استرویید‌های آنابولیک آورد، عوارض جانبی بسیار زیادی از جمله سرکوب رشد، ریزش مو، آکنه، احتباس آب، بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه و حتی نارسایی ارگان‌های بدن را در پی خواهد داشت.

یک استرویید آنابولیک جایگزین یک رژیم غذایی خوب و ورزش نمیباشد. اگرچه ممکن است در ابتدا مقداری رشد داشته باشید، اما بدون تغذیه صحیح و تمرین مناسب، بعد از پایان دوره مشکلات زیادی را برای حفظ آن عضلات خواهید داشت. نوجوانان با استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و تمرینات مناسب میتوانند به بیشترین رشد طبیعی خود دست یابند.

 

اولین دوره تنها باید شامل تستوسترون باشد و نه هیچ چیز دیگر

کاملا مشخص است که اولین دوره استرویید هر فردی تنها باید شامل تستوسترون باشد و نه هیچ استرویید دیگری. در حقیقت با مصرف صحیح آن، شما میتوانید حتی چندین دوره تنها با تستوسترون بروید و شاهد نتایج خوبی‌ باشید. تمام انسان‌ها و تقریبا دیگر حیوانات در بدن خود تستوسترون تولید میکنند. تستوسترون یک استرویید آنابولیک اصلی‌ می‌باشد. همچنین در میان تمام استرویید‌های آنابولیک ایمن‌ ترین گزینه به حساب میاید زیرا بدن از قبل خود به شکل طبیعی آن را تولید می‌کند و در نتیجه به وجود آن عادت کرده است.

هنگامی که شما به خود تستوسترون تزریق کنید، این فرصت برایتان وجود خواهد داشت تا واکنش بدن خود را به استرویید‌های آنابولیک ارزیابی کنید، نظیر استرویید‌های آنابولیک حرفه ای. اگر بدن شما نسبت به مصرف تستوسترون واکنش بدی را نشان دهد پس بسیار محتمل است که با مصرف دیگر استرویید‌ها حتی این واکنش تشدید شود زیرا دیگر استرویید‌های آنابولیک نیز اساسا بر پایه تستوسترون هستند. مصرف ترکیبی‌ چندین استروید آنابولیک در یک دوره میتواند تمرینی خطرناک باشد. اگر از قبل سابقه مصرف استرویید‌های آنابولیک را نداشته باشید، در این حالت نمیدانید که باید انتظار چه نتایجی‌ را داشته باشید. یک مشکل دیگر در مورد مصرف ترکیبی‌ استرویید‌های آنابولیک در اولین دوره این است که اگر بدن شما به آنها واکنش شدید نشان دهد هیچ راهی‌ وجود ندارد که شما تشخیص دهید عامل این واکنش کدام یکی‌ از آنها می‌باشد. همچنین این را نیز به یاد داشته باشید که تستوسترون در دوره‌های بعد نیز همیشه باید جز دوره شما باشد.

 

همیشه دوره خود را کوتاه حفظ کنید

دوره‌های طولانی استرویید میتواند دارای مشکلات زیادی باشد. به همین دلیل، یک دوره استرویید نباید بیش از ۴ هفته به طول بینجامد و ترجیحا این دوره میتواند ۲ تا ۳ هفته باشد. مهم‌ ترین دلیل اینکه شما میبایست دوره‌های خود را کوتاه حفظ کنید مرتبط با عوارض دوره‌های طولانی استرویید می‌باشد. برای مثال، در دوره‌های طولانی یک تغییر سطح قابل توجه در پروفایل لیپید‌های بدن روی میدهد. در این حالت سطح کلسترول خوب بدن شما کاهش میبید و سطح کولسترول بد افزایش خواهد یافت. این امر میتواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

همچنان که دوره استرویید شما به جلو میرود، تولید طبیعی هورمون‌هایی نظیر تستوسترون کاهش میابد و در نهایت تولید طبیعی همه آنها متوقف خواهد شد. اما در این حالت سطح استروژن نسبتا بالا خواهد بود و سطح کورتیزون در حالت طبیعی قرار می‌گیرد. آنزیمی به نام آروماتاز وجود دارد که وظیفه اصلی‌ آن تسریع تبدیل تستوسترون به استروژن می‌باشد. بدن مردان نیازمند استروژن می‌باشد و استروژن نقشی‌ مهمی در بلوغ اسپرم‌ها دارد اما افزایش سطح بیش از حد آن میتواند دارای عوارض منفی‌ باشد.این افزایش سطح میتواند منجر به کوچک شدن بیضه ها، کاهش میل جنسی‌، بزرگی‌ نوک سینه، کاهش حجم عضلانی و حتی میتواند مشکلات خطرناک تری نظیر سکته، سرطان‌های هورمونی و حملات قلبی را ایجاد کند.

کورتیزون نیز یک هورمون ضد استرس می‌باشد که دارای تاثیرات کاتابولیک روی ماهیچه‌ها می‌باشد اما معمولا توسط تستوسترون سرکوب میشود. هنگامی که مقادیر کافی‌ تستوسترون در بدن وجود نداشته باشد، دست کورتیزون باز خواهد بود و میتواند عضلاتی که شما در طول دوره مصرف استرویید‌های آنابولیک ساخته اید را تجزیه کند. هرچه طول دوره استرویید شما بیشتر باشد، زمان بیشتری طول خواهد کشید تا بدن تولید طبیعی تستوسترون خود را از سر گیرد. یکی‌ از عوارض دوره‌های طولانی مدت استرویید از بین رفتن سلول‌های لیدیگ بیضه‌ها می‌باشد. هنگامی که دوره استرویید شما به پایان برسد، سلول‌های لیدیگ نمیتوانند تولید دوباره تستوسترون را بلافاصله از سر گیرند زیرا در این مقطع آنها نسبت به گنادوتروپین‌ها حساسیت خود را از دست داده‌اند. اما در نهایت آنها واکنش نشان میدهند و بدن دوباره تولید طبیعی تستوسترون خود را از سر خواهد گرفت اما در این زمان شما ناراحتی‌‌های زیادی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل است که دوره پاکسازی و درمانی بعد از اتمام دوره استرویید یک امر کاملا ضروری و حیاتی می‌باشد.

 

از کمترین دوز‌های کارامد استفاده کنید

هرچه میزان دوز استفاده شما از استرویید‌های آنابولیک کمتر باشد، شانس ایجاد عوارض جانبی آنها نیز کاهش پیدا می‌کند. اما این دوز بیش از حد هم نباید کم باشد که نتوانید هیچگونه مزایایی را شاهد باشید. در اینجاست که دانستن میزان حداقل دوز کارامد مفید می‌باشد. حداقل دوز کارامد به دوزی گفته میشود که شما با آن بتوانید در کمترین حالت مصرف تاثیرات دلخواه را نیز مشاهده کنید. هنگامی که افراد در دوره باشند، اکثر آنها شدت تمرینات خود را افزایش میدهند. همچنین فراوانی‌ تمرینات آنها نیز در مقایسه با دوره بدون استرویید بیشتر میشود. همچنین احتمال اینکه از یک رژیم غذایی خوب نیز استفاده کنند بیشتر میشود. همه این فاکتور‌ها نیز خود در افزایش آنها نقش دارند.

استرویید‌های آنابولیک نیز قطعا نقش مهمی‌ دارند، اما رژیم غذایی صحیح و تمرینات مناسب هم تقریبا به همان اندازه اهمیت دارند. مصرف کنندگان بدون تجربه استرویید‌های آنابولیک به اشتباه فکر میکنند که افزایش حجم آنها تماما حاصل مصرف استرویید‌ها می‌باشد و بنابراین برای دریافت نتایج بیشتر میزان مصرف خود را افزایش میدهند. اما این راهی‌ نیست که شما بخواهید آن را بروید.

در ابتدا شما میبایست با دوز‌های اندک پیشرفت خود را کامل کنید و سپس با افزایش اندک دوز دوباره به دنبال بهبود نتایج باشید. شما ممکن است نیاز باشد حتی برای چندین دوره از کمترین دوز کارامد استفاده کنید. بسیاری از افرادی که بار اول از این استرویید‌ها استفاده میکنند در همان ابتدا ناگهان از دوز ۵۰۰ میلی‌ گرم در هفته شروع میکنند، سپس در هفته دوم دوز را به ۷۰۰ میلی‌ گرم افزایش میدهند و سپس در هفته سوم آن را به ۱۰۰۰ میلی‌ گرم میرسانند و همینطور ادامه میدهند. انجام این کار ضروری نمیباشد و بسیار برای سلامتی‌ خطرناک است.

به یاد داشته باشید که متوسط تولید تستوسترون در بدن یک مرد نرمال حدود ۵۰-۷۰ میلی‌ گرم در هفته می‌باشد. یک دوز ۵۰۰ میلی‌ گرمی‌ ۱۰ برابر میزان تولید طبیعی بدن می‌باشد. برخی‌ از بدن سازان حرفه ای نسبت به تاثیرات تستوسترون مقاوم میشوند و در این حالت آنها حتی میتوانند در هفته تا ۴۰۰۰ میلی‌ گرم تستوسترون نیز استفاده کنند (هنگام آمادگی برای مسابقات)، بدون اینکه عوارض جانبی شدیدی در آنها بروز کند. حتی مصرف ۳۰۰ میلی‌ گرم در هفته برای دوره اول شروع بدی محسوب نمی‌شود.

ronniedeandcoleman

 

از بیش از ۲ استرویید آنابولیک در یک دوره استفاده نکنید مگر اینکه ضروری باشد

مگر اینکه شما یک بدن ساز یا ورزشکار حرفه ای باشید، واقعا دلیلی‌ وجود ندارد که در یک دوره از بیش از ۲ نوع استرویید آنابولیک به شکل ترکیبی‌ استفاده کنید. هنگامی که تعداد استرویید‌های آنابولیک مصرفی شما افزایش پیدا کند، استرس وارده به ارگان‌های بدن نیز بیشتر میشود. همچنین شدت عوارض جانبی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

موارد احتیاطی بیشتر قبل از شروع یک دوره استرویید

اگر شما تازه تمرینات بدن سازی خود را شروع کرده‌اید، قبل از فکر کردن به مصرف استرویید‌ها حداقل باید چندین سال تمرین مستمر داشته باشید. قبل از شروع یک دوره استرویید، یک چکاپ کامل از جمله تست خون انجام دهید. انجام این کار به شما میگوید که آیا در بهترین وضعیت سلامتی‌ میباشید یا مشکلی‌ در بدن شما وجود دارد که با مصرف استرویید‌ها میتواند تشدید شود. اگر تشخیص داده شد که در بدن شما مشکلی‌ وجود دارد که با مصرف استرویید‌ها وخیم تر میشود پس در اینجا دیگر باید از مصرف آنها کاملا به دور باشید.

تا زمانی‌ که دوره‌های مختلف شامل استرویید‌های ضعیف تر را پشت سر نگذاشته اید هیچگاه روی به مصرف استرویید‌های آنابولیک قدرتمند نظیر ترنبولون و آنادرول نیاورید. اگر اینگونه استرویید‌های قدرتمند را بدون راهنمایی یا عدم آمادگی بدن مصرف کنید میتوانند بدن شما را نابود کنند. این استرویید‌ها تنها برای بدن سازان حرفه ای توصیه میشود و حتی آنها هم در مورد مصرف این استرویید‌ها بسیار هوشیار هستند.

 

برای دوره اول استفاده از استرویید‌های تزریقی بهتر می‌باشد

اگر قصد استفاده از استرویید‌های آنابولیک را دارید تا جای ممکن از نوع تزریقی آنها استفاده کنید. نوع خوراکی استرویید‌ها اگر در دوز‌های بزرگ و مستمر مصرف شود میتواند باعث ایجاد کبد سمی شود. استرویید‌های آنابولیک خوراکی آلکیل دار (در گروه متیل متصل به هفدهمین کربن) شده‌اند. آلکیل دار کردن باعث میشود که مولکول استرویید آنابولیک نسبت به متابولیسم کبد استقامت بیشتری پیدا کند. اما نکته منفی‌ این است که هرچه یک ماده مقاومت بیشتری در برابر کبد داشته باشد، فشار بیشتری نیز روی کبد خواهد بود.

از طریق فرایند آلکیل دار کردن، درصد زیادی از استرویید‌های آنابولیک از متابولیسم کبد سالم خارج میشوند و در نتیجه وارد جریان خون میشوند. به همین دلیل است که استرویید‌های خوراکی نتیجه سریع تری را به ارمغان میاورند. میزان سمی بودن یک استرویید آنابولیک خوراکی بستگی به نوع آن، میزان دوز مصرفی و مدت زمان دوره مصرف آن دارد.

اکثر استرویید‌های آنابولیک شناخته شده تزریقی آلکیل دار نشده اند و بنابراین برای کبد استرس زا نیستند. همچنین باید استفاده از یک مهار کننده آروماتاز را نیز مد نظر قرار دهید. مهار کننده‌های آروماتاز از تبدیل آندروژن‌ها به استروژن جلوگیری میکنند. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف بی‌ دقت مهار کننده‌های آروماتاز ممکن است باعث کاهش سطح کلسترول‌های خوب در بدن شوند.

میزان درصد چربی‌ بدن شما قبل از شروع یک دوره استرویید باید زیر ۲۰% باشد. اگر هنگام مصرف استرویید‌های آنابولیک میزان درصد چربی‌ بدن شما بالا باشد ممکن است شاهد عوارض جانبی استروژنی نظیر بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها باشید. بافت‌های چربی‌ محل ذخیره آنزیم‌های آروماتاز هستند. هنگامی که سطح تستوسترون خون بیش از حد نرمال باشد، بدن با کمک آنزیم آروماتاز میتواند تستوسترون اضافه را به استروژن تبدیل کند.

 

دوره‌های استرویید برای مبتدی ها

اگر در حال فکر کردن برای شروع یک دوره استرویید هستید پس احتمالا سوالات زیادی در ذهن شما وجود دارد. دوره‌های استرویید برای یک فرد مبتدی میتوانند بسیار پیچیده به نظر آیند. اما مشکل بزرگ تر عدم درک کامل و صحیح نحوه عملکرد هورمون‌ها در بدن می‌باشد. دوره‌های استرویید زیادی را میتوانید در اینترنت مخصوص مبتدی‌ها پیدا کنید، اما با قطعیت نمی‌توان گفت که دوره ای که برای دیگری کارامد بوده است برای شما نیز کارامد خواهد بود. دوره‌های استرویید موجود تنها یک مبنا برای شروع کار شما میباشند و همچنان که پیش میروید، اغلب از طریق آزمون و خطا خواهید فهمید که کدام استرویید واقعا برای شما کارامد است و از مصرف کدام باید اجتناب کرد.

اکثر افراد در اولین دوره خود قادر نیستند که از بیشترین پتانسیل بدن خود استفاده کنند زیرا مطمئن نیستند که کدام استرویید را لازم دارند و چه میزان باید از آن مصرف کنند. حتی مواردی وجود دارد که برخی‌ افراد اولین دوره خود را با انتخاب تصادفی استرویید‌ها شروع کرده‌اند که انجام این کار میتواند اثرات بسیار فاجعه باری داشته باشد. برخی‌ افراد نیز هنگامی که آن اثر دلخواه را مشاهده نمیکنند ناامید شده و دوز خود را افزایش داده و طول دوره را نیز بیشتر میکنند. انجام این کار میتواند نتایج بدی را در پی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که مبتدی ها دانش کافی‌ را در مورد استرویید ها، عوارض جانبی آنها و نتایج مورد انتظار و همچنین عدم انجام اشتباهات را داشته باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که مصرف استرویید‌های آنابولیک به منظور بهبود فیزیک بدنی در ایالات متحده آمریکا ممنوع می‌باشد. شما همچنین باید بدانید که کدام نوع از استرویید‌ها برای فروش وجود دارند و نحوه استفاده صحیح آنها را بیاموزید تا بتوانید یک تجربه خوب از مصرف آنها داشته باشید. حقیقت این است که نمی‌توان یک دوره مشخص شده و دقیق را برای همه افراد مبتدی تجویز کرد. فاکتورهایی نظیر وزن، سن و قد فرد میتوانند تفاوت هایی را ایجاد کنند. هر بدن سازی نیازمند دوره مخصوص به خود است که تنها بر اساس مشخصات آن فرد و اهدافش طراحی شده باشد.

604

 

چگونه برای دوره استرویید خود برنامه ریزی کنیم؟

در ابتدا شما باید تصمیم بگیرید که از یک دوره استرویید می‌خواهید به چه هدفی‌ دست یابید. آیا هدف شما افزایش حجم می‌باشد تا بتوانید به یک وزن بالاتر در مسابقات بروید؟ آیا به دنبال افزایش حجم خالص و افزایش قدرت هستید تا در رشته ورزشی خود بهتر ظاهر شوید؟ آیا به دنبال چربی‌ سوزی هستید تا بتوانید تفکیک عضلانی بیشتری داشته باشید؟ به یاد داشته باشید که در یک زمان نمیتوانید هم افزایش حجم و هم چربی‌ سوزی کنید، بنابراین هدف اصلی‌ خود را به دقت انتخاب کنید.

بعد از آن شما باید استروییدی که می‌خواهید از آن استفاده کنید را انتخاب کنید. اولین دوره خود را به ساده‌ترین شکل ممکن حفظ کنید. اولین دوره شما تنها باید شامل تستوسترون باشد. تستوسترون هورمونی است که به شکل طبیعی در بدن ساخته میشود بنابراین عوارض جانبی احتمالی‌ آن بسیار کمتر از مصرف دیگر استروید‌ها نظیر اکسی متولون می‌باشد.

در این مقطع شاید برایتان سوال باشد که از چه نوع استروییدی باید استفاده کنید زیرا انواع آن زیاد است. تستوسترون سیپیونات، تستوسترون پرپیونات، تستوسترون انانتات و حتی برخی‌ مدل‌های ترکیبی‌ انواع تستوسترون را تشکیل میدهند. تمام این موارد اساسا دارای پایه یکسانی هستند، تنها تفاوت بین آنها تعداد اتم موجود در زنجیره استر آنها می‌باشد. هرچه تعداد اتم‌های کربن در استر بیشتر باشد، حلالیت آن استرویید در چربی‌ بیشتر میشود. این حلالیت روی آزاد سازی استرویید در جریان خون تاثیر میگذارد.

هنگامی که یکی‌ از انواع تستوسترون وارد بدن شود، ابتدا در ماهیچه‌ها ذخیره شده و سپس از آنها به آهستگی وارد جریان خون میشود. اگر شما یک مبتدی میباشید باید با یک استرویید آنابولیکی شروع کنید که نیازمند مصرف مکرر نباشد بنابراین در این مورد تستوسترون سیپیونات یا تستوسترون انانتات بسیار خوب میباشند. برخی‌ پاور لیفتر‌ها حتی قبل از تمرین خود از تستوسترون سوسپنشن نیز برای بهبود عملکرد خود استفاده میکنند زیرا عمل آن در بدن بسیار سریع است و حتی ۱۰ دقیقه بعد از مصرف میتواند اثر خود را نشان دهد.

مشکل اصلی‌ اینجاست که دوره‌های استرویید موجود در اینترنت برای مبتدی ها اکثرا توسط افرادی گسترش داده شده‌اند که دانش آکادمیک و دقیقی‌ در مورد بیوشیمی و فیزیولوژی انسان ندارند. در اینترنت نظرات شخصی‌ زیادی وجود دارد و نظرات خطرناکی را می‌توان برای دوره اول افراد مبتدی یافت. برای مثال در برخی‌ سایت‌ها ترنبولون را در دوره اول افراد مبتدی جای میدهند، اما ترنبولون در این مقطع میتواند برای بدن سمی باشد و برای افراد مبتدی در دوره اول توصیه نمی‌شود. برخی‌ دیگر نیز برای دوره اول استفاده ترکیبی‌ از استرویید‌ها را توصیه میکنند، در حالی‌ که استفاده ترکیبی‌ تنها برای بدن سازان با تجربه می‌باشد.

 

مواردی که باید قبل از شروع دوره استرویید خود در نظر بگیرید

اولین دوره‌های استرویید آنابولیک شما دوره‌های یادگیری میباشند. در این دوره‌ها شما وضعیت خود را ارزیابی خواهید کرد و خواهید دانست که بدنتان به هورمون‌ها چه واکنشی را نشان میدهد. اما چند نکته مقدماتی نیز وجود دارد که قبل از شروع دوره خود باید به آنها توجه کنید :

 

تمرینات و تغذیه

اگر تنها می‌خواهید از استرویید‌ها استفاده کنید و دیگر قصد انجام تمرین و داشتن یک رژیم غذایی مناسب را ندارید، پس باید آماده ناامید شدن باشید. یکی‌ از دلایل اصلی‌ که افراد روی به مصرف استرویید‌های آنابولیک میاورند عضله سازی می‌باشد، اما استرویید‌ها به تنهائی‌ قادر به عضله سازی نیستند. شما همچنین نیازمند تمرین و تغذیه مناسب نیز میباشید. تمرینات شما باید به شکل ترکیبی‌ هم شامل جلسات قدرتی‌ و هم تمرینات عضله ساز باشد. حتما حرکات قدرتی‌ نظیر ددلیفت، پرس سینه و اسکات را در برنامه خود جای دهید. یکی‌ دیگر از مزایای استرویید‌های آنابولیک این است که میتوانند زمان استراحت بین ست‌ها را کاهش دهند.

یکی‌ دیگر از اثرات مصرف استرویید‌ها افزایش سنتز پروتئین می‌باشد. این امر میتواند باعث افزایش حجم و افزایش قدرت شما شود. به همین دلیل است که افرادی که از بیماری‌های ناتوان کننده نظیر هپاتیت و ایدز رنج میبرند نیز از استرویید‌ها استفاده میکنند. اما به منظور اینکه استرویید‌ها عمل کنند شما باید مواد خام بدن را تامین کنید یعنی‌ پروتئین. گوشت، تخم مرغ، پنیر، شیر و ماست منابع غنی از پروتئین هستند.

منابع غذایی سرشار از کلسترل نظیر زرده تخم مرغ و میوه‌های خشک نیز همچنین باید مصرف شوند. اما به هر حال میزان مصرف اینگونه مواد غذایی باید محدود باشد زیرا افزایش بیش از حد کلسترول میتواند باعث تجمع آن در رگ‌های خونی شود. همچنین مقادیر زیادی فیبر نیز مصرف کنید. افزودن فیبر باعث حجم بیشتر بدن و جلوگیری از یبوست میشود. منابع غذایی سرشار از پتاسیم نظیر خرما، شیر، زردآلو و هلو نیز باید مصرف شوند زیرا استرویید‌ها میتوانند باعث کاهش سطح پتاسیم خون شوند.اگر می‌خواهید دوره استرویید خود را شروع کنید و دفعه اولتان می‌باشد، از تستوسترون شروع کنید. شاید فکر کنید چرا تستوسترون وقتی‌ که انواع بسیاری استرویید در بازار وجود دارد؟ زیرا تستوسترون یک استرویید آنابولیک پر کاربرد می‌باشد و به خوبی‌ توسط بدن پردازش میشود.

 

هیچگاه دوره خود را تنها با استرویید خوراکی شروع نکنید

تحت هیچ شرایطی نباید دوره خود را تنها با استرویید‌های خوراکی شروع کنید. بسیاری از کسانی‌ که برای اولین بار دوره استرویید آنابولیک میروند، اغلب دوره خود را تنها با استرویید‌های خوراکی شروع میکنند. شاید دلیل این امر این باشد که فرد از سرنگ ترس دارد یا تهیه نوع خوراکی آن آسان تر از نوع تزریقی می‌باشد. حقیقت این است که استرویید‌های آنابولیک خوراکی به منظور مصرف انفرادی ساخته نشده اند. اما برخی‌ افراد از آنها در کنار نوع تزریقی آن در دوره‌های خود استفاده میکنند. پروتکل‌های مناسب هنگام تزریق استرویید‌های آنابولیک باید دنبال شود. اگر در مورد استرویید‌ها جدی نیستید، پس آنها برای شما مناسب نیستند.

 

استرویید هایی که در دوره اول میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند

  • تستوسترون سیپیونات
  • تستوسترون انانتات
  • تستوسترون پروپیونات

 

استرویید‌های مناسب برای چند دوره بعدی

  • تستوسترون انانتات
  • تستوسترون سیپیونات
  • تستوسترون پروپیونات
  • بولدنون
  • دکا دورابولین

 

استرویید‌های مناسب بعد از چندین دوره تجربه مصرف استرویید ها

  • ناندرولون
  • دیانابول
  • آناوار
  • پریموبولان قابل تزریق

 

استرویید هایی که تنها باید توسط مصرف کنندهگان حرفه ای استفاده شوند

  • آنادرول
  • مسترون
  • ترنبولون

kai greene workout

 

در هر دوره چه دوزی باید برای استرویید‌های آنابولیک استفاده شود؟

دوز مصرفی بسیار مهم می‌باشد و تعیین کننده میزان مزایای دریافتی شما می‌باشد. به منظور دیدن نتایج قابل قبول باید از دوز‌های نسبتا بالا استفاده کنید (دوز بیشتر از دوز‌های درمانی). دوز‌های کمتر از دوز‌های درمانی، ممکن است توسط بدن سرکوب شوند. یک دوز ۱۰۰ میلی‌ گرم از تستوسترون سیپیونات یا انانتات در هفته دوز درمانی به حساب میاید. اما اگر دوز تا ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی‌ گرم در هفته افزایش یابد، میتواند از رشد عضلات حمایت کند.

 

یک دوره رایج استرویید برای بار اول

  • از هفته ۱ تا ۱۲ : تستوسترون سیپینات یا انانتات (۲۵۰-۵۰۰ میلی‌ گرم هر هفته)
  • از هفته ۱۳ تا ۱۵ : عدم مصرف استرویید آنابولیک. این بازه زمانی‌ اجازه خواهد داد تا تستوسترون در بدن شما پاکسازی شود
  • از هفته ۱۶ تا ۱۷ : نولوادکس (تاموکسیفن) ۴۰ میلی‌ گرم هر روز
  • از هفته ۱۸ تا ۱۹ : نولوادکس (تاموکسیفن) ۲۰ میلی‌ گرم هر روز

 

دوره‌های پیشرفته استرویید

دوره‌های پیشرفته استرویید‌های آنابولیک تنها برای افرادی می‌باشد که به شکل موفق چندین دوره را پشت سر گذاشته اند. در این مقطع اینطور فرض میشود که فرد مورد نظر دانش کامل در مورد تهیه و نوع مصرف استرویید‌ها را خود بداند. مصرف کنندگان حرفه ای استرویید ممکن است بخواهند از ترکیبات قوی تری نظیر ترنبولون و آنادرول نیز استفاده کنند اما در آن زمان هم استفاده تنها از تستوسترون رد نمی‌شود. بسیاری از مصرف کنندگان حرفه ای هستند که به جای مصرف دیگر استرویید‌ها همچنان به مصرف تستوسترون ادامه میدهند. بسیاری از مبتدی‌ها اغلب شگفت زده میشوند وقتی‌ میبینند یک فرد حرفه ای هنوز هم در حال مصرف تستوسترون می‌باشد که یک استرویید پایه می‌باشد، ما آنها این داستان را بد متوجه شده‌اند. این مصرف کنندگان حرفه ای دانش و درک کافی‌ از بدن خود و واکنش آن به استرویید‌ها را دارا میباشند که این دانش نیز طی‌ سال‌ها استفاده از استرویید‌های آنابولیک به دست آمده است.

جدایی از تهیه استرویید‌های آنابولیک قانونی‌ و داشتن دانشی گسترده در مورد نحوه مصرف آنها، مصرف کننگان حرفه ای همچنین میدانند که برای مقابله با عوارض جانبی این استرویید‌ها باید از چه مکمل هایی نیز استفاده کنند. دوره های پیشرفته بسیار زیادی از استرویید‌ها وجود دارد. در اینجا در مورد چند مورد آنها اطلاعاتی‌ را در اختیار شما قرار میدهیم :

 

دوره (The Three-Week Blitz)

دوره (The Three-Week Blitz) یک دوره ۱۴ هفته ای و شامل ۵ استرویید آناولیک می‌باشد که از هر کدام از آنها به مدت ۳ هفته استفاده میشود. استرویید‌های آنابولیک موجود در این دوره عبارتند از دیانابول، سوستانون، آناوار، پریموبولان و دکا دورابولین. مصرف کننده ابتدا با دیانابول شروع می‌کند و ۲ هفته این کار را انجام میدهد. در هفته ۳ فرد باید دیانابول را با سوستانون به صورت ترکیبی‌ مصرف کند. هفته بعد از آن هفته استفاده از سوستانون به شکل تک می‌باشد. در هفته سوم سوستانون، فرد باید آن را به شکل ترکیبی‌ با آناوار مصرف کند و همینطور این چرخه برای استرویید‌های بعدی نیز ادامه پیدا می‌کند. دو هفته آخر هفته‌های ریکاوری هستند و در اینجا فرد باید از (HCG) استفاده کند.

 

دوره (The Double Mini)

دوره (The Double Mini) نیز یک دوره ۱۴ هفته ای می‌باشد. در این دوره فرد باید از دو استرویید آنابولیک به شکل ترکیبی‌ به مدت ۶ هفته استفاده کند که ما دکا دورابولین و آنادرول را در نظر میگیریم. ۲ هفته بعد از آن هفته‌های ریکاوری هستند که باید (HCG) مصرف شود. در ۶ هفته دوم دوباره از همان دو استرویید به شکل ترکیبی‌ باید استفاده شود. هنگامی که این ۶ هفته نیز به پایان رسید فرد باید برای ۲ ماه استراحت کند.

 

دوره (The Inverted Pyramid)

این دوره هشت هفته ای پیشرفته با مصرف دوز‌های بالای سه استرویید دکا دورابولین، تستو ویرون دیپات و وینسترول شروع میشود. همچنان که دوره پیش میرود میزان دوز آنها به تدریج کم میشود به طوری که در انتهای هفته هشتم فرد میبایست یک دوز بسیار کوچک از این سه استرویید را مصرف کند. به همین دلیل دوره (The Inverted Pyramid) بسیار مورد علاقه ورزشکارانی می‌باشد که باید آزمایش خون برای دوپینگ بدهند. این دوره استروییدی نباید توسط افراد مبتدی انجام شود زیرا که دوز‌های ابتدایی دوره بسیار بالا هستند.

 

دوره (The Diamond)

دوره ۱۴ هفته ای (The Diamond) با دوره (The Inverted Pyramid) کاملا با هم در تضاد هستند. در این دوره فرد مصرف کننده دوره خود را با استفاده از دوز‌های کوچک ۲ استرویید (دیانابول و سوستانون) شروع می‌کند و تا هفته هشتم میزان دوز را افزایش میدهد. از هفته نهم، فرد میزان دوز خود را کاهش میدهد تا زمانی‌ که به میزان دوز‌های ابتدایی دوره برسد. هفته‌های ۱۱ و ۱۲ برای ریکاوری هستند و باید (HCG) مصرف شود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (11 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

20 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات