انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش دوم و آخر)
4.4

انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش دوم و آخر)

  • استروئیدها
  • 30 آگوست 18
  • حسام رضائی
  • 58,133 بازدید
  • 45 دیدگاه
جدول محتوا نمایش جدول

انواع دوره‌های استرویید و نحوه استفاده صحیح از آنها (بخش دوم و آخر)

تمرینات و تغذیه در دوره‌های استرویید

مهم نیست که یک بدن ساز طبیعی چه میزان سخت می‌خواهد تمرین کند، زیرا او هیچگاه نخواهد توانست به حجم و قدرت بدن سازانی برسد که از استرویید‌های آنابولیک استفاده میکنند. اما همین بدن سازانی هم که مصرف استرویید دارند به منظور افزایش حجم عضلانی مجبور به استفاده از برنامه‌های تمرینی مناسب و منظم هستند. همچنین دلیل دیگری نیز مبنی بر تمرین کردن این افراد وجود دارد. گاهی‌ اوقات مصرف استرویید‌ها میتواند به افزایش نفخ بیش از حد و دیگر عوارض جانبی منجر شود، بنابراین بهترین راه برای مقابله با این چنین مشکلات چربی‌ سوزی بدن و درمان احتباس آب می‌باشد.

به منظور ایجاد شرایط مناسب عضله سازی در بدن شما نیازمند انجام تمرینات پر فشار هستید. همچنان که قدرت شما افزایش پیدا می‌کند باید وزنه‌های خود را سنگین تر کنید تا استرس و فشار همیشه روی ماهیچه‌ها حفظ شود. اگر می‌بینید که به راحتی‌ ست‌ها را انجام میدهید و در هیچ کدام از آنها به ناتوانی عضلانی نمیرسید، پس این موضوع نشان دهنده سبک بودن وزنه‌ها برای شما می‌باشد و باید آنها را سنگین تر کنید.

تمرینات استرس زا و پر فشار تامین کننده تحریک لازم برای رشد عضلات می‌باشد.، اما عضلات تنها زمان استراحت شما رشد میکنند. برنامه تمرینی خود را طوری تقسیم بندی کنید که در هفته حداقل یک بار تمام گروه‌های عضلانی را تمرین دهید. همچنین لازم به ذکر است افزایش حجم ناگهانی بدن باعث فشار بیشتر روی قلب میشود. بنابراین برای حفظ کارایی قلب تمرینات هوازی را نیز به شکل منظم انجام دهید.

در نظر بگیرید که در یک دوره استرویید حضور دارید و از یک برنامه تمرینی پر فشار نیز پیروی می‌کنید اما می‌بینید که رشد عضلات شما تغییری نکرده است. در اکثر موارد، این موضوع به دلیل تغذیه ضعیف می‌باشد. بسیاری از افراد از عادات غذایی مناسب پیروی نمیکنند. باید بدانید که رژیم غذایی خوب تفاوت‌های بسیار بزرگی را میتواند ایجاد کند. وعده‌های خود را به چندین بخش در روز تقسیم کنید. افراد عادی معمولا در روز از سه وعده صبحانه، ناهار و شام استفاده میکنند. اما متاسفانه این مقدار برای بدن سازان کافی‌ نمیباشد. شما در روز نیازمند دریافت ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک هستید. این امر باعث ترشح انسولین با پایداری بیشتری در طول روز میشود که برای عضله سازی امری ضروری می‌باشد.

همچنین باید میزان دریافت کالری خود را نیز افزایش دهید. افراد نرمال به شکل متوسط در روز نیازمند دریافت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری هستند. اما اگر شما یک بدن ساز میباشید و در حال مصرف استرویید‌های آنابولیک نیز هستید، ممکن است نیازمند دریافت ۵۰۰۰ کالری در روز نیز باشید. در شرایط نرمال یک فرد در دوره‌های استرویید میبایست در روز به ازای هر پوند از وزن بدن خود ۱ تا ۱.۵ گرم پروتئین مصرف کند. این میزان مصرف پروتئین برای ایجاد تعادل مثبت نیتروژن در عضلات نیاز است. تعادل مثبت نیتروژن به شرایطی گفته میشود که در آن سنتز پروتئین سریع تر از تجزیه آن می‌باشد و در نتیجه عضله سازی شروع میشود.

کربوهیدرات‌ها هم همچنین یک جز از یک رژیم غذایی خوب هستند و میتوانند تامین کننده انرژی، حفظ سطح مناسب قند خون و چربی‌ سوزی شوند. هنگام انجام تمرینات پر فشار ممکن است تقریبا به ۹۰۰ گرم کربوهیدرات در روز نیاز داشته باشید. کربوهیدرات‌های پیچیده نیز باید ۸۵% مصرف کربوهیدرات‌های شما را تشکیل دهند. غلات کامل، سبزیجات، برنج، پاستا و جو دو سر منابع خوب کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات‌های ساده نیز باید ۱۵% باقیمانده را تشکیل دهند. میتوانید آنها را از مصرف میوه‌ها تامین کنید.

 

دوره و مدت زمان آن

در زیر سوالاتی مطرح میشود که میتواند به دانستن اینکه باید از کدام استرویید استفاده کنید کمک کنند :

  • کدام نوع از پیشرفت فیزیکی‌ می‌باشد که شما خواهان رسیدن به آن هستید؟
  • قصد دارید چه مدت دوره استرویید خود را ادامه دهید؟
  • بودجه شما چه میزان می‌باشد؟
  • چند مرتبه میتوانید تزریق داشته باشید؟
  • از کدام عوارض جانبی می‌خواهید اجتناب کنید؟

هنگامی که تصمیم گرفتید از کدام استرویید‌های آنابولیک استفاده کنید و همچنین هنگامی که میزان دوز مناسب آنها را مشخص کردید، زمان آن می‌رسد که تصمیم بگیرید طول دوره شما چه مدت میبایست باشد و از چه الگویی قصد دارید استفاده کنید. اکنون زمانی‌ است که باید اهداف خود از این دوره را مد نظر قرار دهید.

بسیاری از بدن سازان تنها میخواهند که پس از پایان دوره خود حجم به دست آمده را حفظ کنند. به منظور حفظ حجم به دست آمده، شما باید از تجزیه آنها جلوگیری کنید. این تجزیه زمانی‌ رخ میدهد که بدن شما توانائی تولید طبیعی تستوسترون خود را به دست نیاورده باشد، که این یک امر رایج در پایان دوره می‌باشد. اتفاقی‌ که در اینجا رخ میدهد این است که از آنجایی که از قبل مقادیر زیادی تستوسترون اضافه در بدن وجود دارد، بدن سعی‌ می‌کند با تعلیق موقت تولید طبیعی تستوسترون این مشکل را حل کند. بنابراین باید بدانید هرچه مدت زمان دوره شما بیشتر باشد، ریکاوری بدن از این وضعیت نیز طولانی تر میشود.

طول دوره شما نه باید بیش از حد کوتاه و نه بیش از حد طولانی باشد. برای مثال اگر طول دوره بسیار کوتاه باشد (فرض میگیریم ۴ هفته)، ممکن است نتایج دلخواه را مشاهده نکنید. پیشرفت واقعی تا قبل از هفته سوم خود را نشان نمیدهد. اگرچه ممکن است در طول دو هفته نیز شاهد رشد عضلات باشید، اما در این زمان بدن در حال تطابق پذیری با استرویید‌های آنابولیک می‌باشد و اگر دوره خود را ادامه دهید، ممکن است در هفته‌های بعد شاهد یک رشد بسیار قابل توجه باشید. بنابراین دوره‌های بیش از حد کوتاه توصیه نمی‌شود. یک دوره ۸ هفته‌ای کمترین زمانی‌ است که توصیه میشود.

اما از طرف دیگر، اگر مدت زمان دوره شما بیش از ۱۰ هفته باشد، ممکن است با مشکلات ریکاوری مواجه شوید. یک مساله دیگر نیز این هست که بدن شما از قبل به میزان قابل توجهی‌ رشد کرده است و در این زمان ممکن است رشد شما بسیار کند یا متوقف شود. بنابراین دوره‌های طولانی مدت نیز کارامد نمیباشند و احتمال اینکه پس از پایان دوره شاهد از دست رفتن عضلات بیشتری باشید افزایش میابد.

 

۳ نوع از دوره‌های استرویید

 

دوره‌های افزایش وزن و حجم

این دوره‌های استرویید معمولا برای افزایش وزن و حجم میباشند. حفظ رشد حاصل شده در این دوره‌ها کار سختی می‌باشد زیرا که بخش زیادی از این افزایش وزن عمدتا احتباس آب در بدن می‌باشد. کسانی‌ که برای اولین بار میخواهند شروع کنند معمولا سراغ اینگونه دوره‌ها میروند زیرا آنها ارزان تر بوده و طول دوره‌شان نیز کوتاه تر می‌باشد.

 

دوره‌های کات

اگر به دنبال چربی‌ سوزی هستید و می‌خواهید تفکیک عضلانی مناسبی داشته باشید پس این دوره برای شما می‌باشد. مزیت یک دوره کات این است که با تغذیه و تمرین مناسب، شما میتوانید تقریبا تمام پیشرفت فیزیکی‌ حاصل از دوره خود را حفظ کنید. اگر به دنبال افزایش حجم عضلات هستید دوره‌های کات مناسب شما نیستند، اما کیفیت عضلات حاصل شده در این دوره‌ها بیش از دوره‌های افزایش وزن می‌باشد. هزینه ادامه دوره‌های کات گران تر می‌باشد و بسته به نوع محصولی که می‌خواهید استفاده کنید این هزینه تغییر خواهد کرد.

 

دوره‌های افزایش حجم با کیفیت

دوره‌های افزایش حجم با کیفیت دوره‌های طولانی تری هستند و در آنها هم از استرویید‌های مخصوص دوره کات و هم از استرویید‌های مخصوص دوره افزایش حجم استفاده میشود. این دوره‌ها اغلب شامل استرویید‌های کات نظیر بولدنون و استرویید‌های حجم نظیر دیانابول میشود. دوره‌های افزایش حجم خالص میتوانند تا ۱۶ هفته نیز ادامه یابند. همچنین این دوره‌ها بسیار گران قیمت هستند، البته بر اساس نوع محصول مصرفی این قیمت متغیر می‌باشد. اگر یک بدن ساز در طول یک سال تنها بخواهد از یک یا دو دوره استرویید استفاده کند، ممکن است بهترین گزینه همین دوره افزایش حجم خالص و با کیفیت باشد.

 

دوره‌های مخصوص

دوره‌های مخصوص معمولا توسط ورزشکاران و پاورلیفترهایی انجام میشوند که هدف اصلی‌ آنها افزایش قدرت می‌باشد و نه افزایش حجم عضلات. استرویید‌های آنابولیک نظیر هالوتستین و پریموبولان میتوانند افزایش قدرت قابل توجهی‌ را ایجاد کنند. همچنین از آنجایی که ورزشکاران و پاورلیفتر‌ها باید تست‌های دوپینگ نیز بدهند، پس مجبورند که با دقت بسیار زیادی استرویید‌های مناسب خود را انتخاب کنند. برخی‌ از آنها حتی مدت زمانی‌ که آن استرویید پس از مصرف در جریان خون باقی‌ خواهد ماند را نیز مورد تحقیق قرار میدهند.

 

چه مدت قصد دارید دوره استرویید خود را ادامه دهید؟

دوره‌های استرویید‌های آنابولیک میتواند چیزی بین ۸ هفته تا ۱۶ هفته به طول بینجامد و این مدت زمان شامل دوره پاکسازی بعد از آن نمی‌شود. اینکه بدن شما در چه زمانی‌ شروع به تولید تستوسترون به شکل طبیعی خواهد کرد، بستگی به نوع استرویید مصرفی و طول دوره دارد. این فرایند میتواند با مصرف (HCG) کوتاه تر شود. دوره‌های استرویید کوتاه و با فراوانی‌ بالا فرصت نرمال سازی شرایط را از بدن می‌گیرد. همچنین میتواند ناکارامد باشد زیرا در این مدت کوتاه مصرف کننده ممکن است نتایج دلخواه را شاهد نباشد. همه کسانی‌ که برای اولین بار میخواهند از استرویید‌ها استفاده کنند باید بدانند که حداقل ۲ ماه دوره پاکسازی پس از تکمیل دوره استرویید نیاز است تا دوباره عملکرد بیضه‌ها به حالت نرمال بازگردد (با استفاده از آنتی استروژن‌ها نظیر نولوادکس).

۸ هفته ممکن است که حداقل زمان مناسب برای یک دوره استرویید تلقی‌ شود، اما این مدت زمان توصیه نمی‌شود. دوره مطلوب باید چیزی بین ۱۲ هفته تا ۱۶ هفته باشد. افرادی که به دنبال افزایش حجم با کیفیت هستند مطمعنا باید از دوره‌های طولانی تر استفاده کنند. همچنین بسیاری از استرویید‌های آنابولیک با کیفیت برای ایجاد بهترین نتایج باید در دوره‌های طولانی مصرف شوند.

 

بودجه شما چه میزان می‌باشد؟

قیمت استرویید‌های آنابولیک ارزان نمیباشد. اگر از لحاظ مالی‌ در این زمینه مشکل داشته باشید دوره شما میتواند شکست بخورد. همچنین از آنجایی که نوع ساختار دوره شما به درستی‌ طراحی نشده است، ممکن است بدنتان از آسیب‌های آن در خطر قرار بگیرد. اگر از لحاظ بودجه در محدودیت قرار دارید، به جای اینکه بخواهید از استرویید‌های با کیفیت کم و یا دوره‌های کوتاه مدت استفاده کنید، پول خود را ذخیره کرده تا در آینده بتوانید روی یک دوره با کیفیت و خوب استرویید سرمای گذاری کنید.

میزان رشد بدن شما واقعا به کیفیت استروییدی که مصرف می‌کنید وابسته است. اگر تنها به دنبال یک افزایش وزن سریع هستید، میتوانید محصولاتی را تهیه کنید که نسبتا ارزان قیمت هستند. اما قبل از اینکه شروع کنید، اطمینان حاصل کنید تا همه چیز از قبل برنامه ریزی شده باشد نظیر سرنگ و محصولات پاکسازی بدن نظیر کلوماید و نولوادکس. تحقیقات خود را از منابع معتبر انجام دهید و هیچگاه به حرف‌های بدن سازان آماتور باشگاه خود توجه نکنید.

 

چند مرتبه میتوانید تزریق داشته باشید؟

بسیاری از مبتدی‌ها در زمینه مصرف استرویید‌های آنابولیک مایل به خود تزریقی نیستند و به همین دلیل بسیاری از آنها روی به مصرف استرویید‌های آنابولیک خوراکی میاورند. اما استرویید‌های خوراکی دارای مضرات زیادی هستند از جمله قیمت و قابلیت زیستی‌ ضعیف. بسیاری از افراد همچنین تزریق استرویید‌ها را با تزریق مواد مخدر مقایسه میکنند اما این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

یک نقل قولی‌ در میان مصرف کنندگان استرویید‌های آنابولیک وجود دارد که می‌گویند “ اگر نمیخواهی تزریق کنی، پس استرویید‌های آنابولیک برای شما نمیباشد. “ اگر برای بار اول است که می‌خواهید شروع کنید این گفته بسیار برای شما صادق است. تستوسترون خوراکی میتواند تا ۶ برابر نوع تزریقی آن قیمت داشته باشد و اگر هم خواهان ایمنی دوره خود هستید، پس باید آماده تزریق باشید. همچنین باید به یاد داشته باشید که هر استرویید تزریقی دارای طول عمر متفاوتی نیز می‌باشد. بنابراین ممکن است نیاز باشد برخی‌ از آنها با فراوانی‌ بیشتری تزریق شوند. اگر نمیدانید که با چه فراوانی‌ باید یک استرویید را تزریق کنید، اطلاعات آن را در اینترنت جستجو کنید.

 

باید مراقب چه عوارض جانبی باشید؟

افرادی که از دوز‌های بالای استرویید‌های آناولیک در دراز مدت استفاده میکنند ممکن است درگیر برخی‌ عوارض جانبی شوند. رایج‌ ترین عارضه جانبی توقف تولید موقت تستوسترون در بدن می‌باشد. همچنین عوارض جانبی دیگری نظیر کوچک شدن بیضه ها، کاهش تعداد اسپرم ها، اخلاق تهاجمی، ریزش مو، بزرگی‌ پروستات و بزرگی‌ نامتعارف سینه را نیز می‌توان اشاره کرد. زنان بدن سازی که به مدت طولانی از دوز‌های بالای استرویید‌های آنابولیک استفاده میکنند میتوانند درگیر صفات مردانه شوند. این صفات میتوانند شامل کاهش یا افزایش دوره قاعدگی، بزرگی‌ کلیتوریس و کلفتی‌ صدا شوند.

Side Effects

نوجوانان ممکن است عوارضی نظیر سرکوب رشد و بلوغ جنسی‌ زود رس را تجربه کنند. بسیاری از عوارض جانبی محدود به جنسیت نمیباشد و ممکن است روی هر شخصی‌ تاثیر بگذارد. این عوارض میتواند شامل ایجاد آکنه، افزایش سطح کلسترول، یرقان، آسیب‌های کبدی و کلیوی و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی باشد. اما خبر خوب این است که برای مقابله با این عوارض جانبی راه‌های بسیار زیادی از جمله دارو درمانی و استفاده از دوره‌های شامل برخی‌ از استرویید‌های خاص برای به حداقل رساندن عوارض جانبی وجود دارد.

همیشه محصولات آنتی استروژنی را در نزدیکی‌ خود داشته باشید تا با علائمی‌ نظیر بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها مقابله کنید، محصولاتی نظیر نولوادکس. پروویرونوم یکی‌ دیگر از ترکیبات ضد استروژنی کارامد می‌باشد اما این محصول میتواند هزینه شما را بسیار افزایش دهد. دیگر محصولات نظیر آکنوتین و فیناستراید میتوانند تا حدودی از ریزش مو و ایجاد آکنه جلوگیری کنند. فیناستراید همچنین میتواند پروستات شما را سالم حفظ کند. شما همچنین میتوانید برای مقابله با نوسانات خلقی‌ و احساس بیقراری از دیازپام یا آلپرازولام نیز استفاده کنید. همچنین محصولات گیاهی نظیر عصاره خار مریم و عصاره نخل اره ای نیز وجود دارند که میتوانند به شکل خوبی‌  باعث حفظ سلامت کبد و پروستات شوند. اگر بعد از تمرین خود احساس درد دارید میتوانید از ژل‌ها یا کرم‌های ضد درد استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که تنها مصرف کنندگان حرفه ای استرویید‌های آنابولیک باید از این محصولات استفاده کنند. این محصولات میتوانند باعث افزایش بودجه مورد نیاز شما شوند.

 

نمونه دوره حرفه ای استرویید دراز مدت (۱۲ هفته) :

  • تستوسترون انانتات : ۱۰۰ میلی‌ گرم هر هفته
  • ترنبولون انانتات : ۸۰۰ میلی‌ گرم هر هفته
  • مسترون : ۴۰۰ میلی‌ گرم هر هفته

 

نمونه دوره حرفه ای استرویید کوتاه مدت مدت (۴ هفته) :

  • تستوسترون پروپیونات : ۱۰۵۰ میلی‌ گرم در هفته (۱۵۰ میلی‌ گرم در روز)
  • ترنبولون استات : ۱۰۵۰ میلی‌ گرم در هفته (۱۵۰ میلی‌ گرم در روز)
  • آناوار : ۱۰۰ میلی‌ گرم در روز

 

استفاده ترکیبی‌ و تکی‌ از استرویید ها

بدن سازان هنگامی که شاهد عدم رشد عضلانی در خود باشند ممکن است روی به مصرف ترکیبی‌ استروید‌های آنابولیک آورند. این اتفاق میتواند زمانی‌ رخ دهد که آنها برای یک مدت طولانی تنها از یک استرویید استفاده کرده باشند. اکثر دوره‌ها دارای پایه آندروژنی – آنابولیک میباشند. این ایده در واقع مربوط به دهه‌ها قبل است و توسط بدن سازان و ورزشکاران به منظور اهداف درمانی استفاده میشده است.

 

بدن سازان و ورزشکاران چگونه باید اولین استفاده از استرویید‌ها را شروع کنند

زمانی‌ که ورزشکاران استفاده از استرویید‌های آنابولیک را قبول کردند، داروخانه‌ها از خیلی‌ وقت پیش آن شروع به فروش ترکیبی‌ بسیاری از استرویید‌ها کرده بودند. برخی‌ در فرم قرص و برخی‌ به شکل تزریقی عرضه میشدند. همه آنها را در ابتدا دارو‌های عضله ساز در نظر میگرفتند اما بعدا مشاهده شد که هر استرویید دارای تاثیر متفاوتی می‌باشد. طبیعتا بدن سازان و ورزشکاران نیز شروع به استفاده از آنها کردند و هر کدام از آنها به دنبال ترکیبی‌ بودند تا در رسیدن به اهدافشان کمک کننده باشد. همچنان که استفاده از این استرویید‌ها گسترده تر میشد، درک در مورد بهترین عملکرد هر استرویید نیز بیشتر میشد و دریافتند که کدام مورد‌ها کمترین کارایی و کدام‌ها دارای بیشترین عوارض یا کمترین عوارض هستند.

سپس استرویید‌ها به دو گروه تقسیم بندی شدند. اولین دسته گروهی از دارو‌ها بودند که بیشتر آندروژنیک بودند نظیر اکسیمتولون، متاندروستنولون و تستوسترون. این استرویید‌های آندروژنیک برای عضله سازی خوب بودند اما عوارض جانبی زیادی نظیر احتباس آب، تسریع فرایند ریزش مو و بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها را نیز داشتند، مخصوصا هنگامی که فرد آنها را در دوز‌های بالا مصرف میکرد.

گروه دوم آن دسته از استرویید هایی بودند که کمتر دارای اثرات آندروژنیک بودند نظیر اوکساندرولون، ناندرولون و استانوزولول. اما در مقایسه با استرویید‌های آندروژنیک آنها آنچنان کارایی در عضله سازی از خود نشان نمیدادند. بنابراین اساسا از آنجایی که این دسته از استرویید‌ها خواص ضعیف تری در عضله سازی از خود نشان دادند پس مقاومت بدن به آنها نیز بیشتر بود. البته توجه کنید که این دسته بندی نوع رسمی‌ آن نمیباشد. اکنون یک تمایلی وجود دارد که میخواهند تمام استرویید‌های مورد استفاده بدن سازان را به عنوان “ آنابولیک “ طبقه بندی کنند که این موضوع درست نمیباشد.

از آن زمان سپس این کنجکاوی ایجاد شد که در صورت استفاده بیش از یک استرویید به شکل همزمان چه اتفاقی‌ رخ خواهد داد. سپس این ایده به سرعت توجهات همگانی را بر انگیخت و تکامل یافت تا به شکلی‌ که امروزه از آن با عنوان استفاده ترکیبی‌ از استرویید‌ها یاد میشود، که در آن افراد از بیش از ۲ استرویید در یک دوره استفاده میکنند تا بتوانند رشد بیشتری را تجربه و عوارض جانبی را کاهش دهند.

اغلب اوقات از یک استرویید آندروژنیک قوی به شکل ترکیبی‌ با یک استرویید آنابولیک اصلی‌ و ضعیف تر استفاده میشود. اگر برای یک استرویید دوز بالا تعیین شود، احتمالا آن استرویید آندروژنیک می‌باشد و اغلب بالا‌ترین دوز مجاز برای آن در نظر گرفته میشود. استرویید آنابولیک در این حالت یک استرویید کمکی‌ اضافه شده می‌باشد و ترکیب این دو استرویید طوری می‌باشد که بدن ساز میتواند نه تنها بیشترین رشد عضلانی خود را تجربه کند، بلکه میتواند عوارض جانبی را به حداقل برساند. تاثیرات استرویید ضعیف اساسا توسط استروید قوی تر کامل میشود.

 

ترکیب کردن استرویید ها

ترکیبات عقلانی بسیار زیادی در مورد استروید‌ها می‌باشد. برای مثال، شما میتوانید یک استروید قابل تزریق را به شکل ترکیبی‌ با یک استرویید خوراکی مصرف کنید.استرویید‌های خوراکی برای کبد خوب نیستند و این یعنی‌ اینکه در هر دوره شما تنها باید از یک استرویید خوراکی استفاده کنید. برای استرویید‌ها می‌توان موارد ترکیبی‌ کارامد زیادی را مطرح کرد. برای مثال استفاده ترکیبی‌ آنادرول و تستوسترون یک دوره محبوب تزریقی‌-خوراکی خوب می‌باشد.

یک ترکیب مهم دیگر، ترکیب استرویید‌های آندروژنیک و آنابولیک می‌باشد. برای مثال دکا و دیانابول را در نظر میگیریم. شما همچنین میتوانید استفاده ترکیبی‌ از یک استرویید استروژنی نرمال همراه با استروییدی نظیر تستوسترون و متنولون انانتات را تجربه کند. این ترکیب میتواند نتایج خوبی‌ برای شما داشته باشد و شما حتی میتوانید از مصرف استرویید‌های خوراکی نیز دوری کنید.

هنگامی که می‌خواهید به شکل ترکیبی‌ از استرویید‌ها استفاده کنید، سعی‌ کنید استرویید هایی را انتخاب کنید که طول زنجیره استر آنها تقریبا مشابه هم باشد. از این طریق شما میتوانید همه آنها را در یک زمان مشابه تزریق کنید. برای مثال ترنبولون استات و تستوسترون پروپیونات یک ترکیب خوب هستند زیرا میتوانید هر دو ترکیب را در یک سرنگ مخلوط کرده و تزریق کنید، که این کار را میتوانید هر روز یا روز در میان انجام دهید. ترنبولون انانتات و تستوسترون پروپیونات نیز یک ترکیب خوب هستند که میتوانید هفتگی آنها را تزریق کنید. اما به هر حال مصرف ترکیبی‌ تستوسترون پروپیونات و ترنبولون انانتات میتواند پیچیدگی‌ هایی را نیز داشته باشد زیرا شما مجبورید پروپیونات را هر روزه تزریق کنید در حالی‌ که تزریق انانتات هفتگی می‌باشد.

 

برخی‌ دوره‌های استروییدی دوتایی

  • تستوسترون و ترنبولون

فردی با این دوره گزارش داد که توانست از ۱۸۵ پوند (۱۱% چربی‌ بدن) وضعیت خود را به ۲۰۸ پوند (۸% چربی‌ بدن) بهبود دهد. دوز تستوسترون چیزی بین ۲۴۰ تا ۵۰۰ میلی‌ گرم و ترنبولون ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم می‌باشد. مزایای این دو ترکیب افزایش حجم عضلانی، کاهش چربی‌ بدن و کاهش احتباس مایعات در بدن می‌باشد.

 

  • دیانابول و ترنبولون

این ترکیب به دلیل افزایش جریان خون و دم عضلانی معروف می‌باشد. دم عضلانی دارای یک تعریف فیزیولوژیکی می‌باشد. استرویید‌های آنابولیک میتوانند باعث افزایش سلول‌های قرمز خون شوند. هنگامی که یک فرد در دوره استرویید می‌باشد، حجم خون در بدن او افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث افزایش ظرفیت انتقال اکسیژن توسط جریان خون میشود که نتیجه آن افزایش استقامت و کارایی ماهیچه‌های اسکلتی می‌باشد. دوز رایج در این دوره ۱۰۵ تا ۳۵۰ میلی‌ گرم در هفته برای دیانابول و ۳۰۰ الی ۷۰۰ میلی‌ گرم در هفته برای ترنبولون می‌باشد.

 

  • وینسترول و ترنبولون

اگرچه وینسترول و ترنبولون با هم نمیتوانند یک بهبود سریع در حجم خالص بدن ایجاد کنند، اما میتوانند به اندازه قابل توجهی‌ چربی‌ بدن شما را کاهش دهند. اگر هدف اصلی‌ شما کاهش توده چربی‌ بدن می‌باشد میتوانید از این ترکیب استفاده کنید. احتباس مایعات در این دوره بسیار اندک است. دوز‌های رایج برای این دوره ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم در هفته برای وینسترول و ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم برای ترنبولون می‌باشد.

 

  • وینسترول و آنادرول

استفاده ترکیبی‌ از وینسترول و آنادرول در بین کسانی‌ محبوب است که میخواهند شاهد یک افزایش قدرت و افزایش وزن سریع باشند. یک عارضه جانبی جدی این دوره ایجاد ورم است. دوز‌های رایج برای وینسترول ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم در هفته و برای آنادرول نیز همین دوز پیشنهاد میشود.

 

  • دیانابول و ناندرولون دکانوات

دیانابول و دکا یک ترکیب محبوب در بین افرادی می‌باشد که خواهان افزایش حجم هستند. اما بسیاری از کارایی افزایش قدرت این دوره ناراضی‌ بوده‌اند. دوز‌های رایج برای دیانابول چیزی بین ۱۰۵ تا ۳۵۰ میلیگ رم و برای دکا ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌ گرم می‌باشد. ناندرولون دکانوات یا دکا یک استرویید کاملا شناخته شده می‌باشد. حتی آنهایی که زیاد در مورد استرویید‌های آنابولیک نیز نمیدانند در مورد این استروید ممکن است چیزهایی شنیده باشند.

 

  • دیانابول و تستوسترون

شهرت ترکیب دیانابول و تستوسترون چیزی در حد شهرت ترکیب معروف دکا و دیانابول می‌باشد، البته عوارضی نظیر بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها و ایجاد ورم نیز برای این دوره گزارش شده است. مشکل اینجاست که هنگام اجرای چنین دوره هایی افراد زیادی در مورد نحوه استفاده صحیح از مهار کننده‌های آروماتاز و آنتی استروژن‌ها نمیدانند. دوز رایج برای دیانابول در این دوره ۱۰۵ تا ۳۵۰ میلی‌ گرم و برای تستوسترون ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌ گرم در هفته می‌باشد.

 

  • وینسترول و تستوسترون

ترکیب وینسترول و تستوسترون زیاد محبوب نمیباشد. شاید به این دلیل باشد که این ترکیب دم عضلانی مناسبی نظیر دیانابول را ایجاد نمیکنند. دوز رایج برای وینسترول در این دوره ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم و برای تستوسترون ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌ گرم می‌باشد.

 

دوره‌های تک استروییدی

 

دوره تک استروییدی تستوسترون

دوره تک استروییدی تستوسترون بسیار محبوب می‌باشد، چه در بین مبتدی‌ها و چه در بین حرفه ای ها. دوز تستوسترون در این دوره بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌ گرم در هفته متغیر می‌باشد. افراد با مصرف تستوسترون شاهد افزایش حجم مناسبی بوده‌اند که در این میان آنها همچنین شاهد افزایش میل جنسی‌ خود نیز بوده‌اند. با مصرف این استرویید چربی‌ بدن نیز ممکن است کاهش یابد. البته تاثیر این دوره تکی‌ همانند تاثیر دوره ترکیبی‌ تستوسترون و ترنبولون نمیباشد. افزایش قدرت در این دوره قابل توجه می‌باشد اگرچه دوره تکی‌ ترنبولون در این زمینه نتیجه بهتری را برای شما دارد.

 

دوره تک استروییدی ترنبولون

اگر به دنبال افزایش قدرت در یک دوره تک استروییدی هستید پس باید دوره تک استروییدی ترنبولون را انتخاب کنید. همچنین قابل ذکر است که افزایش حجم خالص عضلانی در این دوره متوسط می‌باشد. چربی‌ بدن نیز میتواند به میزان زیادی کاهش یابد. بسیاری از افراد گزارش داده‌اند که در دوره تکی‌ ترنبولون شاهد کاهش میل جنسی‌ خود بوده‌اند. همچنین بازگشت میل جنسی‌ به شرایط نرمال پس از پایان دوره نیز زمانی‌ طول کشیده است.

 

دوره تک استروییدی آنادرول

مزیت اصلی‌ این دوره افزایش حجم عضلانی خالص قابل توجه می‌باشد. اما از طرف دیگر کاهش توده چربی‌ بدن اندک خواهد بود. دو عارضه جانبی قابل ذکر برای این دوره ایجاد ورم و بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها در مردان می‌باشد. دوز آنادرول در این دوره تکی‌ میتواند از ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم در هفته متغیر باشد.

 

دوره تک استروییدی دیانابول

افزایش حجم حاصل از مصرف دیانابول میتواند قابل مقایسه با آنادرول باشد. اما افزایش قدرت در این دوره کم می‌باشد. ایجاد ورم در این دوره دیده نشده است اما برخی‌‌ها از بزرگی‌ نامتعارف سینه‌ها شکایت داشته اند. دوز دیانابول میتواند از ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم در هفته متغیر باشد.

 

دوره تک استروییدی وینسترول

افزایش حجم خالص عضلانی حاصل از مصرف تکی‌ وینسترول متوسط می‌باشد. اما از طرف دیگر چربی‌ سوزی با آن بسیار قابل توجه است. ایجاد ورم با این استرویید نیز دیده نشده است. دوز آن در هفته میتواند از ۳۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌ گرم متغیر باشد. در دوز‌های بالا چربی‌ سوزی بسیار قابل توجه و تاثیر گذار و همچنین افزایش قدرت دیده شده است.

 

دوره تک استروییدی متنولون

با استفاده از این استرویید شاهد افزایش حجم خالص قابل توجهی‌ خواهید بود اما کاهش چربی‌ بدن تنها در هر متوسط می‌باشد. دوز این استرویید در هفته از ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌ گرم متغیر است. با این استرویید در زمینه احتباس آب مشکلی‌ نخواهید داشت. اگر به دنبال دم عضلانی قابل توجه هستید در این دوره به دنبال آن نباشید.

 

دوره تک استروییدی آناوار

این دوره میتواند منجر به یک چربی‌ سوزی قابل توجه شود. اما افزایش حجم خالص عضلانی در حد اندکی‌ خواهد بود. برای این استرویید این جای نگرانی در مورد احتباس آب در بدن وجود ندارد. ایجاد دم عضلانی این استرویید نیز بسیار کم می‌باشد. دوز‌های آن در هفته از ۱۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌ گرم می‌باشد.

 

دوره تک استروییدی هالوتستین

افزایش حجم خالص عضلانی با این استرویید در حد متوسط است. کاهش چربی‌ بدن نیز با مصرف آن در حد متوسط خواهد بود. اما افزایش قدرت حاصل از مصرف هالوتستین قابل توجه می‌باشد. دوز‌های آن در هفته از ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌ گرم می‌باشد.

 

دوره‌های استرویید برای زنان

استفاده از استرویید‌های آنابولیک توسط بدن سازان زن همیشه مورد جدل بوده است و به ندرت در مورد آن صحبت میشود. بسیاری از زنان بدن ساز که از استرویید‌ها استفاده میکنند اغلب چیزی در این مورد به دیگران بروز نمیدهند و اگر هم این کار را کنند تنها برای دوستان نزدیکشان می‌باشد. یک دلیل آن میتواند این باشد که استفاده از استرویید‌های آنابولیک برای افزایش قدرت و بهبود فیزیک بدنی در زنان یک بحث غیر قابل پذیرش در عموم می‌باشد. یک دلیل دیگر آن هم میتواند این باشد که استرویید‌های آنابولیک اساسا هورمون‌های مردانه هستند و خانمی که بخواهد از آنها استفاده کند ممکن است با پرسش‌های ناراحت کننده ای در عموم مواجه شود.

زنان دارای فیزیولوژی متفاوتی هستند و بنابراین تاثیر استرویید‌های آنبولیک نیز روی آنها متفاوت است. کمبود اطلاعات در این زمینه و همچنین مخفی‌ کاری باعث شده است که بسیاری از زنان بدن ساز از استرویید‌ها به شکل نا صحیحی استفاده کنند و تنها از طریق آزمون و خطا اطلاعاتی‌ را به دست آورند. اگرچه در زمینه مصرف استرویید‌ها اطلاعات زیادی برای مردان وجود دارد، اما زنان بدن ساز در این زمینه با کمبود مواجه هستند و ممکن است تصمیمات بر پایه دانش نتوانند بگیرند و همین مورد آنها را در خطر بیشتری قرار میدهد.

هنگامی که بخواهیم یک دوره استرویید را برای زنان طراحی کنیم، در مقایسه با دوره مردان باید چیز‌های زیادی را مد نظر قرار دهیم. برای مثال، چیز‌های زیادی در مورد استفاده از استرویید ها، نحوه انجام دوره‌ها و نحوه انجام دوره پاکسازی وجود دارد که در مورد بانوان صدق نمیکند. زنان بدن ساز در برخی‌ زمینه‌ها دارای برتری نسبت به مردان بدن ساز هستند، اما در برخی‌ موارد نیز مشکلاتی وجود دارد که باید با آنها روبرو شوند.

 

زنان بدن ساز و استفاده از استرویید ها

تمام استرویید‌های آنابولیک یا مشتق مصنوعی از تستوسترون هستند و یا بسیار مشابه آن هستند. این یعنی‌ هنگامی که یک خانوم به یک دوره استرویید‌های آنابولیک وارد میشود در واقع اساسا در حال تزریق تستوسترون به خود می‌باشد. این امر ممکن است آن خانوم را در معرض بروز صفات ثانویه مردانه قرار دهد. در این حالت ممکن است صدای آن خانوم کلفت تر شده و ممکن است در بدن و صورت خود شاهد رویش مو باشد. بی‌ نظمی در دوره‌های قأعدگی و بزرگی‌ کلیتوریس نیز از دیگر عوارض جانبی هستند. همچنین قابل ذکر است که زنان هیچگاه نباید در دوره بارداری خود از استرویید‌های آنابولیک استفاده کنند، زیرا ورود هورمون‌های خارجی‌ در این دوره نظیر تستوسترون میتواند باعث ایجاد نقص در جنین شود.

 

تفاوت بین دوره‌های استرویید مردان و زنان

مقدار تستوسترونی که بدن بانوان تولید می‌کند به هیچ وجه قابل مقایسه با میزان ترشح آن در مردان نمیباشد ( یک دهم تستوسترون تولیدی در مردان). در زنان تولید تستوسترون عمدتا توسط غدد فوق کلیوی انجام میشود در حالی‌ که در مردان این نقش بر عهده بیضه‌ها می‌باشد. زنان پس از پایان دوره استرویید خود نیازی به دوره پاکسازی ندارند. هدف از دوره پاکسازی بازگشت بیضه‌ها به حالت عادی برای تولید کافی‌ تستوسترون به شکل طبیعی می‌باشد که این مورد در زنان ضرورتی ندارد.

همچنین با کوتاه حفظ کردن دوره‌ها می‌توان تا حدود زیادی از بروز صفات مردانه جلوگیری کرد. هرچه طول دوره شما بیشتر باشد، احتمال بروز و شدت صفات مردانه نیز بیشتر میشود. در هیچ زمانی‌ طول دوره استرویید بانوان نباید بیش از ۴ هفته شود. هر زمان که در طول دوره شاهد علائمی‌ نظیر رویش مو در بدن و صورت یا کلفتی‌ صدا بودید سریعا باید دوره خود را متوقف کنید.

استفاده ترکیبی‌ از استرویید‌ها باید کاملا توسط بانوان اجتناب شود. استفاده ترکیبی‌ استرویید‌ها در زنان میتواند به سرعت باعث بروز صفات مردانه شود. زنان همچنین باید از مصرف استرویید‌های قوی نیز اجتناب کنند. در این قسمت به شکل خلاصه در مورد استرویید‌های مناسب بانوان، استرویید‌های نامناسب و استرویید‌هایی که تنها باید در شرایط نیاز استفاده کار صحبت خواهیم کرد.

 

استرویید‌های مناسب زنان و مواردی که باید از مصرف آنها اجتناب شود

استرویید‌های آنابولیک برای زنان باید دارای قدرت آندروژنی اندکی‌ باشند. نمونه‌های این استرویید‌ها نیز زیاد می‌باشد. ممکن است آنها را با نام استرویید‌های آنابولیک ضعیف بشناسید. برای مثال می‌توان از پریموبولان و آناوار نام برد. نکته مهم قابل توجه این است که اگرچه اثرات آندروژنیک این استرویید‌ها ممکن است کم باشد، اما همه استرویید‌ها دارای تاثیرات آندروژنیک هستند و تنها شدت این تاثیرات متفاوت می‌باشد.مصرف استرویید‌های آنابولیک با استر بلند نیز ممنوع می‌باشد زیرا که آزاد سازی آنها در بدن آهسته و دارای نیمه عمر زیادی هستند. برای مثال می‌توان از ناندرولون دکانوات نام برد. زنان همچنین باید از مصرف استرویید‌های آنابولیک دارای خواص آندروژنیک بالا نظیر ترنبولون، آنادرول، دیانابول و تستوسترون اجتناب کنند.

 

گروه‌های مختلف زنان استفاده کننده استرویید‌های آنابولیک

 

  • زنان بدن ساز حرفه ای

همانند همتایان مرد خود، زنان بدن ساز حرفه ای نیز به دنبال رشد عضلانی خود هستند، فراتر از آنچه متوسط زنان خواهان آن هستند. این دسته از زنان بیشتر پذیرای بروز صفات جانبی مردانه حاصل از مصرف استرویید‌های آنابولیک نسبت به زنان دیگر هستند.

 

  • ورزشکاران زن رشته فیتنس/فیگور

هنگامی که بحث بر سر مصرف استرویید‌های آنابولیک باشد این ورزشکاران مایل نیستند همانند بدن سازان زن حرفه ای عمل کنند. آنها در عین اینکه خواهان حفظ صفات زنانه خود هستند، همچنین خواهان رسیدن به بدنی فیت و کم چرب و تا حدودی عضلانی نیز میباشند. آنها از بروز صفات مردانه کمتر استقبال میکنند و خواهان جلوگیری از بروز آنها هستند. احتمال مصرف استرویید‌های آنابولیک قدرتمند نظیر دیانابول و تستوسترون در آنها اندک است.

 

  • زنانی که خواهان کاهش وزن و تناسب اندام هستند

هنگامی که یک خانم عادی در باشگاه مصرف کننده استرویید باشد، میتوانیم فرض کنیم که هدف او دست یابی سریعتر به اهداف فیتنسی و نتیجه گیری بیشتر می‌باشد. اینگونه زنان هیچ موقع کاری را انجام نمیدهند که باعث بروز صفات مردانه در آنها شود. آنها تنها از ضعیف‌ ترین استرویید‌های آنابولیک استفاده میکنند و هنگامی که صفات مردانه در آنها شروع به آشکار شدن کند بلافاصله دوره خود را پایان میدهند. دوز‌های مصرفی توسط آنها کاملا پایین و دوره‌های آنها نیز کمترین میزان ممکن می‌باشد.

 

استرویید‌های آنابولیک بیشتر که زنان میتوانند از آنها استفاده کنند

 

آناوار

آناوار یک آنابولیک بسیار خفیف می‌باشد و برای زنانی که خواهان شروع دوره هستند گزینه بسیار خوبی‌ می‌باشد. یکی‌ دیگر از مزایای آن فعالیت کم آندروژنیک آن می‌باشد. این استرویید اکنون تحت نام‌های تجاری اکسانابول و اکساندرین به فروش می‌رسد. اکثر زنانی که از آناوار استفاده میکنند معمولا از دوز‌های ۵ تا ۱۰ میلی‌ گرمی‌ در روز به مدت ۴ هفته استفاده میکنند. آناوار میتواند باعث افزایش قدرت و عضله سازی مناسبی شود. عوارض جانبی آن اندک و شدت آن خفیف می‌باشد.

 

پریموبولان

پریموبولان در میان بدن سازان زنی‌ که از استرویید‌ها استفاده میکنند بسیار محبوب است. با مصرف این استرویید ورمی ایجاد نمی‌شود و بدن نیز آن را به استروژن تبدیل نمیکند. دوز آن برای زنان چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌ گرم در روز به مدت ۴ هفته می‌باشد. برخی‌ از عوارض جانبی حاصل از مصرف پریموبولان ممکن است ایجاد آکنه، پوست چرب و افزایش موی بدن و صورت باشد.

 

وینسترول

وینسترول یا استانوزولول، به دلیل عضله سازی آن شناخته میشود. همچنین میتواند افزایش قدرت خوبی‌ را ایجاد کند. همچنین یکی‌ از معدود استرویید‌های آنابولیک می‌باشد که میتواند توسط زنان مصرف شود. وینسترول هم در فرم تزریقی و هم در فرم خوراکی وجود دارد. در نوع خوراکی میتوانید از دوز‌های ۵-۱۰ گرم و در فرم تزریقی میتوانید از دوز ۱۵ میلی‌ گرم روز در میان (۶۰ میلی‌ گرم در هفته) به مدت ۴ هفته استفاده کنید. برخی‌ از زنان از ایجاد درد مفاصل و سر درد حاصل از مصرف وینسترول شکایت داشته اند اما این موضوع تنها برای زمانی‌ می‌باشد که دوز‌های شما بیش از ۲۵ میلی‌ گرم باشد. اگر می‌خواهید از نوع خوراکی آن استفاده کنید مصرف مکمل‌های سلامتی‌ نظیر عصاره خار مریم را برای حفاظت از کبد فراموش نکنید.

 

بولدنون

بولدنون نیز یک استرویید آنابلیک خفیف می‌باشد. اگرچه این استرویید میتواند عوارض جانبی آدروژنیک ایجاد کند اما تنها در دوز‌های بالا این اتفاق رخ میدهد. هنگامی که در دوز‌های به اندازه کافی‌ پایین مصرف شود علائم صفات مردانه با این استرویید تقیربا وجود ندارد. زنان میتوانند از دوز‌های ۵۰ تا ۷۵ گرم در هفته به مدت ۴ هفته از بولدنون استفاده کنند.

اگرچه این استرویید‌های معرفی‌ شده مهم‌ ترین‌های مورد استفاده توسط زنان می‌باشد، اما همه موارد نیستند. این استرویید‌ها به منظور معرفی‌ آورده شده اند و اکثر بدن سازان زن و ورزشکاران در مورد آنها ممکن است اطلاعاتی‌ داشته باشند. هنگام آمادگی برای یک مسابقه، زنان بدن ساز همچنین ممکن است از کلنبوترول نیز استفاده کنند، به دلیل خواص چربی‌ سوزی و اثرات آنابولیکی و همچنین ممکن است از سایتومل نیز استفاده کنند. سایتومل یک هورمون تیرویید می‌باشد و به منظور افزایش سرعت متابولیسم استفاده میشود که برای یک بدن ساز یا ورزشکار زن یعنی‌ چربی‌ سوزی بیشتر.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.4/5 - (14 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

45 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات