استروئید و ریزش مو
5

آیا مصرف استروئید‌ها میتواند باعث ریزش مو شود؟

  • استروئیدها
  • 22 نوامبر 21
  • حسام رضائی
  • 44 بازدید
  • بدون دیدگاه

استروئید و ریزش مو چه ارتباطی به هم دارند؟! احتمالا شنیده اید که در صورت عدم استفاده صحیح، استروئید‌ها میتوانند چندین عارضه ناخوشایند را به همراه داشته باشند. به همین دلیل بسیار مهم می‌باشد که شما حتما پیروی کننده از یک رویه مناسب باشید و اطمینان حاصل کنید که بر اساس دستورالعمل‌های پزشک تان از استروئید‌ها استفاده خواهید کرد. در ادامه این مطلب از سایت بدنسازی مکمل ها همراه ما باشید.

یکی‌ از دلایل اصلی‌ ای که باعث شده استروئید‌ها به خاطر ایجاد مشکلات زیاد در سطح جامعه شناخته شوند این است که دسترسی‌ به آنها بدون تجویز مناسب کار بسیار راحتی‌ شده است. شما میتوانید استروئید‌های ارزان را در اینترنت سفارش دهید، اما همیشه دارای بهترین کیفیت نیستند. دستورالعمل مصرف آنها معمولا توسط یک متخصص پزشکی‌ نوشته نشده است، و مهم تر از همه بسیاری از مواد به کار رفته در استروئید‌های فروخته شده در اینترنت برای بدن خوب نمیباشند.

یکی‌ از رایج‌ ترین عوارض جانبی گزارش شده استروئیدها، ریزش موی زود رس می‌باشد. دلیل این امر میتوانند عدم استفاده صحیح از استروئید‌ها یا وجود مواد نامناسب در آنها باشد. استروئید‌ها به راحتی‌ میتوانند تعادل تستوسترون و دیگر هورمون‌ها را در بدن به هم بریزند.

این عدم تعادل هورمونی میتوانند باعث ایجاد مجموعه ای از عوارض جانبی ناخواسته شود. تمام این علائم نتیجه به هم ریختن نظم طبیعی بدن حاصل از مصرف استروئید‌ها به شکل ناصحیح می‌باشد.

بیایید دقیقا بررسی کنیم که چرا استروئید‌ها میتوانند باعث ریزش مو شوند و استروئید و ریزش مو چه ارتباطی به هم دارند.

استروئید‌ها را به شکل طبیعی در فرم هورمون هایی نظیر تستوسترون در بدن می‌توان یافت کرد. استروئید‌های مصنوعی‌ – آنهایی که مشتاقان به تمرینات بدنسازی برای بهبود عملکرد خود استفاده میکنند – در واقع تقلید کننده فعالیت این استروئید‌های طبیعی در بدن هستند.

این استروئید‌ها معمولا با عنوان استروئید‌های آنابولیک شناخته میشوند و برای افزایش ساخت عضله در بدن استفاده میشوند. از آنجایی که شما در حال معرفی‌ ماده ای جدید به بدن هستید که تقلید کننده هورمون‌های طبیعی خود بدن می‌باشد، این امر میتواند کل سیستم هورمونی شما را کاملا مختل کند و میتوانند عوارض جانبی بسیار بدی در پی داشته باشد، که یکی‌ از آنها، ریزش مو می‌باشد.

اما استروئید‌ها چگونه باعث ریزش مو میشوند؟

در مورد استروئید و ریزش مو این موضوع را نیز در نظر بگیرید که دلیلی‌ که استروئید‌ها میتوانند عامل ریزش مو باشند، به مکانیزمی بر میگردد که به شکل طبیعی در بدن عامل ایجاد الگوی ریزش موی مردانه می‌باشد. این حالت زمانی‌ به وجود می آید که بدن مقادیر بیش از حدی دی هیدرو تستوسترون تولید کند. دی هیدرو تستوسترون خود را به فولیکول‌های موی موجود در سر متصل کرده، و پس از تماس طولانی با آنها، فولیکول‌های مو شروع به کوچک تر شدن میکنند.

فولیکول‌های موی شما برای تولید موی جدید نیازمند این هستند که در شرایط خوبی‌ باشند، و اگر آنها تحلیل روند، شما قادر به رشد موی جدید نخواهید بود. مو‌های ما در واقع مکررا ریزش دارند، اما اینطور به نظر نمیرسد که در حال از دست دادن آنها هستیم زیرا جای موهای ریخته شده، بلافاصله موهای جدید و سالم رشد می‌کند.

mo42920
استروئید و ریزش مو

در گذر زمان، فولیکول هایی که در معرض دی هیدرو تستوسترون بوده‌اند، تحلیل رفته و موی تولیدی آنها ضعیف تر و نازک تر شده و زودتر نیز از بین میروند. در نهایت، فولیکول تولید موی جدید را کاملا متوقف کرده، که این زمانی‌ است که مشکل تاسی‌ شروع میشود.

استروئید‌ها هم میتوانند باعث تسریع الگوی ریزش موی مردانه شده و هم میتوانند عامل ایجاد آن در افرادی باشند که از لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش نیستند. اگر شما مستعد ریزش مو باشید، بدنتان از قبل دارای سطح مازاد نیاز خود از دی هیدرو تستوسترون می‌باشد، و از آنجایی که مصرف استروئید‌ها باعث تولید بیشتر دی هیدرو تستوسترون میشوند، بنابراین ریزش موی شما بسیار سریع تر رخ خواهد داد.

اچ سی‌ جی (HCG) و نحوه مصرف آن در مقاطع مختلف
خواندن

اما اگر از لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو نباشید، مصرف استروئید‌ها از طریق ایجاد بیش از حد دی هیدرو تستوسترون در بدن ممکن است بتوانند ریزش موی شما را افزایش دهند.

مساله تنها استروئید‌های آنابولیک نیستند!

استروئید‌های زیادی توسط پزشکان برای بهبود علائم مختلف برای مردم تجویز میشود. متاسفانه، اگر این استروئید‌ها توانایی افزایش سطح دی هیدرو تستوسترون را داشته باشند، به احتمال زیاد باعث تسریع الگوی ریزش موی مردانه خواهند شد.

استروئید‌های زیادی هستند که میتوانند تولید دی هیدرو تستوسترون در بدن را تحت تاثیر قرار دهند، و البته همه آنها شامل استروئید‌های انابولیک مصرفی برای افزایش حجم عضلات نیستند. استروئید‌های رایجی که میتوانند باعث القای ریزش مو شوند عبارتند از :

آنادرول

آناوار

دیانابول

مسترون

پریموبولان

پروویرون

ترنبولون

وینسترول

دیانابول و ترنبولون بر پایه دی هیدرو تستوسترون نیستند و بنابراین احتمال ریزش مو با مصرف آنها کمتر است، آنها همچنان میتوانند باعث تسریع ریزش مو در افرادی شوند که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند.

آیا می‌توان ریزش موی حاصل از مصرف استروئید‌ها را کاهش داد؟

نه واقعا. تنها راه واقعی جلوگیری از ریزش موی حاصل از مصرف استروئید ها، قطع مصرف آنها می‌باشد. خوشبختانه، اگر به تازگی متوجه ریزش موی خود شده اید و اعتقاد دارید که به دلیل مصرف استروئید‌ها می‌باشد، این ریزش مو ممکن است دائمی نباشد. اما اگر به مصرف استروئید‌ها ادامه دهید، این امر در نهایت منجر به تاسی‌ دائمی میشود، اما اگر بلافاصله مصرف را قطع کنید، در گذر زمان احتمالا میتوانید این فرایند را معکوس کنید.

mo5533
استروئید و ریزش مو

برخی‌ افراد خوش شانس بوده و فولیکول‌های موی آنها توانایی مقاومت در برابر سطوح بالاتر دی هیدرو تستوسترون را دارند، این افراد زیاد در معرض خطر الگوی ریزش موی مردانه حاصل از مصرف استروئید‌ها نیستند. پس موضوع تنها استروئید و ریزش مو نیست. همچنان احتمال بروز دیگر عوارض جانبی وجود دارد. از جمله :

_ کوچک شدن بیضه ها

_بزرگ شدن نامتعارف بافت سینه

_کاهش یا افزایش میل جنسی‌

_ناباروری و کاهش تعداد اسپرم ها

_پرخاشگری یا تحریک پذیری

_نوسانات خلقی‌

_آسیب کبدی

_افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی نظیر سکته و حمله قلبی

_فشار خون بالا

_آکنه

استروئید و جلوگیری از ریزش مو

استروئید و ریزش مو : چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم؟ برخی‌ تکنیک‌ها برای مقابله با ریزش موی حاصل از مصرف استروئید‌ها وجود دارند که میتوانید آنها را به کار بگیرید، اما آنها همیشه کارامد نیستند. اگر از استروئید‌ها به مدت طولانی استفاده کرده و باعث ایجاد تاسی‌ دائمی شده باشید، این تکنیک‌ها کمکی‌ به شما نخواهند کرد. اما اگر مصرف آنها را بلافاصله پس از متوجه شدن ریزش مو قطع کرده باشید، این تکنیک‌ها ارزش امتحان کردن را دارند :

تکنیک کاشت موی (Lateral slit)

تکنیک کاشت موی (Stick-and-place)

تکنیک کاشت موی (fue)

تکنیک (Follicular unit preparation)

استروئید و ریزش مو : جمع بندی

اگر توصیه پزشک خود را ندارید، مصرف استروئید‌ها ایمن نمیباشد. حتی برخی‌ از استروئید‌های تجویز شده توسط پزشک نیز میتوانند باعث ایجاد مشکلاتی در افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو هستند و یا دیگر عوارض جانبی مرتبط با مصرف استروئید‌ها شوند.

اگر مشکوک هستید که دچار ریزش موی حاصل از مصرف استروئید‌ها میباشید بهترین کار قطع مصرف آنها می‌باشد. در واقع، عوارض جانبی زیادی هستند که استروئید‌ها میتوانند ایجاد کنند، و در صورت تجربه هر کدام از آنها شما میبایست مصرف خود را قطع کنید.

اگرچه استروئید‌ها میتوانند به شکل مسئولانه مصرف شوند و توانسته اند به بسیاری از مردم در جهت حل مشکلات‌ شان کمک کنند، اما مصرف آنها بدون دستور پزشک ایمن نمیباشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات