آخرین مقالات :

آیا دستگاه‌های تحریک الکتریکی عضلات (EMS) کارامد هستند؟

۲ دیدگاه
124 بازدید
آیا دستگاه‌های تحریک الکتریکی عضلات (EMS) کارامد هستند؟

آیا می‌توان با شوک وارد کردن به عضلات از طریق الکتریسیته باعث رشد سریعتر آنها شد؟ آیا می‌توان از این طریق آسیب‌های عضلانی بعد از تمرین را کاهش داد و ریکاوری سریعتری داشت؟ آیا می‌توان با این روش مستقیما باعث افزایش قدرت شد؟

اینها دلایلی هستند که بسیاری از افراد امروزه به خرید دستگاه‌های الکتریکی تحریک عضلات (EMS) روی آورده‌اند.آنها اعتقاد دارند که این دستگاه‌ها روشی‌ آسان و ایمن و برای رشد سریعتر عضلات و افزایش قدرت آنها و همچنین بهبود ریکاوری بعد از تمرین می‌باشد.شما نیز شاید بخواهید به این موضوع ایمان بیاورید اما ممکن است هنوز شک داشته باشید.از طرف دیگر کل این روش بسیار علمی‌ به نظر می‌رسد و می‌توان دید که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای از این دستگاه‌ها استفاده میکنند.

اما باید گفت که برخی‌ تحقیقات علمی‌ حتی ارزش چاپ کردن روی کاغذ را هم ندارند و همانطور که میدانید برخی‌ ورزشکاران برای دریافت مبالغ بالا حاضرند در تبلیغ هر محصولی شرکت کنند.همچنین باید گفت که دستگاه‌های (EMS) گران قیمت هستند و برای توجیه این هزینه بازدهی آنها باید قابل توجه باشد.هنگامی که با دقت به شواهد علمی‌ در این باره نگاه کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که دستگاه‌های (EMS) در واقع تنها جنبه تبلیغاتی ندارند و مفید میباشند اما اثرگذاری آنها در واقع آنقدر عظیم نیست که سازندگان آنها ادعا میکنند.اگرچه این دستگاه‌ها ایمن هستند اما نمیتوانند باعث یک تاثیر عمیق در رشد و ریکاوری عضلات شما شوند.البته این موضوع لزوما نشان دهنده این نیست که شما نمیتوانید از آنها استفاده و بهره‌مند شوید.در این مقاله خواهید آموخت که دستگاه‌های (EMS) چه هستند، چگونه عمل میکنند و علم در مورد میزان کارایی آن چه می‌گوید.

 

تحریک الکتریکی عضلات چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است تحریک الکتریکی عضلات اشاره به استفاده جریان الکتریکی برای تحریک عضلات دارد.این عمل قابل انجام است زیرا عضلات به شکل طبیعی نسبت به سیگنال‌های الکتریکی فرستاده شده از مغز واکنش نشان داده و منقبض میشوند و دستگاه‌های (EMS) این تکانه‌ها را تقویت میکنند که نتیجه آن انقباض بیشتر عضلانی می‌باشد.

 

آیا تحریک الکتریکی عضلات کارامد است؟

اینجاست که مساله کمی‌ پیچیده میشود.مساله تحریک الکتریکی عضلات در واقع در سال ۱۹۷۶ بر سر زبان‌ها افتاد جایی که یک دانشمند شوروی سابق در تحقیق خود نشان داد که تحریک الکتریکی عضلات میتواند تا ۴۰% در ورزشکاران سطح بالا باعث افزایش قدرت شود.این موضوع توجهات زیادی را به خود معطوف کرد و از آن زمان تا کنون صد‌ها تحقیق در مورد تحریک الکتریکی عضلات انجام شده است.در ادامه خلاصه ای از آنچه که طی‌ این سال‌ها در این مورد به دست آمده است را مشاهده خواهید کرد.

 

آیا تحریک الکتریکی عضلات باعث رشد آنها میشود؟

به طور خلاصه کار با وزنه شامل انقباض عضلات به طور مکرر میشود و واکنش آنها به این انقباضات مکرر افزایش رشد و افزایش قدرت می‌باشد.دستگاه‌های (EMS) نیز ماهیچه‌ها را بار‌ها و بار‌ها منقبض میکنند پس به شکل تئوری باید قادر به تحریک عضلات به رشد باشند.اما در واقع اینطور نیست.تا کنون هیچ تحقیقی نشان نداده است که تحریک الکتریکی عضلات میتواند به شکل قابل توجهی‌ باعث رشد عضلات شود.اما اگر فلسفه رشد عضلات را در نظر بگیرید این موضوع غافلگیر کننده نمی‌باشد.این دستگاه‌ها قادر به افزایش بار الکتریکی در عضلات نیستند که این امر یعنی‌ اصل اضافه بار در این حالت وجود ندارد و از طرفی‌ هیچ دامنه حرکتی‌ نیز وجود ندارد که نقش مهمی‌ را در رشد عضلات ایفا می‌کند.خلاصه مطلب این است که دستگاه‌های (EMS) باعث یک تحریک ضعیف برای رشد عضلات میشوند و نباید آنها را یک دستگاه عضله‌ سازی در نظر گرفت.

 

آیا تحریک الکتریکی عضلات باعث افزایش قدرت میشود؟

سه راه اصلی‌ برای افزایش قدرت وجود دارد :

۱. افزایش سایز عضلات

۲. افزایش کارایی عضلات

۳. افزایش کارایی حرکتی‌

نکته اول که مشخص می‌باشد و به همین دلیل است که قویترین افراد معمولا بیشترین حجم را نیز دارند.اما در مورد نکته دوم و سوم اغلب افراد غفلت میکنند.منظور از کارایی عضلات این است که بدن تا چه اندازه‌ای میتواند فیبر‌های عضلانی خود را مورد استفاده و منقبض کند.هرچه تعداد فیبر‌ها در یک گروه عضلانی بیشتر فعال شوند آنها سریعتر و سخت تر میتوانند عمل کنند و نتیجه آن افزایش میزان وزنه تمرینی می‌باشد.به همین دلیل است که عضلات میتوانند بدون افزایش حجم افزایش قدرت داشته باشند.آنها میتوانند بیاموزند که با کارایی بیشتری کار کنند و باعث میشوند که شما بتوانید با توان بیشتری حرکات را انجام دهید.

منظور از کارایی حرکتی‌ این است که شما در انجام حرکات بهتر شوید و در واقع از میزان انجام حرکات اضافه و صرف انرژی بکاهید.برای مثال در حرکت اسکات اگر مدام عقب و جلو بروید این امر باعث صرف انرژی زیادی میشود در حالی‌ که این انرژی می‌توانست تنها برای بالا و پایین بردن وزنه صرف شود.به همین دلیل است که بسیاری از برنامه‌های قدرتی‌ شامل انجام تعداد بسیاری زیادی از حرکات چند مفصلی میشود و تاکید ویژه آنها روی رعایت فرم صحیح حرکات می‌باشد.

شما هرچه بیشتر یک فعالیت فیزیکی‌ را به درستی‌ انجام دهید میتوانید در آن عملکرد بهتری داشته باشید حالا این کار میتواند چه انجام اسکات باشد و چه پرتاب کردن توپ بیسبال.اما در مورد اسکات هرچه در انجام صحیح آن بهتر شوید وزنه‌های بیشتری را میتوانید جابجا کنید.اکنون به ما گفته شده است که دستگاه‌های (EMS) میتوانند از طریق بهبود کارایی عضلات باعث افزایش قدرت شوند.

هنگامی که مغز به ماهیچه‌ها دستور انقباض را میدهد بسیاری از فیبر‌های عضلانی آماده به کار میشوند اما تعدادی نیز در حالت آماده باش قرار میگیرند تا اگر فیبر‌های در حال کار خسته شدند آنها جایگزین شوند.اما دستگاه‌های (EMS) از طرف دیگر باعث میشوند که کل فیبر‌های ماهیچه ای در یک عضله‌ در آن واحد فعال شوند و به همین دلیل است که در تحقیقات نشان داده شده است که این دستگاه‌ها میتوانند ۳۰% باعث فعال سازی بیشتر فیبر‌ها نسبت به انقباض عضلات در حالت تمرینی شوند.

بر همین اساس تئوری این است که با انجام مکرر این کار شما میتوانید قابلیت بدن در به کارگیری بیشتر فیبر‌های ماهیچه ای را زیر فشار (کار با وزنه) افزایش دهید.از لحاظ تئوری این موضوع بسیار خوب به نظر می‌رسد اما در واقعیت چگونه است؟

بر اساس برخی‌ تحقیقات مشخص شده است که تحریک الکتریکی عضلات میتواند کمی‌ باعث افزایش قدرت شود در حالی‌ که برخی‌ دیگر نشان داده‌اند که استفاده از آن باعث ایجاد تفاوتی‌ نمی‌شود.متاسفانه اکثر تحقیقات موجود در این باره بنا به دلایل زیادی ناقص هستند و نمی‌توان از هیچ طریقی به یک نتیجه‌گیری قطعی‌ در مورد کارایی این روش رسید.

 

آیا تحریک الکتریکی عضلات باعث بهبود ریکاوری میشود؟

بر اساس تحقیقات مشخص شده است که انجام یک فعالیت سبک نظیر پیاده روی نسبت به یک استراحت کامل باعث ریکاوری بهتر عضلات می شود.به این موضوع ریکاوری فعال نیز گفته میشود.بر اساس گفته‌ها دستگاه‌های (EMS) نیز میتوانند از طریق پالس‌های آرامتر و کوتاه تر به منظور تقلید اثرات یک فعالیت سبک میتواند باعث بهبود ریکاوری شود.این تئوری نیز در واقع رد شده است.تحقیقات نشان داده است که تحریک الکتریکی عضلات باعث بهبود ریکاوری و کاهش درد‌های عضلانی نمی‌شود.دانشمندان بر این عقیده هستند که دلیل این موضوع میتواند این باشد که تحریک الکتریکی عضلات نمی‌تواند به طریق انجام یک ریکاوری فعال باعث افزایش جریان خون شود.

 

نحوه استفاده از دستگاه‌های (EMS)

تا به اینجای مقاله شاید علاقه خود به دستگاه‌های (EMS) را از دست داده باشید.این دستگاه‌ها گران قیمت میباشند و علم می‌گوید که احتمالا اثر گذاری آنها در مقیاس زیاد بعید می‌باشد.با این بیان اگر قیمت این دستگاه‌ها برای شما اهمیتی ندارد و تنها کنجکاو هستید که ببینید آیا این دستگاه میتواند به شما در افزایش قدرت کمک کند یا خیر پس بهتر است نحوه کار درست با آنها را بیاموزید.اگر می‌خواهید بیشترین شانس در دریافت مزایای این دستگاه‌ها را داشته باشید باید از چند قانون کلی‌ پیروی کنید.

 

۱. در آن واحد تنها یک گروه عضلانی را هدف قرار دهید : دستگاه‌های (EMS) تنها زمانی‌ کارامد هستند که تنها روی یک گروه عضلانی تمرکز کنند پس سعی‌ نکنید تمام عضلات سینه، چهار سر، جلو بازو و پشت خود را در آن واحد تحریک کنید.

۲. تنها روی یک اندام در آن واحد کار کنید : شما باید بیشترین تحریک را روی عضله‌ هدف ایجاد کنید و اگر بخواهید در آن واحد جریان الکتریکی را روی دو اندام (مثلا دو پا) قرار دهید جریان ضعیف تر خواهد شد.

۳. در یک مکان راحت عضلات خود را ریلکس کنید : عضله‌ هدف باید کاملا در آرامش باشد و هیچ تنش یا فشاری نباید روی آن باشد.

۴. به طور همزمان دو گروه عضلانی متضاد هم را تحریک نکنید : هر عضله‌ دارای یک عضله‌ متضاد خود می‌باشد به این صورت که هنگامی که یک عضله‌ در حالت کشش قرار دارد عضله‌ متضاد آن در حالت انقباض قرار می‌گیرد.برای مثال جلو بازو متضاد پشت بازو عمل می‌کند و عضلات چهار سر متضاد از عضلات همسترینگ عمل میکنند.پس اگر می‌خواهید با دستگاه (EMS) عضلات جلو بازوی خود را تحریک کنید دیگر عضلات پشت بازو را کاری نداشته باشید.روی هر کدام جداگانه کار کنید.

۵. پاد‌های الکترود را به طور صحیح قرار دهید : اگر این مورد را اشتباه انجام دهید نتایج حاصل شده کاهش پیدا خواهند کرد پس دقیقا از دستورالعمل دستگاه پیروی کنید.

۶. شما نباید در حالی‌ که عضله‌ هدف کاملا سرد می‌باشد به سراغ دستگاه رفته و با بیشترین جریان ممکن روی آن کار کنید :‌ به جای آن از طریق انقباضات یک ثانیه ای و آرام عضله‌ هدف را آرام گرم کنید تا بتواند تحمل تحریکات قدرتمند را داشته باشد.بسیاری از مصرف کنندگان این دستگاه‌ها نیز اشاره داشته‌اند که یک حمام داغ در ابتدای کار میتواند بازدهی دستگاه را افزایش دهد.

 

نحوه افزایش قدرت (احتمالی‌) با دستگاه (EMS)

نحوه عملکرد دستگاه (EMS) در افزایش قدرت از طریق کار روی عضله‌ تازه تمرین داده شده با وزنه می‌باشد.برای مثال اگر امروز بالا تنه خود را تمرین داده باشید میتوانید از دستگاه (EMS) روی عضلات سینه، سرشانه و پشت بازو خود کار کنید.برای دریافت بهترین نتایج ۶-۸ ساعت بعد از جلسه کار با وزنه خود صبر کنید تا عضلات تا حدودی ریکاوری شوند و سپس از دستگاه (EMS) استفاده کنید.در مورد کار با دستگاه (EMS) نیز بعد از گرم کردن عضله‌ هدف ۶-۱۰ ثانیه انقباض سخت را روی آن با دستگاه انجام دهید و سپس ۵۰ ثانیه استراحت داشته باشید.

این فرایند را ۱۰ بار تکرار کنید و به همان روشی‌ که خود را گرم کردید بدن را سرد کنید.اکثر افرادی که در کار با دستگاه (EMS) موفق بوده‌اند توصیه میکنند در هفته ۲-۳ جلسه روی هر گروه عضلانی اصلی‌ با این دستگاه کار کنید و حداقل فاصله زمانی‌ بین تمرین هر گروه عضلانی باید ۴۸ ساعت باشد.

 

جمع بندی در مورد تحریک الکتریکی عضلات

تحریک الکتریکی عضلات چیزی نیست که بسیاری از مردم از آن می‌گویند.این روش باعث بهبود قابل توجه در عملکرد یا ریکاوری شما نمیشود اما در عین حال بی‌ تاثیر نیز نیست.برخی‌ تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیب این روش با تمرینات با وزنه میتواند کمی‌ باعث افزایش قدرت شود اما بعید است که بتواند باعث عضله‌ سازی سریعتر یا کاهش درد و آسیب عضلانی شود.تمام چیزی که در مورد تحریک الکترکی عضلات تا به امروز می‌توان گفت را ارائه دادیم اما بعید است که در سال‌های پیش رو نیز چیز‌های بیشتری از این روش بشنویم همانطور که اکثر تحقیقات به آن اذعان داشته‌اند.

نویسنده : حسام رضائی
لینک کوتاه : https://mokamelhaa.ir/?p=8806
کپی برداری از سایت مکملها تنها با ذکر منبع و دادن لینک فعال به مطلب مجاز می باشد.
اخبار مرتبط
۶ نکته برای افزایش قدرت

۶ نکته برای افزایش قدرت

وزنه برداران حرفه ای برای مثال برای افزایش قدرت خالص خود روی حرکات یک ضرب و دو ضرب وزنه برداری...

۲نظر ارسال شده است
شما هم نظری ارسال کنید
  1. کریم. م :
    ۲۲ مهر ۹۶

    ضمن سپاس فراوان از مطالب آموزنده بی زحمت محل اتصال پدهای الکترونیکی مخصوصا در ناحیه شکم و تحریک عضلات ساق پا را آموزش دهید.
    چون بابت این مسئله خیلی گشتم اما نتیجه لازم را نگرفته ام..پیشا پیش از زحمات شما سپاسگزارم

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

کانال تلگرام

آخرین مقالات سایت

آرشیو >

پربازدیدترین

آرشیو >

ریکاوری

آرشیو >

مکملهای قبل تمرین

آرشیو >
اطلاعیه های مهم
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا