۷ مکمل مفید برای چربی‌ سوزی بانوان
5

۷ مکمل مفید برای چربی‌ سوزی بانوان

  • بدنسازی بانوان
  • 27 می 18
  • حسام رضائی
  • 5,196 بازدید
  • بدون دیدگاه

۷ مکمل مفید برای چربی‌ سوزی بانوان

اگر در تلاش برای یافتن یک مکمل چربی‌ سوزی هستید اما هیچ دانشی در مورد مواد سازنده و دوز‌های کارامد آنها ندارید پس ناگزیر قربانی یکی‌ از بسیار تبلیغات فربیبنده این مکمل‌ها خواهید شد. تکنیک‌هایی نظیر تاکید افراد مشهور به استفاده از یک مکمل، عکس‌های قبل و بعد شگفت انگیز و ادعا‌های اغراق آمیز تنها تعدادی معدود از تکنیک‌هایی هستند که برای گول زدن ما طراحی شده‌اند. اگر در تبلیغ یک مکمل گفته میشود که شما با مصرف آن در یک هفته میتوانید ۱۰ پوند کاهش وزن داشته باشید پس این ادعا یا دروغ می‌باشد یا بحث در مورد کاهش آب بدن می‌باشد.

چربی‌ سوزی یک فرایند آهسته است. بسیاری از زنان برای کاهش وزن نیازمند کاهش دریافت کالری روزانه خود بیش از مردان هستند، و به همین دلیل استفاده از مکمل‌های صحیح میتواند برای بانوان در حفظ وضعیت مواد مغذی، سطح انرژی و خواب هنگام رژیم گرفتن بسیار مناسب باشد. به علاوه، اگرچه جنسیت لزوما نقش مهمی‌ را در سرعت چربی‌ سوزی ایفا نمیکند، اما قطعا در نحوه توضیح چربی‌‌ها در بدن دارای نقش مهمی‌ است. چربی‌‌ها اغلب در بدن زنان در پایین تنه تجمع پیدا میکنند بنابراین کاهش چربی‌‌های زیر پوستی‌ در زنان ممکن است بیشتر باشد در حالی‌ که در مردان چربی‌‌های اطراف ارگان‌های داخلی‌ بدن بیشتر می‌باشد و بنابراین هنگام رژیم گرفتن این چربی‌‌ها بیشتر آب خواهند شد.

بنابراین کدام مکمل‌ها واقعا کارامد هستند و کدام یک تنها در زمینه تبلیغات بسیار خوب عمل میکنند؟ در این مقاله تعدادی از مفید‌ترین مکمل‌های چربی‌ سوز برای بانوان را معرفی خواهیم کرد. قبل از اینکه شروع کنیم، به یاد داشته باشید که باید در مورد برنامه خود با پزشک یا یک متخصص سلامتی‌ قبل از مصرف مکمل‌ها مشورت کنید. زیرا مکمل‌ها میتواند با برخی‌ دارو‌ها و مواد غذایی در تداخل باشند و همین امر میتواند عوارض جانبی منفی‌ را در پی داشته باشد.

 

۱) پروتئین

افزودن پروتئین به رژیم غذایی یعنی‌ افزایش میزان کالری، بنابراین شما نباید اینگونه فکر کنید که تنها با افزودن پروتئین بیشتر به رژیم میتوانید به راحتی‌ چربی‌ سوزی کنید. اگر میزان پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید و دریافت مابقی درشت مغذی‌ها تغییری نکند مطمئنا دچار اضافه وزن خواهید شد. پروتئین در بین درشت مغذی‌ها دارای بیشترین خاصیت سیر کنندگی می‌باشد بنابراین با افزایش میزان دریافت پروتئین و از طرفی‌ کاهش مقدار دریافت کربوهیدرات‌ها یا چربی‌‌ها میتواند به کاهش گرسنگی و تغذیه کمتر شما کمک کند.

همچنین هضم پروتئین در بدن نیازمند انرژی بیشتری نسبت به هضم کربوهیدرات و چربی‌ می‌باشد. یک اسکوپ پروتئین همراه با مواد غذایی کم کالری دیگر میتواند بسیار سیر کننده و کارامد باشد و شما را در مسیر اهداف چربی‌ سوزیتان نگه دارد. فقط به یاد داشته باشید اصل تعادل انرژی یک معادله می‌باشد یعنی‌ مهم‌ترین فاکتور میزان کالری‌های ورودی در برابر میزان کالری‌های خروجی از بدن می‌باشد مابقی موارد تنها در جهت بهبود این امر یا افزایش میزان لذت بردن از رژیم کاربرد دارند.

 

۲) کافیین

کافیین میتواند روی چربی‌ سوزی، انرژی و حالات خلقی‌ شما از طریق آزاد سازی اپینفرین و دوپامین اثر بگذارد. کافیین میتواند از طریق اثر ترموژنیک (تولید گرما)  و اثر لیپولیتیک (تجزیه چربی‌) باعث بهبود چربی‌ سوزی شود. به منظور بهبود نتایج حاصل شده، بهتر است از کافیین به شکل دوره ای استفاده کنید تا حساسیت بدن به آن حفظ شود و اثر گذاری بالایی داشته باشد. یک دوز مناسب برای کافیین در جهت چربی‌ سوزی میتواند ۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم یک یا دو بار در روز باشد اما برای تعیین میزان دوز مناسب مهم می‌باشد که وزن بدن و میزان استقامت بدن خود را مد نظر قرار دهید. در مورد مزایای کافیین شواهد محکم و زیادی وجود دارد اما به هر حال این مکمل دارای عوارض جانبی نیز ممکن است باشد نظیر مشکلات گوارشی و بی‌ خوابی‌. ال تیانین که یک آمینو اسید کمی‌ آرام بخش می‌باشد ممکن است در صورت مصرف معادل با دوز‌های کافیین بتواند عوارض جانبی کافیین را کاهش دهد.

 

۳) ۵-هیدروکسیتریپتوفان (5-HTP)

(5-HTP) که یک واسطه در جهت تولید سروتونین می‌باشد ممکن است در جهت کاهش اشتها و کنترل هوس خوردن هنگام بودن در رژیم به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که دوز کارامد (5-HTP) در روز میتواند بین ۱۰۰-۵۰۰ میلی گرم باشد. با دوز ۵۰-۱۰۰ میلی گرم شروع کنید و سپس بر اساس مقاومت بدنتان دوز مصرفی را افزایش دهید. (5-HTP) هنگام رژیم گرفتن میتواند بسیار کمک کننده باشد زیرا که میتواند از طریق کمک به تولید ملاتونین به خواب بهتر شما کمک کند. اگر تا به حال برای یک دوره طولانی در شرایط کمبود کالری شدید قرار گرفته باشید میدانید که داشتن یک خواب شبانه راحت چه میزان میتواند دشوار باشد.

 

۴) اپیگالوکاتچین گالات (EGCG)

(EGCG) بیواکتیو‌ترین کاتچین موجود در چای می‌باشد که میتواند باعث مهار آنزیمی شود که مسول تجزیه هورمون‌هایی نظیر دوپامین و اپینفرین می‌باشد. این هورمون‌ها که به آنها کاتکولامین گفته میشود میتوانند ذخایر چربی‌ را تجزیه کنند. اگرچه نوشیدن چای مشخصا دارای مزایای سلامتی‌ خود می‌باشد اما دوز کارامد (EGCG) ممکن است چیزی بین ۴۰۰-۵۰۰ میلی گرم در روز باشد و نوشیدن یک فنجان چای سبز تنها دارای ۵۰ میلی گرم (EGCG) می‌باشد، بنابراین برای دریافت نتایج حداکثری از این ماده ممکن است مصرف مکمل آن ضروری باشد مگر اینکه واقعا یک چای خور قهار باشید.

 

۵) یوهیمبین

یوهیمبین از طریق فعالیت روی گیرنده‌های آدرنرژیک در سلول‌های چربی‌ میتواند به چربی‌ سوزی کمک کند. در واقع این کار را از طریق آزاد سازی آدرنالین و کاهش اشتها انجام میدهد. اما عوارض جانبی آن نیز ممکن است شامل افزایش ضربان قلب و اضطراب باشد. بسته به اینکه از دیگر محرک‌ها چه میزان می‌خواهید استفاده کنید یک دوز کارامد یوهیمبین ممکن است چیزی بین ۵-۲۰ میلی گرم در روز باشد. اگر دچار اضطراب هستید بهتر است از مصرف یوهیمبین اجتناب کنید یا برای شروع از کمترین دوز‌های ممکن استفاده کنید تا میزان مقاومت بدنتان مشخص شود.

 

۶) سینفرین

سینفرین از طریق اثر روی دوپامین، اپینفرین و نوراپینفرین میتواند تاثیر قابل توجهی‌ در افزایش سرعت متاولیسم داشته باشد. هنگامی که این ماده در طول تمرین مصرف شود یا هنگامی که با کافیین ترکیب شود اثر آن بسیار بیشتر میشود. یک دوز کارامد از این ماده میتواند بین ۱۰-۲۰ میلی گرم ۲ بار در روز بسته به میزان وزن بدن شما باشد. سینفرین با برخی‌ دارو‌ها ممکن است در تداخل باشد، اما از افدرین ایمن تر است که یک مکمل چربی‌ سوزی کارامد می‌باشد اما در بسیاری از کشور‌ها فروش آن ممنوع است.

 

۷) ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی کلیدی

از آنجایی که رژیم گرفتن میتواند باعث ایجاد کمبود‌هایی در سطح مواد مغذی کلیدی در بدن شود، مصرف یک مولتی ویتامین یا مواد غذایی خاص هنگام رژیم گرفتن میتواند به شدت مفید باشد. اگر میزان دریافت کربوهیدرات شما پایین است یک مکمل فیبر ممکن است باعث ایجاد حس سیری کامل در شما شود و همینطور سلامت دستگاه گوارش را نیز حفظ کند و باعث کارکرد منظم حرکات روده شما شود.

اگر در رژیم هستید و به ویژه اگر همراه رژیم تمرینات منظمی نیز دارید، یک مکمل الکترولیت میتواند برایتان بسیار مفید باشد و باعث احساس بهتری در شما شود. همچنین اگر در رژیم شما مقادیر زیادی ماهی‌ گنجانده نشده است پس مصرف یک مکمل امگا ۳ ایده بسیار خوبی‌ می‌باشد. به علاوه بسیاری از ما بانوان دچار کمبود در موادی نظیر ویتامین دی، منیزیم، کلسیم و آهن هستیم. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تمام این مواد مغذی به اندازه کافی‌ به بدنتان می‌رسد تا سلامت عمومی‌ بدنتان به خطر نیفتد و همچنین پتانسیل چربی‌ سوزیتان نیز به واسطه کمبود برخی‌ از این مواد مغذی کاهش نیابد.

 

نکته مهم!

لیست ارائه شده به هیچ وجه کامل و جامع نمیباشد بلکه تنها در اینجا به ذکر چند مورد از بهترین مکمل‌های چربی‌ که کارایی آنها ثابت شده است پرداختیم. برای بسیاری از مکمل‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم، میزان دوز مناسب از طریق اندازه وزن بدن و میزان مقاومت بدن (که هم توسط عوامل ژنتیکی‌ و هم سبک زندگی‌ تحت تاثیر قرار می‌گیرد) مشخص میشود. مکمل‌ها به تنهایی نه باعث شکست و نه باعث موفقیت شما در چربی‌ سوزی میشوند. فاکتور‌هایی نظیر رژیم غذایی، ورزش، خواب مناسب و دوری از استرس نیز در موفقیت شما بسیار با اهمیت هستند. در کنار رعایت این فاکتور‌های اصلی‌، به هر حال مکمل‌هایی نیز هستند که روی آنها تحقیقات فراوانی‌ صورت گرفته است و کارایی آنها در چربی‌ سوزی اثبات شده است که میتوانند به شما کمک کنند.

به مکمل های معرفی‌ شده در این مقاله به چشم یک تقویت کننده و عامل کمکی‌ نگاه کنید و نه یک میانبر برای پوشش دادن اشتباهات غذایی و تمرینی. قبل از خرید یک مکمل موارد بسیار زیادی می‌باشد که باید مد نظر قرار دهید. اما ما با ذکر سه مورد از مهم‌ ترین آنها مقاله را تمام می‌کنیم. اول اینکه باید با یک پزشک یا یک متخصص سلامتی‌ معتبر مشورت کنید. نوع دارو‌های مصرفی، رژیم غذایی و دیگر فاکتور‌های مرتبط با سبک زندگی‌ شما تعیین میکنند که مصرف یک مکمل خاص قرار است چگونه روی بدن شما تاثیر بگذارد. دوم اینکه قبل از خرید به یاد داشته باشید که به لیست مواد تشکیل دهنده مکمل مورد نظر خود نگاه دقیق بیاندازید. و مورد سوم اینکه اگر می‌بینید ادعا‌ها در مورد یک مکمل بیش از حد خوب و باور آنها سخت می‌باشد پس احتمالا باید کمی شک کنید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات