۳ نکته‌ای که باید از سبک زندگی‌ بدن سازی مسابقه‌ای بیاموزید
5

۳ نکته‌ای که باید از سبک زندگی‌ بدن سازی مسابقه‌ای بیاموزید

  • نکات طلایی
  • 11 مارس 18
  • حسام رضائی
  • 1,548 بازدید
  • بدون دیدگاه

۳ نکته‌ای که باید از سبک زندگی‌ بدن سازی مسابقه‌ای بیاموزید

گاهی‌ اوقات در مورد بدن سازان مسابقه‌ای اینطور گفته میشود که آنها نسبت به تمرینات و تغذیه خود وسواس زیادی را دارند اما چند عادت خوبی‌ که آنها دارا میباشند را میتوانیم بیاموزیم. البته منظور این نیست که شما باید تمام وقت خود را صرف اندازه گیری مواد غذایی کنید و از دیگر جنبه‌های زندگی‌ خود غافل شوید بلکه منظور آن رفتار‌های مثبتی از بدن سازان مسابقه‌ای می‌باشد که توانسته‌اند به چنان فیزیک بدنی دست پیدا کنند که آنها را جز ۳ درصد از جمعیت جهان قرار داده است.

 

۱) یادگیری انجام تمرینات با فشار بالا

بدن سازان مسابقه‌ای دارای این قابلیت هستند که بتوانند فشار تمرینی را طوری کنترل کنند که بتوانند در ۶ روز یا ۷ روز هفته به شکل مناسبی تمرین کنند. آنها دارای اشتیاق و میل بسیار زیادی در طول سال هستند که همین امر رفتن مستمر به باشگاه و رعایت رژیم را برای آنها ممکن کرده است. ورزش بدن سازی تنها محدود به فصل مسابقات و دوره آماده سازی قبل مسابقه نمی‌شود بلکه این یک روش زندگی‌ است که یک بدن ساز آن را اتخاذ می‌کند. این بدن سازان در باشگاه با گوشی خود چت نمیکنند و پرسه زنان و آرام آرام به شکل تصادفی از این دستگاه به آن دستگاه نقل مکان نمیکنند، آنها دقیقا می‌دانند که نیازمند انجام چه کاری هستند و برای به دست آوردن آن سخت تلاش میکنند.

بدن سازان مسابقه‌ای برخی تکرار‌ها یا ‌ست‌ها را بی‌خیال نمیشوند، آنها حتی تلاش میکنند از آن چیزی که برنامه ریزی کرده بودند موفقیت بیشتری به دست آورند. این عزم راسخ برای پایبندی به باشگاه رفتن و پایبندی به این سبک زندگی‌ را باید از این بدن سازان بیاموزید. یک برنامه برای خود طراحی کنید، نحوه تمرینات و رژیم غذایی را به درستی‌ تعیین کنید و سپس به آن پایبند باشید. نسبت به کاری که می‌خواهید انجام دهید اشتیاق خود را افزایش دهید و تمام تلاش خود را پای آن بگذارید.در مورد برنامه‌های خود نیز کاملا دقیق عمل کنید!

مثلا افزایش میزان رکورد در حرکت ددلیفت یا نمایان کردن عضلات شش تکه شکم برای اولین بار در عمرتان. برای رسیدن به چنین اهدافی باید تعیین کنید که می‌خواهید در باشگاه چه کاری را انجام دهید و همچنین می‌خواهید چه نوع رژیمی‌ را برای رسیدن به هدف خود در پیش گیرید. برای خود برنامه ریزی کنید اما همانند یک بدن ساز مسابقه ای حق اعمال تغییرات را نیز دارید. اجازه ندهید که عدم پیشرفت باعث از بین رفتن استمرار یا عزم شما برای رسیدن به هدفتان شود. میزان پیشرفت خود را نظارت کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال کنید نظیر تغییر دادن رژیم غذایی یا درمان یک آسیب دیدگی.

 

۲) خویشتن داری را بیاموزید

رژیم گرفتن برای بسیاری از افراد آسان نمی‌باشد که این موضوع شامل بدن سازان مسابقه‌ای نیز میشود. انجام این کار نیازمند قدرت اراده و یک اشتیاق بالا برای یک تغذیه پاک و همچنین استمرار در انجام آن می‌باشد. برخی‌ از بدن سازان مسابقه ای حتی قادر هستند از هر ماده غذایی مضری یا هر وعده تقلبی اجتناب کنند! استمرار در رژیم غذایی شامل استفاده از وعده‌های تقلبی در زمان‌های لازم نیز میشود که این وعده میتواند هفتگی یا هر دو هفته یک بار بر اساس استراتژی شما تعیین شود. باید ذکر کرد که این تقلب تنها برای یک وعده غذایی می‌باشد و نه کل یک روز و معمولا هم محدود به چیز‌های شیرین یا چربی‌‌های اشباع نظیر پیتزا یا بال مرغ میشود.

همچنین تعداد بسیار اندکی‌ نیز هستند که میتوانند در واقع کل دوره آماده سازی یا کل زندگی‌ خود را بر اساس همه چیز خواری سپری کنند.این افراد قابلیت کنترل میزان مصرف غذا‌های مضر یا هر ماده غذایی دلخواه خود را دارند. اما برای اکثریت افراد خوردن غذا‌های مضر و دلخواه عاقبت خوبی‌ ندارد زیرا آنها معمولا از سهم تعیین شده خود بیشتر مصرف خواهند کرد. هر متدی که برای شما موثر می‌باشد هدف این است که بدانید یک وعده غذایی تقلبی باید کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند مصرف شود.

6 ab workouts wide 0

پرخوری و مصرف مواد غذایی که نباید مصرف میکردید ممکن است در آینده برایتان رخ دهد. همه ما انسان هستیم و پرخوری در غذاهایی که در برنامه ما وجود نداشته‌اند یا خوردن مواد غذایی مضر در لحظاتی که دچار ضعف می‌شویم نباید کل رژیم شما را نابود کند.بدن سازان مسابقه‌ای نیز در این زمینه بی‌ نقص نیستند اما با یک اشتباه کوچک نباید خود را کاملا تسلیم و شکست خورده بپندارید. از موقعیت‌هایی که شما در آن دچار وسوسه میشوید یا اراده تان ضعیف میشود دوری کنید. برای مثال شیرینیجات مورد علاقه خود را در خانه نگهداری نکنید و به مجالسی که غذا‌های موجود در آن کاملا ضد رژیم شما می‌باشد نروید.یک اشتباه کوچک این بهانه را به شما نمیدهد که بخواهید بی‌خیال شده و کل روز یا هفته را پرخوری کنید. همانند بدن سازان مسابقه‌ای، بیاموزید که اشتباه رخ خواهد داد و گذاشتن از آنها بدون اینکه آن اشتباه را بزرگتر کنیم بسیار مهم می‌باشد.

 

۳) توانایی برنامه ریزی را در خود تقویت کنید

هنگامی که بحث بدن سازی مطرح باشد صبر قطعا یک ویژگی‌ اخلاقی‌ با ارزش می‌باشد زیرا که نتایج سریع و زودرس قرار نیست پیش بیایند. بسیار خوب است که در چربی‌ سوزی و کاهش وزن شاهد نتایج سریع باشیم اما این مورد همیشه چیز خوبی‌ نیست. اگر در همان ابتدای کار از تمام تاکتیک‌های موجود استفاده کنید سپس هنگامی که با عدم پیشرفت روبرو شوید دیگر ترفندی را در آستین خود نخواهید داشت. همانند بدن سازان مسابقه‌ای، بهتر است در یک زمان تنها با یک تاکتیک به تدریج چربی‌‌های بدن خود را کاهش دهید و سپس در ادامه فرایند در صورت نیاز از دیگر استراتژی‌ها نیز استفاده کنید.

هنگام تلاش برای چربی‌ سوزی و حفظ عضلات سوزاندن حدود ۱-۲ پوند در هفته هدف خوبی‌ می‌باشد. صبر داشته باشید و اجازه دهید رژیم غذایی و متدی که به کار گرفته‌اید در طول زمان اثر خود را نشان دهند که این امر حدود ۲-۳ هفته زمان میبرد. هنگام چربی‌ سوزی، باید تمام تلاش خود را در جهت حفظ عضلات با ارزشی که ساخته اید انجام دهید! در طول فرایند کات و خشک کردن، کاهش حجم عضلانی روی خواهد داد. استفاده از مکمل‌های صحیح، یک رژیم غذایی خوب و همچنین کاهش تدریجی‌ چربی‌‌ها مواردی هستند که میتوانند باعث حفظ بیشترین میزان عضله‌ در بدن شما شوند. استفاده صحیح از مکمل‌ها در جهت کمک به ترمیم عضلات و ساخت عضلات جدید بسیار مهم است.

یکی‌ دیگر از ویژگی‌‌های بدن سازان باهوش این است که آنها می‌دانند که بدنشان چه موقع قرار است وارد وضعیت آسیب متابولیکی شود. افرادی که رژیم‌های شدیدی میگیرند معمولا علائم کلاسیکی را از خود نشان خواهند داد که در این حالت بدن آنها علی‌‌رغم انجام تمرینات بسیار و حفظ کمبود کالری برای بدن باز هم چربی‌‌ها را حفظ می‌کند. پس باهوش باشید و به یاد داشته باشید که در زمان‌های لازم باید میزان کالری را کمی‌ افزایش داده تا بدن به شرایط مطلوب خود بازگردد. همانند بدن سازان مسابقه‌ای هر کسی‌ نیازمند فصل خارج از مسابقات و همچنین زمانی‌ برای ریکاوری می‌باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات