چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم؟
4.4

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم؟

  • نکات طلایی
  • 17 فوریه 19
  • حسام رضائی
  • 709 بازدید
  • بدون دیدگاه

اعتماد به نفس همه چیز است …

اگر به خود اعتماد به نفس داشته باشید، سپس به خود ایمان نیز خواهید داشت. شما به توانائی خود در انجام کار‌ها ایمان خواهید آورد و به هدف‌های خود خواهید رسید. اما بدون اعتماد به نفس شما چه در زمینه کاری و چه روابط شخصی خود همیشه دچار مشکل خواهید بود. در این مقاله با ارائه ۹ نکته قابل اجرا از همین امروز به شما خواهم گفت که چگونه میتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

۱) تعیین اهداف کوچک تر برای خود

اگر خواهان افزایش اعتماد به نفس بیشتر در خود هستید، پس باید اعتماد خود نسبت به توانایی تان در انجام کار‌ها را بالا ببرید. باید به خود ثابت کنید که میتوانید وارد عمل شوید و به اهداف خود برسید. و بهترین راه برای انجام این کار تعیین اهداف کوچک تری می‌باشد که بتوانید در عرض چند هفته به آنها برسید.

برای مثال، به جای هدف بزرگ “ رسیدن به یک شغل جدید “ ، اهداف کوچک تری نظیر “ به روز رسانی رزومه “ و “ درخواست برای ۵ شرکت مختلف “ برای خود تعیین کنید. به این روش، شما سریعا میتوانید به اهداف خود دست یابید، اعتماد به توانائی‌های خود را افزایش دهید و یک جنبش عظیم در زندگی خود ایجاد کنید. در حال حاضر، به هدف اصلی و شماره یک خود فکر کنید. چطور میتوانید این هدف را کوچک تر کنید؟ یک هدف واقع بینانه برای دستیابی در طول یک یا دو هفته بعدی چه می‌باشد؟

 

۲) شناسایی ترس ها

تعیین اهداف بسیار مهم است، اما تعریف ترس‌ها و اضطراب‌های درونی از آن هم مهم تر است. همین الان از خود بپرسید : “ از چه چیزی شرمنده یا خجالت زده هستم؟ چه چیزهایی را دوست ندارم دیگر افراد در موردم بفهمند؟ “ . یک لیست تهیه کنید. این لیست تهیه شده لیست ترس‌های بزرگ شما خواهد بود. همه ما این ترس‌ها داریم، پس در این مورد شرمنده نباشید.

اما به هر حال، تنها یک لیست قرار نیست که به شکل جادویی باعث از بین رفتن این ترس‌ها شود. اما انجام این کار باعث میشود به وجود آنها اذعان کنید و واقعیت آنها را بپذیرید. اگر می‌خواهید از شر این ترس‌ها خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنم در مورد یکی از آنها با یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. انجام این کار آسان نخواهد بود، اما باعث خواهد شد تا شما دیگر در مورد آن ترس احساس شرمی نداشته باشید.

 

۳) آمادگی در برابر رد و طرد شدن

بعد از نظر سنجی از هزاران مرد، به طور شفاف مشخص شد که ترس عمده مردان از شکست و طرد شدن می‌باشد. ما از اینکه نتوانیم انتظارت دیگران از خود را برآورده سازیم بسیار میترسیم و همچنین برآورده نکردن انتظارات خودمان و این موضوع ترس بسیار زیادی را در وجود ما ایجاد می‌کند. این موضوع نرمال است، اما اگر اجازه دهید این ترس مانع رفتن شما به سمت آنچه می‌خواهید شود، پس هیچگاه به اهداف خود دست نخواهید یافت.

به جای این کار، شما باید هر روزه خود را مجبور سازید تا با این ترس روبرو شوید. این تنها راه غلبه بر آن است. برای مثال، در هر روز به سمت فردی غریبه نزدیک شده و از او تعریف کنید یا درخواست دوستی دهید. این “ به چالش کشیدن منطقه امنتان “ شما را در برابر ترس‌ هایتان بی‌تفاوت می‌کند و باعث میشود در مورد تفکر دیگران نسبت به خودتان هیچ اهمیتی قائل نشوید.

 

۴) تصمیم گیری را تمرین کنید

اگر خواهان یک اعتماد به نفس واقعی هستید، پس باید قادر به تصمیم گیری‌های سریع باشید. اکثر ما در مورد هر انتخاب کوچک بیش از حد فکر و آنالیز می‌کنیم و این اشتباه است. این کار باعث میشود تا شما اعتماد به نفستان از بین رود، زیرا اساسا اینگونه به خود یاد داده اید که در مورد تصمیمات غریضی تان شک داشته باشید. به جای این کار، باید قدرت تصمیم گیری خود را تقویت کنید. باید هر روزه روی تصمیم گیری‌های خود تمرین کنید. برای شروع چند راه ساده در زیر بین شده است که میتوانید آنها را به کار گیرید :

  • هنگامی که بیرون غذا میخورید، در ۳۰ ثانیه یا کمتر غذای خود را از منو سفارش دهید.
  • هنگامی که می‌خواهید لباس بپوشید، انتخاب خود برای پوشیدن لباس را در یک دقیقه یا کمتر انجام دهید.
  • هنگامی که با دوستان برنامه ریزی می‌کنید، همیشه اولین نفری باشید که توصیه می‌کند چه کاری باید انجام شود.

انجام این کار‌ها باعث میشود که در مواجهه با انتخاب‌های سخت تر بتوانید تصمیمات درست و سریع بگیرید.

 

۵) امتحان سرگرمی‌های جدید

اگر می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، باید چیز‌های جدیدی را تجربه کنید. شما نمیتوانید تمام زمان خود را در منطقه امن خود سپری کرده و انتظار تغییرات گسترده داشته باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای تغییر رویه و گسترش منطقه امنتان تجربه کردن سرگرمی‌های جدید می‌باشد. شما چه میدانید، شاید در انجام یکی از این کار‌ها اشتیاق و استعدادی را پیدا کنید که تا کنون گمان نمی کردید وجود داشته باشد. یا ممکن است در این فرایند با بهترین دوست عمرتان آشنا شوید.

برای مثال، من تا همین چند سال پیش هیچگاه هنر‌های رزمی را امتحان نکرده بودم. قطعا در ابتدای کار از گام گذاشتن در باشگاهی پر از مبارزان حرفه ای و با تجربه ترس داشتم. اما به سرعت ارتباط بسیار خوبی با افراد باشگاه برقرار کردم و همچنان که دفاع از خود را می آموختم اعتماد به نفسم نیز افزایش پیدا میکرد. از دیگر سرگرمی هایی که به شما توصیه می‌کنم می‌توان از رقص، آشپزی، کار با وزنه، ماهی گیری، شکار یا عکاسی را نام برد.

 

۶) سپری کردن وقت با افرادی که آنها را ستایش می‌کنید

“ شما عصاره ای از ۵ فردی هستید که بیشترین زمان را با آنها سپری می‌کنید. “

این نقل قول مشهور به شکل شوک آوری صحیح است. ویژگی‌های شخصیتی دیگر افراد روی شما نیز اثر گذار است. اگر بیشتر وقت خود را با افراد تنبلی که تنها خواهان خوردن و گردش هستند سپری کنید، شما نیز همانند آنها خواهید شد. اما اگر زمان خود را با افراد با انگیزه که به شما برای بهتر شدن روحیه میدهند سپری کنید، به سرعت شاهد تغییرات عظیم در زندگی خود خواهید بود.

اگر خواهان عضله سازی و تناسب اندام هستید، با دوستی که بدن زیبایی دارد به باشگاه بروید. اگر خواهان ارتباط بهتر با دیگران هستید، پس با دوستی بیرون بروید که به شکل طبیعی جذاب و خوش کلام است. نمیگویم که دوستی‌های قدیمی خود را کلا از بین ببرید، اما با افرادی که باعث پیشرفتتان نمیشوند وقت کمتری را سپری کنید.

 

۷) صدای درون ذهن خود را ساکت کنید

هنگامی که احساس کمبود اعتماد به نفس می‌کنید، معمولا این موضوع با یک ندای درونی در ذهنتان شروع میشود. همان صدای خفیف و کوچکی که به شما میگوید قرار است شکست بخورید، همان صدایی که میگوید شما زشت هستید، همان صدایی که میگوید دیگران در تلاشند تا به شما آسیب برسانند. حقیقت این است که در ۹۹% اوقات این صدا اشتباه می‌کند! اما توجه به این صدای درونی باعث میشود در ذهنتان گیر کنید و عصبی شوید و احساسات عجیبی داشته باشید.

به همین دلیل است که برای ساکت کردن این صدا درون ذهنتان نیاز به ابزار هایی دارید. در اینجا یک ترفند سریع ذکر می‌کنم که میتوانید همین الان استفاده کنید. هنگامی که آن “ صدا “ در ذهنتان شروع به صحبت کرد، متوقف شوید و روی احساسی که در کف پایتان ایجاد میشود تمرکز کنید. انجام این کار باعث میشود وارد افکار منفی نشوید و از این طریق میتوانید احساس آرامش و اعتماد به نفس داشته باشید.

 

۸) تائید و تصدیق درونی جمله “ خودم را دوست دارم “

آخرین ترفند در جهت افزایش اعتماد به نفس یک تأییدیه و تصدیق درونی ساده می‌باشد. تصدیق درونی به تکرار عبارات کوتاهی گفته میشود که به منظور بهبود حالات روحی مورد استفاده قرار میگیرند (و انجام این کار باعث میشود در نهایت به آن گفته ایمان آورید). کارامد‌ترین این عباراتی که من تا کنون آن را امتحان کرده ام تصدیق درونی جمله “ خودم را دوست دارم “ می‌باشد.

این کار را انجام دهید : در آینه به خود خیره شده و برای ۵-۱۰ بار بگویید “ من خودم را دوست دارم “ . انجام این کار بسیار بدیهی و شاید کمی هم عجیب به نظر برسد، اما به من اطمینان داشته باشید زیرا این کار واقعا تاثیر گذار است. در ابتدا انجام این کار ممکن است باعث ناراحتی شما شود، اما اگر برای چند هفته و هر روز این کار پشت سر هم انجام دهید، شما در نهایت خواهید دید که در نتیجه تکرار این کلمات یک عشق واقعی نسبت به خود حس خواهید کرد.

 

۹) کار با وزنه

کار با وزنه احتمالا راحت‌ ترین راه برای افزایش اعتماد به نفس می‌باشد. انجام این کار به عضله سازی و چربی سوزی شما کمک می‌کند، نتیجه این کار رسیدن به ظاهری بهتر می‌باشد و داشتن ظاهری بهتر باعث میشود که شما احساس بهتری به خود داشته باشید. به علاوه، مردم به شکل ناخودآگانه افراد عضلانی تر را افرادی با اعتماد به نفس و توانمند تر تصور میکنند. این یعنی دیگر افراد با شما رفتار بهتری خواهند داشت. بالاتر از همه این موارد، کار با وزنه‌ها دارای مزیت بسیاری در جهت کندی فرایند پیری نظیر افزایش تراکم استخوان‌ها و بهبود حالت بدنی می‌باشد.

 

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم

در بالا برای شما ۹ ترفند ساده در جهت افزایش اعتماد به نفس ذکر شد. توصیه می‌کنم که ۲-۳ مورد را انتخاب کرده و آنها را در هفته بعد امتحان کنید. متوجه خواهید شد که برخی از این ترفند‌ها برای شما بهتر از مابقی آنها کار خواهد کرد. پس آن ترفندهایی را که دوست دارید انجام دهید و مابقی را کنار بگذارید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.4/5 - (5 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات