چرا ترازو بهترین معیار اندازه گیری میزان پیشرفت نیست؟
4.5

چرا ترازو بهترین معیار اندازه گیری میزان پیشرفت نیست؟

  • بدنسازی بانوان
  • 9 ژوئن 19
  • حسام رضائی
  • 846 بازدید
  • بدون دیدگاه

شما به سختی روی رژیم خود کار می‌کنید و به طور منظم به باشگاه میروید. همچنین در مورد نتایجی‌ که قرار است به دست آورید نیز هیجان زده هستید. اما هنگامی که واقعا بخواهید میزان این پیشرفت را اندازه گیری کنید، چه کاری را انجام میدهید؟ اگر شما نیز همانند بسیاری دیگر از افراد باشید، اولین کاری که انجام میدهید رفتن روی ترازو می‌باشد. اگرچه استفاده از ترازو هیچ مشکلی‌ ندارد، اما باید در مورد آن چیزهایی را بدانید.

بسیاری از زنان فکر میکنند که ترازو بهترین تعیین کننده میزان پیشرفت آنها می‌باشد، اما این تفکر کاملا غلط است. در حقیقت، استفاده از ترازو ممکن است تنها پیشرفت شما را مختل کند زیرا که ممکن است خود عامل ناامیدی شما شود.

تا حالا چند دفعه روی ترازو رفته و عدد ظاهر شده روی آن را دوست نداشته اید و خواسته اید که قید همه چیز را بزنید؟

آیا زیاد این کار را انجام داده اید؟

آنقدر زیاد که تعداد آن از یادتان رفته؟

شما در این زمینه تنها نیستید.

اگرچه زمان و مکان صحیحی برای استفاده از ترازو نیز وجود دارد، اما ترازو واقعا بهرین ابزار اندازه گیری میزان پیشرفت نمیباشد، بنابراین مهم است که هنگام استفاده از آن، چند فاکتور دیگر را نیز مد نظر داشته باشید. بگذارید این مفهوم را با جزئیات بیشتری برای شما توضیح دهم.

 

ترازو چه چیزی را اندازه گیری می‌کند

اول، بیائید در مورد اینکه ترازو چه چیزی را اندازه گیری می‌کند صحبت کنیم. جواب این سوال آسان به نظر می‌رسد، ترازو وزن بدن شما را اندازه گیری می‌کند. تنها کار آن همین است و بس. ترازو تنها جرمی که بدن شما روی کره زمین اشغال کرده است را اندازه گیری می‌کند. چیزی که ترازو از اندازه گیری آن ناتوان است، میزان چربی‌ بدن و میزان توده عضلانی شما می‌باشد.

و این یک مشکل بزرگ محسوب میشود. بسیاری از زنان، هنگامی که برای اولین بار یک برنامه تمرینی را شروع میکنند، حجم عضلانی آنها افزایش و توده چربی‌ آنها کم میشود. اگرچه آنها چربی‌ را تبدیل به عضله نکرده اند (این موردی است که از لحاظ فیزیولوژیکی غیر ممکن است)، اما توانسته اند ترکیب بدنی خود را تغییر دهند و در همین حال وزن خود را ثابت یا حتی افزایش داده باشند. اگر شما قادر باشید که سریع تر از چربی‌ سوزی، عضله سازی کنید پس عدد روی ترازو نیز افزایش خواهد یافت.

بسیاری در این حالت گمان میکنند که راه را کاملا اشتباه آمده اند، اما در واقع این یک نتیجه بسیار خوب می‌باشد. ساختن حجم عضلانی خالص به عنوان یک زن بسیار عالی‌ می‌باشد، زیرا این امر میتواند به شکل گیری فرم بدن در نقاط مناسب کمک بسیار زیادی کند، و همچنین قدرت لازم برای انجام آسان فعالیت‌های روزمره را به شما میدهد.

آنهایی که عضله بیشتری دارند، در انجام کارهای روزمره کمتر خسته میشوند، تحرک بیشتری در طول روز دارند، کالری سوزی بیشتری میکنند و در نتیجه شاهد چربی‌ سوزی بهتری خواهند بود. داشتن قدرت یک ویژگی جذاب می‌باشد، این حقیقتی است که باید آن را به یاد داشته باشید. پس زمانی‌ که دیدید عدد روی ترازو در حال افزایش است، اگر تمرین و تغذیه صحیح داشته اید، پس باید بابت این افزایش برای خود جشن بگیرید، نه اینکه خود را سرزنش کنید.

این یعنی‌ اینکه شما پیشرفت بسیار عالی‌ ای را داشته اید. بسیاری از زنان در این حالت ناامید میشوند، حتی اگر تنها یک پوند به وزن آنها اضافه شده باشد، که این موضوع نشان میدهد که آنها واقعا درک نکرده اند که ترازو در حال گفتن چه چیزی به آنها می‌باشد.

 

عواملی که روی عدد ترازو تاثیر گذار هستند

یک مورد دیگری که باید بدانید این است که فاکتور‌های زیادی روی عدد ترازو تاثیر میگذارند. آیا میدانستید که اگر امروز یک تمرین سنگین را انجام دهید، روز بعد از آن ممکن است وزنتان روی ترازو افزایش داشته باشد؟ بله، این درست است. دلیل این امر التهابات حاصل از آسیب‌های ریز عضلانی می‌باشد. برای مثال، کاملا عادی است که پس از یک تمرین پای سنگین، تفکیک عضلات پایتان کمتر شود و وزنتان نیز یک یا دو پوند افزایش داشته باشد. دلیل این امر این است که در این حالت بدنتان به سختی روی ریکاوری بدن در حال کار است و عضلات کمی‌ پفی تر میشوند. دلیل این رویداد نیز این است که بدن برای ترمیم این آسیب‌های ماهیچه ای مایعات بیشتری را در خود حفظ می‌کند. کافی‌ است چند روز به بدن خود فرصت دهید و خواهید دید که دوباره به همان حالت تفکیک شده و لاغرتر خود باز خواهید گشت. عدد روی ترازو هم به همان عدد سابق باز خواهد گشت.

مهم است که از این تغییرات موقتی در بدن خود نترسید. همچنین زمانی‌ که در طول ماه در آن قرار دارید نیز قطعا روی عدد نشان داده شده روی ترازو تاثیر گذار است. زمان‌های خاصی‌ در طول دوره ماهانه وجود دارد که وزن بدن شما چند پوندی افزایش پیدا می‌کند. معمولا، شما میتوانید آن را حس کنید زیرا بدنتان دارای پف بیشتری میشود.

پیشنهاد می‌کنم که میزان پیشرفتتان را بر اساس برنامه هفتگی خود ارزیابی کنید. برای مثال، اگر در هفته پس از دوره ماهانه خود وزن شما ۱۳۰ پوند می‌باشد، به منظور دیدن پیشرفت واقعی‌، شما باید این رقم را با میزان وزنتان در ماه آینده و دقیقا در همان هفته مقایسه کنید. این رقم را با وزنتان در هفته قبل از پریود مقایسه نکنید، زیرا در این حالت احتمالا بدنتان مقداری آب اضافه در خود حفظ می‌کند، بنابراین در این حالت اندازه گیری میزان پیشرفت دقیق نخواهد بود.

در همین راستا، برخی‌ مواد غذایی نیز همچنین میتوانند چنین اتفاقی‌ را رغم بزنند. اگر شما یک وعده غذایی بسیار شور مصرف کنید، پس باید انتظار افزایش وزن آب بدن را نیز داشته باشید که ترازو آن را به شما نشان خواهد داد. یا اگر در حال گرفتن یک رژیم کم کربوهیدرات هستید و اکنون برای وعده تقلبی خود می‌خواهید یک بشقاب پر پاستا میل کنید، پس باید انتظار افزایش وزن چند پوندی خود را داشته باشید، زیرا که تمام آن کربوهیدرات‌ها با خود آب اضافه میاورند و این امر منجر به افزایش وزن بدن خواهد شد.

اگر یک یا دو روز صبر کنید، این افزایش وزن ایجاد شده از بین خواهد رفت. بسیاری از زنان پس از مصرف وعده تقلبی دچار ترس میشوند زیرا که شاهد افزایش وزنشان روی ترازو هستند و گمان میکنند که دوباره وزنشان برگشته است، اما در واقع این مورد صحیح نیست.

یک دلیل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است باعث کمی‌ افزایش وزن شما شود، مخصوصا اگر نسبت به انجام تمرینات با وزنه مبتدی باشید. همچنان که تمرینات خود را انجام میدهید، بدن نیز آب و مواد غذایی بیشتری را ذخیره می‌کند، نظیر گلیکوژن. دلیل این امر داشتن سوخت کافی‌ برای انجام تمرینات می‌باشد.

اما از آنجایی که گلیکوژن (فرم ذخیره شده قند در ماهیچه ها) به آب متصل است، از طریق احتباس آب میتواند کمی‌ باعث افزایش وزن بدن شما شود. همچنان که شما تمرینات خود را ادامه میدهید، خواهید دید که بدن دوباره تعادل خود را به دست میاورد و احتباس آب را کاهش میدهد.

دیگر عواملی که میتوانند عدد روی ترازو را تحت تاثیر قرار دهند استرس و کمبود خواب می‌باشد. آیا میدانستید که اگر در شب خواب کافی‌ نداشته باشید، بدنتان ممکن است بیشتر تمایل به افزایش وزن داشته باشد؟ این درست است. تمام فاکتور‌های ذکر شده را در صبح که می‌خواهید روی ترازو بروید باید به یاد بیاورید.

 

جایگزین‌های ترازو

اما اگر بخواهید ترازو را کنار بگذارید، باید از چه چیزی استفاده کنید؟ روش‌های بهتر ارزیابی میزان پیشرفت عبارتند از میزان فیت بودن لباس‌ها در تن، میزان زیبایی بدنتان در آینه و میزان اندازه قسمت‌های مختلف بدن. این روش‌ها داستان کامل تری را برای شما بازگو میکنند.

برای مثال اگر در آینه فرم بدنتان را ارزیابی کنید، میتوانید ببینید که آیا تفکیک بهتری حاصل شده است یا خیر. آیا عضلاتتان نسبت به قبل تفکیک بیشتری دارند؟ اگر اینطور است، پس به احتمال زیاد مقداری از چربی‌ بدن خود را کم کرده‌اید.

به همین ترتیب، اگر شلوار شما در قسمت کمر گشادتر شده است، این نیز یک نشانه خوب است. عضلات نسبت به چربی‌‌ها فضای کمتری را میگیرند، بنابراین در صورت افزایش حجم عضلات و کاهش چربی‌ ها، بسیار محتمل است که لباس‌هایتان گشادتر شوند، علیرغم اینکه عدد روی ترازو ممکن است ثابت یا حتی افزایش داشته باشد.

هنگامی که از این روش‌ها استفاده کنید، چه در کنار ترازو یا بدون آن، شما حقیقت اصلی‌ پیشرفت خود را خواهید فهمید. ترازو زمانی‌ کمک کننده است که تمام این فاکتور‌ها را مد نظر داشته باشید.

 

استفاده هوشمندانه از ترازو

در آخر، اگر قرار است که از ترازو استفاده کنید، بسیار مهم است که از آن به شکل هوشمندانه استفاده کنید. این یعنی‌ اینکه شما نباید تنها عدد یک روز در هفته را تعیین کننده میزان پیشرفت خود بدانید. به جای آن، شما باید میانگین هفتگی را مد نظر داشته باشید.

چربی‌ سوزی در یک دوره ۲۴ ساعته حاصل نمی‌شود. همانطور که بدنتان راس ساعت ۱۲ شب ریست نمی‌شود. میانگین هفتگی همیشه چیزی است که شما باید به دنبال آن باشید و حین انجام این کار، مهم است که همیشه هدف اصلی‌ را مد نظر خود داشته باشید. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، میانگین یک هفته را محاسبه کنید و اطمینان حاصل کنید که میانگین همان هفته مشابه از دوره ماهانه را با هفته ماه بعد از آن مقایسه کنید.

قسمت‌های مختلف بدن را به طور منظم اندازه گیری کنید، از بدن خود عکس تهیه کنید و به چگونگی‌ فیت شدن لباس‌ها در تن تان توجه کافی‌ را داشته باشید. ترازو زمانی‌ باید استفاده شود که حداقل یک یا چند مورد از این فاکتور‌ها را نیز لحاظ کرده باشید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.5/5 - (2 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات