سرمورلین چیست و چه کاربردی دارد؟
4.7

سرمورلین چیست و چه کاربردی دارد؟

  • پپتیدها و انواع آنها
  • 11 ژانویه 19
  • حسام رضائی
  • 7,230 بازدید
  • 5 دیدگاه

سرمورلین استات یک پپتید آنالوگ هورمون آزاد کننده هورمون رشد (GHRH) می‌باشد که این هورمون به شکل طبیعی در هیپوتالاموس ساخته شده و باعث تحریک و کنترل تولید هورمون رشد در غده هیپوفیز میشود. (GHRH) که برای رشد و توسعه بدن ضروری می‌باشد برای اولین بار توسط گیلمان و شالی که برنده جایزه نوبل هم بودند توصیف شده بود. در دهه ۷۰ میلادی یکی‌ از دانش آموزان آنها به نام ویلیام ورنبرگ تحقیقات در مورد اینکه کدام بخش مولکول (GHRH) برای تحریک غده هیپوفیز ضروری می‌باشد را شروع کرد.

 

کارکرد و ویژگی‌‌های سرمورلین

با جدا سازی هر آمینو اسید از مولکول (GHRH)، ورنبرگ دریافت که تنها ۲۹ آمینو اسید اول برای تحریک تولید هورمون رشد در غده هیپوفیز ضروری می‌باشد. به همین دلیل سرمورلین تنها متشکل از ۲۹ آمینو اسید می‌باشد که تشکیل یک زنجیره پلی‌ پپتید کوتاه را میدهد. این زنجیره یکی‌ از کوچک‌ ترین تکه‌های مولکول (GHRH) در نظر گرفته میشود. سرمورلین در ابتدا از طریق روش کروماتوگرافی که قادر به جداسازی تمام ایزومر‌ها از پلی اتیلن گلیکول (PEG) از (GHRH) بود توسعه پیدا کرد.

برای اولین بار تاثیرات بیولوژیکی سرمورلین روی سلول‌های هیپوفیز موش‌ها در محیط آزمایشگاهی مشاهده شد. در مقایسه با دیگر آنانوک‌های (GHRH)، اینطور مشخص شد که سرمورلین دارای قدرت بیشتری می‌باشد و در واقع به شکل بالقوه ۴-۵ برابر قوی تر از (GHRH) تولید طبیعی بدن می‌باشد. در تحقیقات اخیر روی دیگر آنالوگ‌های (GHRH) در خوک‌ها اینطور مشخص شد که آنالوگ‌های مصنوعی (GHRH) کارامد تر از هورمون طبیعی (GHRH) می‌باشد.

سرمورلین امروزه به عنوان یک روش استاندارد برای ترشح هورمون رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتا آن را برای کودکانی که بدنشان هورمون رشد کافی‌ تولید نمیکند و نمیتوانند به شکل سالمی رشد کنند تجویز میکنند. از سرمورلین به شکل غیر رسمی در جبران کمبود سطح هورمون رشد در افراد بالغ نیز استفاده میشود. این کاهش سطح هورمون رشد یک عارضه جانبی طبیعی افزایش سن می‌باشد که میتواند باعث افزایش وزن، کاهش قدرت و کاهش حجم عضلانی و بی‌ خوابی‌ در افراد مسن تر شود. سطح هورمون رشد در انسان‌ها معمولا حوالی سن ۲۰ سالگی در اوج خود قرار دارد و هر دهه که می‌گذرد ۱۴% از سطح آن کاهش پیدا می‌کند، اما مصرف سرمورلین به شکل بالقوه قادر است سطح هورمون رشد را همانند دوره جوانی بالا حفظ کند.

 

تاثیرات سرمورلین

سرمورلین دارای طیف وسیعی از تاثیرات مثبت می‌باشد. به دلیل ماهیت آن به عنوان یک (GHRH)، سرمورلین تنها میتواند باعث افزایش توانایی بدن در تولید بیشتر هورمون رشد شود. این به معنی‌ تزریق مستقیم خود هورمون رشد نمیباشد. چه از لحاظ بهبود عملکرد و چه سلامت عمومی‌ بدن، سرمورلین دارای مزایای زیادی می‌باشد که آن را به ماده ای قدرتمند و ارزشمند تبدیل کرده است.

  • ذهنی‌ : سرمورلین باعث افزایش تمرکز و شفافیت ذهنی‌ میشود که این امر میتواند منجر به انجام راحت تر وظایف روزانه ما شود. مصرف آن میتواند باعث افزایش میل جنسی‌ شود و مصرف کنندگان گزارش داده‌اند که با مصرف سرمورلین زندگی‌ جنسی‌ آنها بهبود یافته است. خستگی‌ عمومی‌ بدن و همچنین افسردگی نیز با مصرف آن میتواند کاهش پیدا کند. تمام این مزایا در نهایت میتواند باعث ایجاد یک زندگی‌ سالم تر و شاد تر شود.

 

  • فیزیکی‌ : سرمورلین از طریق تشکیل سلول‌های ماهیچه ای جدید و افزایش چربی‌ سوزی میتواند باعث ایجاد یک فیزیک بدنی حجیم و خشک شود. این امر میتواند منجر به افزایش قدرت و استقامت و بهبود تفکیک عضلانی و همچنین بهبود کشسانی پوست و کاهش سلولیت شود. با مصرف سرمورلین احتباس کلسیم در بدن افزایش میابد که نتیجه آن افزایش تراکم استخوان‌ها و تقویت اسکلت بدن می‌باشد.

 

  • بهبود شرایط عمومی‌ بدن : با مصرف سرمورلین سنتز پروتئین افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن تحریک تمام ارگان‌های داخلی‌ بدن (از جمله قلب) به جز مغز می‌باشد. سطح کلسترول کاهش خواهد یافت. جدایی از نوع هدف برای مصرف سرمورلین، این پپتید میتواند باعث کاهش درد مفاصل و عضلات شود، زمان ریکاوری از آسیب دیدگی‌ها را کاهش دهد و سیستم ایمنی را تقویت کند. فرد به سرعت خسته نخواهد شد و میتواند فعالیت‌های روزمره خود را طولانی تر ادامه می دهد، چه در فعالیت‌های ورزشی و چه در فعالیت‌های دیگر. سرمورلین همچنین میتواند باعث خوابی‌ عمیق تر و رضایت بخش تر شود و مو‌ها را نیز میتواند ضخیم تر، پرتر و درخشان تر کند.

 

عوارض جانبی سرمورلین

تعداد عوارض جانبی احتمالی‌ پپتید قابل توجه می‌باشد، اگرچه در صورت بروز هر کدام از آنها شدت آن نسبتا خفیف است. اگرچه بروز عوارض جانبی قطعا محتمل می‌باشد و سرمورلین یک پپتید بدون ریسک نمیباشد، اما در افراد سالم و بالغ این عوارض جانبی میتوانند به حداقل برسند و بسیاری حتی هیچگونه عارضه جانبی منفی‌ را تجربه نخواهند کرد.

  • عوارض جانبی رایج : رایج‌ ترین عارضه جانبی سرمورلین (حدود ۱۷% تمام گزارش ها) عبارت است از درد، تورم و قرمزی در ناحیه تزریق. این عارضه جانبی معمولا نیازمند توجه پزشکی‌ نمیباشد. از عوارض جانبی کمتر رایج آن می‌توان به خارش و مشکل بلع اشاره کرد. همانند هر پپتید دیگر، واکنش‌های آلرژیک نیز ممکن است روی دهند. بدن بسیاری از افراد هنگام درمان با سرمورلین حداقل یک بار در مقابله با (GHRH) آنتی بادی تولید می‌کند. اما به هر حال، اهمیت این آنتی بادی‌ها مشخص نیست، حضور آنها اینطور به نظر نمیرسد که روی رشد تاثیر گذار باشد و اینطور هم به نظر نمیرسد که عارضه جانبی خاصی‌ ایجاد کنند. در کمتر از ۱% افراد مصرف کننده سرگیجه، افزایش ناگهانی دمای بدن، سردرد، بیش فعالی‌ و خواب آلودگی گزارش شده است. مصرف سرمورلین همچنین به شکل بالقوه میتواند منجر به کاهش ریسک ابتلا به فشار خون، سکته، حملات قلبی، نارسایی قلبی و کلیوی و تغییر در دید شود. اما به هر حال، هیچ کدام از این شرایط به شکل قطعی‌ مرتبط با مصرف سرمورلین نیستند.

 

  • خطرات پزشکی‌ : تحقیقات روی موش ها، خرگوش‌ها و خوک‌ها نشان داده است که سرمورلین میتواند تاثیرات شدید روی جنین ماده‌های حامله داشته باشد. اما هیچگونه تحقیقی در این زمینه روی زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند صورت نپزیرفته است و در حال حاضر مشخص نیست که آیا سرمورلین میتواند در شیر پستانداران حضور داشته باشد یا خیر. مصرف الکل، تنباکو یا دیگر دارو‌ها (مخصوصا کورتیکواستروید‌ها و گلوکوکورتیکویید) ممکن است با سرمورلین تداخل‌های ناخواسته داشته باشد. قبل از شروع مصرف سرمورلین در مورد عادات خود یا داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت داشته باشید. وجود دیگر مشکلات پزشکی‌ ممکن است مصرف این پپتید را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین همیشه قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر از پر کاری یا کم کاری تیرویید رنج می‌برید. برای تعیین سرطان زا بودن سرمورلین چه در انسان‌ها و چه در حیوانات نیازمند تحقیقات بلند مدت هستیم، اما تا کنون هیچ موردی در بین مصرف کنندگان سرمورلین گزارش سرطان را نداده‌ند.

 

نوع تزریق و دوز سرمورلین

سرمورلین در فرم یک پودر سفید رنگ با دوز‌های متغیر در یک ویال تجویز میشود که برای مصرف باید با آب مقطر یا یک محلول نمک دار پزشکی‌ به عنوان یک رقیق کننده ترکیب شود. این پودر باید به دور از نور یا زیر دمای اتاق نگهداری شود. این محلول از طریق تزریق زیر پوستی‌ با استفاده از یک سرنگ بسیار کوچک همانند سرنگی که افراد دیابتی استفاده میکنند وارد بدن میشود.

هنگامی که این پودر به فرم محلول در آمد، سرمورلین میبایست در یخچال نگهداری شود (از یخ زدگی جلوگیری شود، در دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد نگهداری شود)، همچنین آن را از نور دور نگه دارید وگرنه زنجیره آمینو اسید‌ها از هم تجزیه شده و محلول ناکارمد میشود. قبل از مصرف، محلول را مورد بررسی قرار دهید تا دارای ذرات معلق یا تغییر رنگ نشده باشد، اگر چنین مواردی مشاهده کردید از مصرف آن اجتناب کنید. همانند اکثر پپتید ها، یک دوز اشباع برای سرمورلین وجود دارد که از آن دوز بیشتر دیگر هورمون رشد بیشتری تولید نخواهد شد. این دوز اشباع معمولا چیزی حدود ۱۰۰ میکروگرم است.

برای هر تزریق بهتر است از نقاط مختلف بدن استفاده کنید (برای مثال شکم، باسن، ران یا بازو). دوز مورد استفاده سرمورلین برای هر فردی متفاوت می‌باشد و بر اساس شاخص توده بدنی تعیین میشود. دقیقا این پپتید را همانگونه که دکتر تجویز کرده مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. سرمورلین دارای یک اثر ادامه دار می‌باشد، به این شکل که پس از آخرین تزریق مدت زمان زیادی سطح هورمون رشد بالا حفظ خواهد شد. همانند هورمون رشد مصنوعی، سرمورلین نیز در ابتدا باید روزانه تزریق شود. اما بر خلاف هورمون رشد مصنوعی، هنگامی که سطح آن به حد مطلوبی رسید، فراوانی‌ دوز‌های تزریق سرمورلین میتواند کاهش یا در کل متوقف شود.

 

جمع بندی در مورد سرمورلین

در حال حاضر هیچ تحقیق بالینی در مورد سرمورلین در ایالات متحده آمریکا در حال انجام نمیباشد و در نتیجه نمی‌توان یک قضاوت دقیق در مورد تاثیرات کلی‌ و عوارض جانبی احتمالی‌ آن انجام داد اما کاملا مشخص است که سرمورلین یک ماده قدرتمند می‌باشد که برای سلامت عمومی‌ و تندرستی انسان‌ها به شکل بالقوه بسیار مفید می‌باشد، هم از لحاظ ذهنی‌ و هم فیزیکی‌. برای دریافت بهترین نتایج از مصرف سرمورلین شما باید درک درستی‌ از تاثیر (GHRH) روی تولید هورمون رشد در بدن پیدا کنید که در بالا این مورد را توضیح دادیم.

بسیاری از افراد به این محصولات تنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف بدنسازی یا دستیابی به یک برتری محسوس در رقابت‌های ورزشی فکر میکنند، اما سرمورلین میتواند به عنوان یک محصول عمومی‌ برای بهبود سلامت ذهنی‌ و فیزیکی‌ و همچنین جلوگیری از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر افزایش سن مورد استفاده قرار بگیرد. اگر هر کدام از این موارد جز اهداف شما می‌باشد، پس سرمورلین میتواند برای شما یک گزینه فوق‌العاده باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.7/5 - (22 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات